کوچولوی دوست‌داشتنی؛ تجربهٔ رانندگی با فیات 500 دو سیلندر 2016

فیات 500 فیس لیفت 2016 با پیشرانهٔ TwinAir دو سیلندر
این اولین سواری ما با فیات 500 فیس لیفت 2016 است و قصد داریم عمیقاً آن را بررسی کنیم. البته در سینهٔ این فیات کوچک، یک قلب بسیار کوچک 2 سیلندر توربوشارژ بانام TwinAir می‌تپد که فقط 875 سی‌سی حجم دارد.

Fiat-500-2016-1024-08

چه چیزهایی در فیس لیفت فیات 500 تغییر کرده است؟
در فیات 500 مدل 2016 تغییراتی جزئی ایجادشده که البته ظاهر آن را بسیار مدرن‌تر و زیباتر از قبل کرده است. در بیرون خودرو گرافیک داخلی چراغ‌های جلو تغییر کرده و در تا دور آن‌ها را حلقه‌ای کرومی در برگرفته، حلقه‌ای از چراغ‌های LED در اطراف پروژکتورها کارشده، چراغ‌های عقب تغییر کرده و به شکل یک مستطیل توخالی درآمده، در ورودی هوای درون سپر از تریم کرومی استفاده شد و رینگ‌ها نیز تغییر کرده و زیباتر شده‌اند. علاوه بر این، رنگ‌های جدیدی نیز برای 500 قابل سفارش است.

در داخل چه؟
بیشترین تغییرات داخلی این خودرو در کنسول وسط انجام‌گرفته است. 500 جدید به صفحه‌نمایش لمسی به همراه آخرین ورژن از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی UConnect مجهز شده که جایگزین رادیو CD قبلی شده است. هم‌اکنون تیپ‌های بالایی 500 به نمایشگر لمسی جدیدی مجهز شده‌اند و در تمامی انواع 500 نیز قابلیت اتصال از طریق خروجی‌های USB و AUX وجود دارد. امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز در مدل‌های جدید فراهم‌شده که استفاده از آن را آسان‌تر کرده است.

Fiat500_11

محفظه‌های نگه‌دارندهٔ لیوان عمیق‌تر شده و اکنون توانایی بیشتری در نگه‌داشتن لیوان‌ها دارند. در هنگام رانندگی هنوز هم احساس بالا بودن را داریم. صندلی‌ها فقط در ارتفاع قابل تنظیم هستند اما بااین‌وجود محل قرارگیری زانوها تغییری نمی‌کند. بعلاوه سرِ افراد بلندقد نیز بیش‌ازاندازه به سقف خودرو نزدیک می‌شود.

آیا موتور Twinair برای رانندگی مناسب است؟
فیات 500 هنوز هم حتی با این موتور کوچک جذاب است و چنین موتور کوچکی هنوز هم عملکرد شگفت‌انگیزی دارد به‌خصوص در نسخهٔ 105 اسب بخاری (نسخهٔ 85 اسب بخاری این پیشرانه هم ارائه می‌شود). در آغاز فشردن پدال گاز، پیشرانه با تأخیر اولیه‌ای پاسخ می‌دهد اما سپس موجی از قدرت را در زیر پای خود حس خواهید کرد. هنگام رانندگی دوست دارید هرچه بیشتر دور موتور را بالابرده و دنده‌ها در دورهای بالا عوض کنید اما موتور به‌سرعت دور گرفته و سریعاً به محدودهٔ غیرمجاز یا همان رد لاین نزدیک می‌شود.

Fiat-500-2016-1024-24

به همین دلیل باید احساس خود را زیر پا گذاشته و زودتر از معمول اقدام به تعویض دنده کنید خصوصاً اگر می‌خواهید مصرف سوخت را در حد اقتصادی و معقولی نگه‌دارید. در هنگام حرکت با دور موتور بالا، رقم مصرف سوخت 9.4 لیتر در صد کیلومتر بر روی کامپیوتر سفری خودرو نقش‌بست اما اگر با خودرو مدارا کنید می‌توانید حتی به رقم شگفت‌انگیز 4.2 لیتر در صد کیلومتر هم‌ دست پیدا کنید.

Fiat500_04

همان‌طور که از فیات 500 قبل از فیس لیفت به یاد داریم، به دلیل فرمان کند و فاصلهٔ محوری کوتاه تصور هندلینگ ضعیف و ناپایداری را خصوصاً در سرعت‌های بالا داشتیم اما درنهایت وقتی با 500 جدید رانندگی کردیم کاملاً پایدار بود. شعاع چرخش خودرو نیز فوق‌العاده است که مخصوصاً در شهرهای شلوغ مزیت بسیار مثبتی بشمار می‌رود.

Fiat-500-2016-1024-32

فیات 500 با پیشرانهٔ 1.2 لیتری بخریم یا Twinair؟
اگر به دنبال یک رانندگی روان و نرم هستید و عمدتاً آهسته رانندگی می‌کنید بهتر است پیشرانهٔ 1.2 لیتری را انتخاب کنید زیرا هم ارزان‌تر است و هم هزینه‌های نگهداری کمتری دارد؛ اما اگر خواهان یک رانندگی هیجان‌انگیز هستید بدون شک موتور 2 سیلندر Twinair بهترین انتخاب است. البته اگر بیشتر در بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنید می‌توانید سراغ نسخهٔ بروز شدهٔ پیشرانهٔ دیزلی 1.3 لیتری بروید که به‌زودی عرضه خواهد شد.

سخن پایانی
فیات 500 هنوز هم یکی از با شخصیت‌ترین خودروهای بازار است. البته این فیس لیفت هنوز هم برخی از کاستی‌های آن همچون سواری خشک، سقف کوتاه برای افراد بلندقد و قیمت بالای آن را رفع نکرده است؛ اما بااین‌وجود همین به‌روزرسانی کوچک هم ارزشمند بوده و احساس می‌کنید که با محصول نسبتاً جدیدی روبرو هستید. در کل فیات 500 با پیشرانهٔ Twinair، یک خودروی شهری مناسب است که البته به‌هیچ‌عنوان نباید قلب کوچک دو سیلندرش را دست‌کم گرفت.

Fiat500_02

مشخصات فنی فیات 500

قیمت پایه 14,420 پوند
پیشرانه 875 سی‌سی دو سیلندر توربو
قدرت 105 اسب بخار
گشتاور 145 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتا صد 10 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 4.2 لیتر در صد کیلومتر
وزن 940 کیلوگرم

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

11 دیدگاه

  1. efk
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    اگه محدودیتی در خرید ماشین نداشتم و از ماشینای خفن ارضا بودم حتما یکی از اینا میخریدم خیلی باحاله…
    ولی اگه قرار باشه ی ماشین داشته باشم اصلا

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    قیمت حدودیش 72 ملیونه نمی ارزه به این قیمت ولی رانندگی با این تیپ ماشینا خیلی جذابه
    یه نمونش پژو 205 که فورن دور متور پر می کنه

    پاسخ
  3. فرهاد
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    چی؟؟؟؟ کوچولوی دوست‌داشتنی!!!!!!!!
    این اصلا ماشین نیست، اسباب بازیه .
    با 14500 پوند میشه کرولا، الانترا، سراتو، سیویک …… خرید.

    پاسخ
  4. موكا
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    من یه 205 دارم یه کم سیستم تغذیش رو تغییر دادم ، کولاک میکنه شتاب اولیه و ثانویش محشره و روی سرعت 195 کیلومتر میتونی حساب کنی و در شتاب زانتیا رو قورت میده

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    اصلا از این طراحی خوشم نمیاد، هیچی چی برای گفتن نداره.

    پاسخ
  6. یو اس اس اینترپرایز
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    خدایش 105 اسب بخار با این حجم موتور کم خیلی خوب
    سرعتش هم خوبه

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    ماهم یه ماشین خوشکل وجم وجور داریم به نام سایپا111..با یه قیمت نجومی …ولی زمین تااسمون بااین فرق داره..دربرابر این هیچ هست

    پاسخ
  8. پرهام
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    کابینش پلاستیکه ولی وقتی توش میشینی واقعا هم رانندگیش حال میده هم کابین ارزونش . من که واقعا دوسش دارم ولی واقعا به قیمتی که تو ایران میدن نمی ارزه اصلا و ابدا !!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.