فولکس واگن

گیربکس جدید 10 سرعته DSG فولکس‌واگن

صنعت خودرو با سرعت زیاد در حال پیشرفت است. وقتی یک کمپانی ایده‌ای را مطرح می‌کند، یک کمپانی دیگر به سرعت از یک راه پیشرفته‌تر برای انجام این ایده پرده برمی‌دارد. چنین داستان می‌تواند در مورد سیستم گیربکس جدید ۱۰ دنده DSG فولکس‌واگن صدق کند که از اوایل ۲۰۱۵ در مدل جدید پاسات ارائه خواهد شد.

volkswagen passat cc R-line
پیش‌زمینه این طرح گیربکس جدید، کاملاً ساده است؛ هر چه تعداد دنده‌ها بیشتر باشد، دور موتور بهتر تنظیم می‌شود و در نتیجه، مصرف بهینه سوخت به بهترین شکل انجام می‌شود. در همین حال، شیفت دنده‌ها از سرعت مناسبی برخوردار است؛ به طوری که به راننده اجازه می‌دهد تا در حالت تخت گاز، قدرت موتور را با سرعت بیشتری به کار گیرد. حرکتی کاملاً رو به جلو در اتومبیل‌سازی … البته اگر تعداد زیاد شیفت دنده‌ها را درنظر نگیریم.

Volkswagen ten speed DSG gearbox
Volkswagen ten speed DSG gearbox

مارتین وینترکورن از رؤسای گروه خودروسازی فولکس‌واگن، در یک همایش بین‌المللی اتومبیل در وین اتریش به این موضوع اشاره کرده است که سیستم گیربکس جدید، بخش عمده‌ای از برنامه گروه فولکس‌واگن برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت تولیدات خودرویش است. این موضوع شامل برندهایی مانند آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، پورشه، سئات و اشکودا خواهد شد.

Volkswagen hybrid engine
Volkswagen hybrid engine

سیستم گیربکس جدید می‌تواند گشتاوری تا ۵۰۰ نیوتن‌متر را مدیریت کند؛ البته این گیربکس صرفه‌جو، احتمالاً برای موتورهای کوچک بنزینی یا دیزل استفاده خواهد شد.

Volkswagen Passat with ten speed DSG gearbox
Volkswagen Passat with 10 speed DSG gearbox

طرفداران فولکس‌واگن در اواخر ماه جاری میلادی در همایش سالانه ورتازی در اتریش جمع خواهند شد و کانسپت‌های جدید این خودروساز را خواهند دید. احتمالاً این گیربکس دو رقمی جدید نیز در آنجا حاضر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. توفیقی

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    آفرین…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خاوری مزراتی

      ۶ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1103 ديدگاه)

      احزنت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. توفیقی

        ۶ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1122 ديدگاه)

        احسنت نه احزنت احزنت یعنی ناراحتی بر تو…
        فکر کنم خدا وقتی که این آلمانی ها رو آفرید به خودش گفت فتبارک الله احسن الخالقین…
        وقتی ایرانی و مردم خاورمیانه لجن زار رو آفرید باید چیز دیگه ای گفته باشه…
        این طور نیست؟؟؟!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. mahdi

          ۶ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (623 ديدگاه)

          دورود
          جناب توفیقی اتفاقا ایرانی اینی نیست که توی ذهنت هست
          آقایی که از شمال غرب ایران نظر میذاری
          ایران و ایرانی با اعراب و …… فرق دارند
          بهتره که مثبت بیاندیشم و به اصلاح برخی رفتارهای نادرستمون بپردازیم وکاری کنیم که روز به روز بهتر بشیم
          سپاسگذارم
          مهدی (فرزند کوروش)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Ehsan

          ۶ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1251 ديدگاه)

          توفیقی جان لفظ لجن زار لفظ محترمانه ای نیست
          البته علت بدبختی مردم خاورمیانه در یک چیز
          هنوز نمیدونند راه اینده در گذشته دست و پا گیر نیست

          یک داستان هست که میگه :
          دولت انگلیس برای یکی از ایالتهای هند یک فرمانده نظامی برگزید ، در یکی از جشن هایی که در این ایالت برگزار میشد دید که مردم محلی به ترتیب میروند و پیشانی گاوی را میبوسند ، از معاونش پرسید این چه جور مراسمیست گفت برای تقدس پیشانی گاو رو میبوسند ، البته این سنتی چند صد ساله است و تا صد سال پیش باسن گاو رو میبوسیدند ولی حالا کمی پیشرفت کردند
          فرمانده از جاش بلند شد و گفت مثل اینکه من هم باید در این مراسم شرکت کنم و رفت و باسن گاو رو بوسید ، در بین اهالی پیچید که ، نگاه کنید این خارجی رسم قدیمی ما رو داره اجرا میکنه در حالی که ما تغییر دادیم و همه دوباره شروع کردند باسن گاو رو بوسیدن
          معاون از فرمانده پرسید قربان این چه کاری بود
          گفت هیچی فرستادمشون به صد سال پیش
          تعصب و خشک مغزی نهال و ریشه نادانیست و این اون چیزیست که در خاورمیانه زیاده
          به قول چرچیل دو چیز برای سلطه نیازه : اقلیت خائن و اکثریت نادان

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۶ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          توفیقی جان این حرف از شما بعیده .

          سعی نکن خودتو بد نشون بدی .

          همونجوری باش که قبلا ها بودی .

          با این حرف ها که میزنی من دیدم نسبت به شما عوض

          نمیشه فقط از دستت ناراحت میشم .

          توفیقی هم توفیقی های قدیم . :) :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. مک میسل

          ۶ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          اقای توفیقی ما ایرانی ها میتوانیم……مگه ما در اوابل امپراطوری نداشتیم که همه به ما تعظیم میکردند…….
          ایران قدرتی جهانیست……….اون موقع ها تا اسم کشور مارا میشنیدند تن همه ی قدرت های جهان به لرزه در میامد که مبادا ایران به ما حمله کند……..ولی گذشت زمان
          باعث شد که ما بشیم بی لیلاقت ترین ادم های دنیا….
          برای اینکه غرورمون مارو به چنین روزی دراورد و نژاد هایی به نژاد ایرانی اصل اضافه شدند……و الان هم همینین که میبینین البته ما هنوز هوش و زکاوت داریم.
          ولی امکانات نیست……..مسیولین […] باید به این کشور برسند و ایران را دوباره به عرش برسانند
          من که دلم روشنه و میگم ایران اگر عوض بشه و جیب پاره هایی تو این ملت نباشند…ایران میشه دوباره همون ایراااااااااااااااااااااااان نه ایران………..
          فک کنم دیگه باید منظورمو فهمیده باشید

          موافقم 0
          مخالفم 0
        5. NASSY

          ۶ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (410 ديدگاه)

          توفیقی از شما بعیده داداش

          مردم خاورمیانه عقب مونده نیست , فقط ما عقب موندیم از کشور های منطقه(کشور های حوزه خلیج همیشه فارس رو ببین) ته پیشرفت هستن به اندازه خودشون(صنعت نداره اما پیشرفت کردن و امکانات و …. عالی دارن) , ….

          مشکل کشور ما , مردم نیستن (بووووووق) هستن که رو اعصاب ملت دارن جفتک میندازن!!!

          ایرانیا ضریب هوشی بالای دارن اما از نظر امکانات و زیر ساختار متاسفانه صفر هست کشورمون

          به امید روزی که روشن فکرهامون سرجای خودشون و شعبون بی مخ ها توو لجن زار ها باشن !!!

          امضا: ناصر

          موافقم 0
          مخالفم 0
        6. Sadjad97

          ۷ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (256 ديدگاه)

          بزرگان گفتند هر چه را که برای خودت میخواهی، برای دیگران هم بخواه. پس با اینطور حرفهای پوچ به خودت توهین نکن توفیقی جان.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    افرین فولکس .

    به نظر من فولکس دومین خودروساز سبز دنیا بعد از تویوتاست .

    چون واقعا داره تلاش میکنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. nima

      ۶ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (276 ديدگاه)

      به این میگن حرکت رو به جلو یک شرکت . خدایی تا چند سال دیگه فولکس میترکونه !!
      تویوتا رو در نظر بگیرن . با این که کیفیت خوبی داره ولی هر سال علاوه بر این که طراحیش بد تر میشه هیچ تکنولوژی جدیدی هم ارایه نمیکنه !!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۶ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود .

        هر خودروسازی یک عیبی داره دیگه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Metalhaed

      ۶ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      فولوکس دومه ؟؟؟؟؟؟؟ دلت خوشه ها میلاد

      تویوتا تو مصرف سوخت اوله
      فورد دومه
      هوندا سومه
      نیسان چهارم
      فولوکس واگن پنجم

      :D

      http://www.pedal.ir/%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7/%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7%D8%8C-%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۶ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود .

        ممنون از اطلاعات خوبت .

        من فکر کردم فقط تویوتا و فولکس بیشترین عملکرد رو دارن .

        کسی از امار 2013 یا 2014 این لینک خبر نداره که الان این 5 برند

        چه جایگاهی دارند ؟؟؟

        ایا تغییری نکرده ؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Sadjad97

          ۷ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (256 ديدگاه)

          وقتی جست و جو کردم فهمیدم هنوز آمار سال 2014 سبزترین شرکت ها نیامده است.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

        ۶ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (290 ديدگاه)

        اقای Metalhaed توی صفحه ی تویوتا با ارزش ترین برند دنیا جواب شما رو دادم اما شما فقط توهین کردی و رفتی و جواب منطقی ندادی

        لطفا برو ون نگاه کن و جواب منطقی بده

        (پرچم بالاست)

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. e.scamp

      ۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      امسال که نشد سال 2015 بعد از 13 سال کار میخوام گلف بگیرم البته مدل پایه اگه اینو بزارن نمیخرم آخه 207 اتومات مامانم پدرمون رو در آورده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مسعود

      ۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      نویوتا کجاش سبزه؟ کمترین بازده رو بعد از خودروهای چینی داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرهاد

        ۸ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (378 ديدگاه)

        خدایا کیا میان این جا نظر میدن؟؟
        شما ببخش تو رو خدا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Metalhaed

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    الآن مصرف این گیربکس 10 دنده پایین تره یا CVT ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sahand

      ۶ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      این گیربکس مصرف کمتری داره,ولی چون از تکنولوژی خیلی بالایی برخورداره که فقط 3 خودرو ساز(تویوتا,مرسدس و فولوکس)اونو در اختیار دارند قیمت بالایی داره ,تو ماشینهای میان رده از CVTو تو بالارده از گیر بکس با تعداد دنده بالا برا کاهش مصرف سوخت استفاده میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۶ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود .

        سهند یعنی میخواهی بگی که این گیبرکس ساخت ZF المانه ؟؟؟

        تویوتا که از گیربکس های ZF استفاده نمیکنه !!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. sahand

          ۶ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (136 ديدگاه)

          نه,تویوتا و نیسان خودشون بخش توسعه گیرباکس دارند,ربطی به ZF نداره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۶ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          پس منظور شما حتما نوع عملکردو تکنولوژیشون بوده .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. sahand

          ۶ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (136 ديدگاه)

          بله دیگه,گفتم که اون سه تا فقط خودشون این تکنولوژی رو دارن!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۶ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود . ممنون سهند جان .

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. حمادي

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    عجب .١٠٠دیگه ایران١٠دنده میزنه .. افسوس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رضا

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    دنده دهم؟!!!؟
    امیدوارم این حرکت زمینه ساز جنگی دوباره برسر تعداد بیشتر دنده بین خودروسازا نشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sadjad97

      ۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      فکرشو بکن چه شود وقتی بریم پراید 10 دنده سوار بشیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. mahdi

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    دورود
    گیربکس 6 سرعته با گیربکس 10 سرعته چه فرقی با هم دارند؟
    یکی توضیح بده؟
    مثلا تاپ اسپید یه ماشین 240 تا هست گیربکس 10 سرعته برای این ماشین چه مزیتی رو میاره؟
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۶ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      محمد جان قدرت موتور در تعداد دنده ها تقسیم میشه و باعث میشه که شما

      برای قدرت و سرعت بیشتر از فشار بیشتر بر روی پدال گاز جلوگیری کنید .

      در نتیجه مصرف میاد پایین تر .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mahdi

        ۶ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (623 ديدگاه)

        مرسی میلاد جان

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. Ehsan

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    با سرمایه زیادی که فولکس برای تحقیق و توسعه کرده ، باید هم منتظر اینچنین دستاوردهایی باشه
    فرض کنید این گیربکس حالت دستی بود ، طرف میموند الان دنده چنده ؟
    خوشم میاد این فولکس یک سیاست کلی رو برای تمام زیر مجموعه هاش اجرا میکنه ، یک پشتیبان قدرتمند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سام

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (899 ديدگاه)

    با سلام مجدد
    فولکس واگن توی سالیان اخیر از لحاظ فروش و تیراژ موفق بوده اما نتونسته توی بازار آمریکا که کیفی ترین بازار دنیاست از لحاط فروش چندان موفق باشه و بازار رو تا حد زیادی به ژاپن و کره واگذار کرده و همچنین از لحاظ قابلیت اعتماد (میزان خرابی ها) رتبه پاییینی توی جداول سایت جی.دی.پاور داره که من دوستان می خوام که برای مشاهده به سایت http://www.jdpower.com مراجعه کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۶ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      سام عزیز مدلهای جتا و پاسات که رقیبان کمری و کرولا هستند ، با کاهش فروش

      در امریکا مواجه شدند .

      ژاپنی ها بازار امریکارو خفه کردن .

      همونطور که فولکس در بازار چین اجازه ی نفس کشیدن به ژاپنی ها و

      امریکایی هارو نمیده . فولکس خیلی در چین محبوبه . ژاپنی ها هم در

      امریکا .

      علت موفق نبودن پاسات هم در امریکا به این خاطر است که فضای اتاقش نسبت

      به رقیباش کوچکتر بود که در نسل جدید این عیب رفع شده و باید منتظر

      اینده ی فولکس در امریکا بود .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NASSY

        ۶ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (410 ديدگاه)

        این شد یه کامنت عالی از اقا میلاد

        با جلو ببوسمت ;) :P

        کیف کردم بخدا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    فولوکس کارش خوب بود این می تونه پاسات رو از رقیباش مثل کمری و اکورد و سوناتا جلو بندازه البته باید دید که رقیباش چی از استین رو می کنن

    امید وارم با کاهش 20% مصرف . فولوکس بتونه در سال های اینده لقب سبز ترین خودرو ساز دنیا رو از ان خودش کنه

    (پرچم بالاست)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. VahiD

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باز گیربکس تسمه یه چیز دیگس و جای پیشرفت هم داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. VahiD

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درود ادمین لطفا قابلیت چاپ رو اضافه کنید که هم ما راحت تر کارمون راه بیفته هم اسمتون به عنوان منبع میمونه تو کارمون. مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. PEUGEOT

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (999 ديدگاه)

    کمپانی که کارش درسته نیاز به تعریف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. sadegh

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    ایول فولکس، مطمئنن توی مصرف سوخت خیلی تاثیر داره، چون بازه ی دنده ها کم میشه، البته توی این حالت باید یه فکری هم برای سرعت تعویض دنده بشه وگرنه برای شتاب گیری ممکنه مشکل ساز بشه، که البته حتما فولکس فکر اونجاش رو هم کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان(احسان سابق)

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    کلا فوکس توی کاهش مصرف سوخت ماشیناش بی رقیبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. NASSY

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    افــرین به فولکس قورباغه ای!!!

    خدا کنه 10 تا کافی باشه !!! جنگ زیاد کردن دنده راه افتاده فکر کنم!!!

    کاش میتونست هزینه های جانبی ماشین هاش و هم کم کنه !!!

    اما در کل باریکلا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۶ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      اقا ناصر منظورت از هزینه های جانبی چیه ؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. فرهاد

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (378 ديدگاه)

    والا این که دنده زیاد بشه خوبه ولی یه بدی هایی هم داره
    مثلاً اگه شما بخوای برای دنده عوض کردن از شیفتر های پشت فرمون استفاده کنی
    ( کاری که خیلیا عاشقشن )خیلی سخت میشه و بعد چند وقت باید از خیرش بگذری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۶ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      فکر کنم ماشین هایی که به این دنده مجهز بشن ، دنده هاشون اتوماتیک بشه .

      پدال شیفتر به احتمال قوی در ماشین های اسپورت باقی خواهند ماند که مصرف

      سوخت اصلا برای مشتری مهم نیست .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ToRMoZ_DaSTi

        ۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (71 ديدگاه)

        شاید برا مشتری مهم نباشه ولی اونا برا محیط زیستشون این کارو میکنند

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ژیار

      ۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (59 ديدگاه)

      سلام فرهاد البته برای شیفتر پشت فرمان حتما نشانگر دنده موجوده که دنده آیی که باهاش داری حرکات میکنی بهت نشون بده و از سردرگمی در بیاره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. امید

    ۶ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    بازم باید گفت افرین ما هنوز حرکت هم نکردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. adel

    ۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    دمشون گرم واقعا همیشه فولکس واگن در زمینه موتور پیش تاز بوده …دمشون گرم… اون از موتور با مصرف پایینش…. حالا هم این یکی….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا