نگاهی به فیات تیپو 2016، چاشنی اروپایی ایران‌خودرو
نگاهی به فیات تیپو 2016، چاشنی اروپایی ایران‌خودرو

نگاهی به فیات تیپو 2016، چاشنی اروپایی ایران‌خودرو

مدتی است که در برخی از رسانه‌های چاپی و نیز سایت‌های خبری، مطالب گوناگونی درباره مذاکره میان ایران‌خودرو و شرکت فیات – کرایسلر درج شده و می‌شود، گویا محور اصلی این مذاکرات درزمینهٔ مونتاژ جدیدترین نسخه فیات، یعنی تیپو، می‌باشد. از همین رو و به این بهانه، مطالب مختصری را تهیه نمودیم که در ذیل پیشکش شما عزیزان می‌شود.

New Fiat Tipo 2016
New Fiat Tipo 2016

ریشه‌های فیات تیپو (TIPO) به سال 1988 میلادی باز می‌گردد، هنگامی که برای نخستین بار، هاچ‌بکی بدین نام پا به عرصه وجود نهاد، این مدل تا سال 1995 میلادی در مدار تولید بود. شاید مهم‌ترین ویژگی این مدل به مکان تولید آن مرتبط بود، مکانی که در آن دوران، از پیشرفته‌ترین و خودکارترین واحدهای صنعتی در دنیا به شمار می‌رفت. این واحد صنعتی که مجتمع عظیم کازینو (CASSINO) نام دارد، در ناحیه جنوبی استان رم ایتالیا واقع شده و تنها در سال 1992 میلادی، تعداد 409 عدد ربات صنعتی در آن مشغول به کار و 50 درصد از مونتاژ نهایی ” تیپو” را هم عهده‌دار بودند، رقمی که حتی در قیاس با زمانه فعلی نیز، بسی شگفت‌آور است. نکته جالب آنکه، تمامی این ربات‌ها هم ساخته بخش COMAU فیات بود. در حال حاضر، برخی از محصولات شرکت آلفارومئو من‌جمله جولیتا، در این واحد تولید می‌شوند. به خاطر دارم که در یک شرکت‌های معروف داخلی که نامش محفوظ باد! تعداد کل ربات‌های آماده‌به‌کار، کمتر از 20 دستگاه بود و گاهی مواقع نیمی از آن‌ها به دلیل نبود تعمیرکار تخصصی در داخل کشور، ماه‌های متمادی در حال خواب ناز و استراحت بودند. بگذریم!

Fiat Tipo 2016
Fiat Tipo 2016

اما نسل جدید تیپو، برخلاف اولی، سرزمین مادری خود را ترک گفته و این بار، به‌طور انحصاری فقط در کشور ترکیه و توسط شرکت توفاش آن به تولید می‌رسد. این خودرو که با نام‌های فیات اگیا (AGEA) در ترکیه و دوج نئون در مکزیک عرضه می‌شود، برای نخستین بار، در شهر استانبول رونمایی شد و فروش آن نیز در بازار این کشور از ماه اکتبر همان سال آغاز گردید. بدنه فیات تیپو/اگیا و یا دوج نئون، ابتدابه‌ساکن توسط مرکز طراحی فیات طراحی شد و سپس توسط شرکت توفاش ترکیه تکوین و توسعه یافت. ضمن اینکه، این خودرو بر مبنای پلت‌فرم جهانی فیات به نام SCCS PLATFORM ساخته می‌شود، این پلت‌فرم که با همکاری اپل از جنرال‌موتورز و کمپانی فیات ایتالیا تکوین یافته، در شرکت جنرال‌موتورز به نام GM GAMMA خوانده می‌شود و هم‌اکنون، در خودروهایی همچون شورولت سونیک و ترکس به کار می‌رود. از لحاظ ظاهری، فیات تیپو در سه گونه متفاوت از بدنه اعم از سدان، هاچ‌بک و استیشن واگن به تولید می‌رسد.

در حال حاضر، فیات تیپو/اگیا با چند پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی به بازار عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی این خودرو، شامل نسخه 1.4 لیتری با توانی معادل 95 اسب بخار، نسخه 1.4 لیتری توربو با سوخت دوگانه‌سوز (بنزین و CNG) با توانی معادل 120 اسب بخار،1.6 لیتری دوگانه‌سوز (بنزین و اتانول) با توان معادل 110 اسب بخار و نیز 1.3 و 1.6 لیتری توربو دیزل با توان‌هایی به ترتیب معادل 95 و 120 اسب بخار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گزینه‌های متفاوتی از گیربکس، ازجمله 5 و 6 سرعته دستی و نیز 6 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته اتوماتیک مجهز به سیستم کلاچ دوبل، عرضه می‌شود.

چندی پیش، سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا نسخه‌ای دیزلی از این خودرو مورد تست و بررسی خود قرار دارد که در سطور ذیل برگردان متنش را مرور می‌کنید.
نخستین رانندگی با یک سدان اقتصادی، خودرویی که در زمان ورود به نمایشگاه‌های بریتانیا می‌تواند سد راه اشکودا رپید گردد.

Fiat Tipo 2016

داوری کل

امتیاز این خودرو: 3 از 5

هاچ‌بک خانوادگی ” قیمت‌شکنی” که فیات عرضه می‌کند، بزرگ‌ترین ضربه را از این لحاظ به رقبای خود در زمین بازی‌شان خواهد زد.تیپو در جایی موفق شد که مدل براوو نتوانست. تنها همین بس که این خودرو از رانندگی متوسطی برخوردار و کیفیت کابین آن عالی نیست، ولی در عوض، از نمای ظاهری خوبی بهره می‌برد و از فضای داخلی جاداری هم برخوردار است، ضمن اینکه با قیمت‌های فوق‌العاده پایینی استارت می‌خورد که به نظر می‌آید که ارزش پرداخت مناسبی را واجد باشد. با این حال، برای قضاوت قطعی دراین‌باره تا حضور مدل هاچ‌بک آن در بازار منتظر می‌مانیم.

Fiat Tipo 2016
فیات در چند سال گذشته، موفقیت بزرگی را با ارائه خودروهای رده کوچک خود در بازار اروپا کسب نمود، به‌ویژه مدل شهری 500 که از چند سال پیش تاکنون بین فروشندگان بریتانیایی دست‌به‌دست می‌شود؛ اما کلاس‌های بزرگتر آن من‌جمله خودروهای سگمنت C ثابت نمودند که مهره سخت‌تری جهت شکست خوردن در بازار هستند.

در گذشته، برند ایتالیایی (فیات) دو مدل را به بازار عرضه نمود، براوو و پس از آن استیلو، دو خودرویی که سعی نمودند که ضربات متعددی را به نزدیکی جایگاه لیدرهای این کلاس، من‌جمله فورد فوکوس وارد نمایند. پس از آن، فیات قصد نمود که دفتر برندی همچون داچیا را ورق زند و در این مورد تنها چنین می‌توان گفت ” اگر نمی‌توانید آن‌ها را شکست دهید، به قیمت پایین‌تری از آن‌ها بفروشید” و بدین‌سان بود که خودروی باارزشی (ارزش محوری) همچون تیپو، به‌تازگی روانه بازار گردید.

Fiat Tipo 2016
نام تیپو، برای آخرین بار، در اوایل دهه نود میلادی، بر روی مدل هاچ‌بک خانوادگی جعبه‌ای شکل فیات مشاهده شد؛ اما در واقع، برای نخستین بار، این نام یک قرن پیش توسط این برند به کار می‌رفت. در مقابل، در برخی از بازارها، ازجمله ترکیه که این خودرو در آن ساخته می‌شود، شما نشان “AEGEA” را بر پشت آن خواهید یافت. در بریتانیا نیز همچون مابقی اروپا، از نام تیپو استفاده خواهد شد اما نه برای سدان چهار دربی که در تصویر ملاحظه می‌کنید.

Fiat Tipo 2016
ما تنها مدل‌های 5 درب هاچ‌بک و نیز استیشن تیپو را در بازار بریتانیا خواهیم یافت(هر دو مدل در نمایشگاه خودروی ژنو سال 2016 به نمایش درآمدند) و بازار سدان کوچک هم در اینجا نقش حاشیه‌ای را ایفاء خواهد کرد. البته بازارهای دیگر، حق انتخاب هر سه گزینه از بدنه را خواهند داشت. بنا به گفته مدیران فیات، خودروهای فرمان – چپ تیپو در میانه سال 2016 میلادی، روانه بازار خواهند شد، ولی تبدیل آن به نسخه‌ای با فرمان – راست با تأخیر توأم خواهد بود و این بدان معناست که تا ماه سپتامبر سال 2016 میلادی هم قادر به رانندگی با نسخه‌ای از آن نخواهیم بود.

Fiat Tipo 2016
فیات تیپو از همان آغاز، به هیئت یک خودروی سدان طراحی شد و این امر درست برخلاف بسیاری از رقبای آن است که در ابتدا به‌صورت مدلی هاچ‌بک ماهیت وجودی یافته و سپس به اشکال متفاوتی از بدنه مبدل شدند. شواهد هم گویای وجود تناسبات ماهرانه‌ای در بدنه این خودروست و آن‌طور که به ما گفته شد، انتظار می‌رود که نسخه هاچ‌بک و استیشن تیپو نیز از ناحیه درب عقب به سمت جلو، از طراحی یکسانی با نسخه سدان برخوردار باشند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تغییرات بین اشکال بدنه در حداقل آن خواهد بود؛ و فیات مشتاق است که به این نکته اشاره کند که تیپو از لحاظ طراحی یک اثر هنری است و نه یک مدل شلوغ و درهم‌وبرهم.

Fiat Tipo 2016
نمای ظاهری خودروهایی همچون اشکودا رپید، اشاره و رجوعی به رقبای اصلی خود دارد. با این حال، قطعاً تیپو از نمای ظاهری بهتری برخوردار است که این امر را تا حدی مدیون نمای جذاب و گیرای ناحیه جلو و نیز، خطوط متمایز و تیز چراغ‌های عقب خود است. بهای این خودرو با یک رقم پایین و جذابی معادل 12/500 یورو در ایتالیا استارت می‌خورد، اما ارقام مربوط به بازار بریتانیا هنوز منتظر تأیید هستند. با این حال، مدیران فیات این اطمینان را به ما داده‌اند که این خودرو به لحاظ قیمت ” شگفتی بازار” خواهد بود.
توضیح: در حال حاضر، طبق مندرجات وب‌سایت شرکت فیات، قیمت نسخه سدان این خودرو از 14,500 یورو و نسخه استیشن آن از 12,750 یورو استارت می‌خورد.

Fiat Tipo 2016
گرچه نمای ظاهری تیپو، تمهیدات صرفه‌جویانه‌ای را که در آن به کار رفته، فاش و آشکار نمی‌سازد؛ اما داخل کابین آن جایی است که این امر تا اندازه‌ای در آن هویدا می‌شود. فرمان و برخی کلیدها، از فیات 500 به عاریت گرفته شده و کیفیتشان نیز در حد رضایت‌بخشی احساس می‌شود، اما در بخش پایینی داشبورد و درب‌ها، شما پلاستیک‌های سخت و زبری را می‌یابید و نیز شاهد حضور بافتی ناخوشایند که حسی از ارزانی را القاء می‌کند، خواهید بود. با این وجود، این خودرو از تجهیزات خوبی بهره می‌برد و تمامی مدل‌های آن از سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی 5 اینچی (Uconnect) و نیز اتصالات بلوتوث بهره می‌برند. مشخصات خودروهای وارده به بازار بریتانیا نیز احتمالاً مشابه این خواهد بود.

Fiat Tipo 2016
ضمن اینکه، شما فضای زیادی را هم در این کابین دریافت خواهید نمود. با طولی معادل 4530 میلی‌متر، این خودرو 275 میلی‌متر بلندتر از فولکس‌واگن گلف است و فضای پای وسیعی هم برای سرنشینان عقب آن وجود دارد. با آنکه سقف شیب‌دار این خودرو، اندکی از فضای سر را تحلیل برده است ولی کماکان فضا برای جاگیری سهل و آسان دو سرنشین با قامتی بیش از 6 فوت (اندکی بیش از 180 سانتی‌متر) در پشت سر راننده وجود دارد. همان‌گونه که از یک خودروی سدان انتظار می‌رود، صندوق عقب آن دارای ظرفیت شایان توجهی به میزان 520 لیتر است، گرچه در هنگام تبدیل این خودرو به نسخه هاچ‌بک، کمی از این حجم کاسته خواهد شد.

Fiat Tipo 2016
خودروی مورد تست‌مان، از همان پیشرانه نام‌آشنای 1.6 لیتری مولتی جت بهره می‌برد، پیشرانه‌ای که توان خروجی آن معادل 118 اسب بخار است. در عین حال، یک گزینه 1.3 لیتری دیزلی هم با توانی معادل 94 اسب بخار هم موجود است که میزان گاز خروجی آن معادل 98 G/KM است. گو اینکه پیشرانه‌های تنفس طبیعی 1.4 و 1.6 لیتری بنزینی هم عرضه خواهند شد، اما در این میان، پیشرانه توربو مولتی ایر در این خودرو نصب نخواهد شد زیرا از لحاظ مهندسی به نظر می‌آید که انجام چنین عملی برای این سگمنت از بازار بی‌فایده است. برای نشان دادن شواهدی از صرفه‌جویی در هزینه‌ها در این خودرو، می‌توان به مکانیزم سیستم تعلیق عقب آن اشاره داشت که تنها از یک محور پیچشی ساده بهره می‌برد.

Fiat-Tipo-2016-15

Fiat-Tipo-2016-17
بر روی جاده، این امری واضح است که تیپو با ذهنیت یک خودروی نرم تکوین یافته است اما در عین حال، در پردست‌اندازترین جاده‌های شهر تورین، شاهد برخی صداها از سیستم تعلیق آن بوده‌ایم؛ اما دستکم، در این عرصه هم به حد کافی خوب ظاهر شد. با این خودرو به سرعت وارد یک پیچ شدیم و میزان بادی رول (تکان بدنه) در آن در حد قابل‌ملاحظه‌ای بود. با آنکه فرمان آن سبک است ولی از فقدان حس کافی رنج می‌برد. در نهایت می‌توان گفت که این خودرو از دینامیک رانندگی خوبی برخوردار است، ولی نه در حد و اندازه‌های فورد فوکوس.

Fiat Tipo 2016
پیشرانه 1.6 لیتری دیزلی این خودرو، نسخه‌ای رضایت‌بخش است. با وجود آنکه، به میزان قابل توجهی تأخیر (شتاب) در دنده‌های پایین آن مشاهده می‌شود، اما زمانی که دور موتور از رقم 3000 بالاتر می‌رود، خودرو کاملاً رام و تحت اختیار است و در عین حال، از کشش خوبی هم بهره می‌برد. در این میان، میزان خروجی گاز دی اکسید کربن (CO2) در این خودرو معادل 110 G/KM است که از این لحاظ، به سهولت مغلوب خودروی فورد فوکوس 1.5 TDCI 120 می‌شود.

Fiat Tipo 2016
توضیح: فروش انواع نسخه‌های فیات تیپو از ماه سپتامبر 2016 میلادی (مهرماه سال جاری) در بازار بریتانیا آغاز خواهد شد.

مشخصات فنی فیات تیپو

نسخه 1.6 لیتری دیزلی
حجم موتور: 1598 سی‌سی
توان: 118 اسب بخار در 3750 دور در دقیقه
گشتاور: 320 نیوتن‌متر در 1750 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 9.7 ثانیه
حداکثر سرعت: 199 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی
حجم موتور: 1598 سی‌سی
توان: 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 152 نیوتن‌متر در 4500 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 11.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 192 کیلومتر بر ساعت

سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات، فنرهای مارپیچی
سیستم فنربندی عقب: نیمه‌مستقل، محور پیچشی، فنرهای مارپیچی
نوع کالیپرهای ترمز جلو و عقب: دیسکی
نوع گیربکس‌های مورد استفاده: 5 و 6 سرعته دستی – 6 سرعته اتوماتیک
شعاع چرخش خودرو: 11 متر
ضریب آئرودینامیک بدنه: 0.29

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4532/1792/1497 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2636 میلی‌متر
وزن خالص: 1270 کیلوگرم (1.6 لیتری دیزلی) – 1205 کیلوگرم (1.6 لیتری بنزینی)
اندازه تایرهای جلو و عقب: 205/65 R 15 (1.6 لیتری بنزینی)
گنجایش صندوق عقب: 520 لیتر
ظرفیت باک بنزین: 45 لیتر

ایمنی
6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم کنترل پایداری (ESC)
سیستم کنترل ایستایی در تپه و سراشیبی (HILL START ASSIST)
سیستم کنترل لغزش (TRACTION CONTROL)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
و…

تجهیزات رفاهی (مدل فول)
آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن
صفحه نمایشگر لمسی به سایز 5 اینچ
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
نمایشگر فشار باد لاستیک (TPMS)
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
نمایشگر 3.5 اینچی TFT برای پنل ابزارها
سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)
استراحتگاه دست برای سرنشینان جلو
استراحتگاه دست برای سرنشینان عقب به همراه جالیوانی
آینه داخلی دید عقب از جنس الکتروکرومیک
حسگر باران (در برف‌پاک‌کن‌ها)
روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو
دستگیره‌های بیرونی درب از جنس کروم
فرمان چندمنظوره
سیستم اطلاعات – سرگرمی Uconnect با قابلیت پخش MP3 + پورت USB،AUX و اتصالات بلوتوث
مه‌شکن‌های جلو و عقب
رینگ‌های آلومینیمی
و…

قیمت
در ایتالیا: 12,750 یورو (نسخه هاچ‌بک) و 14,500 یورو (نسخه سدان)

منبع اصلی:
AUTOEXPRESS.CO.UK
منابع دیگر:
WIKIPEDIA.ORG
FIAT.COM
و…

نوشته: سام کاویانی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

30 دیدگاه

  1. tv
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    ماشین خوبی میشد اگه زیر 60تومن میفروختنش ( قیمت سدانش تو اروپا تقریبا 58 میلیون میشه) … ولی باتوجه به رویه ی قیمت گذاری توایران فک نکنم زیر 80 میلیون بشه خریدش …

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل moein
      moein
      سوابق: (775 دیدگاه) ,

      یعنی خوشم میاد اولش مردومو شیر می کنن و حال میدن به این امت !!!
      اگه اشتباه نکنم مدیرعامل ایران خودرو گفت همکاری ما و فیات در این راستا هست که بتویم خودرویی توی قیمت پراید تولید کنیم !!!
      حالا یا ایشون قیمت پراید رو نمی دونن یا قیمت پراید می خواد گرون شه
      مدل پایش رو به دلار3500 حساب کنی 42 ملیون می افته که با سابقه گاری سازا بعیده به نظرم

      پاسخ
  2. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    یکی از خودروهای ارزان ترکیه در ایران خودرویی لوکس…جوانی و عمرمون در پی این حرفها امیدها و آرزوها گذشت آخرش هم ..

    پاسخ
    1. نخود آش
      سوابق: (275 دیدگاه) ,

      حالم به هم خورد از بس اومدم پدال دیدم یکی نوشته جوانی و عمرمون هدر شد. بسه دیگه. یا بلند شید یه کاری بکنید یا اینقدر ناله نکنید…
      پناه بر خدا

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل علي رضا
    علي رضا
    سوابق: (222 دیدگاه) ,

    به نظر خوب میاد…مخصوصا ظاهرش.
    اما اگه می خواد منتاژ بشه نباید کیفیتش کم بشه و قیمتش زیاد.

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1479 دیدگاه) ,

    من چند وقت پیش تو استانبول بودم قیمت بنزین بین 4.5 تا 5 لیره بود هر لیر هم 1.200 تومن لیتری به پول ما 6 هزار تومن جالب اینجاست که تی شرت خریدم از اونجا دونه ای 5 لیره 🙂 😎
    اونجا یه قانونی داره که هیچ ماشین شخصی حق سوار کردن مسافر رو نداره (برعکس ایران مخصوصا الان که دارن با مسافر کشی اقساط وام 20 میلیونی خودرو رو پرداخت میکنند )
    اگه پلیس بگیره احتمالا ماشینو بخوابونند
    با راننده تاکسی حرف میزدم میگفت ما همه فقط راننده هستیم و ماهیانه حقوق دریافت میکنیم چون قیمت امتیاز تاکسی اونجا خیلی خیلی گرونه
    اکثرا هم تاکسیهاشون فیات هیوندای اکسنت رنو تویوتا کرولا بودند کرایه تاکسی هم خیلی گرونه
    اونجا بجز پولدارها که ماشینهای لوکس المانی و اروپایی میروندند بقیه با متروبوس یا مترو جابه جا میشدند
    که خیلی ارزون بود
    واسه همین این ماشین کلا برا کشور ترکیه ساخته شده که مصرف سوخت و قیمت پایینی داشته باشه تا مردم عادی هم بتونه ازش استفاده کنه
    کاش یه ماشینی مثل این هم برا خیابونهای ایران طراحی و ساخته میشد

    پاسخ
    1. عليرضا سي بي
      سوابق: (51 دیدگاه) ,

      پراید و خانوادش..
      از امروز تا قیامت در خدمت ما هستند

      پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    والا ایران خودرو همینم تولید کنه بده دست مردم..مردم راضین..خیلی بهتر از چینی هست..البته قیمتش!!!!چی بگم!!!!
    هرچه که اگه تو ایرانم تولید بشه میان تیپ بندی میکنن ماشینو کلی چیزم از روش میدزدن قیمتشم میره بالا بالاها..
    فیات ماشین خوبیه..از هرنظر خوبه..فقط امیدوارم کم کاری مدیران وقیمت بالا سرنوشتی چون سوزوکی کیزاشی ویا فیات سی نا رقم نزنه

    پاسخ
  6. Zonda R
    سوابق: (1591 دیدگاه) ,

    با سپاس از سام عزیز
    قطعا اگر با قیمت مناسب عرضه بشه بازار رو تحت تاثیر قرا ر میده

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4354 دیدگاه) ,

    مثل اینکه هیچ فایده ای نداره و یه ماشین، چه خوب و چه بد، وقتی با قیمتهای بسیار بالا عرضه بشه، نمیشه خرید.

    پاسخ
  8. بهنام طیبی
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    مشخصات فنی متوسطی داره بدک نیست
    رخ خودرو هم تقریبا خوب
    قیمتش هم اگه پایین تر بود بهتر بود

    پاسخ
  9. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    درود
    ماشینی هستش که ظاهرش میگه میتونه موفق باشه، حالا باید دید توی بازار چ اتفاقی براش می افته
    یه نکته که کمتر به چشم میاد اینه که بعضیا ممکنه فکرکنن اگر خودرویی در این سطح هم لوکس باشه و از سیستم های پیچیده تری استفاده کنه بهتره
    اما به نظرم اتفاقا بهتره که تجهیزات این دست ماشینا تا جای ممکن ساده باشه، چون وقتی من در حد این ماشین پول دارم، یعنی در همین حد اندازه هم توانایی پرداخت هزینه های تعمیر و نگه داریش رو هم دارم (اشاره به اینکه توی متن گفته سیستم تعلیقش ساده اس یا…) در کل میخوام بگم اتفاقا این میتونه یه مزیت برای ماشین باشه (البته به شرطی که مشکل نداشتن باشن یا کیفیتشون در برابر نمونه های مشابه پایین نباشه)

    پاسخ
    1. صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      البته اشتباه برداشت نشه، مزیت برای ماشینی در این سطح، نه هر خودرویی

      پاسخ
  10. ایران فرانسه
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    ماشین خوش رخیه اقتصادی و با اپشن های کاربردی امیدوارم با اومدن هر خودروی جدید حداقل یه خودروی قدیمی قطع تولید بشه

    پاسخ
  11. علیرضا4225
    سوابق: (106 دیدگاه) ,

    چقدر خوش خیالید اگه فکر کنید گاری سازا اینو حتی به قیمت دنا یا ماشین های چینی عرضه کنند

    پاسخ
  12. فرزاد
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    این اگه بیاد ایران قیمتش زیر 90 تومن نمیاد ….
    اگه اومد من رگ گردنمو میزنم

    پاسخ
  13. امین
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    اگر هم بیاد حتما ضعیف ترین و کم آپشن ترین اون تولید…. ببخشید مونتاژ خواهد شد.

    پاسخ
  14. maha
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    بابام یه فیات سی ینا داره. سال 88 و 89 به تعداد محدود تولید شد. الان 7 ساله داردش. ماشین بی آزاریه. فکر میکنم فیات عمریه ولی جوون پسند نیست.

    پاسخ
  15. علي
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    نگارنده ی محترم ابتدا از مطالب مفید و زحمتی که کشیدید ممنون ام .
    ظاهر ماشین خوبِ ولی حتما کیفیت کابین در ایران افت خواهد کرد
    لازم به ذکر که شهر رم در استان لاتزیو قرار داره و خودش مرکز این استان

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      حق با شماست دوست عزیز،بابت این قصور و اشتباه،از شما و تمامی خوانندگان ارجمند پوزش می خواهم.

      پاسخ
  16. Mahmood
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    این خودرو به درد ایران با این بازار آشفته و این همه خودروهای رنگارنگ چینی با کیفیت آشغالشون می خوره البته اگه با قیمت مناسب عرضه بشه حتما موفق خواهد بود.

    پاسخ
  17. محمد
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    این ایتالیاییه. چینیشو دارن مونتاژ می کنن می دن 90 تومن(لیفان 820 و جیلی میلی) این شاهه در برابر اونا. فکر می کنید اینو زیر 100 می دن؟ عمرا. شاید اولش بگن هشتادو خورده ای. کار به معامله که بکشه همون 110 تومنه.

    پاسخ
  18. امیرحسین
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    خدایی چه گناهی کردیم ایران به دنیا اومدیم؟؟؟تا کی پراید؟؟؟تا کی405؟؟؟

    پاسخ
  19. تصویر پروفایل علی
    علی
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    آقای کاویانی ممنون خیلی کامل و جامع بود کاش یک دکمه تشکر برای نویسندها بود

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      لطف داری علی عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه و عنایت جنابعالی واقع شد.

      پاسخ
  20. محمد
    سوابق: (116 دیدگاه) ,

    سلام پدال جان آیا میدونی قیمت فیات در بازار خودرو به چه صورته ممنون میشم جواب بدی لطف میکنی و اینکه ظاهر این ماشین فیات چطوریه ؟ جواب بده!؟

    پاسخ
  21. سارا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ای کاش خودروسازهای وطنی چندتایی هم ماشین و دوچرخه الکتریکی عرضه می کردند. والا بخدا بد نبود تازه خیلی هم کلاس داشت. به امید آن روز

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.