تجربه و آزمایشفولکس واگن

هاچ‌بک آتشین، تجربهٔ رانندگی با فولکس‌واگن گلف R مدل 2017

فولکس‌واگن گلف R یک هاچ‌بک داغ عالی، توانا و بسیار سریع است اما خودروی ارزانی نیست

به‌تازگی فولکس‌واگن خانوادهٔ گستردهٔ هاچ‌بک همیشه محبوب گلف خود را مورد به‌روزرسانی و فیس‌لیفت قرار داده است که پرچم‌دار این خانواده یعنی نسخهٔ داغ گلف R نیز مشمول این به‌روزرسانی شده است. البته ازآنجایی‌که این یک خودروی عملکردی است، افزایش قدرت آن واجب بوده و به همین دلیل در حال حاضر پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ آن ۳۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که افزایش ۱۰ اسب بخاری را نسبت به قبل نشان می‌دهد.

golf_r_12_1

در نمونهٔ مورد آزمایش ما، این نیرو توسط گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچۀ DSG به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند و گلف R را قادر می‌سازد که در زمان سریع‌تری برابر با تنها ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد؛ اما برای درک این اعداد فقط باید گلف R را به جاده‌های واقعی بُرد. این ماشین با پیشرانهٔ توربوشارژ پرتوان و سامانهٔ چهارچرخ محرک، بسیار سریع است تا جایی که شاید بتوان گفت حتی برای جاده‌های انگلستان بیش‌ازحد سریع است. گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG آن نیز در چشم بر هم زدنی دنده‌ها را تعویض می‌کند و موجب می‌شود لذت شتاب گیری این هاچ‌بک اسطوره‌ای آلمانی دوچندان شود.

golf_r_13_1

گلف R مانند فورد فوکوس RS، خودرویی وحشی و عصبانی احساس نمی‌شود و خصوصاً در جاده‌های پردست‌انداز عملکرد آرام و نرمی دارد. فرمان آن اما می‌توانست واضح‌تر عمل کند ولی هنوز هم آن‌قدر سریع هست که گلف R را با سرعتی باورنکردنی هدایت کند. این خودرو در پیچ‌ها هم عملکرد بسیار چشمگیری دارد به‌گونه‌ای که با چسبندگی عالی و ترمزهای قدرتمند، به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهد. اما خروجی پیشرانهٔ مگا هاچ‌بک بروز شدۀ فولکس‌واگن هنوز هم به رقبایی چون فورد فوکوس RS و هوندا سیویک تایپ R نمی‌رسد و بعلاوه این موتور به هیجان‌انگیزی موتور سیویک تایپ R و به سرزندگی پیشرانهٔ فوکوس RS هم احساس نمی‌شود؛ اما بااین‌وجود پرچم‌دار خانوادهٔ گلف هنوز هم یکی از چشمگیرترین هاچ‌بک‌های داغ قابل خریداری بوده و مهم‌تر از آن، این یک گلف است که در نسخه‌های غیر عملکردی در تمامی زمینه‌ها درخشان عمل می‌کند.

golf_r_11_1

سواری این ماشین راحت است به‌گونه‌ای که راحت‌تر از فورد احساس می‌شود و موقعیت رانندگی آن نیز خوب است درحالی‌که طراحی داخلی گلف طوری صورت گرفته که استفاده از آن برای رانندگی روزانه را آسان می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی گلف R حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که با توجه به عملکردی که ارائه می‌کند مصرف خوبی محسوب می‌شود درحالی‌که وجود گیربکس DSG بدین معنا است که رانندگی با آن در شهرها و در ترافیک بدون هیچ زحمتی انجام می‌گیرد. هرچند گیربکس دستی در مسیرهای مستقیم رضایت بسیار بیشتری را برای راننده به ارمغان می‌آورد اما هنوز هم اکثر افراد گیربکس دوکلاچهٔ DSG را به نمونهٔ دستی ترجیح می‌دهند.

golf_r_15_1

همان‌طور که گفته شد، خانوادهٔ گلف به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است که گلف R هم از آن بی‌نصیب نمانده است. ظاهر گلف R مدل ۲۰۱۷ دستخوش تغییرات ظریفی شده است که عبارت‌اند از ارائهٔ چراغ‌های جلوی LED و ورودی‌های هوای بازطراحی شدهٔ درون سپر جلو. البته فولکس‌واگن در این فیس‌لیفت تغییراتی اساسی را در گلف ایجاد نکرده است تا جایی که ممکن است متوجه بسیاری از تغییرات جزئی آن نشوید اما ارائهٔ صفحه‌نمایش ۹.۲ اینچی جدید در داخل، ارتقاء قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

ابن سیستم نمایی عالی داشته و مانند یک تبلت کار می‌کند درحالی‌که سرعت پاسخگویی آن بسیار بیشتر از نمونه‌های قدیمی است. بااین‌حال در داخل گلف ۲۰۱۷ به‌اندازهٔ کافی دکمه‌های فیزیکی وجود نداشته و به‌عنوان‌مثال تغییر موج رادیو یا زوم روی نقشه‌های ناوبری با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی در هنگام حرکت آزاردهنده است؛ اما علاوه بر این، می‌توان یک صفحه‌نمایش اطلاعات فعال را هم در صفحه آمپر خودرو در اختیار داشت که ناوبری را هم به نمایش درمی‌آورد. این ویژگی، همان صفحه آمپر تمام دیجیتالی است که فولکس‌واگن در نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ گلف ارائه کرده و هرچند بسیار عالی است اما به‌صورت یک آپشن سفارشی ارائه می‌شود.

golf_r_28

فولکس‌واگن گلف R درعین‌حالی که یک هاچ‌بک اسپرت و عملکردی است، کاربردی و روزمره هم هست به‌گونه‌ای که صندوق بار آن ۳۴۳ لیتر حجم داشته و حتی می‌توان با خواباندن صندلی‌های عقب، این فضا را افزایش داده و اشیاء بزرگ‌تری را هم در آن بارگیری کرد. همچنین نمونۀ مورد آزمایش ما یعنی نسخهٔ پنج‌در گلف، با دسترسی آسان‌تر به صندلی‌های عقب که حتی برای بزرگ‌سالان هم کاملاً راحت و جادار هستند، انتخاب معقول‌تری محسوب می‌شود.

تجهیزات و امکانات گلف R نیز خیلی خوب است به‌نحوی‌که از رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، تریم کربنی داخلی، صندلی‌های اسپرت، صفحه‌نمایش لمسی بزرگ، تهویه دیجیتال و قابلیت اتصال گوشی‌های هوشمند با پشتیبانی از اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل سود می‌برد؛ اما فولکس‌واگن در برابر تمامی این موارد قیمت بالای ۳۳,۹۳۵ پوند را مطالبه می‌کند و به همین دلیل این یک گلف گران‌قیمت محسوب می‌شود. درواقع گلف R قیمت بسیار بالایی دارد بنابراین ما بجای آن، گلف GTI عالی را با قیمت پایهٔ ۲۷,۸۶۵ پوند توصیه می‌کنیم که با وجود قدرت کمتر، رانندگی سرگرم‌کننده‌ای داشته و از تمامی چیزهای خوب و ویژگی‌هایی معقول برخوردار است. البته اگر خواهان یک هاچ‌بک اسپرت با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار و سامانهٔ چهارچرخ محرک هستید، می‌توانید فورد فوکوس RS را هم به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرید.

نتیجه

فولکس‌واگن گلف R یکی از بهترین خودروهای عملکردی بازار است که ترکیبی باورنکردنی از عملکرد و کارایی روزمره را ارائه می‌کند؛ اما بااین‌حال، قیمت گرانی دارد و به همین دلیل فورد فوکوس RS هنوز هم برای طرفداران هاچ‌بک‌های داغ ارزش بالاتری دارد؛ اما اگر خواهان یک گلف داغ هستید، سراغ نسخهٔ GTI بروید که به‌طور قابل‌توجهی ارزان‌تر است درحالی‌که هنوز هم خودروی سرگرم‌کننده‌ای است.

 

مشخصات فنی

Volkswagen Golf R 2017
قیمت ۳۳,۹۳۵ پوند
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک DSG
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷ لیتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Madjid

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    همیشه از توازن شاسی و‌ هندلینگ گلف آر شگفت زده شدم.
    هر سمتی بخوای برات میره ، انگار ماشین داره روی ریل حرکت میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرش

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (33 ديدگاه)

      پشت فرمونش نشستی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ali

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (89 ديدگاه)

      امتحان کردی شما خودت هندلینگشو؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. GT

        ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (544 ديدگاه)

        من نشستم واقعا اینطوره

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Madjid

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        سوار شدم ،

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. محمد امین

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو گرند تور دیدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. بهنام طیبی

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      مشخصات فنی خوبی داره
      با همچین قدرتی مصرف سوختش خیلی خوبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. نوید جهرمی

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      ی دوستی دارم امارات زندگی میکنه.انواع و اقسام ماشینا رو هم رونده. به قول این رفیقم میگه تا ماشین آلمانی نرونده باشی نمیدونی ماشین ورانندگی یعنی چی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    آره هندلینگش عالیه جرمی خیلی ازش تعریف کرد راستی لینک اون قسمتش رو بذارین مرسی اه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Sina

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (234 ديدگاه)

    فققققط سیویک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. كوروش

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    شاهکاری توی خودرو های فولکس هستش بخصوص هندلینگش بی نظیره این جزء معدود خودرو هایی هستش که هیچ نقطه ضعفی ندارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رامتین

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3039 ديدگاه)

    دوستان بنظرتون با ورود و معرفی نمایندگی فولکس در ایران (سینا یا بم خودرو یا…!) امکانش هست گلف را خرید؟ منظور البته نسخه gti گلفه. مطلع هستید گلف 3 نسخه معموای 130 اسبی و 210 اسبی (gti) و 300 اسبی (همین نسخه R) داره که چشم بسته میشه گفت نسخه R نمیاد. نسخه معمولی هم با اینکه عالیه اما شتابش بنظر زیاد نیست. نسخه GTI حدود 10000دلار ارزونتر از R هست و 26000دلاره. کلا ارزش خرید داره یا با این پول، شما میرید سمت کمری و جوک و… (فارغ از سگمنت البته).

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (88 ديدگاه)

      فکر نمیکنم افراد زیادی حوالی 300 میلیون پول بدن بالای یه هاچبک اسپرت مگه جوونای پولدار که بعد از دو سه سال به نصف قیمت بخوان بفروشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رامتین

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (3039 ديدگاه)

        والا قیمت نسخه GT که 26000دلاره دقیقا در میاد 200تومن (نه 300). والا روی 20 ماشین یسری محاسبات کردم و این عدد را با توجه به قیمت فعلی دلار در آوردم (حالا 10تومن کمتر یا بیشتر). حال اگه فولکس جتا نسخه GLI بیاد با این قیمت ارزش خرید داره؟ (جتا GLI دقیقا همین موتور گلفGT را داره و جالبه قیمتش تنها 500دلار بیشتره)

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. reza-a

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (425 ديدگاه)

      قراره چند مدل رو تولید کنن و بعضی مدل ها رو وارد کنن که گلف هم قراره وارد بشه چون وارداتی احتمالش هست نسخه gti هم بیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Amir.dp

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    یه خودروی جمع و جور ،تند تیز که فکر کنم آدم از رانندگی باهاش سیر نشه. از این تیپ خودرو ها خیلی خوشم میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمدرضا

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (211 ديدگاه)

    هاچ بک مورد علاقه من . خدا نصیب همه ی عاشقان کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. saeid

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ما همیشه باید حسرت همچین هاچبکهایی رو بخوریم. در کلاس هاچبک تو آسیایی ها فقط هوندا سیویک خوبه ، بقیه مدلهای آسیایی اصلا جالب نیستن . ولی اروپایی ها ،هاچبکهای عالی زیاد دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آرش

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (27 ديدگاه)

    گلف R مدل 2017، حجم موتور 2 لیتر، 310 اسب، مصرف صدی 7
    اون یکی اسمشو نیار مدل 1396، حجم موتور 1.3 لیتر، 63 اسب مصرف صدی 6.5

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سامان اذری

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    گلف ماشبن خیلی عالیی هست حتی اون قدیمی هایی که تو ایران هست
    یکم قیافه ساده ای داره
    از نظر قیافه و خشن بودن هوندا سیویک تایپ آر خیلی زیباست
    فقط عسهای سیویک تایپ ار رو با گف مقایسه کنید
    ادم وقتی به سیویک نگاه میکنه ادرنالینش ناخود اگاه بالا میره

    موافقم 0
    مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        عسله داش سامان. دمت گرم :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سامان اذری

          ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          ?❤

          موافقم 0
          مخالفم 0
  11. omid622

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    خیلی ممنون بابت اضافه کردن فقط ۱۰ اسب بخار
    من که فورد رو ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا