احتمالاً فولکسواگن XL1 را به خاطر دارید. خودروی فوق کممصرفی که نسخهٔ تولیدی آن برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد. از این خودرو تنها ۲۰۰ دستگاه به عموم مردم فروخته شد و حالا یکی از آنها در انگلستان برای فروش گذاشته شده است. این ماشین که در بیرون به رنگ سفید و در داخل دارای صندلیهایی به رنگ سفید، قرمز و خاکستری است، تنها ۱۶ کیلومتر کارکرد دارد.
XL1 مجهز به قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی است که از یک پیشرانهٔ ۸۰۰ سیسی دو سیلندر توربودیزل با ۴۸ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۲۷ اسب بخار قدرت تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم ۷۵ اسب بخار قدرت است که توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ DSG به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. یک پکیج باطری ۵.۵ کیلووات ساعتی نیز در XL1 تعبیه شده که آنرا قادر میسازد تا ۵۰ کیلومتر را بصورت تمام الکتریکی طی کند.
فولکسواگن در این خودرو فقط بر روی کاهش مصرف سوخت تمرکز داشته است. بدین منظور، کل بدنهٔ خودرو از فیبر کربن سبکوزن ساخته شده و بر روی یک شاسی منیزیومی قرار گرفته تا وزن خودرو کاهش پیدا کند. با این کار، وزن XL1 به تنها ۷۹۵ کیلوگرم رسیده که بهعنوانمثال حدود ۲۶۳ کیلوگرم از مزدا MX-5 کمتر است. از سوی دیگر به آئرودینامیک این خودرو نیز بسیار توجه شده و با تمهیدات مختلفی ضریب آئرودینامیک آن به عدد فوقالعادهٔ ۰.۱۹ رسیده است.
تمامی این ویژگیها موجب شده که فولکسواگن XL1 در هر صد کیلومتر فقط ۰.۹ لیتر سوخت مصرف کند که درنتیجه آنرا به کممصرفترین خودروی تولیدی دنیا تبدیل کرده است؛ اما درعینحال این ماشین میتواند ظرف ۱۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و در ادامه به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
همانطور که گفته شد، XL1 در تعداد محدود فقط ۲۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۳ صرفاً در اروپا با قیمت ۱۱۱ هزار یورو معادل ۱۴۶ هزار دلار عرضه گردید؛ اما قیمت این نمونهای که برای فروش گذاشته شده کمی کاهش یافته و از سوی فروشنده ۱۰۰ هزار پوند معادل ۱۳۱ هزار دلار اعلام شده است؛ بنابراین برای کسانی که به دنبال خودروی منحصربهفردی هستند، این فولکسواگن XL1 گزینهٔ مناسبی خواهد بود.
Amir Schumacher
۲۳ مهر ۱۳۹۶.
عجب شاهکاری زده فائو وی .
مصرف سوخت ۹۰۰ سی سی در ۱۰۰ کیلومتر !
شتاب و حداکثر سرعتش هم برای داخل شهر خیلی راضی کننده هست فقط قیمتش بالاست که فکر کنم اگر تولید انبوه بشه میتونه تا ۲۵۰۰۰ دلار هم کاهش پیدا کنه
عقبش منو یاد Koenigsegg Regera میندازه !!! :-)
Mohammadreza
۲۳ مهر ۱۳۹۶فرم چراغاش منو یاد یه سری از خودرو های جدید میندازه
Pejman
۲۳ مهر ۱۳۹۶میدونی اگه فکر کنی تالیسمانه
Mohammadreza
۲۷ مهر ۱۳۹۶😂 😅 😂
:::فرشاد:::
۲۳ مهر ۱۳۹۶از نظر فنی شاهکاره، ببین چقدر خوب قطعات سر هم شدن و آیرودینامیک بالا رفته که کمترین فشار ممکن و در نتیجه کمترین مصرف سوخت حاصل شده، اما زیبایی رو فدای آیرودینامیک کردن، که چارهای هم نیست البته.
حمیدرضا
۲۳ مهر ۱۳۹۶طراحی خاص و به نظر من جذابی داره مصرف و اصطحلاکم که خیلی کمه واقعا خودروی خاصی هست بدرد کسانی می خوره که از خودروها مدت زیادی نگهداری می کنن
نه مالیات الایندگی داره نه مصرف سوخت خاصی عالیه
amirhosein
۲۳ مهر ۱۳۹۶ماشین فوق العاده ای هست فلوکس واگن کارش حرف نداره اما به خاطر ضریب ایرودینامیک یکم طراحیش رو بد کردن
اما رنو هم همچین خودرویی داره به اسم ایولب البته فعلا به صورت کانسبته ، قراره که توی 2020 تولید بشه مصرف سوخت رنو ایولب از این فولکس واگن بیشتر هست(0.1 لیتر !) اما رنو موتورش قوی تره چون موتور رنو ایولب موتورش بنزینی 1 لیتری 3 سیلندر هست که 76 اسب بخار قدرت تولید میکنه و گشتاورش هم 95 نیوتون متر هست حالا کاری به این ندارم فلوکس واگن موتورش کم حجم تر و 1 سیلندر کم تر داره علاوه بر اون دیزلی هست که خیلی به نفعش هست هم توی مصرف سوخت هم توی الایندگی تازه ضریب ایرودینامیک فولکس واگن بهتره اما با این حساب فقط 0.1 لیتر اختلاف مصرفش سوختشون هست (ضریب ایرودینامیک فولکس واگن xl1 دقیقا 0.19 هست رنو ایولب 0.23)
توی الایندگی هم تقریبا برابرن اما از نظر من رنو خیلی برتر هست چون فولکس واگن با موتور کم حجم تر دیزلی الایندگیش 21 گرم در هر 100 کیلومتر هست اما رنو با موتور قوی تر بنزینی 22 گرم در هر 100 کیلومتر یعنی فقط اختلاف 1 گرم در هر 100 کیلومتر اونم موتور دیزلی فولکس واگن با موتور بنزینی رنو !!!!
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Eolab
محمد مهدی
۲۳ مهر ۱۳۹۶byd tang با 550 اسب و وزن دو برابر فقط دولیتیر مصرف تازه بانصف قیمت وقتی دیدم خیلی خندم گرفت
green hell
۲۴ مهر ۱۳۹۶چرا انقدر منفی میدین وقتی چیزی از واقعیت نمیدونین!
سروش شیرازی
۲۴ مهر ۱۳۹۶خیلی جالبه 900سی سی ماشینای ما که فقط 900 سیسی ازش میپره
عرفان
۲۲ آذر ۱۴۰۱واسا پولامو خورد کنم، برم بخرمش😂