بررسی فولکس‌واگن گلف R مدل ۲۰۱۵

یکی از نکته‌های جالب در دنیای امروز این است که با ۴۰ هزار دلار می‌توان روی داشتن یک فولکس‌واگن گلف سرمایه‌گذاری کرد. مدلی که قبلاً با نام «ربیت» شناخته می‌شد و دارای یک سقف تخت، چهار پورتال و نزدیک‌ترین نمونه به یک خودروی مکعبی کامل بود و به نظر می‌رسید که مهندسان کمال‌گرای آلمانی برای ایجاد حداکثر کارآیی خودرو در محیط‌های شهری و ترافیک‌های شلوغ تمام تلاششان را کرده‌اند. محصول تلاش‌های این مهندسان را می‌توان با مبلغی در حدود ۴۰ هزار دلار به‌دست آورد؛ خودرویی که نزدیک به ۳۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد و در مدت ۴/۵ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

هر کس توجه کافی به سابقه فولکس‌واگن داشته، حتماً از گلف R با قیمت ۳۹۹۱۰ دلاری متعجب نخواهد شد. فولکس‌واگن سال‌هاست که برای رسیدن به یک نتیجه مناسب کار کرده است؛ تلاشی که با گلف VR6 آغاز شد، سپس نوبت به مدل V6 فورموشن رسید و بعد از آن با مدل R32 همراه بود. اگر به اواخر دهه ۸۰ میلادی برگردیم، دو نسخه سرسخت و ویژه با عناوین «رالی گلف» و «گلف G60» نیز خواهیم داشت که البته این خودروها هیچ‌گاه به خاک امریکا راهی پیدا نکردند؛ زیرا این کشور برای خودرویی با قیافه یک جعبه کیک و با قیمت یک «پورشه» آماده نبود. البته خیلی‌ها حتی برای نمونه‌ای که مانند یک «ب‌ام‌و» قیمت‌گذاری شده، آماده نیستند. در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، در مجموع ۵۵۰۰ امریکایی گلف R های با قیمت پایه ۳۴۷۶۰ دلاری را به خانه بردند. البته این میزان فروش، ۵۰۰ دستگاه بالاتر از انتظار فولکس‌واگن بود و بنابراین، آلمانی‌ها یک مدل جدید از آن را راهی بازار امریکا کرده‌اند.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

گلف R جدید با مدل قبلی متفاوت است. این نسخه محدود ۲ ساله از هاچ‌بک ۲ در می‌خواهد که نظر مشتریان را از پلتفرم قدیمی گلف VI به سمت خود جلب کند. گلف R این بار زودتر وارد چرخه پلتفرم شده؛ چون می‌خواهد بیشتر در صحنه بازار بماند و امکانات بیشتری را ارائه کند. در مدل جدید گلف R، دو سطح تریم درنظر گرفته شده است؛ یک تریم پایه و یک تریم “w/DCC/nav” که ویژگی‌های آن بی‌درنگ از روی عنوانش مشخص می‌شود. در کنار این دو تریم، دو گزینه برای انتقال قدرت درنظر گرفته شده که شامل یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دو کلاجه DSG و یک گیربکس دستی ۶ دنده هستند. استفاده از گیربکس دستی باعث می‌شود تا ۱۱۰۰ دلار از قیمت نهایی خودرو کاسته شود. در خودروی تست‌شده از گیربکس DSG استفاده شده است؛ به این دلیل که گیربکس دستی قرار است که در تابستان سال جاری در دسترس قرار گیرد. البته پیش‌بینی می‌شود که ۴۰ درصد از خریداران گلف R از گیربکس دستی استفاده کنند.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

یکی از دلایل وجود مدلی مانند گلف R، پلتفرم MQB است؛‌ یک خانواده پلتفرم بزرگ فولکس‌واگن که اجزای آن در برندهای مختلف گسترده شده است. در واقع شاید در گلف R، با یک آئودی S3 روبرو هستید که در قالب یک هاچ‌بک ظاهر شده است و با قدرت ۲۹۲ اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۳۷۹/۶ نیوتن‌متر، خروجی مشابهی از یک موتور توربوی ۲ لیتری EA888 دارد. همین‌طور یک دیفرانسیل چهار چرخ متحرک هالدکس که از یک اتصال کنترل‌شده الکترونیکی برای توزیع گشتاور به چرخ‌های عقب و کنترل کشش مبتنی بر ترمز برای مدیریت توزیع گشتاور به طرفین استفاده می‌کند.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

چرخ‌های ۱۹ اینچی بر روی سطوح بالای تریم و چهار لوله خروجی اگزوز در عقب، در کنار نشان‌های کوچک R و المان‌های اضافه پلاستیکی بر روی بدنه، از جمله نکات ظاهری این خودرو است. درون کابین، کنتراست مناسبی با طرح‌های سفید با چرم مشکی و تریم کربنی و مشکی براق بر روی داشبورد برقرار شده و برخی نشان‌های کوچک R در گوشه و کنار دیده می‌شوند. رنگ آبی به عنوان رنگ رسمی R در روشنایی به کار گرفته شده است و این در حالی است که رنگ رسمی GTI قرمز است.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

یکی از نکات نه‌چندان خوشایند در این خودرو، سیستم الکترونیکی ایجاد سر و صدای بیشتر برای موتور است که فولکس‌واگن نام آن را سانداکتور (Soundaktor) قرار داده است. در حالت رانندگی نرمال، شما به ندرت متوجه صدای عملکرد موتور می‌شوید. در این حالت، یک سری سر و صدای آرام در پس‌زمینه دارید که در برخی مواقعی مانند تعویض دنده‌های سخت، صداهایی از اگزوز نیز به گوش می‌رسد. ولی وقتی دور موتور به سطوح بالاتر می‌رسد و سیستم سانداکتور به کار می‌افتد، سر و صدای مصنوعی ایجاد ‌شده کافی است تا باعث لرزش در فرمان شود.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

مدل R DSG در یک حالت کاملاً مجهز، آمار شتابی نزدیک به سوبارو WRX STI با قدرت ۳۰۵ اسب‌بخاری دارد که یکی از معدود رقبای آن محسوب می‌شود. گلف R با استفاده از سیستم کنترل شروع حرکتی، با شتاب بیشتری از جا کنده می‌شود و نسبت به مدل سوبارو، یک‌دهم ثانیه زودتر به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. با این حال، مسیر یک‌چهارم مایل در همان ۱۳/۲ ثانیه طی می‌شود. فاصله توقف ۴۷/۸۵ متری نیز نزدیک به آماری است که STI از خود به جای گذاشته است. همچنین این مدل فولکس‌واگن در تست لغزندگی در پیچ، نیروی 0.94g را از خود نشان داده که مشابه مدل سوبارو است.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

هیچ نکته قابل‌ملاحظه‌ای نمی‌توان در مورد در مولتی‌لینک‌های تمام فولادی در عقب یا بازوهای کنترل فولادی در اتصال با استرات‌ها در جلو گفت؛ جز اینکه سیستم تعلیق در R، ارتفاعی ۲۰ میلی‌متری کمتر از تنظیمات مشابه‌ آن در GTI ایجاد می‌کند. ولی تنظیمات جدید و چهار چرخ متحرکی که از تایرهای 235/35 بریجستون پوتنزا RE050A استفاده می‌کنند، باعث شده تا چسبندگی قابل‌ملاحظه‌ای در جاده ایجاد گردد و وضعیت هندلینگ به مراتب بهتر از نمونه‌های قدیمی گلف شود.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

آپشن DCC یا کنترل دینامیک شاسی، از یک سیستم متغیر الکترونیکی برای شوک‌ها استفاده می‌کند. فولکس‌واگن برای ساخت شوک‌ها و سیستم فرمان با نسبت متغیر و با دستیار الکترونیکی، هانس-یوآکیم اشتوک (Hans-Joachim Stuck) را استخدام کرده است. مهمترین چالش «اشتوک»، داشتن یک خودروی ۱۵۴۶ کیلوگرمی است که ۵۹/۵ درصد وزن آن بر روی محور جلو قرار گرفته و در عین حال، بدفرمانی در هنگام پیچیدن نداشته باشد. یکی از رویکردها برای این منظور، تنظیمات داخلی و بیرونی شوک‌هاست تا در لحظات مناسب، زاویه و میزان سختی مناسب ایجاد کنند. رویکرد دیگر، ضربه مکرر به ترمز داخلی عقب است تا انحراف جانبی القا شود. امّا تلاش‌های «اشتوک» نتیجه داده است. گلف R با وزن سنگینش، در پیچ‌ها با آرامش و متانت جهت حرکت خود را عوض می‌کند و دماغه آن به راحتی در جهت دلخواه شما قرار می‌گیرد.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که پرداخت ۲۴۹۵ دلار اضافی برای مدل R با سیستم DCC چقدر ارزشش را دارد؟ حقیقت این است که در این حالت، سه تنظیم رانندگی در دسترس شما قرار می‌گیرد: راحت، نرمال و مسابقه‌ای. در این حالت‌ها، تنظیمات شوک، سیستم فرمان و کالیبراسیون شیفت‌ها دستخوش تغییر می‌شوند. در همین حال، می‌توانید تنظیمات مخصوص به خود را به شکلی ساده در اختیار داشته باشید. همچنین DCC با امکاناتی چون چرخ‌های ۱۹ اینچی، حسگرهای پارکینگ و سیستم راهبری داخل همراه است. البته این سیستم راهبری با پردازنده ضعیف خود، به‌سرعت باعث می‌شود که برای راهبری به گوشی هوشمند مراجعه کنید.

2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهارچرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۳۹۹۱۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۷۴۱۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با خنک‌کننده داخلی و دو توربوشارژر، بدنه آهنی و رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۸۴ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۹۲ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۷۹/۶ نیوتن‌متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته دو کلاچه اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۶۲۹ متر.
  • طول ماشین: ۴/۲۷۷ متر.
  • عرض: ۱/۷۹۸ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۳۵ متر.
  • وزن کلی: ۱۵۴۶ کیلوگرم.
2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۵ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۱/۷ ثانیه.
  • صفر تا ۲۲۵/۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۸/۱ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۸ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۰/۵۹ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۴۶/۲۳ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۷/۸۵۴ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 94g.
2015 Volkswagen Golf R
2015 Volkswagen Golf R

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

مصرف سوخت در تست: ۹/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

21 دیدگاه

  1. Mostafa&S
    سوابق: (318 دیدگاه) ,

    این ماشین بخواد بیاد ایران با قیمتی که مسئولین عزیز و زحمتکش حساب میکنن نزدیک سیصد میلیون میشه…

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل rapbaz
      rapbaz
      سوابق: (51 دیدگاه) ,

      اگه بدون تعرفه میومد/هر جوون ایرانی میتونست یه گلف داشته باش……
      فعلا تو کفش میمونیم……..

      پاسخ
  2. maysam..laferrari
    سوابق: (215 دیدگاه) ,

    برازندگی در عین سادگی .. 292 اسب بخار از این موتور با گشتاور 379 نیوتون متری واقعا عالیه قیمتشم که مناسب به نظر میاد با این شتاب خوب

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل احسان آرسنالی
    احسان آرسنالی
    سوابق: (1108 دیدگاه) ,

    ههی یعنی هربار که مطلبی در مورد یه ماشین میخونم که در خارج از ایران در دسترس قشر متوسط هست و تو ایران رویای دست نیافتنی قلبم به درد میاد.
    این بیاد ایران میشه لوکس سواری!!!! در حالی که ماله جونای عشق سرعت با درآمد متوسط هستش. یعنی میشه یه روز خوب بیاد؟

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ALL CARS
      ALL CARS
      سوابق: (467 دیدگاه) ,

      دادا حتما یک روز خوب میاد
      همیشه به خدا میگم تا وقتی شور وشوق جوونی دارم بهم چیزاییو که میخوامو بده
      ومطمممئنم همین روزاست که روزای خوبم شروع میشن ان شا ا…
      همچنین برای شما پدالی های عزیز

      پاسخ
  4. دکتر داریوش
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    از اون ماشینهاست که خوشت بیادو بخریش، مگه ورشکست بشی که دلت بیاد بفروشیش

    پاسخ
    1. Mostafa&S
      سوابق: (318 دیدگاه) ,

      دکتر داریوش عزیز حتما باید می نوشتی دکتر که ما حصرت بخوریم دکتر مهندس نیستیم…

      پاسخ
      1. Zonda R
        سوابق: (1591 دیدگاه) ,

        @.F
        باید به احترام این ماشین کلاه از سر برداشت و سره تعظیم فرود اورد
        واقعا من ارزومه یه روزی سواره گلف بشم
        گلف فقط یه اسم نیست تمام حیثیت فولکس واگن هست و بهترین محصولش که فعلیت داره در حال حاضر

        پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    با توجه به امکانات و قابلیتها قیمت مناسبی داره.

    پاسخ
  6. رامکال
    سوابق: (195 دیدگاه) ,

    سلام دوستان.
    چند روز پیش جم تی وی در بخش اخبار خوبش یک ویدئو از خبر مربوط به سوخت جدید آئودی گذاشت.
    این طور که جم میگفت قراره تا یک سال دیگر یک کارخونه به وسعت 10 برابر اون چیزی که در فرانسه هست توی آلمان بسازن تا به میزان 100 تن در (دقیق نمیدونم روز یا ماه یا سال) ازش تولید بکنند.
    در ضمن این سوخت بر پایه ی گیاهان است یعنی سوختی گیاهیه.
    از بنزین هم قوی تره ولی به اندازه بنزین آلوده کننده نیست.

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      آلمانی ها هرکاری ازشون برمیاد چون مخشون عالی کار میکنه

      پاسخ
  7. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    قدرتش که عالیه قیمتش هنوز بهتر از قدرتش شتابشم فوق العادست برای این 4.5 خیلی خوبه

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
    K.MAK.MISEL
    سوابق: (2631 دیدگاه) ,

    یک فولکس واقعی
    عاشقشم
    من تو گلف معمولی نشستم،خیلی ماشین خوبی بود،ولی مثلا در حد و اندازه یه اپتیما
    ولی گلف ار که دیگه…39هزار دلار با300اسب بخار
    خیلی ماشین خوبیه
    خدا کنه یه روز بیاد ایران
    خدا کنه
    خدا کنه….

    پاسخ
  9. میلاد اکسنت
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام.ماشین خوبیه بااحتساب دلار٣٣٠٠وتعرفه۴٠%و…نزدیک٢٠٠میلیون میشه!

    پاسخ
  10. دکتر داریوش
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    چی بگم مصطفی جان!! چه وضعی داشتیم ما ایرانیها!!!!!!! به چه وضعی رسیدیم……

    پاسخ
  11. کیان
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    با اینکه بهش نمی خوره اما قدرت خوبی داره.ولی به هرحال زشته و ماشین زشت هم ارزش خریدن نداره.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.