فولکس واگن

بررسی موقعیت برند فولکس‌واگن در بازار امریکا

برای درک بهتر موقعیت برند فولکس‌واگن در بازار، بهتر است با یک مثال شروع کنیم. همان‌طور که می‌دانید، «وال-مارت» یک شرکت بزرگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای در امریکا است. حال تصور کنید که وال‌-مارت واقعاً در برلین آلمان محبوب باشد؛ آن هم فقط توسط هنرمندان و قشر آکادمیک. زیرا این‌گونه اشخاص هستند که واقعاً جلیقه آبی دوست دارند! این حالتی است که تقریباً وضعیت برند فولکس‌واگن را در امریکا منعکس می‌کند. در حالی که این خودروساز در سطح جهانی از موفقیت عمده‌ای برخوردار است، ولی همچنان به توسعه بازار نسبتاً کوچک، ولی وفادار خود در امریکا ادامه می‌دهد. این عدم‌تناسب و انفصال ناشی از آن، اقدام فولکس‌واگن در قراردادن خود در چنین شرایطی را توضیح می‌دهد.

Volkswagen Badge
البته منظور از این «شرایط» قطعاً تنها مسئله «دیزل‌گیت» نیست؛ چرا که فولکس‌واگن تا قبل از اینکه دود دیزل‌ها منتشر شود نیز با چالش‌های بسیاری در امریکای شمالی روبرو بوده است. این کمپانی سرمایه‌گذاری‌های زیادی در امریکا انجام داده، کارخانه‌های تولیدی زیادی در این کشور ساخته و مدل‌های جدید و ویژه‌ای برای بازار امریکا ارائه کرده است. امّا به جای رشد پایدار در این بازار، تنها افت آمار فروش نصیبش شده است. ولی چرا واقعاً فولکس‌واگن در این زمینه شکست خورده است؟ شاید به این دلیل که از دید «آمریکایی‌ها» به این قضیه نگاه نمی‌کند.

Volkswagen Beetle 1938
Volkswagen Beetle 1938
فولکس‌واگن هیچ‌گاه تاکنون نتوانسته در کنار بزرگانی چون فورد، تویوتا یا شورولت، خود را به عنوان یک برند عمده در بازار امریکا مطرح کند. این برند همیشه پیوندی ناگسستنی با مئل‌هایی چون بیتل، میکروباس و فرهنگ هیپی‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی داشته است. این در حالی است که اخیراً‌ مدل‌های کوچک و دیزلی فولکس‌واگن، کم‌کم در شهرهای در حال رشد ساحلی امریکا، به دنبال کسب جایگاه حرکت کرده‌اند.

2015-VolksWagen Beetle Convertible
۲۰۱۵-VolksWagen Beetle Convertible
افراد خاطره‌باز و نخبه‌های شهری، هدف چندان بدی برای فولکس‌واگن نیز به نظر نمی‌آید؛ آن هم در شرایط که تنها نگاهش باید به «سوبارو» باشد. ۱۵ سال پیش، سوبارو یک برند بسیار کوچک در امریکا بود که گروه مشتریانی کمابیش مانند فولکس‌واگن در امروز داشت. البته تعداد آنها بسیار کمتر بود. سوبارو به شکلی صمیمانه، وفاداران خود را در آغوش گرفت و خط تولیدش را حول کراس‌اور‌های محبوب و دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک متمرکز ساخت. در این حالت، به ما یادآوری کرد که تنها «عشق» باعث می‌شود که یک سوبارو، «سوبارو» باشد. سوبارو به شکلی بی‌سروصدا، جنبه‌های ضعف محصولات خود را، از جمله مصرف سوخت و کیفت طراحی داخلی، ارتقا می‌داد؛ ولی هیچ‌گاه هسته اصلی خود را فراموش نکرد. نتیجه این روند، این شده که سوبارو با اینکه همچنان به عنوان یک برند حاشیه‌ای در بازار امریکا شناخته می‌شود، ولی همین حاشیه را به ۵۱۵ هزار دستگاه در سال رسانده است؛ یعنی ۴۰ درصد بیشتر از آمار برند فولکس‌واگن.

2015 Volkswagen Golf TDI
۲۰۱۵ Volkswagen Golf TDI
البته این به معنای آن نیست که فولکس‌واگن هیچ‌گاه فرصتی برای اقدامی مشابه نداشته است. دو دهه پیش، امریکایی‌ها علاقه زیادی به بیتل جدید نشان دادند. این مدل که محصول ذهن طراحان امریکایی فریمن توماس (Freeman Thomas) و جی مِیز (J Mays) بود، یا‌دآور تمام خاطره‌های خوبی شد که مردم امریکا از فولکس‌واگن داشتند. چند سال پس از معرفی این مدل، آمار فروش فولکس‌واگن شکوفا شد و نتیجه آن، ساخت نسخه‌های دیگری از بیتل بود. در چنین شرایطی، بدیهی بود که یک میکروباس جدید با تأمین نیازهای کابردی مشتریان در بازار امریکا ارائه شود.

Volkswagen New Beetle
Volkswagen New Beetle
امّا کاری که فولکس‌واگن این بود تا بیتل را به حال خودش گذاشت تا عنوان «جدید» بر روی آن، حالت طعنه‌آمیز به خود بگیرد. ۱۵ سال بعد وقتی از سر بی‌علاقگی، در طراحی این مدل بازنگری انجام شد، آن شور و شوق اولیه بیتل از بین رفته بود. همچنین میکروباس به عنوان یک کانسپت در معرض نمایش قرار گرفت، ولی هرگز به خط تولید راه پیدا نکرد.

volkswagen microbus concept
Volkswagen microbus concept
مدل‌های پاسات و جتا که فولکس‌واگن منحصراً برای بازار امریکا توسعه داد، کاملاً در جهت خلاف چیزی که انتظار می‌رفت، عمل کردند. منطق حاکم بر این مدل‌ها این بود که مردم این کشور، خودروهای کُند و نسبتاً ارزان ژاپنی را دوست دارند و بنابراین، اشتیاق زیادی برای طبیعت ملایم مشابه در محصولی از فولکس‌واگن نشان خواهند داد. امّا هوش مشتریان، بیشتر از اینها بود. آنها خودروهای ژاپنی را به این دلیل می‌خریدند که ژاپنی‌ها در زمینه هزینه نگهداری پایین و قابلیت ‌اطمینان در محصولاتشان خود را نشان داده بودند؛ دو مشخصه‌ای که فولکس‌واگن هرگز به خاطر آنها شناخته نمی‌شد. تعجبی نداشت که آمار مشتریان مدل‌های هوندا و تویوتا نیز از نسخه‌های تازه به دوران رسیده آلمانی، پیشی گرفت.

2016 Volkswagen Passat
۲۰۱۶ Volkswagen Passat
این موضوع باعث شد تا تنها یک گروه کوچک فدایی از علاقه‌مندان به برند باقی بمانند؛ کسانی که فولکس‌واگن را فقط به خاطر «فولکس‌واگن» می‌خریدند و یا کسانی که به سراغ خودروهای «پاک» دیزلی فولکس‌واگن می‌رفتند؛ دسته دوم دقیقاً کسانی هستند که فولکس‌واگن به آنها «نارو» زده است.

2015 Volkswagen Touareg
۲۰۱۵ Volkswagen Touareg
پس از اینکه گرد و غبار رسوایی اکسید‌های نیتروژن فرو بنشیند، تنها امید فولکس‌واگن برای موفقیت در بازار ایالات متحده شاید این است که بالاخره دریابد که یک برنده عمده در بازار این کشور نیست و هیچ‌گاه نیز نخواهد شد. این برند نیازمند جذب و گوش فرا دادن به بازاریابان و طراحان محصول امریکایی است؛ کسانی که جایگاه برند را در بازار امریکا درک می‌کنند و همین حالا هم برای فولکس‌واگن کار می‌کنند.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (810 ديدگاه)

    سپاس فراوان از آقای انیس حسینی.
    عالی بود.با بررسی تمام جوانب به جایگاه فولکس در آمریکا اشاره کردید.
    کوچک ترین لغزشی از سوی خودروسازان اون ور آبی چنین پایانی دارد.(حتی برای فولکس) ولی تو کشور ما ببینید آب از آب تکون نمیخوره…اونم با وجود مشکلات عمده و بسیار جدی!!!
    تأسف میخورم که چرا فولکس باید دچار این رسوایی می شد.امیدوارم در آینده ی دور جبران
    تمامی این اشتباهات رو بکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (210 ديدگاه)

    جالبه وقتی ماشینی بر طبق سلیقه و خواست مردم عامه نباشه محکوم به شکسته حتی اگه فولکس واگن باشی اما در کشور ما بر عکسه رئیس شورای رقابت تو شبکه خبر میگفت ما برای قیمت گذاری برمبنای علمی عمل میکنیم نه کوچه وبا زار . به نظرتون کی راست میگه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. dawood

      ۱۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (44 ديدگاه)

      معلومه که نه :D چقد زرنگم :|

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. سامان اذری

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    این افتضاح فولکس واگن دقیقا مصادف شد با اوج گیری خودروهای امریکایی و ژاپنی
    الان ماشینهای امریکایی بعد از پشت سر گذاشتن ورشکستگی خودروهایی با قدرت زیاد و مصرف مناسب
    و قیمت بسیار مناسب واقعا برا ماشینهای اروپایی دردسر ساز شده
    ژاپن هم که دیگر هیچ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرشید

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    به نظرم با شعاری که امریکایی ها که هر چه بزرگتر بهتر دارن فولکس مولکس تو امریکا جایی نداره….یه امریکایی اصیل به جز جی ام و فورد کرایسلر سوار عروسک های المانی نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. fluid

      ۱۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (505 ديدگاه)

      عروسک های المانی؟!
      امریکایی اصیل؟کشوری با تاریخ ۳۰۰ ساله؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. شایان

      ۱۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      فولکس مولکس آره جائی نداره یه آمریکائی اصیل برو تبار نامه آمریکائی هارو ببین توش جز نداشتن اصالت هرچیزی پیدا میکنی تازه بیشتراشونم تبار آلمانی دارن با 20 تا 22 درصد بعد اونام ایرلندی ها بعدشونم انگلیسی ها و اسپانیایی ها و آفریقایی ها تشکیل میدن اصلا آمریکا کشور با اصالتی نیست و نبوده و نمیشه چون ریشه تموم آدماش جز سرخ پوست ها(اونام مهاجرن) در اروپا و آفریقا و آسیاست ضمنا دوستمون گفتن سیصد سال من میگم کمتر از این تاریخشونه مسخره ترین چیز در مورد آمریکائی ها داشتن تاریخ و اصالته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. mohsen

      ۱۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      داداش گرین کارتتو بده بریم ماهم به این عرسکا با قیمت واقعیشون سوار شیم بعد بریم سر قبر کریستف کلمب ببینیم چفدر اصالته تو امریکا هست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اینو راست میگه، ماشینهای ژاپنی همیشه سعی کرده اند دو اصل قابلیت اطمینان و هزینه پایین نگهداری رو رعایت کنن، مسائلی که برای مشتریان، بسیار مهم هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرشید

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    حالا ما چه کردیم با تمدن 7000 ساله…منظور همون 300 سالشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sina

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    من به شخصه فکر نمیکنم این موضوع توی دراز مدت برای فولکس واگن مشکل ایجاد کنه و با گذشت زمان فولکس دوباره به اوج قدرت خودش برمیگرده چونکه مشکل بوجود اومده زیاد برای خریدار مشکلی ایجاد نمیکنه و دل خریدارو نمیزنه که دلسرد و ناراضی بشه این مشکل نه به مصرف سوخت نه به راحتی نه به قدرت و عملکرد نه مشکلات فنی…خلاصه به اون چیزی که خریدار باهاش رودروهه و موجب نارضایتیش بشه مربوط نمیشه.صرفا از قانون آلایندگی که دولتی گزاشته رو رعایت نکرده همه از این خوردرو استفاده کردن از هندلینگش تا قیمتش تا…همه چیزش راضین
    کدوم مشتری موقع خریدن یه ماشین میگه میزان آلایندگیش چقدره همه سریع میرن سراغ مصرفو…
    بهرحال درسته الان یه جو سازیهای بزرگی داره انجام میشه اما چند ماه که بگذره همه چی فراموش میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رهگذر

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    توماس فریمن سنش نصف سن فولکس بیتله!! میشه توضیح بدین منظور از طراحی چیه؟؟ فولکس زمان هیتلر طراحی شده سری جدید حتما منظورشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sina

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    البته این موضوع هم هست که توی اروپا و امدیکا بر اساس میزان مصرف کازهای الاینده مالیت به ماشین تعلق میگیره….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Archi KHAN

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    کاش فولکس بجای اینکه تمام قواش را صرف بالا بردن تیراژ محصولات و پشت سر گذاشتن آمار تویوتا میگذاشت
    بیشتر وقت روی طراحی خودروهاش میگذاشت.
    حیف این برند که خودروهاش از طراحی ضعیف رنج میبرن !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۱۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      طراحی تویوتا رو دیدی؟؟ فولکس که خیلی بهتره از تویوتاست یه بار با دقت طراحی این دو شرکتو ببین

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. samurai

      ۱۰ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (535 ديدگاه)

      اون فروشش مال برند فولکس نیست مال شرکتایی هست که سهامشو خریده
      تویوتا 10000000 میلیون تویوتا فروخته

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۱۰ مهر ۱۳۹۴
        سوابق: (2165 ديدگاه)

        بله منم منظورم این فروشش بود ، نه اون فروششش !!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. vincent price

          ۱۰ مهر ۱۳۹۴
          سوابق: (634 ديدگاه)

          آقای Archi KHAN جدیدا هر وقت اسمت رو میبینم یاد شخصیت شون آرچر Sean Archer در فیلم face off میوفتم نکته جالب اینجاست که این دو نام شباهتی به هم ندارن

          امیدوارم سوء تفاهم پیش نیاد چون قصد تمسخر یا توهین به نامت رو ندارم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. شایان

          ۱۱ مهر ۱۳۹۴
          سوابق: (1355 ديدگاه)

          شما داری واسه کی توضیح میدی واسه کسی که ماشین های آلمانی و آشغال میدونه و بی کیفیت

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. vincent price

          ۱۱ مهر ۱۳۹۴
          سوابق: (634 ديدگاه)

          آقا شایان همه نام مستعار دارند
          اگه با من حرف میزنی هیچوقت خودروهای آلمانی رو آشغال و بی کیفیت فرض نکردم
          و از این به بعد هم این کارو انجام نمیدم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  11. arash66

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (433 ديدگاه)

    امریکایی ها همون برن لگن های امرکیایی رو بخرن بهترِ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. پیرهن مشکی

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    فکر کنم با این وضع دیگه پژوسیتروئن اولین کمپانی بزرگ خودرو ساز اروپا بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. luis

    ۱۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (612 ديدگاه)

    درصد زیادی از تمامی این امار ها بر میگرده به گذشته و پیشینه خودرو ها .خودرو هایی که سالها کیفیت خودشون و دوام محصولات رو نشون دادن برای مثال اگه تویوتا از الان شروع به تولید خودرو های بی کیفیت بکنه در ده سال اینده فروشش کمتر از نصف میشه خودروهای فولکس از نظر من کیفیت خوبی دارند ولی در مبحث دوام به خوبی تویوتا نیستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۱۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      اینم یه تئوری تعصبی از یه ژاپنی دوست خودروهای فولکس دوام تویوتا رو ندارن باشه شما راست میگی اصلا همیشه حق با شماست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. محمد

    ۱۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (302 ديدگاه)

    فولکس واگن یا باید غرامت سنگین 16 ملیارد یورویی را بده یابد باید مثل گروه پژو سیتروین با بازار امریکا خدا حافظی کنه.
    چون حدود 28 سال قبل امریکا تعدادی خودرو پژو 405 از فرانسه خریداری میکنه ولی بعد از بررسی در امریکا مردم نسبت به ضعف ایمنی در سیستم ترمز معترض میشن ودولت امریکا از پژو می خواد که تمام این خودرو ها را پس بگیره یا نسبت به رفع خرابی اقدام کنه ولی دولت فرانسه زیر بارش نمیره. وامریکا هم تمام خودرو ها به داخل اقیانوس میریزه از اونوقت تا الان دیگه هیچ خودروی فرانسوی حتی به صورت گذر موقت هم حق ورود به امریکای شمالی را نداره .اگه دیدی سلام ماراهم بهش برسان!!!!!!!
    یک سایتیه به نام interbrands که هرساله 100 برند برتر را معرفی میکنه به لحاظ سرمایه .
    سرمایه فقط برند فولکس واگن که امسال هم ازلیست 100 برند حذف شده کم تر مقدار جریمه اش هست .البته منظور من فقط سرمایه برند فولکس واگنه ولی گروه فولکس واگن که زیر مجموعه شرکت سهامی porsche se هست رغم کالانیه.
    ولی من فکر میکنم باتوجه به بالا بودن رقم غرامت و پایین بودن فروش فولکس واگن نسبت به برند های ژاپنی این شرکت المانی بابازار امریکا به کلی خدا حافظی کنه.وفقط به فروش شرکت های زیر مجموعش مانند ایودی وپورش در بازار امریکا بسنده کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سجاد

    ۱ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    من که خوشحالم فولکس این گند رو زد! چون مجبور شد قیمتهاش رو کمی پایین بیاره و شرایط فروششو راحتتر کنه! الان داره تیگوآن 2016 رو با سود زیر 2 درصد میفروشه و 2015 رو صفر درصد.من مجبور بودم راو فور بخرم با بودجم الان تیگوآن 2016 هم قیمت شده با راو فور و هوندا CRV

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا