جالب‌ترین کانسپت‌های تاریخ فولکس‌واگن

بیشتر خودروهای کانسپت هرگز به تولید نمی‌رسند اما بسیاری از آن‌ها پیش‌نمایشی هستند ازآنچه خودروسازان برای محصولات آیندهٔ خود ازنظر طراحی و تکنولوژی برنامه‌ریزی کرده‌اند. خودروهای کانسپت فولکس‌واگن معمولاً کمی محافظه‌کارانه‌تر از شرکت‌های دیگر هستند اما این بدان معنا نیست که آن‌ها خسته‌کننده هستند. در طول سال‌ها، فولکس‌واگن کانسپت‌هایی را معرفی کرده است که واقعاً منحصربه‌فرد و جذاب بوده‌اند. در ادامه 5 نمونه از جالب‌ترین کانسپت‌هایی را که فولکس‌واگن تاکنون ساخته است معرفی خواهیم کرد.

top-5-volkswagen-concepts-ever-made

ID کانسپت

هرچند این خودرو جدیدترین کانسپت فولکس‌واگن است اما مسلماً مهم‌ترین کانسپت در تاریخ این خودروساز محسوب می‌شود. این شرکت برای تغییر تصویر برند خود پس از رسوایی دیزلی بیشتر بر روی خودروهای هیبریدی و الکتریکی تمرکز کرده است. اگرچه مدل e-Golf به‌عنوان خودرویی تمام الکتریکی در حال حاضر در سبد محصولات تولیدی فولکس‌واگن وجود دارد اما کانسپت جدید ID نشان‌دهندهٔ نسل جدیدی از خودروهای الکتریکی این شرکت است که بر روی پلت‌فرم جدید الکتریکی این شرکت ساخته شده است. فولکس‌واگن قصد دارد خودروهای الکتریکی زیادی را در آینده معرفی کند و انتظار می‌رود نسخهٔ تولیدی ID هم تا سال 2020 برای فروش عرضه شود. این خودرو مجهز به یک موتور الکتریکی با 170 اسب بخار قدرت است و با یک‌بار شارژ می‌تواند بین 450 تا 600 کیلومتر را طی کند.

volkswagen-id-2016-concept

XL اسپرت

کانسپت XL اسپرت در نمایشگاه پاریس 2014 رونمایی شد. خودرویی مجهز به قوی‌ترین پیشرانهٔ دو سیلندر جهان که از شرکت موتورسیکلت‌سازی دوکاتی قرض گرفته شده بود. XL اسپرت بر اساس مدل XL1 یعنی کم‌مصرف‌ترین خودروی تولیدی دنیا ساخته شده بود اما از طراحی ظاهری اسپرتی برخوردار بود که آن‌را به یک سوپراسپرت شبیه می‌کرد. پیشرانهٔ دو سیلندر دوکاتی این خودرو 200 اسب بخار قدرت داشته و حداکثر سرعت قابل‌توجه 270 کیلومتر را برای آن فراهم می‌کند درحالی‌که شتاب صفرتاصد آن تنها 5.7 ثانیه است. بیشتر پانل‌های بدنهٔ XL اسپرت هم مانند XL1 از فیبر کربن ساخته شده است درحالی‌که مجهز به درهای پروانه‌ای است که ظاهر اسپرت آن‌را تشدید می‌کند.

volkswagen-xl-sport-2014-concept-04

گلف GTE اسپرت

این کانسپت در نمایشگاه لس‌آنجلس 2015 رونمایی شد تا نشان دهد که چگونه برق هم می‌تواند عملکرد بالایی در یک خودرو ایجاد کند. گلف GTE اسپرت مجهز به یک موتور 1.6 لیتری TSI متعلق به مدل پولو R WRC است یعنی خودرویی که دو بار برندهٔ مسابقات رالی قهرمانی جهان شده است. همچنین این کانسپت علاوه بر موتور بنزینی مذکور، به دو موتور الکتریکی هم مجهز شده است که هریک 115 اسب بخار قدرت دارند. این نیرو به همراه 300 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور موتور بنزینی، خروجی کل سیستم را به 530 اسب بخار قدرت و 670 نیوتن متر گشتاور می‌رساند که موجب می‌شود گلف GTE اسپرت کانسپت ظرف 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. نکتهٔ مهم در گلف GTE اسپرت کانسپت این است که این کانسپت پیش‌نمایشی از خودروهای اسپرت آیندهٔ فولکس‌واگن و همین‌طور طراحی اسپرت، جدید و جذاب مدل‌های آیندهٔ گلف است.

volkswagen-golf_gte_sport_concept-2015-1024-03

W12 Syncro

ممکن است با دیدن این سوپراسپرت تعجب کنید اما درواقع بوگاتی ویرون بر اساس این سوپراسپرت فولکس‌واگن ساخته شد. کانسپت W12 Syncro که در نمایشگاه خودروی توکیو 1997 به نمایش درآمد، توسط ایتال‌دیزاین طراحی شده بود و مجهز به یک پیشرانهٔ 5.6 لیتری W12 با 415 اسب بخار قدرت بود. W12 Syncro اثبات کرد که فولکس‌واگن می‌تواند یک سوپراسپرت بسازد و همچنین مُعَرِف یک موتور بزرگ و قابل‌اعتماد بود که بعدها در محصولات لوکس و اسپرت رده‌بالای گروه فولکس‌واگن مورداستفاده قرار گرفت. چهار سال بعد نیز بازهم هم در نمایشگاه توکیو فولکس‌واگن نمونه‌ای دیگری از این سوپراسپرت را با نام W12 Nardo رونمایی کرد که 590 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور داشت.

volkswagen_w12_syncro_conce

GTI Supersport Vision Gran Turismo

این مدل کانسپتی متفاوت از فولکس‌واگن بود که واقعاً مرزهای طراحی این شرکت را جابجا کرد. این کانسپت برای اولین بار در فستیوال سالانهٔ GTI در Wörthersee اتریش در سال 2014 رونمایی شد. خودرویی اسپرت، دونفره، کابریولت و مجهز به یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربو با 505 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور؛ مانند بسیاری از خودروهای Vision Gran Turismo، کانسپت GTI Supersport هم از بسیاری از ویژگی‌های واقع‌گرایانه برخوردار نیست اما آنچه که فولکس‌واگن قادر به انجام آن است و برای آیندهٔ خود پیش‌بینی می‌کند را نشان می‌دهد. مطمئناً در حال حاضر فولکس‌واگن بیشتر بر ساخت خودروهای الکتریکی و کراس‌اوورها تمرکز کرده است اما این سازندهٔ آلمانی هنوز هم می‌تواند ثابت کند که همهٔ محصولاتش خسته‌کننده نیستند حتی اگر صرفاً به شکل یک کانسپت باشند.

2014_volkswagen_gti_roadste

منبع: AutoGuide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

8 دیدگاه

  1. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    الآن میتونن اون دبلیو دوازده رو با برند بوگاتی بزنن

    پاسخ
  2. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    واقعا خیلی خوبن
    ای کاش به مرحله تولید برسند در آینده
    مخصوصا gti super sport

    پاسخ
  3. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    والا تا جایی که میدونم ظاهر بوگاتی برگرفته از اصالت خودشه و پلت فرم کلیش و این dna ظاهری رو تو تمام مدل های قبل از ویرون میشه دید مخصوصا جلو پنجره نیم گرد جلو که با توجه به اینکه بزرگ بودنش کاربرد زیادی نداره و قبلا خیلی کوچیکتر طراحی میشد
    و چراغهای کشیده شده نسبتا کوچیک و همچنین طره نیم دایره کنار و رکاب خودرو و….
    خلاصه اینکه بعید میدونم ویرون بر اساس مدل Syncroطراحی شده باشه ……

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    طراحیشون یکی از یکی بهتر بود.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.