تأثیر قوانین جدید آلودگی محیط‌زیست روی طراحی بدنه خودروها

رئیس بخش طراحی فولکس‌واگن، والتر دا سیلوا، به طراحی‌های ساده و پاک علاقه زیادی دارد و این موضوع در آخرین مدل‌های این خودروساز آلمانی به خوبی مشهود است. در همین حال قوانین مرتبط با آلودگی هوا و دی‌اکسید کربن سخت‌تر شده است و طبق گفته دا سیلوا، این موضوع باعث می‌شود تا خودروسازان در آینده طراحی زیباشناسانه را در راه بهینه‌سازی‌های آئرودینامیک و مصرف بهتر سوخت، فدا کنند.

Volkswagen XL1
Volkswagen XL1

وی در گفتگو با اتونیوز اروئا نسبت به موج وسایل نقلیه با طراحی‌های پیچیده و ناهمگون در پایان دهه کنونی، هشدار می‌دهد:

با این‌که نظر من به طراحی‌های ساده تغییری نخواهد کرد، ولی از این جهت نگرانم که قوانین سفت و سخت‌تر آلودگی باعث بروز بی‌نظمی و طراحی‌هایی شود که از نظر زیبایی‌شناسانه راضی‌کننده نباشند.

2009 Volkswagen L1 Concept
2009 Volkswagen L1 Concept

آقای دا سیلوا این طور استدلال می‌کند که خودروسازان برای کاهش آلودگی می‌بایست از وزن و ضریب دراگ خودرویشان بکاهند:

در این زمینه، راه‌های مختلفی می‌توانند وجود داشته باشند؛ از جمله استفاده از مصالح مختلف برای کاهش وزن. ولی آئرودینامیک یک هنر نیست؛ بلکه یک علم است. یک تونل باد، اهمیتی به تصویر ذهنی از یک برند یا احساسات اشخاص نمی‌دهد؛ تونل باد فقط عملکرد آیرودینامیک مدل خودرو و ضریب دراگ آن را اندازه می‌گیرد.

2009 Volkswagen L1 Concept
2009 Volkswagen L1 Concept

والتر دا سیلوا در این زمینه نسل سوم از تویوتا پریوس و هوندا اینسایت را مثال می‌زند که طراحی هر دو بر اساس ضریب دراگ کمتر صورت گرفته است:

بخش‌های مختلف و نمای جانبی هر دو کاملاً شبیه به هم است. تنها چیزی که می‌توان با آن، این دو را از هم تشخیص داد، برخی المان‌های گرافیکی است.


با این حال، آقای داسیلوا اضافه می‌کند که محدودیت‌های جدید، از یک طرف باعث خلاقیت بیشتر در خودروسازی خواهد شد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

29 دیدگاه

  1. شاهین
    سوابق: (3130 دیدگاه) ,

    این نکته ی خوبیه که خود طراحان هم قبول دارن که طراحی ها رفته رفته ناهمگون و عجیب تر میشه.خیلی سخته که ایرودینامیک و زیبایی یه جا جمع بشه.

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3130 دیدگاه) ,

      والتر داسیلوا همونی نیست که گالاردو و ائودی تی تی رو طراحی کرده؟ کارش درسته انصافا.

      پاسخ
    2. رضا
      سوابق: (1690 دیدگاه) ,

      پس بخاطر همینه که تیبا اینجوریه!! نگو همش بخاطر ایرودینامیک و علم بوده…
      بیچاره طراحاش ما فک میکردیم اونا چلاقن نمیتونن مث آدم طراحی کنن!

      پاسخ
      1. sadegh
        سوابق: (4 دیدگاه) ,

        رضا، از تو بعیده!!! یعنی واقعا نمیدونستی طراحی اینطوری تیبا به خاطر علم آیرودینامیکه!!! شرم بر تو باد که هنر و تکنیک مسئولین ما رو دست کم میگیری 🙂 😉

        پاسخ
        1. رضا
          سوابق: (1690 دیدگاه) ,

          خدایا منو ببخش که چنین اشتباه بزرگی رو مرتکب شدم…

  2. sadegh
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    وقتی که شرکتا ماشینایی با این اشکال تولید میکنن، میترسم!
    میترسم یه روزی همهی ماشینا همینجوری بشن، مث بازیا و فیلمای تخیلی. انصافا اینجور ماشینا روح ندارن، خیلی سخت میشه آدم با این ماشینا ارتباط برقرار کنه!

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      صادق جان اگر همین الان هم به ماشینا نگاه کنی ، میبینی که روح و احساس

      ماشینای دهه های 60 ال 2000 را ندارند .

      مدلهای اکثر برند ها که در این بازه ی زمانی تولید شدند ، هیچ وقت تکراری

      و دمده نمیشوند .

      پاسخ
      1. sadegh
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        دقیقا میلاد جون، از یه شرکتی که خودم دوستش دارم مثال میزنم که اشتباه برداشت نشه، شما اگه چند روز پشت هم تصویر پس زمینه تو یه BMW M4 بذاری، بعد یه مدت خسته میشی، ولی اگه M e46 رو یک ماهم بذاری بازم خسته نمیشی!

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          صادق جان درست گفتم ؟؟؟

          خداییش الان این بنز هارو میتونی با مدلهای 2013 شون

          مقایسه کنی ؟؟؟

          خداییش حاضر نیستم این بنز های کلاس S رو با مدل

          2014هشون عوض کنم . این ها یک موتوری داشتند با حجم

          6.9 . دقیقا همون عکس اواتارم . شاهکار بودن . در

          تمام مدل های بنز ، این مدلی که عکسشو گذاشتم تکه .

          خیلی دوستش دارم . حتی بیشتر از جی کلاس .

          اس کلاس 2014 باید جلوی این مدل لنگ بندازه . کلاسش

          خیلی خیلی بالاست .

          http://www.takhtegaz.com/autos/mercedes-benz/s-class/benz-s280/bnz-280-sfrsh-amrykh-1977-1356-116723.html

          http://www.bama.ir/car/details-2-1292129/1974-mercedes-benz-classic-for-sale

          http://www.bama.ir/car/details-2-1294594/1978-mercedes-benz-s280-for-sale

          حالا اینهارو ببین : خداییش دیگه لنگشون پیدا نمیشه :

          http://www.bama.ir/car/details-2-1282033/1983-mercedes-benz-e230-for-sale

          http://www.bama.ir/car/details-2-1291262/1984-mercedes-benz-e230-for-sale

          http://www.takhtegaz.com/autos/toyota/land-cruiser/frwsh-twywt-lndkhrwzr-fj-75-1988-1368-127672.html

          تویوتاهارو ببین :

          http://www.takhtegaz.com/autos/toyota/cressida/twywt-khrysyd-stsnyy-1990-1370-109991.html

          http://www.takhtegaz.com/autos/toyota/corona/twywt-khrwn-92-1992-118872.html

          http://www.bama.ir/car/details-2-1295658/1990-toyota-crown-for-sale

          http://www.bama.ir/car/details-2-1276510/1991-toyota-crown-for-sale

          http://www.bama.ir/car/details-2-1283444/1996-toyota-cressida-for-sale

          http://www.bama.ir/car/details-2-1294618/1991-toyota-cressida-for-sale

          حالا امریکایی : خدایی قیمت هارو ببین .

          http://www.bama.ir/car/details-2-1293454/1991-chevrolet-caprice-for-sale

          http://www.bama.ir/car/details-2-1293510/1991-chevrolet-caprice-for-sale

          http://www.bama.ir/car/details-2-1275786/1983-chevrolet-caprice-for-sale

          http://www.bama.ir/car/details-2-1289887/1986-chevrolet-caprice-for-sale

          http://www.bama.ir/car/details-2-1284010/1987-chevrolet-caprice-for-sale

        2. رضا
          سوابق: (1690 دیدگاه) ,

          با حرفاتون درمورد طراحی های جدید موافقم ولی یه نکته اینه که همین طرحهای جدید که پیچیده و شای عجیب و نا مانوس هستن بعداز چندسال به دل میشینن و با ورود مدلهای جدیدتر نوستالژی میشن و بعضا دوست داشتنی تر
          گذشت زمان بر خیلی مسائل تاثیر میزاره

        3. sadegh
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          دقیقا درست گفتی میلاد جان،

          حالا توو این عکسا وقتی کریسیدا رو دیدم یادم افتاد که یکی از دوستام کریسیدا داشتن و فروختن ال90 گرفتن، بعدش می دیدم دیگه زیاد با ماشین نمیاد و بره و بیشتر با تاکسی تلفنی میرفت و میومد، ازش که پرسیدم چرا، گفت با ال90 مث کریسیدا حس رانندگیم نمیاد!!!!

          واقعا ماشینای قدیمی با روح بازی میکردن

        4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود . صادق این ماشین ها دیگه تکرار نمیشن .

          تاریخ صنعت خودروسازی دیگه به خودش رنگ همچین ماشینهایی

          را هم نخواهد دید .

  3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    اون فولکس واگن XL1 شاهکاره . دنیا به گرد تکنولوزیش نمیرسه .

    حتی سبزترین برند خودروسازی هم جلوش زانو زد .

    کاری به قیمت نداریم . ولی الان در مصرف سوخت

    فولکس واگن اوله .

    پاسخ
    1. مرتضی
      سوابق: (849 دیدگاه) ,

      اون بنزی رو که زدی 280 رو میگم سالها قبل وقتی هنوز ماشین روزی بود سوار شدم فوقالعاده بود بوی چوب و چرم و کیفیت سواری و…….. کلا از خاطرات خوش سنین در استانه جوانیمه!!

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        مرتضی من که سوار نشدم . ولی خیلی تعریفشو شنیدم . خیلی .

        پاسخ
  4. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    من واقعا از طراحی فولکس خوشم اومد
    با همه مدل های فولکس فرق داره
    طراحی نسل جدید خودروها داره به سمت فضایی شدن پیش میره

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      اتفاقا فولکس در عین حالی که طراحیه ساده داره ، فضایی نیست .

      اشتبه نکن . اون مدل چون در طراحی محدودیت داشته اینجوریه .

      پاسخ
      1. PEUGEOT
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        میلاد جان اشتباه متوجه شدی من تمام خودروسازا رو گفتم نه فولکسو

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          بله حق با شماست . من در خواندن نظرت دقت نکردم .

          ببخشید .

    2. مصطفی فقط P1
      سوابق: (296 دیدگاه) ,

      و ماشینای ایرانی داره به سمت ماشینای 20-30سال گذشته پیش میره.

      پاسخ
  5. ali97
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    این همه مشکل ماشین ها واسه محیط زیست درست کردن
    حالا وقتشه محیط زیست ذره ایش رو تلافی کنه

    فکرشو کنین یه کامارو یا چلنجر و موستانگ بخواد با خطوطی ملایم و یه طراحی ظریف مث اون فولکس که عکسش توی اول پست اومده معرفی بشه.
    وحشتناکه
    تازه وقتی قرار باشه یه موتور 3 سیلندر(مثلا)با حجم زیر یک لیتر واسشون گذاشته بشه.
    جدا وحشتناکه.

    پاسخ
  6. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    خیلی از این ائودی خوشم اومد ، خیلی باحاله
    مشکلات الودگی هوا به قدری زیاد شده و هزینه برای دولت ها دربرداشته که فکر کنم در چند سال آینده تولید بعضی انجین ها غیر قانونی اعلام بشه
    یعنی یک روزی میشینیم میگیم یه زمانی ماشین 12 سیلندر با تنفس طبیعی ساخته میشد ، چقدر وحشتناک ، فکر کن

    پاسخ
  7. خاوری مزراتی
    سوابق: (1104 دیدگاه) ,

    سبز و طرفدار محیط زیست… این یعنی هماهنگی صنعت با طبیعت…آفرین بر استانداردهای واقعی محیط زیستی که همه رو مجبور به آینده نگری میکنه

    پاسخ
  8. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    خب موتورها رو بهینه تر کنین چرا طراحیشو زشت میکنین الانم که خیلی خوب شده با ورود خودروهای هیبریدی از 1لیتر نهایت تا7 لیتر مصرفشونه حد وسطشم 4تا5لیتره اگه این خودروها با قیمت عادلانه وارد کشور بشه مصرف سوخت از روزی 80تا100 میلیون به یک سوم میرسه که خیلی خوبه برای همه

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      مرتضی عالی بود .

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.