فولکس واگن

مقایسهٔ چهار میکروباس کانسپت فولکس‌واگن

در طول سال‌ها، فولکس‌واگن کانسپت‌هایی را با الهام از ون تایپ ۲ (که با نام‌های میکروباس، کُمبی و ترنسپورتر هم شناخته می‌شود) خود معرفی کرده است. کانسپت ID Buzz آخرین تلاش این شرکت در این زمینه است که هفتهٔ گذشته در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. هرچند کانسپت‌های قبلی هیچ‌گاه به تولید نرسیدند اما برای ID Buzz فرصت خوبی وجود دارد که نهایتاً رنگ تولید را ببیند چراکه گفته می‌شود که قرار است نسخهٔ تولیدی این ون کانسپت تا سال ۲۰۲۰ بر اساس پلت‌فرم تمام الکتریکی MEB فولکس‌واگن ساخته شود. بااین‌حال تصمیم داریم در ادامه چهار کانسپت میکروباس فولکس‌واگن را با یکدیگر مقایسه کنیم.

میکروباس کانسپت

volkswagen-microbus_concep

در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۱ فولکس‌واگن برای نخستین بار کانسپتی را با الهام از ون تایپ ۲ معرفی کرد. این ون به‌شدت بروز شده و مربوط به آینده بود. اما کانسپت میکروباس تنها در ظاهر به ون کلاسیک تایپ ۲ شباهت داشت چراکه برخلاف نمونۀ قدیمی، از یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 استفاده می‌کرد که در قسمت جلوی آن نصب شده بود. علاوه بر این، این کانسپت دارای دو درِ کشویی بود و صندلی‌های ردیف دوم آن‌‌هم قابلیت چرخش به جهات مختلف را داشتند.

بولی کانسپت

volkswagen-bulli_concept-1

تفسیر بعدی فولکس‌واگن از یک ون تایپ ۲ مدرن، ۱۰ سال بعد از کانسپت میکروباس یعنی در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ معرفی شد. این کانسپت که بولی نام داشت هرچند با الهام از ون کلاسیک تایپ ۲ طراحی شده بود اما با کاپوت کوتاه خود بیشتر به مینی‌ون‌ها شباهت داشت. در زیر این کاپوت نیز یک موتور الکتریکی با ۱۱۴ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود که چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد. بولی نخستین کانسپت ازاین‌دست بود که بجای استفاده از موتورهای بنزینی یا دیزل، برای استفاده از موتور الکتریکی طراحی شده بود.

Budd-e کانسپت

volkswagen-budd-e_concept

این کانسپت در نمایشگاه CES سال گذشته رونمایی شد و اولین کانسپتی از فولکس‌واگن بود که روی پلت‌فرم تمام الکتریکی MEB این خودروساز ساخته شده بود. کانسپت Budd-e مجهز به دو موتور الکتریکی بود که هر یک در محورهای جلو و عقب آن نصب شده بودند. علاوه بر این، یک پکیج باطری بزرگ ۱۰۰ کیلووات ساعتی نیز در آن بکار رفته بود که بُردی بیش از ۳۲۰ کیلومتر را برای Budd-e فراهم می‌کرد. همچنین این کانسپت به فناوری‌هایی برای نمایشگاه CES مجهز شده بود که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی منحنی اشاره کرد. هرچند فولکس‌واگن می‌گوید کانسپت Budd-e با الهام از میکروباس قدیمی طراحی شده است اما در بین این کانسپت‌ها کمترین شباهت را به تایپ ۲ کلاسیک دارد.

ID Buzz کانسپت

volkswagen-id_buzz_concept-2017-1024-02

کانسپت ID Buzz که جدیدترین نمونهٔ این مطلب است با قسمت جلویی مسطح، بدنهٔ دورنگ و منافذ هوای درون ستون D، در ظاهر بیشترین تقلید را از تایپ ۲ داشته و ترکیبی شیک از طراحی کلاسیک و مدرن را ارائه کرده است. همچنین Buzz مانند تایپ ۲ دیفرانسیل عقب است (هرچند امکان ارائۀ نسخهٔ چهارچرخ محرک آن‌هم وجود دارد). با توجه به برنامهٔ فولکس‌واگن برای ساخت خودروهای الکتریکی بر روی پلت‌فرم MEB، تولید انبوه کانسپت ID Buzz به نظر ساده می‌رسد.

تایپ ۲ اصلی

volkswagen-transporter-1964

فولکس‌واگن تابه‌حال چندین بار سعی در بازگرداندن ون نمادین خود داشته است و احتمالاً این بار این کار را انجام خواهد داد؛ اما بد نیست نگاه کوتاهی داشته باشیم به نسخهٔ اولیه و اصلی این ون کلاسیک. نسل نخست فولکس‌واگن تایپ ۲ که در حال حاضر با نام T1 شناخته می‌شود در سال ۱۹۵۰ به بازار آمد و تولیدش تا سال ۱۹۶۷ در اروپا ادامه داشت. سپس در همین سال نسل دوم یا T2 معرفی شد که در آن شیشهٔ جلوی دوتکه و برخی دیگر از ویژگی‌های طراحی کلاسیک حذف شده بود. تولید این ون در سال ۱۹۷۹ در اروپا به پایان رسید اما در برخی بازارها خصوصاً در آمریکای لاتین به یک نماد تبدیل شد و تولیدش تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت.

 

منبع: MotorTrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. علي

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (848 ديدگاه)

    همشون خوبن . ولی((( id buzz ))) ی چیز دیگست که اگر به مرحله تولید برسه آرزوی داشتنشو و سوار شدنشو خیلی خیلی بیشتر از ماشینای پر ادعا مثل (((مک لارن ،آستین،بنتلی الخصوص بنتیگا ))) خواهم داشت که جز (((صلب آرامش و امنیت شخصی و خالی کردن جیب و پز دادن )))بدرد دیگه ایی نمیخورند.
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ASTON

      ۲۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (213 ديدگاه)

      یعنی واقعا مک لارن با id bzz تو یه کلاس هستن که شما اولویت آرزوی سوار شدن روی این خودرو قرار میدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Viper ACR

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    همشون عالی هستن.
    بسیار زیبا
    ایول به فولکس که جریمه ها قوی تر و مصمم ترش کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. faramarz

    ۲۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (184 ديدگاه)

    کانسپت بولی از همشون خوشگلتره البته از لحاظ ظاهری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هدف اصلی این ماشینها، فضای داخلی زیاد و راحتی سرنشین هست و به همین خاطر، اینجوری طراحی میشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا