به بهانه معرفی فیس‌لیفت فولکس واگِن گلف: مروری بر 7 نسل گلف GTI تاکنون

همان‌طور که مطلع هستید، گروه معظم فولکس واگِن چند روز پیش نسخه فیس لیفت هاچبک اصیل خود، گلف را معرفی کرد. همین اتفاق بهانه‌ای شد تا البته با نیم نگاهی به مطلبی با همین عنوان در مجله معتبر evo، چند جمله‌ای در باب نسخه GTI آن که از 1975 تا به امروز در هفت نسل روی خط تولید رفته، بنویسم. به جهت سهولت خواندن، تا پایان نوشتار، منظور از “گلف” همان “گلف GTI” است. با پدال همراه باشید.

vw-golf-gti-cornering2
گلف GTI نخستین بار در نمایشگاه 1975 فرانکفورت رونمایی شد. شاید آن روزها کسی فکر نمی‌کرد که گونه جسور و جذاب یک هاچبک جمع‌وجور بیشتر از عمر معمولی یک خودرو دوام بیاورد و پس از 41 سال در زمره اصیل‌ترین‌های دنیای خودرو جای گیرد؛ اما این اتفاق افتاد.

mk_1_fc_2_0
گلف MK1 در ابتدا زیاد موردتوجه نبود، اما سرانجام توانست تأییدیه مدیران ارشد فولکس واگِن را گرفته و در 1976 وارد بازار فروش شود. پس از 3 سال (1979 میلادی)، که کاربردی بودن، توانایی فنی خوب و هندلینگ چشمگیر شخصیت محبوبی برای آن در بازار دست‌وپا کرده بود، پایش به بازار انگلستان نیز باز شد.

010-vw-golf-gti-mk1


نسل دوم با کد MK2، ابعاد بزرگ‌تری داشت و در بخش فنی بالغ‌تر شده بود. گلف همچنان شخصیت تهاجمی خود را حفظ کرده و از هاچبک‌های عادی موجود فاصله داشت. ساختار کلی سبک‌وزن، سبک طراحی چالاک و فراتر از زمان خود و همان بحث کارایی بسیار خوب، برگ برنده‌های اصلی این کوچک آلمانی را تشکیل می‌داد.


در ادامه اما اتفاقات ناگواری رخ داد. MK3 با ورود خود موجی از ناامیدی به همراه آورد و مسائلی چون وزن بیشتر و عملکرد کمتر از حد انتظار، وجهه‌اش را خدشه‌دار ساخت. چند سال بعد، MK4 نیز نتوانست ورق را برگرداند؛ عملکرد کند و رکوردهای بعضاً ضعیف‌تر از MK1 همگان را به تعجب وامیداشت! شرایط به همین منوال گذشت تا این که سر آخر فولکس واگِن یک بلوک 1.8 لیتری توربو برای آن ارائه کرد و توانست تا حدی آبروی رفته را به جوب برگرداند. البته این همه‌ی داستان نبود، چراکه هردو نسل (سوم و چهارم) با نسخه‌های 6 سیلندرِ خود که به ترتیب VR6 و R32 نام داشته و سریع‌تر و جذاب‌تر از GTI بودند، موفقیت‌های زیادی بدست آوردند.

005-vw-golf-gti-mk3

009-vw-golf-gti-mk4


بعد از همه این وقایع، نسل پنجم با کد MK5 به میدان آمد و بسیار چشمگیر ظاهر شد. قلب 197 اسب بخاری و شتاب اولیه 6.7 ثانیه‌ای چهره‌ای سرعتی برایش به ارمغان آورد و با تکیه بر طراحی بصری قوی، استفاده دوباره از رنگ قرمز نوستالژیک در جلوپنجره و رینگ‌های آلومینیومی توانست توجه زیادی به خود جلب کند.


MK6 نیز با پیشرانه 207 اسب بخاری و شتاب 0.3 ثانیه کمتر از نسل پیشین (بر اساس داده‌های مجله evo) ورودی انقلابی داشت. البته شکست‌هایی را نیز تجربه کرد که منجر به ارائه دوباره نسخه R32 (که اکنون نسل دوم آن به‌حساب می‌آمد) شد. همچنین برای اولین بار گلف R بار قلب 266 اسب بخاری و سامانه چهار چرخ محرک به کارزار آمد و حریف طلبید.

015-vw-golf-gti-mk6


نهایتاً به MK7 می‌رسیم. هاچبکی اصیل، شکیل، خوش‌چهره و باوقار که از ارکان اصلی کلاس خود محسوب می‌گردد. نمای بصری این نسل خشن‌تر از همیشه بوده و فهرستی از فناوری‌های نوین را در کالبَد خود دارد؛ ازنظر وزن نیز پایین‌تر از MK5 و MK6 قرار می‌گیرد. توان بیشینه آن تا مدل 2016 رقم 217 اسب بخار بود و در فیس لیفت 2017 به 227 اسب بخار رسید. همچنین در صورت انتخاب بسته عملکردی (Performance Pack) این عدد به 241 واحد بالغ خواهد شد. هنوز هم پس از چندین سال، وضعیتی که پیش‌تر بدان اشاره کردم کم‌وبیش وجود دارد، گلف سریع‌ترین هاچبک بازار نیست اما نسخه‌های قوی‌تر آن ازجمله کلاب‌اسپورت (Clubsport) و کلاب‌اسپورت S انگار روح متفاوتی دارند!

001-golf-gti_0

vw-golf-gti-cornering
گلف GTI طی حیات خود تاکنون، همیشه شخصیتی تکاملی داشته و خاطرات بسیار نیکی از خود بر جای نهاده است. میلیون‌ها نفر در سرتاسر کره خاکی سال‌ها با آن زندگی کرده و بدان عشق ورزیده‌اند. حتی مدل‌های نسل‌های اول و دوم نیز همچنان موردتوجه ماشین‌بازان در بسیاری از کشورهاست و بعضاً ارتقارسانی‌های بسیار جذابی در آن‌ها صورت می‌گیرد. اصالت نام گلف قطعاً یکی از عوامل مهم این محبوبیت بوده و تلاش مداوم فولکس واگِن کمک شایانی به جا افتادن و مقبولیت آن کرده است. اگر مثالی بر این مدعا می‌خواهید، نگاهی به مشخصات نسخه فیس لیفت MK7 بیندازید که از پیشرانه‌های جدید و فناوری‌های اطلاعات و سرگرمی به‌روزتر بهره می‌برد. باید منتظر بود دید ورود آن چقدر به خروج کمپانی از بحران‌های اخیر کمک می‌کند.

vw-golf-gti-driving_0

018-vw-golf-gti-mk6
منبع: evo

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

17 دیدگاه

  1. محمدرضا
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    فولکس عالی خوب با کیفیت ولی ناموسا اون صندلی ها چیه شبیه جورابه😂

    پاسخ
    1. كاپيتاليسم
      سوابق: (114 دیدگاه) ,

      اتفاقا یکی از جذاب ترین قسمت های داخل خودرو این پارچه ست
      یک جورایی امضای مدل پایه گلف هست

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل ShoMpeT
        ShoMpeT
        سوابق: (120 دیدگاه) ,

        دقیقا همینطور هست، اون صندلی ها امضای GTI هستند! خیلی ها مدل S رو میگیرند تا این صندلی ها رو داشته باشند و نه صندلی چرمی!

        پاسخ
  2. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    من موندم این تویوتا کرولا و این فولکس گلف چی دارند که اینقدر میفروشند

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل MPH
    MPH
    سوابق: (149 دیدگاه) ,

    MK III فکر کنم خسته کننده ترین و کسل کننده ترین نمای جلو رو تو کل صنعت خودرو داره……
    آخه جچوری اینقدر کسل طراحیش کردن؟؟؟؟
    بعضی ماشینا اونقدر خسته و کسل به نظر میرسن که وقتی بهشون نگاه میکنی خوابت میبره
    تو محصولات فولکس و تویوتا(بخصوص قدیمی ترا) خیلی از این چهره های خسته موجوده

    پاسخ
    1. كوروش
      سوابق: (324 دیدگاه) ,

      برف پاک کنش چرا اینطوریه ؟؟؟؟ دقیت کنید یا من اشتباه می بینم !

      پاسخ
  4. حمیدرضا
    سوابق: (325 دیدگاه) ,

    ماشین با کیفیت و ارزان قیمت که لذت رانندگی رو به راننده منتقل میکنه کل فلسفه فولکس هست چیزی که تویوتا نداره

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل ShoMpeT
    ShoMpeT
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    GTI بی نظیر هست
    یک عکس هم از ماشین های خودم گذاشتم که ببینید، البته این GTI رو یک ماه پیش گرفتم:

    http://s9.picofile.com/file/8274945168/001.jpg

    این GTI رو از ترس اینکه دیگه نسخه 2 در تا چند سال دیگه توی آمریکا نخواهیم دید گرفتم!

    موفق باشید

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1445 دیدگاه) ,

      داشتم تو نظرات دنبال پستت میگشتم. میدونستم از هیچ ماشینی خوشت نیاد، عاشق گلفی.
      سفیده مال خودته؟ چرخش برات بچرخه
      شخصا از هاچ بک جماعت خوشم نمیاد اما گلف ی چیز دیگس.اینقدر خوب بوده که استاندارد این کلاس بر اساس اون تعریف میشه.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل ShoMpeT
        ShoMpeT
        سوابق: (120 دیدگاه) ,

        هر ۴ تا برای خودم هستن، البته اسمارت رو خودم استفاده نمیکنم!

        مخلصیم

        پاسخ
  6. رامتین
    سوابق: (734 دیدگاه) ,

    بنظر فولکس شیراکو که در سگمنت گلف قرار داره و اون هم توان بالای 200 اسب داره با ظاهر زیباتر گزینه جذابتریه. واقعا زیباتره و جای تعجبه که گلف را با چنین طراحی ارائه نکردند و کلا شیراکو را حذف نکردند!

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (743 دیدگاه) ,

      شیراکو توی کلاس گلف نیست (بیشتر میخوره تو کلاس آئودی تی تی باشه) هرچند شاسی و کلاْ پلتفرمش با گلف یکی هست. درسته طراحی زیباتری داره ولی هم گرونتره و هم کاربردی نیست (فضای بار و فضای سرنشین عقبش از گلف کوپه هم کمتره).

      پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    همیشه، یکی از بهترین ها بوده.

    پاسخ
  8. پرهام
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    گلف همیشه یکی از بهترین ها بوده و هست و پتانسیل تیونینگ عجیبی داره اگه دقت کنید حتی تو خود آلمان هنوز داره گلف های نسل 1 و 2 با قدرتای بالای 600 اسب و بعضا حتی تا 1000 اسب تیونینگ میشه . در ضمن هندلینگ گلف تو کلاس خودش نمیگم خوب بلکه میگم عالیه عالی !!!!!!!!!!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.