بررسی اولیه فولکس‌واگن بیتل دیون مدل ۲۰۱۶

فولکس‌واگن از همه ما می‌خواهد که روزهای خوش گذشته را به یاد داشته باشیم. منظور از این روزهای خوش، هر زمانی قبل از سپتامبر ۲۰۱۵ و گزارش EPA از آلودگی اکسیدهای نیتروژن موتورهای دیزلی این کمپانی است. اگر هنوز برای فراموش کردن این موضوع آماده نیستید، فولکس‌واگن دوست دارد که شما را به دنیای خاطرات سال‌های ۱۹۶۰ میلادی و زمانی که استانداردهای راحت‌تری برای آلودگی وجود داشت، راهنمایی کند. پس از معرفی کانسپت الکتریکی BUDD-e با الهام از «میکروباس»، به نظر می‌رسد که فولکس‌واگن با این مدل جدید بیتل دیون ، به سراغ یک نوستالژی دیگر برای هواداران رفته است.

2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune

بیتل دیون یک سطح تریم متوسط با ظاهری منحصر به فرد است که چهره «باجا» را تداعی می‌کند. این نسخه‌های اصلاح‌شده تیپ 1 بیتل که با ظاهری شبیه به یک «مایرز منکس» ساخته می‌شدند، می‌توانستند به عنوان یک تپه‌نورد و یا در مسابقات بیابانی استفاده شوند. با اینکه یک مشخصه منحصر به فرد برای این خودروها وجود نداشت، ولی یک «باجا» به راحتی از تریم مشکی بدنه و تایرهای حجیم قابل‌تشخیص بود.

2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune

البته مسلماً دلیلی برای استفاده از نام «بیتل دیون» به جای «بیتل باجا» وجود دارد. در واقع، این نامگذاری به دو دلیل انجام شده است؛ اینکه نسبت به مدل استاندارد بیتل، عرض بدنه «دیون» در عقب به اندازه ۵ میلی‌متر افزایش یافته و این به دلیل استفاده از پیش‌آمدگی‌ کوچکتر در چرخ‌ها است. همچنین ارتفاع سیستم تعلیق به اندازه ۱۰ میلی‌متر افزوده شده است. در واقع، دیون برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های «مکس دیوانه» آماده شده است. اگر چیزی باعث فروش این مدل شود، مطمئناً فاکتورهایی مانند طرح‌های مشکلی گل‌گیرها و اسپویلر تخت و بلندی است که به نظر می‌رسد از دیگر خودروهای نمادین آلمانی موتور عقب الهام گرفته ششده است. دیون از همان فرمول نسبتاً ریاکارانه‌ای استفاده می‌کند که یک آئودی واگن را به یک «آلرود» و یک وولو واگن را به یک «کراس‌ کانتری» تبدیل کرده و در این میان، شاید فقط از دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده نمی‌کند. احتمالاً دلیل وجودی این مدل در این دوره، به خاطر این است که خودروسازان در حال حاضر، همه بر این باورند که هر چیزی می‌تواند یک نسخه «کراس‌اور» داشته باشد.

2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune

بیتل دیون ممکن است یک طراحی دورو داشته باشد، ولی خودروی بدی نیست. قابلیت‌های این مدل مشابه مدل‌های دیگر «بیتل» هستند. شیشه‌های بزرگ پنجره‌ها باعث می‌شوند که یک فضای مناسب و دید بسیار خوب در داخل کابین به‌وجود آید. همچنین شرایط سواری و سیستم فرمان آن، کیفیت معمول محصولات فولکس‌واگن را دارد. شما از بین مدل‌های کوپه و کانورتیبل، رنگ‌های بدنه مشکی، سفید یا زرد ماسه‌ای می‌توانید انتخاب خود را داشته باشید، ولی در هر صورت باید از یک موتور توربوی ۱/۸ لیتری چهرا سیلندر و یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده کنید. شاید تنها مشکل جدّی این خودرو در پدال ترمز آن است که باید به شکلی غیر معمول، آن را کاملاً فشار دهید تا کنترل واقعی بر سیستم ترمز پیدا کنید.

2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune

2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune

در هر حال، بر خلاف باجا، دیون دنباله‌ور نسخه‌های ویژه ضعیفی است که اخیراً از بیتل عرضه شده است؛ از جمله بیتل دنیم، فندر ادیشن و کلاسیک. در نتیجه می‌توان تا اندازه‌ای مدل بعدی را پیش‌بینی کرد. اگر فولکس‌واگن نتواند مشکل فروش دوباره مدل‌های TDI را در بازار ایالات متحده حل کند، شاید بخواهد با ارائه «بیتل دیزل ادیشن»، یاد روزهای گشتاور بالا و کم‌مصرف را زنده کند؛ البته با یک پیشرانه باتری الکتریکی با آلودگی صفر.

2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune

2016 Volkswagen Beetle Dune
2016 Volkswagen Beetle Dune

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۲ در کوپه یا کانورتیبل.
  • قیمت مدل کوپه: ۲۴۸۱۵ دلار، مدل کانورتیبل: ۳۰ هزار دلار (تخمین).
  • نوع موتور: DOHC چهار سیلندر در یک ردیف با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک آهنی و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۷۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۷۰ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۴۹/۵ نیوتن‌متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۵۴ متر.
  • طول ماشین: ۴/۲۸۵ متر.
  • عرض: ۱/۸۲۱ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۸۸ – ۱/۵۰۱ متر.
  • وزن کلی(تخمین): ۱۳۸۳- ۱۴۷۴ کیلوگرم.

تخمین عملکرد:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۴- ۷/۶ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۱ – ۲۱/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۷ – ۱۵/۹ ثانیه.
  • سرعت نهایی: ۲۰۱/۱۷ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۶/۹۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

24 دیدگاه

  1. امير علي
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    به نظر من جولیتا بهتره از لحاظ دینامیک

    پاسخ
  2. اشکان
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    حالا هی برین با پژو قرار داد ببندید….ولکس واگن بزرگ ترین کمپانی دنیا رو ول کردن رفتن دنبال پژو…البته بماند که اگه اینو مونتاژ کنن میشه همون فولوکس قدیمی خودمون با قیمت چند ده برابر….

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1658 دیدگاه) ,

      اصلا بحث فولکس یا پژو و … اینا نیس !
      اینها با هر شرکتی قرارداد ببندن محصول اون شرکت را به لجن میکشن از نظر کیفیت و دست آخر هم 4-3 برابر قیمت جهانی تقدیم مردم شریف میکنن !!

      پاسخ
  3. king 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    اره والا کاش حداقل از این بیتل وارد کنن با قیمت مناسب بخدا از نزدیک یه رخ داره نامرد ……..

    پاسخ
  4. sina
    سوابق: (309 دیدگاه) ,

    والا یکی وارد کردن با قیمت اولیه بالای 200 میلیون

    پاسخ
  5. صائب
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    بیتربیت ها گلدون وسط داشبُردِشو که تو مدلهای قبل داشت برداشتن 🙁 🙁 🙁

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل Hamid
    Hamid
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    یکی از سوالات لا ینحل بشریت از دوران کرتاسه تا الان همواره این بوده
    علت قیمت 400 میلیونی این ماشین تو ایران چیه؟ من که داغون شدم

    پاسخ
    1. mohsen
      سوابق: (901 دیدگاه) ,

      مگه 400 میلیونه؟ با 200 میلیون یه توربو دست دو کمپ کارکردشو میشه خرید به راحتی

      پاسخ
  7. omid
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    داغ این خودروها رو به دلمون گذاشتن خدا داغ رو دلشون بذاره

    پاسخ
  8. امیر.عارف
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    آقای حسینی الان شما میخواستی این ماشین را معرفی کنی یا شرکت فولکس بکوبی و دق دل خالی کنی

    پاسخ
    1. خسته شده
      سوابق: (623 دیدگاه) ,

      امیر خان من این سوال شمارو ماههاست که از ایشون دارم ولی هیچوقت پاسخمو ندادن آمریکایی ها هم اگر ول کنن ایشون ول بکن نیست من موندم برای بقیه شرکت ها چرا ایشون دلسوزی نمیکنن و خبر نمیزارن یعنی واقعا وجود نداره؟!

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل سردبیر
      سردبیر
      سوابق: (354 دیدگاه) ,

      سلام. امیر عزیز، این مطلب عینا از مجله معتبر کار اند درایور ترجمه شده است. خوشبختانه نویسندگان ما خصوصا آقای انیس حسینی تعصبی به برندها ندارند و تنها از بعد اطلاع رسانی به مطالب نگاه می کنند.
      حتما اگر فضای بازتری برای حضور خودروهای روز دنیا در ایران ایجاد شود، به جای گرایش احساسی به نام ها، به کارکردها و ویژگی ها توجه بیشتری خواهد شد.
      موفق باشید

      پاسخ
      1. خسته شده
        سوابق: (623 دیدگاه) ,

        سردبیر عزیز و محترم گرچه جناب حسینی در مورد ماشین های آلمانی دیگه هم مطلب گذاشتن و شخصا تشکر میکنم از زحماتشون ولی چرا در مورد شرکت های دیگه و رسوایی هاشون نظیر سوئیچ های جنرال موتورز اصلا مطلبی نذاشتن یا حتی خود پدال که زحمت زیادی و میکشید برای کاربران و بازدید کنندگان هیچ پست مخصوصیو نذاشتید گرچه وظیفتون نیست و میدونم با عشق دارید کار میکنید و این خودش برای شخص من کافیه تا هم جوابمو گرفته باشم و بابت زحماتتون تشکر ویژه بکنم از شما و بقیه نویسندگان و دوستانتون

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل سردبیر
          سردبیر
          سوابق: (354 دیدگاه) ,

          سلام دوست من، خسته نباشید.
          آقای انیس حسینی روی فراخوان های آمریکایی هم مطلب داشتن مثلا این یک نمونه اما بررسی ویژه موضوع دیزل گیت که حتی می توانست بیشتر هم روی آن کار شود، نه از باب شرکت فولکس بلکه تحلیل آن از لحاظ روند ایجاد چنین مشکلی در زمان طولانی، راهکارهایی که شرکت و دولت ها برای حفاظت از منافع مردم به کار می گیرند، عکس العمل های سریع و قاطعانه فولکس در برابر مدیران خاطی، پوزش، اعطای خسارت و روند رفع مشکل نیز در پدال بازتاب داشته است. بنابراین از دیدگاه دیگر می توان درس های زیادی از رفتار دولت ها و همچنین واکنش های فولکس پس از دیزل گیت آموخت که مخصوصا برای مدیران ایرانی تامل در آنها واجب به نظر می رسد. همچنین امیدواریم که با افزایش دوستان تحریریه بتوانیم تمامی اخبار حوزه خودرو را به گونه ای پوشش دهیم که شائبه ای برای گزینشی عمل نمودن در انتخاب اخبار نیز ایجاد نگردد.
          ممنون از همراهی شما

      2. امیر.عارف
        سوابق: (372 دیدگاه) ,

        من چون نگاه و مقاله های آقای حسینی را دوست دارم و بارها از نوع نگاهشون تشکر کردم .دلیل اصلی اعتراض من به این مطلب سابقه بی طرف ایشان بود. و در آخر بدور از هر گونه برداشت منفی هم سایت و هم نوع نگاه بی طرف آقای حسینی را دوست دارم

        پاسخ
  9. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    از اون بچگیم هر وقت نیگاش می کردم فکر می کردم برادر پورشش بخاطر چراغ های جلوش!!!

    پاسخ
  10. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    فکر کنم SUV این ماشین خیلی قشنگ بشه
    یادمه بچه بودیم اقوام داشتند سوار میشدیم سیستم خنککاری موتور هوا خنک بود و باید تند میرفتی داغ نکنه
    داشبوردش خیلی شبیه مدل قدیمی هست

    پاسخ
  11. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    خیلی ماشین بیخودیه از نظر طراحی.

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1456 دیدگاه) ,

    بیتل و مینی و فیات 500 قبلا برای قشر سطح پایین جامعه در نظر گرفته شده بودن. اما نسل های کنونیشون با این قیمتایی ک دارن از این هدف دور شدن و بدرد کسایی میخورن ک دنبال ماشین متفاوت و نوستالژیک میگردن.

    پاسخ
  13. H.taaj
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    دوستان چطوری ممکنه طول ماشین 4.28 باشه و فاصله محوری 4.58 تا !!!!!!!! اعتقاداتم زیر سوال رفت …

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.