فولکس‌واگن کدی CNG در یک نگاه

فولکس کدی (Caddy) مدت کمی نیست که در بازار ایران حضور دارد البته هیچ‌گاه به آن موفقیتی که باید دست نیافت و بیشتر در ناوگان حمل و نقل عمومی بکار گرفته شد. چندی قبل فرصتی دست داد تا به بررسی فنی این خودرو بپردازیم البته فرصت رانندگی پیش نیامد تا بتوانیم قابلیت‌های حرکتی کدی را نیز تست کنیم.

Volkswagen Caddy facelift
Volkswagen Caddy facelift

این خودرو با سه نوع موتور دیزل, گازسوز و بنزین سوز با حجم‌های 1400 تا 2000 در بازار عرضه می‌شود که در ایران تنها گونه پایه گازسوز EcoFuel آن با حجم 2000 سی‌سی عرضه شده است. این موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ بوده و توانایی تولید 109 اسب بخار در 5400 دور و گشتاور 160 نیوتون متر در دور موتور 3500 دور را دارد.

vw caddy ecofuel cutaway
vw caddy ecofuel cutaway

خودروی مورد بحث دارای چهار مخزن فولادی بدون درز است که پشت سر هم زیر بدنه خودرو جاسازی شده‌اند و قادر هستند 35.5 مترمکعب گاز را ذخیره کنند که این مقدار برای حرکت تا شعاع 450 الی 430 کیلومتر کافی است. در این خودرو یک باک بنزین 13 لیتری نیز تعبیه شده است که جنس باک کامپوزیتی بوده و به‌عنوان باک رزرو از آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در این خودرو کلید تعویض حالت سوخت وجود ندارد بلکه این امر توسط ECU به اتوماتیک انجام می‌شود.

VW Caddy CNG
VW Caddy CNG

زمان روشن شدن خودرو، ECU گاز را قطع کرده و بنزین را جهت روشن شدن موتور از طریق پمپ‌بنزین و سپس شیلنگ بنزین به ریل سوخت می‌رساند. سپس بنزین با عبور از انژکتورهای بنزین، موتور را روشن می‌کند. زمانی که دمای آب موتور به 42 درجه برسد ECU به‌صورت اتوماتیک بنزین را قطع و گاز را وصل می‌کند. در صورتی که ذخایر گاز به اتمام برسند، ECU بنزین را جهت روشن نگاه داشتن موتور وصل می‌کند.

در فولکس کدی، رگلاتور گاز از نوع پیستونی بوده که در قسمت بالایی آن سلونوئیدهای فشار قوی و فشار ضعیف وجود دارند و در قسمت پایین مایع خنک‌کننده در گردش است. مایع خنک کننده در این خودرو به رنگ صورتی است و از برند TOTAL استفاده می‌کند. در این سیستم از ماژول گاز استفاده شده که در شکل زیر می‌توانید ریل گاز و انژکتورهای گاز و شیلنگ انتقال گاز را مشاهده کنید.

Volkswagen_Caddy_injectors_closeup
محل قرارگیری رگلاتور گاز داخل محفظه موتور و روی گلگیر سمت راست است.

فولکس کدی دارای تراتل برقی (دریچه گاز برقی) ساخت شرکت آئودی است. لازم به ذکر است که محل قرار گیری مخازن CNG طوری طراحی شده تا باعث بهبود هندلینگ در خودرو شوند و همچنین فضایی از کابین را اشغال نکنند. روی مخازن را با نوعی رزین اپوکسی پوشانده‌اند تا در برابر رطوبت و آب از آن‌ها محافظت شود و یک کاور پلاستیکی نیز در زیر خودرو نصب شده تا از برخورد سنگ و گرد و غبار با مخازن جلوگیری کند.

Volkswagen Caddy testing
Volkswagen Caddy testing

شاید در نگاه نخست فولکس کدی با حجم 2000 سی‌سی و وزن زیاد و محرک جلو بودن خودروی پرمصرف و کندی به نظر آید ولی به لطف بهره‌گیری از یک گیربکس 5 سرعته دستی و ضرایب مناسب آن خودرو در تمامی دنده‌ها دارای گشتاور مناسبی است و می‌تواند با مصرف 13 مترمکعب گاز در هر 100 کیلومتر 440 کیلومتر را با 4 مخزن پر طی کند که البته با احتساب باک بنزین 13 لیتری این مسافت تا 570 کیلومتر قابل افزایش است.

Volkswagen_Caddy_engine
موتور کدی که دریچه گاز با نشان آئودی نیز در آن دیده می‌شود.

موتور کدی 4 سیلندر است که توسط تسمه تایمینگ میل‌لنگ با سوپاپ‌ها هماهنگ می‌شود و میل‌سوپاپ‌ها در روی سر سیلندر قرار دارند که تعداد آن‌ها 2 عدد است (DOHC) تعداد سوپاپ‌ها در این خودرو 16 عدد است و فیلر آن‌ها اتوماتیک است و تسمه تایم نیز هر 75000 کیلومتر باید تعویض شود موتور کدی 4.5 لیتر روغن را در خود جای می‌دهد و از روغن 10w40 در آن استفاده می‌شود. گیربکس 5 دنده دستی آن نیز ساخت کمپانی ZF آلمان بوده که به 3.5 لیتر واسکازین با گران‌روی 85w90 نیاز دارد. از دیگر امکانات کدی می‌توان سیستم‌هایی چون ESP,TCS,BAS,EBD,ABS و قفل دیفرانسیل و گرم‌کن شیشه عقب و جلو و آینه و سیستم ضدسرقت را نام برد.

Volkswagen Caddy Interior
Volkswagen Caddy Interior
Volkswagen Caddy Interior
Volkswagen Caddy Interior

Volkswagen Caddy Interior
Volkswagen Caddy Interior

در حال حاضر کدی وسیله مناسبی برای حمل و نقل شهری (با توجه به 7 نفره بودن) بوده و یک خودروی کار راحت و ساده است که برتری‌های آن در مقابل ون‌های چینی کاملاً محسوس است. کدی از سال 2007 عنوان برترین ون کوچک را یدک می‌کشد. تنها عیوبی که می‌توان برای این خودرو برشمرد عبارت‌اند از توان کم موتور و قیمت بسیار بالا و خدمات پس از فروش محدود.

Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy

Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy

در پایان از آقای صادقی مدیریت تعمیرگاه نیوسنترال بابت اطلاعات فنی تشکر می‌کنیم.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

20 دیدگاه

  1. مک میسل
    سوابق: (2636 دیدگاه) ,

    دست جناب ریاحی درد نکنه،مطلب خوب و قنی بود….
    (ایران&المان)

    پاسخ
    1. MAFIA
      سوابق: (435 دیدگاه) ,

      قنی نه غنی مک میسل.
      در ضمن مخالف استفاده از CNG در خودرو هستم حالا هر نوع خودرویی میخواد باشه

      موتور داغون میشه

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
    K.MAK.MISEL
    سوابق: (2636 دیدگاه) ,

    کدی ماشین خوبیه ولی به علت حجم موتور کم که به نظر من در این کلاس باید بالای2500باشه در ایران موفق نشد.
    قیمتش هم در ایران در حال حاظر92میلیون است.
    (ایران&المان)

    پاسخ
  3. حسين
    سوابق: (1164 دیدگاه) ,

    جالبه،
    امروز هم خبر اومده که پلیس میخواد ماشین هاشو عوض کنه و احتمالا از تویوتا و هیوندای استفاده کنه!
    فقط واسه ما بده!
    کاشکی یه مطلب هم بزارید که مناسب ترین خودرو پلیس برای ایران چیست؟
    هر کی با تویوتا موافقه:لایک
    هرکی با هیوندای موافقه : دیس لایک

    پاسخ
    1. مرتضی
      سوابق: (849 دیدگاه) ,

      پلیس تجربه بدی با تویوتا کریسیدا؟! داشت خیلی زود از دور خارج شدند و قرنی یه بار تو خیابون دیده میشن پنداری دهه هفتاد تولید شدند اما این بنزا مرگ ندارن فقط ایرادشون نسبت به بقیه هزینه هاشه که طبیعیه و کم بودن قطعاتش احیانا البته! بخاطر تحریم و … که غیر طبیعیه یه روز پلیسی تو راه برغان( پلیس راه) میگفت این بنزه داره راه میره دسته موتورش شکسته مدتهاست رسیدگی نشده هزینشو نمیدن باز از رو نمیره!!

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (1164 دیدگاه) ,

        شما مطمئنی نظر پلیس درباره کریسیدا از لحاظ عمر مفید همین باشه؟
        ما کریسیدا دستمون بوده، عالی!
        اما من شنیدم پلیس خودش به بنز به خاطر عیوب جلوبندی اعتراض کرد!!
        تازه بنز ها رو نخرید!با اون مصرفشون!!

        پاسخ
    2. مرتضی
      سوابق: (849 دیدگاه) ,

      هیچ وقت مردم ایران خاطره خوش فولکس واگن های تی2 تی 3 و حتی تی4 رو فراموش نمیکنند عجب ماشینایی بودند!!!!!

      پاسخ
  4. مهزیار
    سوابق: (113 دیدگاه) ,

    فولوکس تو دیگه تو رو خدا الک ته چراغاتو بالا نبر برای جذابیت کاذب بیشتر
    بذار همین ساده و شیک که هست باشه

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      مصطفی حق کپی رایت رو رعایت کن…
      من تکنولوژیشو از میلاد خریداری کردم!!!!!!!!!

      پاسخ
  5. e36
    سوابق: (753 دیدگاه) ,

    هم از ماشین گازسوز بدم میاد هم برقی هم دیزل
    فقط بنزین

    پاسخ
  6. بیژن دولت سرایی
    سوابق: (263 دیدگاه) ,

    اصلا فولکس واسه ما ایرانی یعنی “نوستالژی”
    آخی ……یادش بخیر…

    پاسخ
  7. محمدرضا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ما یک فولکس کدی داریم این ماشین عالیه خوراک مسافرت.گاز سوز آلمان با ایران مقایسه نکنید

    پاسخ
    1. کریما
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      میشه تجربه تون رو بیشتر توضیح بدید؟

      پاسخ
    2. محسن
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام دوستان من یه کددی ٢٠٠٧ رو الان ٣سال این ماشینو استفاده میکنم و یه کارگاه سیار پشتش تعبیه کردم که وزن ماشین شده ٢تنو ١٠٠کیلو ماشین حجم مخزن کاز CNG ۴٠ کیلو گرم هستش که من تو سفر به ارمنستان گاز زدم متوجه شدم چون ٣٩/۶٠٠کیلو گرم گاز گرفت و مسافت ٩٠٠ کیلومتر راه طی کرد (فقط گاز) ولی اینجا تاحالا از ٢٨ کیلو گرم بیشتر نتونستن پرش کنن بد دیگه اینکه این ماشین ٨ سوپاپه نه ١۶ سوپاپ از نظر اصتحلاک و هزینها ماشین من ۶۴٠٠٠٠کیلومتر کارکردشه که تنها من فقط یک بار پلوس سمت راننده رو عوض کردم اونم گفتن به دلیل وزن زیاد ماشین وگرنه دیگه هیچ هزینه ای نکردم هیچ تعمیراتی

      پاسخ
  8. M
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام من از این ماشین دارم فولکس کدی بهترین ماشین هست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.