فیدئون، سدان پرچم‌دار جدید فولکس‌واگن

فیتون به‌عنوان سدانی پرچم‌دار و لوکس‌ترین محصول فولکس‌واگن در سال 2002 به بازار معرفی شد. اما این فولکس مجلل چندان موفق عمل نکرد و سرانجام در ماه مارس امسال تولید آن متوقف شد. البته طبق گفته‌ها نسل دوم فیتون به‌عنوان سدانی تمام برقی طی سال‌های آینده معرفی خواهد شد اما تا آن زمان جدیدترین سدان فولکس‌واگن یعنی فیدئون (Phideon) پرچم‌دار این شرکت آلمانی خواهد بود. این سدان لوکس امسال در نمایشگاه ژنو رونمایی شد اما فعلاً فقط در بازار چین به فروش می‌رسد و طبق اعلام سخنگوی فولکس‌واگن در نمایشگاه ژنو، این شرکت برنامه‌ای برای عرضه آن در دیگر بازارها ندارد.

Volkswagen Phideon
Volkswagen Phideon

فیدئون اولین محصول فولکس‌واگن است که بر روی پلت فرم مدولار MLB این شرکت ساخته‌شده و به‌طور مستقیم بازار سدان های لوکس چین را مورد هدف قرار داده است. این سدان 5 نفره از پیشرانه‌ای V6 توربو 3 لیتری نیرو می‌گیرد که 300 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. طراحی ساده و زیبای این سدان لوکس تا اندازه زیادی با الهام از کانسپت C Coupe GTE فولکس‌واگن که در نمایشگاه شانگهای 2015 بنمایش درآمد انجام‌گرفته است. فیدئون با 5.05 متر طول، 1.87 متر عرض و 1.48 متر ارتفاع، تقریباً اندازه‌ای مشابه فیتون دارد اما تا حد قابل‌توجهی بزرگ‌تر از پاسات است که این امر در چین که فضای داخلی زیاد و جادار خودرو از اهمیت بالایی برای خریداران برخوردار است به موفقیت آن کمک می‌کند.

Volkswagen Phideon
Volkswagen Phideon

نیروی پیشرانه 6 سیلندر این خودرو توسط سامانه 4Motion فولکس‌واگن به هر 4 چرخ منتقل می‌شود اما طبق اعلام فولکس‌واگن در آینده مدل 4 سیلندر 2 لیتری توربو دیفرانسیل جلو و نمونه‌ای پلاگ این هیبرید هم در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

Volkswagen Phideon
Volkswagen Phideon

در چین راحتی سرنشینان بسیار اهمیت دارد به همین دلیل فولکس‌واگن در فیدئون راحتی بالایی را برای راننده و سرنشینان فراهم کرده و از سیستم تعلیق بادی فعال بنتلی نیز در آن استفاده کرده است. این سیستم دارای پنج حالت رانندگی گوناگون است. بعلاوه با تجهیز آن به سیستم‌هایی چون کروز کنترل تطبیقی، حفظ حرکت میان خطوط، نمایشگر سربالا (HUD)، سامانه فعال حفاظت از سرنشینان (این سیستم پیش از برخورد، کمربندهای ایمنی را محکم کرده و شیشه‌ها و سانروف را به‌صورت خودکار می‌بندد) و پارک خودکار، سطح ایمنی بالایی را برای سدان جدید خود فراهم کرده است. همچنین فیدئون اولین محصول فولکس‌واگن است که مجهز به سیستم دید در شب با استفاده از دوربین شده است. این سیستم حتی در تاریکی مطلق یا در هوای مه‌آلود، انسان، حیوان و یا هر مانع دیگری که بر سر راه خودرو وجود داشته باشد را در نمایشگر داخل کابین به راننده نشان می‌دهد. از دیگر امکانات لوکس این خودرو می‌توان به باز و بسته شدن برقی درها، صندلی‌های برقی همراه با ماساژور و امکان تغییر رنگ نورپردازی داخل کابین (در سه رنگ) اشاره کرد. تلفن‌های همراه هوشمند نیز به‌راحتی از طریق سامانه‌های CarPlay اپل و Android Auto گوگل، قابلیت اتصال و سازگاری با خودرو رادارند.


پس از کاهش فروش نسل اول مدل فیتون، فولکس‌واگن برنامه‌ای برای ساخت نسل دوم آن را دنبال می‌کرد که با افشای ماجرای آلایندگی خودروهای دیزل این برنامه لغو شد. پس‌ازاین گفته شد که نسل دوم فیتون به‌عنوان خودرویی تمام برقی ساخته خواهد شد اما همچنان سرنوشت این سدان پرچم‌دار فولکس‌واگن معلوم نیست. علاوه بر این به دلیل آمار فروش پایین فیتون در ایالات‌متحده، مدل فیدئون نیز در این بازار عرضه نخواهد شد به‌طوری‌که سخنگوی فولکس‌واگن در نمایشگاه ژنو پس از پرسش‌های مکرر علاقه‌مندان مبنی بر احتمال عرضه فیدئون در ایالات‌متحده گفت «هرگز، هرگز و هرگز این سدان در ایالات‌متحده عرضه نخواهد شد!»


فیدئون در آلمان و با همکاری شریک چینی فولکس‌واگن یعنی شرکت «SAIC Volkswagen» طراحی و ساخته‌شده است چراکه این شرکت از تخصص فنی بالایی برخوردار است و تجربه و شناخت کاملی از نیازها و خواسته‌های خریداران چینی در اختیار دارد. این سدان لوکس در سه‌ماهه سوم امسال در چین عرضه خواهد شد.

منابع: autoblog caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

9 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    من به شخصه حاضر نیستم خودرو لوکس با ارم یک سازنده خودرو اقتصادی بخرم حتی هیوندای هم این فهمیده برند مجزا جنسیس به وجود اورد

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل amir
      amir
      سوابق: (177 دیدگاه) ,

      حرف شما کاملا درسته .من نمیدونم شما چرا اینقدر دیسلایک خوردی!!

      پاسخ
    2. محمد حسین
      سوابق: (69 دیدگاه) ,

      قاعدتا فولکس واگن هم این قضیه برند رو می دونه
      ولی من فکر می کنم علت اینکه برند مجزایی رو معرفی نکرده ، شاید اینه که می خواد برند خودش رو از خودروهای صرفا اقتصادی جدا کنه و اعتبار برند خودش رو به عنوان سازنده خودرهای لوکس بالا ببره

      پاسخ
      1. arash66
        سوابق: (298 دیدگاه) ,

        دوستان توجه نمیکنند که آئودی برند لوکس ساز و بنتلی برند سوپر لوکس در زیر مجموعه فولکس هستند و خود فولکس که مدل های نیمه لوکس و اقتصادی تولید میکند نیازی به برند جداگانه لوکس ندارد.

        پاسخ
    3. kk47
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      برندلوکس فولکس واگن بنتلی هستش.بنابراین نیازی به معرفی یه برندلوکس دیگه نداره.

      پاسخ
  2. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    به نظر من، اگه فولکس واگن طراحی جلوی ماشینهاش رو تغییر بده و به روز کنه(کاری که خیلی از شرکتهای خودروسازی انجام دادن) در کار فروش هم میتونه خیلی موفق تر عمل کنه، چون ماشینهای خیلی خوبی تولید میکنه، ولی طراحی جلوش دیگه خیلی قدیمی شده و حرفی برای گفتن نداره.

    پاسخ
  3. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    خودروهای سدان کمپانی فولکس واگن واقعا مهندسی طراحی میشن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.