فولکس واگن

چرا فولکس‌واگن قمار کرد؟

یک رسوایی در حوزه اتومبیل، توجه بسیاری از رسانه‌های خبری معتبر دنیا را به خود اختصاص داده است؛ گزارشگران صفحات اقتصادی با عجله اطلاعات منتشر شده و بیانیه‌ها را بررسی می‌کنند و صفحه اصلی‌ وب‌سایت‌ها، هر ۱۷ ثانیه یک‌بار نیاز به آپدیت پیدا می‌کند. نحوه نگارش متون مرتبط با این موضوع نیز بسیار ساده و ابتدایی است تا نتیجه، هر چه زودتر در خروجی قرار بگیرد. در این میان، تمام مسائل خارج از بحث اتومبیل‌ها، اعم از اخلاق مالی تا مدیریت بحران و دفاع از حقوق مصرف‌کننده اهمیت پیدا می‌کنند. هنگام مرور خبرهای این موضوع در رسانه‌های مختلف، شما مجبور می‌شوید که چندین بار ناامیدانه اظهارنظرهای تکراری را بخوانید. شعله‌های این تخطّی گسترده، چندین روز است که با چاشنی اغراق و گاهی نیز قضاوت‌های غیرآگاهانه در رسانه‌ها زبانه می‌کشد.

VW emissions scandal
برخلاف باوری که ایجاد شده، رسوایی دیزل‌گیت فولکس‌واگن، داستان چندان ساده‌ای در پس‌زمینه خود ندارد. در وهله اول، موضوع اصلی این است که فولکس‌واگن یک الگوریتم معمول را وارد کنترلر موتورهای توربو-دیزل ۲ لیتری در مدل‌های سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ کرده است تا با پروتکل‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در تست FTP-75 و شامل چرخه‌های US06 و UC03 مطابقت کند. در این حالت، کالیبراسیون موتور به منظور کاهش اکسیدهای نیتروژن و برآورده کردن محدودیت‌های EPA برای وسایل نقلیه گروه موسوم به “Bin 5” تغییر می‌کند. ولی در عین حال، از بخش‌های ۲۰۳(a)(3)(B) و ۲۰۳(a)(1) در «قانون هوای پاک» در امریکا تخطّی می‌شود.

VW emissions scandal
گروه مالکان TDI، کسانی که علی‌رغم سوخت چسبناک و پر از کربنی که وارد مخازن سوخت آنها می‌شد، فکر می‌کردند یک خودروی «پاکِ دیزلی» خریده‌اند، بیشتر از دیگران از این موضوع ناراحت و خشمگین هستند. امّا آیا آنها قربانی روح شیطانی و حریص یک کمپانی هستند یا اینکه در این میان، یک گروه از مردم عادی با تلاشی طاقت‌فرسا سعی داشته‌اند که از یک گذرگاه سخت خود را عبور دهند؟ اینجا یک نظریه داریم که چرا یک خودروساز در سطح جهانی، چنین کار زشت، سلب‌کننده اعتماد و غیراخلاقی‌ای را انجام می‌دهد که تمام شهرت و اعتبار آن در بازار تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در حالی که دیگر خودروسازان ساخت خودروهای هیبریدی و الکتریکی را دنبال می‌کردند، فولکس‌واگن سرمایه‌گذاری زیادی برروی تکنولوژی‌های سبز خودروهای دیزلی کرده بود. در این تصمیم، نشانه‌هایی از اولویت فولکس‌واگن برای بازار اروپا مشهود بود؛ چرا که در این منطقه، دیزل‌ها پرطرفدار هستند. این در حالی است که امریکای شمالی که در آن نوعی بیزاری از خودروهای دیزلی وجود دارد، معمولاً به عنوان یک «بازار دوم» برای خودروساز درنظر گرفته می‌شود. فشار موجود بر روی مهندسان فولکس‌واگن برای تولید یک موتور دیزل پاک و یا حاصل‌شدن هر دو فاکتور مصرف سوخت بهینه و آلودگی کم، بسیار زیاد بوده، ولی این تلاش‌ها برای برآورده کردن مقررات در ایالات متحده، با سراسیمگی همراه بوده است.

VW emissions scandal
تصمیم فولکس‌واگن مبنی بر «تقلب» می‌بایست در زمانی قبل از سال ۲۰۰۹ گرفته شده باشد؛ یعنی دو سال پس از اینکه استاندارد‌های آلودگی «ردیف ۲» سازمان حفاظت محیط زیست امریکا به صورت کامل اعمال شده است. در ردیف ۲ استاندارد EPA، شرایط سفت و سختی برای خودروهای دیزلی درنظر گرفته شده و با ۸۳ درصد کاهش اکسیدهای هیدروژن مجاز نسبت به «ردیف ۱»، این میزان به ۰.۰۷ گرم در هر مایل (به صورت متوسط) رسیده است. اکسیدهای نیتروژن NO و NO، ترکیبات شمیمیایی نامتعارفی هستند که در شرایط فشار بالا و فشار یک موتور احتراق داخلی، به‌ویژه‌ موتورهای دیزل، تشکیل می‌شوند. این ترکیبات باعث ایجاد ازون سطحی یا مه‌دود می‌شود.

VW emissions scandal
استاندارد ردیف ۲ با اختلاف زیاد، سختگیرانه‌ترین استاندارد NOₓ در جهان است و فولکس‌واگن، در زمان بدی با آن روبرو شد. مؤثرترین تکنولوژی برای کاهش آلودگی NOₓ، سیستم کاهش کاتالیستیک انتخابی (SCR) نام دارد که با اسپری کردن مقدار اندکی از آب و اوره در جریان اگزوز، روند شکست اکسیدهای نیتروژن را به نیتروژن و دی‌اکسید کربن تسهیل می‌کند. ولی مشکل این است که سیستم SCR نیاز به یک مخزن، یک پمپ و لوله‌کشی دارد؛ چیزهایی که قرار دادن آنها در یک پلتفرم کوچک مانند PQ35 (مورد استفاده در نسل پنجم گلف و جتا) چندان آسان نیست. البته مقدار اوره مورد استفاده برای این منظور نیز چندان کم نیست. ضمن اینکه طراحی کف می‌بایست تغییر کند، یک فیلر دوم اضافه شود که به معنای طراحی دوباره پنل یک‌چهارم عقب است و خودرویی که دوباره مهندسی شده، باید تمام آزمایش‌های مربوط به ایمنی در تصادفات را دوباره بگذراند.

2013 Volkswagen Golf Mk7 rear
Volkswagen Golf Mk7
مالکان مدل‌های گلف V یک ویژگی از خودروهایشان را دوست دارند و آن یک سیستم تعلیق مولتی‌لینک در عقب است؛ ویژگی‌ای که شاید برای خالی‌شدن فضا برای مخزن اوره و به خاطر استفاده از یک محور گشتاور جمع‌و‌جورتر، احتمالاً باید کنار گذاشته شود. مدل بزرگتر پاسات برای سال ۲۰۱۲ یک سیستم اوره دریافت کرده بود، ولی فولکس‌واگن برنامه آن را به‌گونه‌ای تنظیم کرده بود که انژکتور اوره در آن با خساست زیادی عمل می‌کرد؛ شاید به خاطر اینکه موجبات نارضایتی مالک خودرو با پُر کردن گاه و بی‌گاه مخزن فراهم نشود.

با اِعمال استانداردهای ردیف ۲، فولکس‌واگن با هزینه‌ای میلیون‌دلاری بر روی یک محصول قدیمی مواجه شد تا بتواند موتورهای دیزلی‌اش را برای حضور در بازار «امریکا»، یعنی یکی از کوچکترین بازار‌های خودروهای دیزلی مسافری در جهان آماده کند. در سال ۲۰۰۷، خودروهای دیزل شهری تنها ۰/۲ درصد از بازار اتومبیل در امریکا را به خود اختصاص می‌دادند. در دوره‌ای که با بحران اقتصادی در سطح جهانی و سراشیبی در فروش خودرو در ایالات متحده همراه بود، مهندسان فولکس‌واگن در شرایط بسیار سختی قرار گرفته بودند.

Volkswagen-Diesel-Clearing-the-Air
ولی یک جتا TDI جدید که کاملاً استانداردها را برآورده می‌کرد، به عنوان مدل ۲۰۰۹ ارائه شد. راه‌حل فولکس‌واگن برای این منظور، یک صافی NOₓ در زیر کف خودرو بود؛ جایی که NOₓ گرفته می‌شد و با استفاده از جریان مقطعی سوخت دیزل، به نیتروژن و دی‌اکسید کربن تبدیل می‌گردید. کارآیی این سیستم شاید به اندازه SCR نبود، ولی هزینه بروزرسانی و ارتقای آن به مراتب کمتر بود. همچنین، به نظر می‌رسید که تبعات زیادی در مصرف سوخت نداشته باشد. به دنبال آن، فولکس‌واگن در مدل ۲۰۱۰ از گلف TDI، خبر از مصرف سوخت خارق‌العاده ۷/۸۴ و ۵/۶ لیتری، به‌ترتیب در شهر و بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌داد و این اعداد در صحبت‌های مشتریان، از این هم پایین‌تر می‌رفت. امّا موضوعی که هیچ‌کس از آن اطلاع نداشت این بود که موتور طوری برنامه‌ریزی شده بود که در حالت خارج‌شدن از شرایط تست، سوخت کمتری برای اگزوز استفاده می‌کرد و با خروج بیشتر اکسیدهای نیتروژن از لوله اگزوز، مصرف سوخت پایین‌تری از خودرو مشاهده می‌شد.

VW emissions scandal
مهندسان فولکس‌واگن در بین دو گزینه، شامل کاهش مشکل جهانی دی‌اکسید کربن و یا کاهش مشکل محلی مه‌دود، با استفاده از «تقلب»، یک رویکرد میانه در پیش‌گرفتند تا قانون‌گذاران امریکایی را با سطح پایین آلودگی NOₓ و خریداران TDI را با سطح پایین مصرف سوخت راضی کنند. امّا این حرکت خزنده تنها ۶ سال دوام آورد؛ یعنی تا سال ۲۰۱۴ که اروپا، بازاری که پایگاه اصلی تصمیم گیری فولکس‌واگن را تشکیل می‌دهد، اقدام به برقراری استانداردهای سخت در زمینه اکسیدهای نیتروژن، همراه با قوانین موسوم به «یورو ۶» کرد. بعد از این زمان، شاید مهندسان با خود فکر می‌کردند که فولکس‌واگن می‌توانست در طول یک برنامه ساده ارتقای پلتفرم، یک سیستم کاهش NOₓ بهتر ارائه کند. اینکه چرا فولکس‌واگن پس از سال ۲۰۱۴ همچنان به استفاده از نرم‌افزار تقلب در موتورهایش ادامه داد، چیزی است که برای همه علامت سؤال است.

tdi clean diesel
Jetta TDi clean diesel
کسانی که این تخطّی از قانون را مرتکب شده‌اند، احتمالاً اعتقاد داشته‌اند که کسی نمی‌تواند برنامه آنها را برملا کند؛ چرا که آنها یک گواهی تحت استانداردهای EPA در اختیار داشتند. اگر هم این موضوع افشا می‌شد، فولکس‌واگن احتمالاً مسئله را مدیریت می‌کرد و پس از پرداخت جریمه، تأثیرپذیری بازار بسیار اندک بود. شاید هم «تقلب»، آسان‌ترین گزینه بود.

VW emissions scandal
فضای رقابت در اروپا، با فریبکاری‌های زیادی همراه است. فقط کافی است نگاهی به فدراسیون جهانی فوتبال داشته باشید که مقامات آن از طرف ایالات متحده، تحت پیگرد قانونی قرار دارند. اروپایی‌ها از هر وسیله‌ای برای کسب پیروزی استفاده می‌کنند؛ چیزی که گاهی فشار زیادی به آنها وارد می‌کند. اینجا نیز مطمئناً فشار زیادی وارد شده است. وقتی مدیر عامل، مارتین وینترکورن (Martin Winterkorn) در سال ۲۰۰۷ برنامه فولکس‌واگن AG را برای تبدیل شدن به سرآمد جهان در زمینه حجم تولید و درآمد در صنعت خودرو تهیه می‌کند، به کارمندانش دستور می‌دهد که یک پیشرانه دیزلی پاک بسازند که هم‌ بتواند در سراسر جهان به فروش برسد و هم ‌بتواند اعتماد خریداران خودرو در امریکا را به سمت خودروهای دیزلی جلب کند. البته این اعتماد جلب شد، ولی آیا «وینترکورن» خودش از جزئیات آن خبر داشت؟ شاید هم نمی‌خواست چیزی در این رابطه بداند. وی هر گونه اطلاع در زمینه این فریبکاری را رد کرده است.

مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق گروه فولکس واگن
مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق گروه فولکس واگن
از دیدگاه اخلاقی و قانونی، این کلاهبرداری یک اشتباه بسیار بزرگ در تصمیم‌گیری بوده است. امّا اینکه این تصمیم از نظر اقتصادی نیز نادرست بوده، چیزی است که باید بیشتر به آن توجه کرد. نیم میلیون «دیزلِ متقلب» در ایالات متحده فروخته شده‌اند و ۱۱ میلیون دیگر نیز در سراسر جهان. در عین حال، سال‌ها طول خواهد کشید که هزینه این کلاهبرداری محاسبه شود. در قضیه تویوتا برای پنهان کردن شواهد تحقیقات در «شتاب‌گیری ناگهانی»، ۴ سال طول کشید تا دولت فدرال جریمه‌ای برابر ۱/۲ میلیارد دلار برای این کمپانی درنظر بگیرد. بنابراین تا زمانی که هزینه‌های فولکس‌واگن کاملاً مشخص شوند، اندکی طول خواهد کشید. مطمئناً این مبلغ، کسری از ۱۸ میلیارد دلاری است که به صورت گسترده در رسانه‌ها پخش شده است. البته قوانین دست «عمو سام» را بسیار باز کرده است. با این حال، این یک مسئله «آلودگی» است و نه یک مشکل ایمنی که تصادفات و مرگ افراد در آن دخیل بوده باشند.

اگر الگوی پرداخت‌های جریمه را که برای جنرال‌موتورز ۹۳۵ میلیون و برای تویوتا ۱/۲ میلیارد دلار بوده، دنبال کنید، ملاحظه می‌شود که این جریمه‌ها بیشتر جنبه تنبیهی و نه «مهلک» داشته‌اند. ضمناً قانونگذاران اروپایی نیز احتمالاً درخواست‌هایی خواهند داشت و آنجا هم فولکس‌واگن باید با جریمه‌های دادگاه مدنی روبرو شود.

VW emissions scandal
وقتی تمام سر و صداها فرو بنشیند، تصمیم فولکس‌واگن مبنی بر تخطی از قوانین، تأثیرات ویرانگر خود را ثابت می‌کند. یک شکست در حرکت اخیر کمپانی که موجب انحراف و ناامیدی در آن می‌شود و شکافی در صف رقابتش با دیگران ایجاد می‌کند. تقاضای روز افزون خریداران نیز برای تکنولوژی دیزلی که فولکس‌واگن سهم زیادی در آن داشته، فروکش می کند. همچنین ممکن است فولکس‌واگن و مقامات دولتی مجبور به تصمیمات سخت، ولی ضروری شوند و بار مالی این موضوع را مدیریت کنند. شاید هم در انتها مشخص شود که این کار نسبت به سایر گزینه‌های پیش روی مهندسان، از نظر اقتصادی برای کمپانی فولکس‌واگن به‌صرفه بوده است. احتمالاً تنها حسابداران فولکس‌واگن از حقیقت ماجرا خبر داشته باشند.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. KING 918

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    عجب داستانی بود بابا فولکس …………………
    عیب نداره مدیر عامل جدید درستش میکنه نا سلامتی قبلا در پورشه بوده ها………

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hitler

      ۲۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (499 ديدگاه)

      سوالی که ایجاد میشه اینه:
      اگر فولکس واگن راه حلی برای آلودگی دیزل در بین 2009تا2014پیدا نکرده بود(و احتمالا هم نکرده)دیگر کمپانی ها از چه راهکاری استفاده کردن که آلودگی رو پایین بیارن؟
      بر فرض کمپانی هایی مانند شورلت یا فورد چه راه حلی داشتن؟پس چرا یقه ی اونارو نگرفتن؟
      اونا تقلب نکردن؟پس سیستم انقلابیشون کو؟
      تقلب کردن؟چرا فقط فولکس رو میگین؟
      یا شایدم تقلب کردن و نمیخواد معلوم شه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. پوری پوریا!

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (322 ديدگاه)

    دوستان من دقیقا نفهمیدم که چی شده بود میشه یه توضیح مختصری بدین ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Zonda R

      ۲۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      @.F
      البته میشه یه سناریوی دیگه ای هم مطرح کرد با این چندتا سوال
      اینکه کی راپرت فولکس رو داد؟
      چرا دقیقا وقتی که فولکس بزرگترین شد به فنا رفت؟
      چرا تو امریکا؟
      بزرگ شدن فولکس به ضرر کدوم کمپانی ها بود؟
      اینا سوالاتی هستش که ذهن منو مشغول کرده
      که ایا
      این اتفاق اتفاقا افتاد؟
      یا
      این اتفاق اصلا، اتفاق نبود؟و در واقع دسیسه بود
      البته در اینکه تقلبی در هر صورتی بوده مسلما بوده
      اما مسلما خودرو سازان و هر شرکتی ممکنه در برهه ای تقلب کنه
      اما با این قیمت ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كاپيتاليسم

        ۲۲ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (194 ديدگاه)

        دقیقا! نکته جالب اینه که بلافاصله پس از اینکه فولکس به عنوان برترین خودرو ساز جای تویوتا رو گرفت این اتفاق خبرش منتشر شد، امریکا هم این خبر رو اعلام کرد!
        جالبه بدونید تویوتا و لکسوس ( دارای خط تولید بزرگ در امریکا)چه سود عظیمی برای امریکا دارند در حالی فولکس اصلا مثل تویوتا در امریکا پرفروش نیست ( نمیدونم تو امریکا شعبه تولید داره یا نه)
        شاید تفکر دایی جان ناپلئونی به نظر برسه اما بنظرم امریکا از این جریان از مدتها قبل خبر داشت و منتظر بود به وقتش این خبر رو ، رو کنه ، وقتش کی بود؟ وقتی بخواد ثابت کنه تویوتا همیشه بهترین خودرو سازه ، اینکه بجای خودرو دیزل بهتره خودرو بنزینی( فروش بنزین واسه امریکا خیلی بیشتر از دیزل سود داره) ، یا هیدروژنی (خودرو جدید تویوتا)خرید، نمیدونم دنیای تجارت خیلی پیچیده تر از اونی هست که به نظر میاد…
        خوشحال میشم نظر بقیه دوستان رو هم بدونم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. luis

          ۲۲ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (612 ديدگاه)

          اولا برادرم زیاد دایی جان ناپلئون نبین و اینقدر دنبال پشت پرده نباش چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
          کسی که تقلب کرده به هرررررر دلیلی مجرمه نه کسی که بر ملا کرده.
          دوما امریکا همچین عاشق چشم و ابرو تویوتا نیست اگر چه تویوتا برای امریکا مفیده ولی امریکا برای تویوتا مفید تره و خود امریکا خودروسازی عظیمی داره که همین تویوتا بزرگترین مشکلو تو فروش برای جنرال موتور به وجود اورده و فراموش نکن که ده سال پیش اصلا رقابت بین جنرال و تویوتا بود و فولکس هنوز 600 تا زیر مجموعه نخریده بود که بخواد بیاد وسط و ادعای فروش کنه.
          پس طبق فرضیه شما اگه برملا کردنی باشه کار خود ژاپنی هاست و شرکای امریکایشون نه دولت امریکا نه محیط زیست امریکا نه ملت امریکا
          خب اگه کار اونا هم باشه دمشون گرم از زیرکیشون از هوششونه
          تویوتا رو که طبیعت با یه سونامی ضربه ای زد که هیچ خودرو سازی تا حالا نخورده و لکسوس پس از 12 سال متوالی پر فروش ترین برند لوکس امریکا بودن تاجو به بی ام تقدیم کرد و هنوزم نتونسته پس بگیره.
          خب پس بهتره متقلبین هم کمی ضرر کنن.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. luis

          ۲۲ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (612 ديدگاه)

          اخه امریکایی که خودش خودرو های به اون خوبی و خودروسازی با اون عظمت داره چرا باید بیاد برا تویوتا کاسه داغ تر اش بشه اصلا 30 سال پیش هر سال جنرال موتورز پر فروش ترین بود تا 2007 که تویوتا شد درسته تویوتا برا امریکا سود داره چون کارخانه زیاد داره چند سال پیش شنیدم که تعداد کارخانجات تویوتا در امریکا از کارخانجات فورد بیشتر شده البته فقط شنیدم و تحقیق نکردم و راست و دروغشو نمیدونم ولی بحث اینجاست اخر تویوتا n دلار سود برای امریکا و امریکایی ها داشته باشه خودرو های خودشونn +1 داره چون این وسط دیگه ژاپنی نیست که سود بخواد و خودروی تولید خود امریکا طراحی و….. مال امریکاست پس این عاقلانه نیست امریکا بخواد با تویوتا هم کاری کنه وقتی تویوتا رقیب خودروسازی خودشه .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. KING 918

      ۲۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      پوریا جان من نمیدونم چرا بهت دیس دادن مگه چیزی گفتی فقط یه سوال کردی ………عجب بابا این پدال چجوری داستانش……………

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پوری پوریا

        ۲۲ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (322 ديدگاه)

        چیکار کنم دیگه عزیز.
        کم لطفی بعضی دوستان هست .
        جالبه کسی هم جواب نداده !
        بخدا کسی که سوال میپرسه از دنیا عقب مونده نیست …

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. AMIR

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    آلمانی دیگه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Erfan

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    بابا چرا اینقدر بزرگش می کنن. اون مردمی که ناراحت هستن که فولکس تقلب کرده یه ۲ روز بیان ایران تا قدر زندگیشونو بدونن. بفهمن این کار توهین به شعور مشتری نیست و خریدن یه ماشین ۲ میلیونی به قیمت ۳۰ میلیون توهینه. به هر حال بعضیا هم از این فرصت سو استفاده کردن تا بیشتر تیشه به ریشه فولکس واگن بزنن.
    به هر حال حتی اگر فولکس واگن ۱۰۰۰ کیلوگرم هم تو الایندگی تقلب کنه، بازم برای من همون فولکس پیشین با کیفیت و اصالت هست و خواهد ماند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان آرسنالی

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1885 ديدگاه)

    یه جا خوندم یا شنیدم که میگه: آلمان ها محترم ترین دزدان هستند.
    حالا موندم درسته یا نه، اگه درست باشه این همه خدمات آلمان ها به بشریت کجا میره، اگه غلط باشه همین قضیه فولکس و فروش سلاح های شیمیایی به عراق و بقیه رو کجای دلم بزارم.
    احتمالا منظورشون از محترم این بوده که جوری ازت دزدی میکنند که خودن هم راضی باشی مثلا همین جانبازان شیمیایی ما رو تو خوده آلمان دردمان میکنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. luis

      ۲۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (612 ديدگاه)

      همه کشور ها خوب و بد دارن خود ژاپن هم خدمت کرده به بشریت هم خیلی خیانت جنگی و…. امریکا همینطور و……

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. محمد

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (302 ديدگاه)

    جالبه دقیقا فولکس واگن از سال 2006 -2007 شدیدا شروع به خریدن کمپانی هایی ازجمله لامبرگینی و بخشی از فیات و بوگاتی وشرکت سهامی پورش اس ای کرده بود و تا الان بزرگترین سهام دار پورش اس ای هست .
    توجه کنید شرکت خودرو سازی پورش بخشی بسیار کوچکی از شرکت مالی پورش اس ای می باشد.
    که سهام ان در بورس های بین المللی مبادله می شود اگر پورش تمام درامد فروش خودرو ای دیزلش را در این شرکت که زیر مجوعه خودش است سرمایه گذاری کند باید رقم بسیار بسیار بیشتری اباشد از 18 میلیلرد یورو .
    فراموش نکنید که تیراژ خودرو های فولکس واگن تقریبا برابر تویوتا است.و خودرو های دیزل بخش اعزم این تولیدات را شامل می شود.
    وازیک سو سال 2006 زمزمه به نتیجه رسیدن تحقیقات بسیار پر هزینه تویوتا روی خودرو های هیبریدی در رسانه ها بود .
    وگروه فولکس واگن ( شرکت رغیب تویوتا ) چیزی برای روکردن در برابر هیبرید نداشت مگر خودرو های دیزلی که سال هاست تحقیقات گسترده ای روی ان انجام داده بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. luis

      ۲۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (612 ديدگاه)

      فرمایشات شما قبول ولی تویوتا موتور سه تا زیر مجموعه داره سایون تویوتا لکسوس هر سه از فرق سر تا پنجه پا متعلق به خودش تولید خودش طراحی خودش سرمایه خودش ایده خودش و……
      ولی ائودی با اون عظمت که تا ده سال پیش مال فولکس نبود حالا با توجه به خرید سهامش میزان فروش ائودی هم میاد رو فولکس پورش هم همینطور لامبورگینی هم همینطور و…… حتی بوگاتی با همون قروش اندکش که مخصوص ابر طبقه هست
      رقابت جنرال موتورز با تویوتا قابل قبوله چون اونم شورلت اولدزموبیل gmc داج کادیلاک و…. همه مال خودشه از عزل تا ابد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رهگذر

      ۲۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      پورشه نه پورش! البته اگه تلفظ و نوشتنش برات سخت نباشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. shahab

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    وقتی یه کمپانی به مردم دروغ میگه و تقلب میکنه هرچی سرش بیاد حقشه
    اما چرا کسی نیست که دروغ خودروساز های مارو مبنی بر کیفیت و ایمنی بالا فاش کنه
    فلوکس تقلب کرده دارن پدرشو درمیارن اما خودروسازهای ما هر روز مردم رو به کشتن میدن اما کسی کاری باهاشون نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ALL CARS

      ۲۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (467 ديدگاه)

      دورغ خودروهای ما از همه جهت فاش شده شهاب عزیز
      اما ما مردم هستیم که با خرید خودرو از این خودروسازای خونخوار باعث قدرتمندتر شدنشون شدیم.حمایت دولت ها کم بود که ما مردم هم باخریدمون درواقع خواسته یا ناخواسته حمایتشون کردیم (ودیگر صنایع)
      *** هر بلایی سرمون بیاد بخاطر انتخاب اشتباه خودمونه. چه کسی جز خود ما باعث شده یک عده ای بشن مدیرو مسئول ، اگه ما موقع رای دادن به نمایندگان به اینکه طرف دوستو آشنامونه ویا اندک سودو منفعتی زودگذر برامون داره ،نگاه نکنیم ، وملاکمون علمودانشوتواناییهاش باشه ، دیگه این مشکلاتو نخواهیم داشت.وقتی به کسی که قهرمان ورزشی هست ، رای میدیم تا مدیرو مسئولی بشه وکارشناسان شهرسازیو ترافیکو … باید برن کارگر سادهء جایی بشن : ترافیکو آلودگیو… تهران میشه اینی که هست.و کلان تر این اتفاق میشه رئیس جمهوری که انتخاب میکنیم و اونم وزرایی که انتخاب میکنه
      باور کنین مقصر اول خود ما هستیم وبعد بعضی صاحبان قدرت که تو قدرتمندتر ششدنشون ما تا حدی دخیل بودیم.
      شما رو بخدا بیاین از این به بعد به علم و توانایی های یک فرد برای نمایندهء مجلسو رئیس جمهورو… شدن رای بدیم. ونگیم فلانی دوستو پسرخاله و … مونه. حتی براش تبلیغ هم نکنیم، چون همینکارمون باعث میشه عده ای بخاطر تبلیغ اشتباه ما بهش رای بدن و اون دنیا حتما باید پاسخ گو باشیم(وهمین دنیا کلی سختی واوضاع داغون کشورمون از همه جهت و تو بیشتر زیمنه ها). نگیم چون من فارس هستم پس به یک فارس رای میدم.نگیم من ترکم یا کردم یا بلوچم یا لرم یا عرب و… پس به فلانی رای میدم. به تواناییها ودانشی که یک فرد با هر رنگو زبانو قومو … ای که داره رای بدیم

      ببخشید طولانی شد
      *** ازماست که برماست ***

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۲۳ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        حرف حقو زدی داش. باهات موافقم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. DAIMLER

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    دَم پلیس فدرال آمریکا گرم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ali ayat

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    خواهشا یه مقاله هم بزارید به عنوان چرا ایران خودرو بی کیفیت ترین خودرو های جهان رو تولید میکند و فروش بسیار بالایی دارند واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. arash66

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (433 ديدگاه)

    اینکه یک خودرو در سیکل های مختلف میزان آلایندگی، مصرف سوخت و موارد دیگر متغیر داشته باشد مشکلی ندارد و خودروساز باید میزان آلایندگی خودرو خود را در شرایط عادی در حال حرکت اعلام کند.
    ولی مشکل از آنجایی شروع شده است که فولکس میزان آلایندگی مدل های دیزلی خود را در سیکل ایستا و آزمایشگاهی اعلام کرده است و حرفی از میزان آلایندگی در حال حرکت نزده است.
    اینطور که اعلام شده فشار مدیر عامل فولکس باعث این تقلب شده است.
    فولکس مطمئنا برند رو از این فشار و این اشتباه نجات می دهد و باید بیشتر روی موتور های الکتریکی و پاک کار کند تا ذهن مردم رو از این اشتباه دور کنند.
    مشکلات و بد بینی به موتور های دیزلی هم بعید به نظر می رسد که به این زودی ها رفع شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Archi KHAN

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    دیروز وامروزچهل هزار نفر، پراید را به قیمت سی و شش میلیون و سمند را به مبلغ چهل و شش میلیون خریداری کردند.
    استاد بزرگواری داشتم که در این مواقع می گفت: بسیاری از افراد جامعه ی ما به اندازه ی یک بومی روستاهای دورافتاده ی آفریقا، نمی فهمند ولی به اندازه ی یک آمریکایی آزادی می خواهند!
    راست می گفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. arash66

      ۲۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (433 ديدگاه)

      دقیقا متاسفانه درست فرمودند، خرد جمعی صفر !

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. P.G

      ۲۲ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (489 ديدگاه)

      احسنت به شما و استادتون،به نکته ى کلفتى اشاره کردید!:)
      واقعا هم همینه،مشکلات ما قبل از *** به خودمون برمیگرده،مسئولان هم از دل همین جامعه بیرون اومدن دیگه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. نوید جهرمی

      ۲۳ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      از قدیم هم میگفتن خلایق هر چه لایق
      و از ماست ک بر ماست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. احسان(احسان)

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    چون خودروسازای ما فقط تو ایران فعالیت دارن خیالشون راحته کسی باهاشون کاری نداره.اگر پاشون به امریکا باز بشه EPA خودش بمب میریزه رو ایران خودرو و سایپا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سید

      ۱۰ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دم شماگرم واقعأ عجب گل گفتید/بایدآب طلاگرفت مطلب شمارو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به هر حال، این مشکل باید حل بشه، هر چه زودتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. بهزاد

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    با درود.
    پیش گفتار تحلیلگر کار اند درایو جوری آغاز شد که احساس میشد در مورد این اتفاق بزرگنمایی شده در حالی که در ادامه با توصیف چگونگی این تقلب مثل سایر خبرگزاری ها به عمل انجام شده رسید.
    نکته ای در متن ذکر شد مبنی بر اینکه چون این اتفاق مستقیم بر جان افراد تاثیر نداشته پس احتمالا جریمه ی زیادی براش در نظر گرفته نمیشه ولی از جهاتی دیگر این رویداد تاثیر مستقیم بر فروش داشته و از طرفی حقوق مربوط به قوانین زیست محیطی ، مالیاتی و… را دور زده و بنا بر تحلیل متن تقریبا اصلاح خودروهای فروخته شده نیاز به نصب و اصلاح برخی قطعات داره که شاید جبرانش برای همه ی مدلها امکان پذیر نباشه.
    دوستان عزیزی راجب پروژه های توطئه از طرف آمریکا صحبت کردند و همزمانی این اتفاق با رسیدن این شرکت به راس تولیدکنننده ها و اینکه به نفع تویوتا تمام شد باید گفت همه ی شرکت ها با یک اشتباه در راس اخبار قرار گرفته اند ولی با مدیریت خوب توانسته اند به سلامت از این بحرانها عبور کنند و این بستگی به vw داره تا از این اتفاق چگونه گذر کنه و اگر قرار باشه دولت و رسانه های آمریکا نگران شرکتی باشند کلی شرکت داخلی دارند که نسبت به تویوتا در اولویت قرار گیرند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. luis

    ۲۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (612 ديدگاه)

    به امید روزی که فولک بحرانو پشت سر بزاره و دوباره به اوج برگرده در اوج بودن فولکس یعنی رقابت یعنی پیشرفت دیگر خودروسازا ال الخصوص تویوتا اگه همین فولکس گوش به گوش تویوتا تو فروش جلو نمیومد خود تویوتا تنبل میشد همین رقابت بود که باعث شد تویوتا یه دستی به سر و گوش چهره ماشین ها بکشه و طراحی تویوتا و صد البته لکسوس به مراتب پیشرفت شگرفی کرد کمری 2015 واقعا زیباست و جذاب کرولا یاریس هایلوکس و……و لکسوسم که دیگه حرف نزاشته.
    جنرال که در یک قدمی اوجه فولکسم که بر میگرده هیوندای جوان هم که روز به روز جلو تر چه رقابتی در ده سال اینده شکل بگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. نوید جهرمی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    دو تا نکته این وسط برام جالبه:
    یکی این که اینطور نیس که خارجیا نماد راستگویی و صداقت باشن و متأسفانه جوری تو مردم این فکر رسوخ کرده که ایرانی هرجا میره دزد و متقلبه و بقیه پاک (لعنت ب کسی که این تفکر رو تو ذهن مردممون ب وجود آورد)
    نکته مهتر دیگه این که اونجا قانون حرف اول و آخر میزنه و برای اجرای قانون با هیچ کس تعارف ندارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا