فورد کبری جت موستانگ، یک دراگستر خطرناک

ظهور دوباره موستانگ کبری جت، از سال ۲۰۰۸ به عنوان نسخه مخصوص مسابقات درگ از موستانگ آغاز شده است؛ برنامه‌ای که شروع آن برای فورد موستانگ از سال ۱۹۶۸ بوده است. در سال‌های اخیر و مشخصاً در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ شاهد ارائه ۵۰ دستگاه نسخه کبری جت از موستانگ بوده‌ایم و اکنون نیز کبری جت ارائه شده در نمایشگاه امسال SEMA، قرار است بر اساس نسل کنونی موستانگ ساخته شود.

Mustang dragster Cobra Jet 2016
Mustang dragster Cobra Jet 2016

این کبری جت جدید قرار است به عنوان تنها موستانگی که از یک اکسل عقب صلب استفاده می‌کند، شناخته شود. در کنار این اکسل در عقب، سیستم تعلیق کویل‌اور با تنظیمات مسابقه‌ای و ترمزهای سبک ویژه مسابقات از «استرنج انجینیرینگ» و یک فریم محافظ استفاده که همگی باعث می‌شوند که این خودرو بتواند فقط در ۸/۵ ثانیه مسیر یک‌چهارم مایل را طی کند. همچنین مهاربندی ۶ نقطه‌ای مسابقه‌ای، صندلی‌های «کوربیو FIA» و سیستم سوخت «آئروموتیو» از جمله مواردی هستند که می‌تواند نیاز کمتری را به تیم تدارکات در زمان مسابقه ایجاد کنند.

Mustang dragster Cobra Jet 2016
Mustang dragster Cobra Jet 2016

در همین حال، فورد می‌گوید که تا جای ممکن است از قطعات تولیدی برای موترو استفاده کرده تا بتواند همچنان قیمت‌ را برای رانندگان مسابقه در یک سطح منطقی نگه دارد. بر این اساس، ۷۵ درصد موتور کبری جت مشابه عناصر به کار رفته در موستانگ GT است. چیزی که قطعاً در مدل معمولی وجود ندارد، سوپرشارژر «ویپل» است که بر روی موتور ۵ لیتری V-8 در کبری جت قرار گرفته است و تا جای ممکن، آن را تغذیه می‌کند. در همین حال، یک سیستم گیربکس اتوماتیک آماده برای مسابقات، وظیف تنظیم و شیفت دنده‌ها را بر عهده گرفته است.

Mustang dragster Cobra Jet 2016
Mustang dragster Cobra Jet 2016

البته تا این زمان، فورد هنوز مشخصات خروجی موتور را منتشر نکرده، ولی به نظر می‌رسد که این خودرو بتواند مسیر یک‌چهارم مایل را در ۸ ثانیه پشت‌سر بگذارد. ضمن اینکه باید درنظر بگیریم که موتور تنفس طبیعی V-8 در نمونه معمولی موستانگ GT، قدرتی به میزان ۴۳۵ اسب‌بخار تولید می‌کند. همچنین فورد اعلام کرده است که بسیاری از قطعات ۲۵ درصد باقی مانده موتور که در مدل معمولی موستانگ وجود ندارند، در کاتالوگ «قطعات فورد پرفورمنس» در دسترس قرار می‌گیرند.

Mustang dragster Cobra Jet 2016
Mustang dragster Cobra Jet 2016

فورد در جاهای مختلف به دنبال قطعاتی برای مجهز کردن «کبری جت» برای مسابقات گشته است؛ از جمله یک سیستم پمپ آب الکتریکی که از فورد سی-مکس هیبرید گرفته شده است. این پمپ برای خنک شدن موتور در هنگام خاموش بودن آن و مدیریت بهتر حرارت موتور، بسیار مؤثر است؛ چیزی که در مسابقه‌ای که قهرمان آن با هزارم ثانیه مشخص می‌شود، بسیار حیاتی است.

Mustang dragster Cobra Jet 2016
Mustang dragster Cobra Jet 2016

Mustang dragster Cobra Jet 2016
Mustang dragster Cobra Jet 2016

در همین حال، کبری جت مدل ۲۰۱۶، همچنان از سنت حاکم بر این مدل تبعیت می‌کند و به ۵۰ دستگاه محدود است. نیمی از این خودروها به رنگ سفید (Oxford White) و نیمی دیگر به رنگ آبی تیره (Deep Impact Blue) خواهند بود.


کارخانه «فلت‌راک» فورد در ایالت میشیگان امریکا، از هم‌اکنون برای تولید این خودروها استارت زده است و انتظار می‌رود که اولین کبری‌ جت‌ها در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ به دست مشتریان خود برسند. قیمت پایه کبری جت برابر ۹۹ هزار و ۹۹۰ دلار درنظر گرفته شده است. در همین حال، میله «تک‌چرخ» و پکیج‌های گرافیکی ممکن است ۱۹۹۵ دلار دیگر برای شما هزینه داشته باشند.


[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

7 دیدگاه

  1. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    ببخشید بی ربطه………….
    تو اپارات کارتور مقایسه پراید با اوانتادور رو اگر ندیدید حتما ببینید اخر خندس مورد داشتیم از خنده به کوه زدن خیلی باحاله………………

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    دیروز یه سی 5 یا همون شورولت نوا سوار شدم خیلی باحال بود نرم بود بزرگ دنده عقبش منو کشته آمریکایی بازا میدونن چه جوره

    پاسخ
    1. شلبى
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      ایت جان نوا ماشین خیلى خوبیه،نزدیک به ده سال یه دونه داشتیم البته واسه ما c-3 بود و دنده اش رو فرمون بود،واقعا ماشین خوبى بود،تو اون مدت که ما داشتیم فقط روغنشو عوض میکردیم بنزین توش میریختیم هیچ خرج دیگه اى نداشت

      پاسخ
  3. ali a.j
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    تشکر بی پایان از جناب آقای مسعود انیس حسینی

    پاسخ
  4. 1A1
    سوابق: (143 دیدگاه) ,

    به قییافش که نمیخوره مثلا کبرا جته؟؟؟بی سلیقه قی در طراحی خارجی ماشین.شلبی GT350 R کجا و این کجا.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری
    امین قوام‌ صفری
    سوابق: (206 دیدگاه) ,

    اون میل لنگش تو فکّم.
    اختلاف ابعاد لاستیک های عقب و جلوی درگسترها همیشه برام هیجان انگیز و سرشار از یه عشق عجیبی بوده، اینجام قبل از هرچیز شیفته لاستیکای عقب شدم خیلی جذابن لامصّبا!! اصن بطور عجیبی آدمو به وجد میارن!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.