خودروهای تجاری، چهره دیگر فولکس‌واگن

مفهوم خودروهای ون برای اولین بار توسط شرکت فولکس‌واگن به وجود آمد و این شرکت آلمانی توانست 65 سال پیش محصولی را به دنیا معرفی کند که امروزه یکی از ارکان اصلی فعالیت‌های تجاری و کسب‌وکارهای کوچک شهری است و فقدان آن در میان انواع خودروها برای ما دور از ذهن است. بعد از فولکس‌واگن بیتل، ترانسپورتر دومین محصول اصلی شرکت خودروسازی فولکس‌واگن بود که توانست با معرفی به جهان توجهات بسیاری را به خود جلب کند. این خودرو ون توانست با شکل، ابعاد و اندازه ویژه خود فرهنگ جابجایی شهری، مسافرت و حمل‌ونقل بار مردم اروپا و بعد از آن جهان را تحت تأثیر قرار داده و موفقیت‌های بزرگی در تولید و فروش نیز برای شرکت خودروسازی فولکس‌واگن کسب کند. به شکلی که با گذشت بیش از نیم قرن از اولین عرضه ترانسپورتر به بازار، میزان تولید این محصول به حدود 12 میلیون دستگاه رسیده و نام و نشان ترانسپورتر همچنان زنده و سرحال است.

vw-t6-3

volkswagen-transporter_t6-2016-1024-01
البته هرچند که محصول تیپ 2 ترانسپورتر فولکس‌واگن در حدود 65 سال عمر دارد اما با این وجود مفهوم شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن عمر چندانی نداشته و تنها در حدود 20 سال از تأسیس آن می‌گذرد. این شرکت که قبل از تأسیس به‌عنوان یک بخش در دل شرکت فولکس‌واگن به فعالیت می‌پرداخته، اکنون به یکی از بخش‌های مهم گروه فولکس‌واگن تبدیل شده و با تولیدات متنوع خود بخش مهمی از سبد محصولات این گروه خودروسازی را به خود اختصاص داده است و در این عرصه شریکی ندارد. اکنون شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن بیش از چهارده مدل محصول را در قالب 4 خودروی اصلی ترانسپورتر، کدی، کرافتر و آماروک تولید می‌کند و به بازار عرضه می‌کند.

2016-volkswagen-transporter-t6-vw-transporter-family
ترانسپورتر، یک شرکت و یک محصول
هنگامی‌که در سال آوریل 1947 بن پن به‌عنوان یک تاجر آلمانی از کارخانه وولفسبورگ شرکت خودروسازی فولکس‌واگن دیدن می‌کرد، چرخ دستی‌های تختی را مشاهده کرد که به موتور و سیستم نیرو محرکه مجهز شده بودند. این چرخ دستی‌ها که به وسیله کارکنان کارخانه فولکس‌واگن و با استفاده از قطعات بیتل ساخته شده بود، برای جابجایی قطعات از یک سالن تولید به سالن دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بعد از آن، پن در دفترچه خود طرح خودرویی را با الهام از این چرخ دستی‌ها کشید که تا قبل از آن در دنیا وجود نداشت. این نقاشی طرح اولیه یک خودروی ون بود که می‌توانست با استفاده از قطعات فولکس‌واگن بیتل ساخته شود. پن طرح خود را با مدیران شرکت فولکس‌واگن مطرح کرد و ایده وی در سال 1949 به تائید هاینریش نوردهوف، مدیر وقت فولکس‌واگن رسید و در همان سال کار ساخت مدل نمونه آن پشت درهای بسته آغاز شد.

vw-transporter-01
تولد اولین خودروی ون بیشتر به یک پدیده در صنعت خودروسازی شبیه بود که توانست یک حفره موجود در بازار وسایل نقلیه را پر کند. حفره‌ای که خلأ آن با پایان یافتن جنگ جهانی دوم به شدت در بازار اروپا احساس می‌شد. وسیله نقلیه‌ای ساده، مقاوم و با انعطاف‌پذیری بالا برای جابجایی مردم و بار که با قیمت قابل قبول تولید شده و هزینه‌های جاری متناسب با اروپای جنگ‌زده داشته باشد، درست آن چیزی بود که بازار احتیاج داشت. در این سال‌ها تازه معجزه اقتصادی آلمان در حال شکل گرفتن بود و تجار، خرده‌فروشان، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به طور دقیق به چنین خودرویی که پن در دفترچه خود طرح اولیه آن را کشیده بود، نیاز داشتند.

1952_vw_barndoor_brown_back

1964_volkswagen_t1_transporter_kombi_bus
بولی که در زبان آلمانی معنای گاو نر داشت، اولین اسمی بود که به دلیل ظاهر این محصول برای خودروی تازه پدید آمده در نظر گرفته بودند اما به دلیل این‌که این نام توسط شرکت دیگری ثبت تجاری شده بود، اولین خودروی ون با نام تجاری فولکس‌واگن تیپ 2 ترانسپورتر در مارس 1950 به خط تولید سپرده شد و روزانه 10 دستگاه از این محصول تولید می‌شد. ترانسپورتر از موتور و اکسل بیتل استفاده می‌کرد اما به‌جای یک قاب لوله‌ای مرکزی مانند آنچه در بیتل وجود داشت از یک قاب نردبانی بهره می‌برد و می‌توانست 750 کیلوگرم بار را تحمل کند. موتور ترانسپورتر 1131 سی‌سی ظرفیت و 24 اسب بخار توان داشت. همچنین تیپ 2 می‌توانست 8 نفر سرنشین را جابجا کرده و با حذف دو ردیف صندلی آخر برای حمل بار مناسب می‌شد. تا سال 1954 صد هزار دستگاه تیپ 2 در سی مدل مختلف تولید شد. اما به‌زودی مشخص شد که کارخانه وولفسبورگ برای موفقیت ترانسپورتر مناسب نیست و تیپ 2 به یک کارخانه مختص خود احتیاج دارد. بنابراین کارخانه جدیدی در هانوفر آلمان تأسیس شده تا میزان تولید این محصول به 80 دستگاه در روز افزایش یاد. به این ترتیب میزان تولید خودروی تجاری شرکت فولکس‌واگن افزایش یافت و تا سال 1962 یک میلیون دستگاه تیپ 2 ترانسپورتر تولید شد و تا سال 1967 که نسل دوم تیپ دو به بازار معرفی شد، تولید این محصول ادامه داشت.

vw_bus_t2b_neu_v_sst
با ورود نسل دوم محصول پرفروش شرکت فولکس‌واگن به بازار، روند موفقیت‌های تیپ 2 ترانسپورتر ادامه یافت و این خودرو توانست در سال 1968 به رکورد فروش دو میلیون دستگاه دست یابد. در همین سال، پروفسور نوردهوف که برای همیشه نامش با شروع و بالندگی دوران طلایی شرکت فولکس‌واگن گره خورده است، درگذشت. اما این امر مانع ادامه روند حرکت روبه‌جلو شرکت خودروسازی فولکس‌واگن درزمینهٔ خودروهای تجاری نشد و این شرکت آلمانی توانست تولید سه میلیون دستگاه تیپ 2 ترانسپورتر را در سال 1971 جشن بگیرد. چهار سال بعد از آن و در سال 1975، شرکت فولکس‌واگن قدم بزرگ دیگری در تولید خودروهای تجاری برداشت و فولکس‌واگن LT را به بازار معرفی کرد.

vw_bus_t2b_neu_h_sst
فولکس‌واگن LT اولین سرمایه‌گذاری شرکت فولکس‌واگن درزمینهٔ کامیونت‌های سبک بود که توانست با توجه به دیدگاه شرکت فولکس‌واگن در ایجاد تنوع در مدل‌های مختلف یک محصول، به سرعت به موفقیت شبیه به تیپ 2 ترانسپورتر دست پیدا کند. LT در ابتدا با یک موتور چهار سیلندر بنزینی با قدرت 74 اسب بخار به دنیا معرفی شد اما شرکت فولکس‌واگن خیلی زود این محصول را به یک موتور دیزل مجهز کرد تا با شرایط بد اقتصادی اواخر دهه 1970 میلادی سازگاری بیشتری داشته باشد.

vw_transporter_t3_luft_v_sst
در سال 1977، میزان فروش فولکس‌واگن ترانسپورتر از مرز 4.5 میلیون دستگاه گذشت که چیزی در حدود 2.3 میلیون از آن سهم نسل دوم این محصول بود. سال بعد، شرکت فولکس‌واگن از یک موتور شش سیلندر دیزل در محصول LT خود استفاده کرد. تولید و عرضه محصول فولکس‌واگن LT تا سال 1995 میلادی و برای بیست سال ادامه داشت تا اینکه در سال 1996 با نسل دوم این محصول جایگزین شد. نسل دوم فولکس‌واگن LT نیز تا سال 2006 بر روی خط تولید باقی ماند و در آخر با محصول جدیدی به نام فولکس‌واگن کرافتر جایگزین شد.

1986_volkswagen_caravelle
هرچند که تولید نسل دوم ترانسپورتر تا همین چند سال پیش، سال 2013، در کشور برزیل ادامه داشت ولی شرکت فولکس‌واگن در سال 1979 نسل سوم ترانسپورتر را به بازار معرفی کرد. خودرویی که از هر جهت نسبت به سلف خود بهبود پیدا کرده و برای اولین بار از کامپیوتر در مراحل طراحی و تست آن استفاده شده بود. به شکلی که نسل جدید ترانسپورتر علاوه بر ابداعات و نوآوری‌های فراوانی که در سیستم نیرومحرکه و موتور آن اعمال شده بود، به طور کلی از یک بدنه با طراحی جدید بهره می‌برد که دید راننده را بهبود بخشیده، فضای داخلی را افزایش داده و کارایی بیشتری برای آن فراهم کرده بود. یک سال بعد، شرکت فولکس‌واگن برای اولین بار از موتورهای دیزل در محصول ترانسپورتر خود استفاده کرد.


در سال 1982 شرکت فولکس‌واگن در حالی ربع قرن فعالیت کارخانه هانوفر را جشن می‌گرفت که محصول جدیدی را در بازارهای آمریکا معرفی می‌کرد. فولکس‌واگن کدی، سومین محصول این شرکت آلمانی در دسته خودروهای تجاری بود که به صورت یک وانت و بر اساس محصول گلف خود طراحی شده بود. همچنین، شرکت فولکس‌واگن در همین سال برای اولین بار موتورهای هوا خنک خود در محصول ترانسپورتر نسل سوم را با یک موتور آب خنک جایگزین کرد.

t3-1989
تولید نسل سوم محصول ترانسپورتر شرکت فولکس‌واگن به‌عنوان مهم‌ترین محصول این شرکت در بخش خودروهای تجاری نیز تا سال 1992 در سراسر جهان ادامه داشت. با این وجود، شرکت فولکس‌واگن از سال 1990 نسل چهار ترانسپورتر را به بازار معرفی کرد. محصولی که تغییرات آن نسبت به نسل پیش از خودش به انقلاب طراحی فولکس‌واگن در تغییر از بیتل به گلف شبیه بود و بسیار از قسمت‌های آن نسبت به مدل قبل تغییر کرده بود. این ون تازه متولد شده به صورت یک خودروی محور جلو موتور جلو طراحی شده بود و از یک موتور آب خنک با توان تولید 109 اسب بخار قدرت بهره می‌برد.

vw_transporter-2002
در این بین، شرکت فولکس‌واگن محصولاتی دیگری از قبیل فولکس‌واگن کالیفرنیا در سال 1988 و یک محصول وانت با نام فولکس‌واگن تارو در سال 1989 را نیز به بازار معرفی کرد. مدل بعدی که بازار معرفی شد فولکس‌واگن 80L بود که تولید آن در سال 1994 آغاز شد. بعد از آن و در سال 1995، مدیرعامل بخش خودروهای تجاری شرکت فولکس‌واگن اعلام کرد که این بخش از شرکت فولکس‌واگن جدا شده و به‌عنوان یک شرکت مستقل و با نام شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن به کار خود ادامه خواهد داد.

vw-taro-1991
تولید ترانسپورتر نسل چهارم در شرکت جدید خودروهای تجاری فولکس‌واگن تا سال 2003 ادامه پیدا کرد و بعد از آن با نسل پنجم این محصول جایگزین شد. شرکت فولکس‌واگن نیز از سال 2003 تا سال 2015 تولید نسل پنجم ترانسپورتر را ادامه داد تا اینکه بالاخره نسل ششم این خودروی افسانه‌ای در سال 2015 به بازار معرفی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد.


جایگاه فعلی شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن
شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن سال 2015 را در حالی به پایان رساند که رکورد فروش نزدیک به 12 میلیون دستگاه ترانسپورتر در طول 65 سال را جشن می‌گرفت. این شرکت با تولید 4 محصول اصلی ترانسپورتر، کدی، آماروک و کرافتر در قالب خودروهای ون و وانت، توانسته است به آمار تولید 410219 دستگاه خودرو در سال 2015 دست پیدا کند. این مقدار تولید نسبت به سال میلادی قبل از آن 3.6% افزایش داشته است. البته آمار تولید خودروهای تجاری این شرکت در سال 2013 بیش از 417 هزار دستگاه بوده و میزان تولید هنوز به آمار این شرکت در آن سال باز نگشته است.

درآمد شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن از فروش محصولاتش در سال 2015 نیز با 8% افزایش نسبت به سال 2014، بالغ بر 10 میلیارد یورو بوده است. این در حالی است که با وجود افزایش درآمد، سود عملیاتی شرکت با 24.2% کاهش نسبت به سال میلادی قبل از آن مواجه بوده و به 382 میلیون یورو رسیده است. هزینه‌های سنگین در نوسازی سبد محصولات خودروهای تجاری فولکس‌واگن دلیل اصلی کاهش سود عملیاتی این شرکت در سال 2015 است که البته این کاهش با تأثیرات مثبت افزایش میزان فروش محصولات و افزایش نرخ تبادل ارز تا حد زیادی خنثی شده است. سود عملیاتی شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن در سال گذشته میلادی 3.7% از کل درآمد شرکت را پوشش می‌دهد.

تولید شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن بر اساس مدل‌های مختلف در سال‌های 2014 و 2015
تولید شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن بر اساس مدل‌های مختلف در سال‌های 2014 و 2015
تولید، فروش و درآمد شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن در سال‌های 2014 و 2015
تولید، فروش و درآمد شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن در سال‌های 2014 و 2015

شانه‌به‌شانه شرکت مادر
راهبرد اساسی شرکت فولکس‌واگن در عرضه دایره گسترده‌ای از تولیدات با بهره‌مندی از یک محصول اصلی است. به شکلی که این شرکت توانسته برای سالیان متمادی طیف وسیعی از نیازهای تجاری و شهری بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اروپا و جهان را است با تغییرهای مختصر در کارکرد و یا بدنه ظاهری یک محصول مانند ترانسپورتر برطرف کرده و به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های این عرصه عرض‌اندام کند.

california_01
عملکرد شرکت فولکس‌واگن در این عرصه چنان موفق بوده است که بخش خودروهای تجاری این شرکت بعد از 45 سال از ورود به این دسته از محصولات، خود را به‌عنوان یک شرکت مستقل از بدنه اصلی فولکس‌واگن جدا کرده و به صورت انحصاری در دایره خودروهای تجاری سبک به فعالیت پرداخته است. حجم تولیدات این شرکت و میزان درآمد و سود شرکت خودروهای تجاری فولکس‌واگن نیز به طور کامل مؤید این مسئله است که این شرکت در کنترل و پیشبرد نوآوری، طراحی، تولید و فروش خود موفق عمل کرده و شانه‌به‌شانه سایر اعضای تولیدکننده خودروهای سواری فولکس‌واگن روبه‌جلو حرکت می‌کند.

mtm-t500-vw-transporter-interior

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمد جواد سرانجام

دانشجوی دکتری رشته مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

16 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3785 دیدگاه) ,

    .
    ان شا الله قبل از پایان این دهه ببینیم که VW برگشته به رتبه ی اول … .

    پاسخ
    1. مجید
      سوابق: (470 دیدگاه) ,

      ولی اگه رسوایی دیزل گیت نبود چی میشد این امپراطوری؟؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا به این ضرب المثل رسیدم که “ماه پشت ابر نمیمونه” البته فولکس واگن خوب با این بحران دست و پنجه نرم کرد

      پاسخ
  2. ایران فرانسه
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    یک کمپانی معظم و هدفمند با تئوری مشخص تولید خودروهای کارآمد و با طراحی خاص و قیمت های مناسب با زیر مجموعه های لوکس ساز و شعبه های فرامرزی، صنعت آلمان البته بی نیاز از تعریف است امیدوارم بزودی با همکاری ماموت یا کرمان موتور توی ایران هم تولید بشن

    پاسخ
  3. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    اگه میشد یکی از اینها داشتیم برا یکسال میرفتیم مسافرت دور اروپا و أمریکا
    از این همه استرس دوری میکردیم

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل محمد جواد سرانجام
      محمد جواد سرانجام
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      سلام
      خواهش می کنم، بنده نظرات همه دوستان رو می خونم و تا حالا خیلی از نظرات شون استفاده کرده ام، البته عذرخواهی می کنم که تاحالا جواب اظهار لطف بعضی از دوستان رو ندادم.
      ان شاالله که این مجموعه مقاله رو پسندیده باشید و در دو سه مقاله پایانی هم با گروه فولکس واگن همراه باشید.

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        منم بارها تشکر کردم که شما جواب ندادید

        پاسخ
  4. حمیدرضا
    سوابق: (331 دیدگاه) ,

    شرکت مادر فولکس واگن بسیاری از برندهای موفق رو خریداری کرده دلیل عمده موفقیتشون هم داشتن برگهای برنده بیشتر در مقابل رقبا خصوصا جنرال موتورز هست که زیر مجموعه هاش به قدرتمندی فولکس نیستن ولی خود شرکت فولکس واگن هم محصولات بسیار زیبا و با کیفیتی تولید میکنه که لذت رانندگی زیادی هم به راننده میدن

    پاسخ
  5. حسین
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    وانت فولکس‌واگن تارو ، خیلی شبیه تویوتا هایلوکس هست ولی مدلهای 1991 به بالا ، جالبه یعنی یا هایلوکس یا این وانت یکیشون، کاپی هس

    پاسخ
    1. mph
      سوابق: (222 دیدگاه) ,

      اومدم بگم دیدم گفته شده
      اگه یکی عکسو خارج از این مطلب نشونم میداد باور نمیکردم این ماشین(taro)فولکس باشه
      هایلوکسی که فرمودین نسل ششم میشه

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.