ملاقات با لامبورگینی اونتادور سوپر ولوچه

ملاقات با لامبورگینی اونتادور سوپر ولوچه

“شتاب خیره‌کننده”
این عبارتی بود که به ما نویدش را داده بودند. زمانی که در جلسه معارفه اونتادور سوپر ولوچه 2016 چند فایل پاورپوینت را برایمان به نمایش درآوردند و مکرراً از عبارت “شتاب خیره‌کننده” استفاده می‌کردند، دیگر کم‌کم حوصله‌مان به سر آمده بود، تا اینکه این گاو وحشی را برای ثبت رکورد زمانی به پیست کاتالونیا بردیم.

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV

لامبورگینی لقب “خیره‌کننده” را فقط برای شتاب این خودرو استفاده کرده بود ولی اگر از من بپرسید میگویم که کل این ماشین خیره‌کننده است. اولاً باید بگویم که سوپر ولوچه (فوق‌سریع) از موتور 12 سیلندری مشابه با موتور لامبورگینی وِننو که فقط 3 عدد از آن تولید شد، بهره‌مند است. این بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتوری است که تا به حال توسط لامبورگینی ساخته شده است و سیستم زمان‌بندی حرکت سوپاپ‌های آن متغیر می‌باشد. همچنین سیستم اگزوز جدید و خط قرمز بالاتری برای دور موتور جهت این خودرو در نظر گرفته شده است (8500 دور در دقیقه که قبلاً 8350 بود).

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV

تمام این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که این گاو وحشی به اندازه 740 اسب‌بخار توان تولید کند. گشتاور هنوز در حد نسخه معمولی اونتادور باقی مانده که 690 نیوتن بر متر می‌باشد. اگر اونتادور سوپر ولوچه را با Veneno مقایسه کنیم، اونتادور از لحاظ ظاهری چیزی برای گفتن نخواهد داشت پس بر این اساس سعی شده که در عملکرد جاده‌ای و رکورد زمانی تلاش بیشتری شود. باید بگویم این تلاش به ثمر رسیده و درنتیجه اونتادور سوپر ولوچه توانست پیست نوربرگ‌رینگ را در کمتر از 7 دقیقه درنوردد. اینجا بود که همه ما را به خود “خیره” کرد!

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV

بهینه‌سازی‌های انجام شده نسبت به نسخه معمولی را می‌توان رژیم کاهش وزن آن دانست. این مدل تقریباً 50 کیلوگرم سبک‌تر شده است. این مهم به لطف گلگیر فیبر کربن عقب خودرو تحقق یافته است. همچنین بادشکن و مجرای حرکت باد روی اتاق خودرو از جنس فیبر کربن می‌باشد. در این نسخه دیگر خبری از عایق‌بندی صدا و کف‌پوش‌های گران‌قیمت نخواهد بود. در عوض بدنه جذاب فیبر کربنی آن بیشتر به چشم می‌آید. صندلی‌های فیبر کربنی و نازک هم در کاستن وزن آن دخیل هستند.

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV

رژیم کاهش وزن سوپر ولوچه به اینجا ختم نمی‌شود. چرخ‌های زیبا و سبک، فرمان با ضریب متغیر و صفحه ضد شوک مغناطیسی نیز باعث این کاهش در وزن خودرو شده‌اند.

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV

هنگام انجام تست در پیست، اولین چیزی که ما را به خود “خیره” کرد، غرش اتومبیل بود. موتور به‌گونه‌ای مهندسی شده بود که صدای آن هر چه بلندتر شنیده شود اما پچ‌پچ‌های ناشی از تغییر دنده کمتر به گوش برسد. با سیستم رادیویی تعبیه شده درون اتاق خودرو، هنگام رانندگی صدایی شبیه به ناله از موتور را خواهید شنید.

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV

به لطف سیستم AWD سوپر ولوچه و چرخ‌های عرض 10 اینچی جلو و 14 اینچی عقب خودرو مثل سوسمار به زمین چسبیده است. اصطکاک فوق‌العاده و شتاب خیره‌کننده است. راننده تست لامبورگینی، مارکو پاسرینی با فشردن پدال گاز و چسباندن دور موتور به خط قرمزش، هر پیچی را به پیچ دیگر متصل می‌کرد و ما هم به صندلی چسبیده بودیم. معمولاً در پایان کفی‌های پیست سرعت 274 کیلومتر بر ساعت و کمی پایین‌تر از آن به ثبت می‌رسید.

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV

وقتی برای گذشتن از یک پیچ ترمز می‌کردیم، هنگام بیرون آمدن از پیچ، موتور با صدای اِهم-اِهم گلویش را صاف می‌کرد و در چشم به هم زدنی به پیچ بعدی می‌رسیدیم! هر وقت با شتاب فراوان به پیچی می‌رسیدیم، فکر می‌کردیم این پیچ، آخرین پیچی است که قرار است در زندگی‌مان ببینیم و همین‌جاست که فاتحه ما خوانده است. اما به لطف ترمزهای کربن-سرامیکی قدرتمند اونتادور، پیچ را به‌راحتی طی می‌کردیم و جان سالم به در می‌بردیم.

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV

بایستی بگویم تایرهای پیرلی به لطف بال عقب خودرو چسبندگی فوق‌العاده‌ای پیدا کرده‌اند که طبق گفته لامبورگینی اثری 170 درصدی دارد. برای اثبات این قضیه ما سوپر ولوچه را با خودروی شخصی پاسرینی که نسخه معمولی اونتادور است مقایسه و عیناً مشاهده کردیم که خودروی او به هنگام ترمز در قسمت عقب دچار لغزش‌هایی می‌شود که در سوپر ولوچه خبری از آن نبود.

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV

چند پیچ طول کشید تا به سیستم متغیر فرمان عادت کنیم. این سیستم دارای سه حالت قابل تنظیم ترمز شدید، حالت تعدیل‌کننده مغناطیسی جریان هوا برای کفی و حالت فرمان‌پذیری فوق حساس Corsa برای شدیدترین نوع رانندگی است. با سیستم Corsa فرمان‌پذیری به‌قدری دقیق و حساس می‌شود که در دور اول تست، بسیاری از نیم پیچ‌ها را به‌راحتی پشت‌سر گذاشتیم. از حالت‌های رانندگی دو حالت Corsa و اسپرت را بسیار آزمایش نمودیم و باید بگویم حالت اسپورت هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اما مدل Corsa فواصل زمانی تغییر دنده را به‌شدت کاهش می‌دهد و لذت سواری بیشتری نسبت به حالت‌های اسپورت و Strada را به ارمغان می‌آورد.

2016 Lamborghini Aventador LP750-4 SV
Marco Passerini

درباره دست‌اندازها باید بگویم تا یک قدمی مرگ پیش رفتیم و در عرض 10 دقیقه از چندین خطر مرگ جان سالم به دربردیم. وقتی از ماشین پیاده شدم، سه جمله اولم این‌ها بودند: “من زنده‌ام” – “عجب ماشینی” – “مغزم دارد سوت می‌کشد، این دیگر چیست؟”


در مورد ماشین‌های اسپورت و سوپر اسپورت، وزن کمتر یعنی عملکرد بهتر. همچنین وزن کمتر یک معنای دیگر هم دارد و آن یعنی پول بیشتر! طبق قواعد لامبورگینی این خودرو 88,400 دلار از نسخه معمولی گران‌تر می‌باشد. آپشن های قراردادی و دلخواه هم می‌تواند قیمت را از این هم بالاتر ببرد. اما باید بگویم که تنها 600 عدد از این خودرو تولید خواهد شد. به گفته مقامات رسمی لامبورگینی از جمله مدیرعامل، آقای استفان وینکلمن، “ممکن است سوپر ولوچه رودستر نیز ساخته شود.” او این را می‌گوید، چشمک میزند، سرش را تکان می‌دهد و لبخند میزند.


خب گرفتم چه شد. دوباره 40 کیلوگرم خودرو را چاق می‌کنند و 50,000 پوند به قیمت آن اضافه می‌کنند. ممکن است کندتر شود؟ شاید! آیا همچنان “خیره‌کننده” خواهد بود؟ خب معلوم است.


منبع: caranddriver

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد شیدایی

نویسنده و مترجم اخبار و مطالب خودرو در سایت پدال

52 دیدگاه

  1. سینا
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    دوستان لامبورگینی از لحاظ کیفیت ساخت قطعات و کیفیت مونتاژ چجوریه ؟
    هزینه نگهداریش چطور ه؟
    در کل برای مصرف خانوادگی تو شهر مناسبه یا نه فقط واسه پیسته ؟
    لطفا فقط اونایی که لامبورگینی داشتن جواب بدن

    پاسخ
    1. مسعود
      سوابق: (325 دیدگاه) ,

      بگو نمی خوای کسی جوابتو بده دیگه!

      پاسخ
    2. maysam..laferrari
      سوابق: (215 دیدگاه) ,

      من لامبورگینی داشتم اصلا بدرد نمیخوره بهتره بری 405 یا سمند بخری یا اگه خیلی ماشین سریع میخوای پراید از همه بهتره من خودم پراید دارم خیلی راضیم 400 کیلومترو راحت پر میکنه!!

      پاسخ
    3. شلبى
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      من داشتم سینا جان اگه باهاش مراعات کنى و تو دست انداز نندازیش زیاد هزینه نداره

      پاسخ
    4. Hitler
      سوابق: (460 دیدگاه) ,

      من داشتمش چند تا چیزی که در موردش بهم آزار میده :
      1:کیفیت ساختش بسیار پایینه و اصلا رقیب خودروهای وطنی نمیشه
      2:لوازم یدکیش تو شوش پره و همشونم چینی اند در حالی که خودروهای وطنی فقط تو نمایندگی ها قطعه داره
      3:کنده،خیلی کند.لامبورگینی باید از وانت پراید و آریسان الگو برداری کنه تا بفهمه شتاب یعنی چی
      4:از انصاف نگذریم خودرویی به شدت خانوادگی هست و 4 نفر بلند قد راحت جا میشن توش.ولی تو پیست عملکردش فاجعس.
      پس با این اوصاف نتیجه میگیریم:
      خداوندا با کیا شدیم هشتاد میلیون نفر

      از آن هایی که بدبختی دیگران را می بینند و به حال خود دعا می کنند ، نفرت دارم
      (فیودور داستایوفسکی)

      پاسخ
  2. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    واقعا کسب رکورد زیر 7دقیقه تو جهنم سبز کار هر ماشینی نیست.لامبورگینی با مدیریت و دانش فنی آلمانیها هرروز بهتر میشه و این روند رو با فروش بالا و موفقیت های پی در پی میتونیم شاهد باشیم.
    حیف که تاپ گیر تعطیل شد دوست داشتم ببینم اونجا چه رکوردی رو میزنه و نظر هموند دربارش چیه

    پاسخ
    1. SAEED
      سوابق: (355 دیدگاه) ,

      درود
      رکودش توی نوربرگ رینگ 6.59:73 بوده
      یه موضوع خیره کننده تر; اینکه , کوروت Z06 هم رکوردش زیر 7دقیقه هست !!

      پاسخ
        1. SAEED
          سوابق: (355 دیدگاه) ,

          PG درسته هنوز Z06 هیچ رکوردی رو توی نوربرگ رینگ ثبت نکرده
          توی کامنت پایینی هم گفتم واقعیت نداره , ولی اگه بزنه رکوردش خیلی بهتر از رکورد ZR1 خواهد بود .
          Yeah … this is not correct
          ؛)

    2. Xman
      سوابق: (546 دیدگاه) ,

      ولکس فقط سهام داره هیچ کاره ای نیست هرچی لامبو داره مال خود ایتالیاس……گرفتی دادا؟؟؟؟

      پاسخ
  3. مهدی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    خوشم میاد تو مطالبتون از عکس چیزی کم نمیذارید. دمتون گرم

    پاسخ
    1. maysam..laferrari
      سوابق: (215 دیدگاه) ,

      لامبورگینی فعلا در رقابت با لافراری چیزی برای عرضه نداره اونتادور هم چه از لحاظ قدرت وچه از لحاظ گشتاور خیلی با لافراری فاصله داره در ضمن توی تست موتورترند شتاب 0-60 مایل لافراری 2.4 ثانیه بوده که 0-100 کیلومترش تقریبا میشه 2.5 ثانیه!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل صادق
        صادق
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        نمیدونم معنی این دیسلایک ها چیه؟؟؟!؟!؟

        یعنی میخواید بگید لامبو برای لافراری رقیب داره؟؟!
        اگه منظورتون آستریون هست، اون که هنوز نیومده

        یعنی میخواید بگید اسب و گشتاور لافراری با اونتادر فاصله نداره؟؟!؟

        یعنی میخواید بگید لافراری شتاب 2.4 رو نزده؟1؟؟

        کامنت میثم همش درسته، نمیدونم چرا دیس میدن؟!؟

        اونایی که این ماشین رو رقیب لافراری میدونن، باید بگم این ماشین رقیب نسخه ی F12 XX هستش، اگه بیاد (که زمزمه هایی برای اومدنش هست ولی تایید نشده)

        پاسخ
        1. maysam..laferrari
          سوابق: (215 دیدگاه) ,

          قربونت صادق جان متاسفانه بعضیها تعصب الکی رو یه خودروساز دارن

      2. لانتا
        سوابق: (22 دیدگاه) ,

        لافرارى فک کنم 1.2مىلىون دلار قىمتش اونتادور تقریبا 400هزار دلار پس فک کنم فرارى باىد ىه چىز خاص داشته باشه که کسى واسش انقدر پول بده ولى خوب اونتادور اس وى هم ماشىن که تقریبا مىتونه با هایپر کار ها رقابت کنه و حرفى واسه گفتن داشته باشه,

        پاسخ
  4. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (319 دیدگاه) ,

    من از کنسول پهن خیلی خوشم میاد ادم احساس میکنه ماشین کلی اپشن دارن amg-gtهمینجوریه برای همینه همیشه احساس میکنم مکلارن یه چیزیش کمه اگه مکلارن مثل لامبو کنسول پهن بکار ببره دیگه فوق العاده میشه و یه سوال600 تولیدبا توجه به سیاست سایر تولید کننده ها مثل فراری و مک لارن تو نسخه های خاص کمی زیاد نیست

    پاسخ
  5. mds
    سوابق: (221 دیدگاه) ,

    من هنوز هم f12 رو بیشتر از آونتادور قبول دارم،هم از لحاظ طراحى هم فنى
    تنها مشکلى که لامبورگینى نسبت به فرارى داره فرمان پذیرى سر پیچهاى تند هست هیچوقت نمیتونه به خوبیه فرارى عمل کنه دلیلشم بخاطر طراحى شیب دار لامبو هست

    پاسخ
    1. maysam..laferrari
      سوابق: (215 دیدگاه) ,

      من تو یه درگ دیدم (رولینگ ریس) f12 اونتادور رو شکست داد

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2631 دیدگاه) ,

      توی سرعت و شتاب لامبو فراری رو میگیره
      لامبو فروشش از اف12 خیلی بالاتره،و این عمر یعنی این که این خودرو سرعت و شتاب بهتری نسبت به اف 12 داره

      پاسخ
      1. maysam..laferrari
        سوابق: (215 دیدگاه) ,

        اولا که این عمر غلطه این امر درسته دوما من اینو از خودم که نمیگم میتونی بری تو آپارات سرچ کنی … مسابقه رو از سرعت50 کیلومتر شروع کردن و f12 اونتادور رو بدون اینکه لحظه ای عقب بمونه برد در ضمن شتاب ثانویه ی f12 خیلی خوبه

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل صادق
        صادق
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        درود کسری جان

        کسری، آخه چرا منو به کامنت گذاشتن تحریک میکنی؟؟! 😉

        ببین، لامبو از فراری توی شتاب بهتر نیست، حتی خود لامبو هم این ادعایی که تو کردی رو نمیکنه 🙂
        (بحث مقایسه نیست، به هر حال یه جا لامبو خوب ظاهر میشه، یه جا فراری)

        در مورد فروش باید بگم اینجور نیست که تقاضای فراری کم باشه
        فراری تنوع محصولش از لامبو بیشتره برای همین هر ماشین رو با تیراژ کمتری میفروشه

        یه مثال میزنم، آخرین آماری که از متقاضیان لافراری داشتم یه چیزی بیشتر 1500 نفر بود، ولی فقط به 499 تای اونا ماشین میرسید، پس فراری خودش نمیفروشه، وگرنه متقاضی زیاد داره

        ارادت

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
          K.MAK.MISEL
          سوابق: (2631 دیدگاه) ,

          درود
          دارم یه دانلود خفن میکنم،ظهر برات لینکشو میذارم تو اپارات که لامبو اونتادور به راحتی اف12 رو تو درگ قورت داد
          قورت ها…

        2. maysam..laferrari
          سوابق: (215 دیدگاه) ,

          بزار تا ما هم بی نصیب نمونیم آقای خفن!

        3. maysam..laferrari
          سوابق: (215 دیدگاه) ,

          http://www.aparat.com/v/0g4G2 برو ببین f12 چجوری اونتادور رو شکست میده … شاید 0_100 اونتادور بهتر از f12 باشه ولی 0_300 f12 کاملا برتری داره

        4. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
          K.MAK.MISEL
          سوابق: (2631 دیدگاه) ,

          بله من هم در امر0-100 گفتم نه بیشتر
          0-100 اونتادور راحت اف12 رو میگیره،ولی تو شتاب ثانویه یا با هم مساوی هستن یا اف12 بهتره

  6. حامد
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    من یه دونه اونتادور ابی کاربنی دارم.خیلی دوستش دارم.رنگش خیره کننده است.واقعا اون شرکتی که این اونتادور را ساخته کارش حرف نداره.واسه من که 2 ساله دارمش خرج سنگینی نداشته تا حالا.فقط یه بار ایینه سمت شاگردش شکست خودم با حوصله درستش کردم.قیمتش هم عالی و معقول بود . واسه پرداخت پولش هم هیچ مشکلی نداشتم.در کل خیلی باهاش حال میکنم.دوستان اگه قصد خریدش را دارین ایمیل بزارین تا ادرس فروشگاهی که این اونتادور مدل را دارن بهشون بدم. قیمتش هم فقط 98 هزار تومن نا قابل . همین!!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2631 دیدگاه) ,

      اونتادور ماشین کنترلی درسته؟
      اقا ما هم یه فراری لافراری قرمز داریم،تاحالا فقط عقبش سرویس شده،ماشین اصلا مشکلی نداره یه خط کوچیک روی سپر عقبش هست،در ضمن،145هزار تومن خریدیم،حالامیخوایم120بفروشیم،ماشین سالم سالم،بدون رنگ،در ها خفاشی کاملا درست،
      شیشه درست،دنده عقب و جلو درست،چپ و راست هم درست.
      پی ام بدید فروشیه 🙂

      پاسخ
      1. maysam..laferrari
        سوابق: (215 دیدگاه) ,

        آدرس بده تا شخصا بیام لافراری رو ازت نقد بخرم

        پاسخ
        1. maysam..laferrari
          سوابق: (215 دیدگاه) ,

          نکنه تو فکر کردی که من فکر کردم که واقعیه؟؟!!

        2. maysam..laferrari
          سوابق: (215 دیدگاه) ,

          خیلی بامزه ای واقعا !

        3. maysam..laferrari
          سوابق: (215 دیدگاه) ,

          قربونت عزیزم

  7. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
    K.MAK.MISEL
    سوابق: (2631 دیدگاه) ,

    همه جای ماشین خوبه،فقط عقبش یکذره زشته
    البته نظر من اینطوریه ها،نظر دوستان محترمه

    پاسخ
  8. SAEED
    سوابق: (355 دیدگاه) ,

    البته رکوردی که میگم زیر هفت دقیقه , با لحن شوخی GM بود… جدی نگیرین
    ولی بعید هم نیست که Z06 رکوردش نزدیک به 6 باشه
    به گفته GM حتمیه که لپ تایمش زیر 7.19 دقیقه ( رکورد ZR1 ) بدست بیاد .

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4288 دیدگاه) ,

    ماشین معرکه ای است، ولی حالا حالاها باید تلاش کنه تا به ماشینهایی مثل بوگاتی برسه، البته خب مسلما فعلا نمیخوان مثل اونا باشن.

    پاسخ
    1. maysam..laferrari
      سوابق: (215 دیدگاه) ,

      احمد جان دلیل نمیشه که چون یه ماشین مثل بوگاتی ویرون تاپ اسپیدش خیلی بالاست پس بهترین ماشین دنیاست !! در ضمن هدف لامبورگینی،فراری،مکلارن یا پورشه با بوگاتی یا هنسی کاملا متفاوته من تو یه قسمت از top gear دیدم توی پیست ،مکلارن mp4-12c رکورد بهتری از ویرون ثبت کرده بود! یکی از فاکتورهای برتری توی خودروها میتونه هندلینگ باشه یا میزان آیرودینامیک بودن خودرو و حتی شتاب … قطعا ویرون ماشین خوبیه ولی هایپرکارهای بهتر با قیمت کمتر هم مثلmclaren p1… laferrari …پورشه 918 …آگرا آر و یا شایدم هنسی ونوم جیتی یا پاگانی هوایرا توی بازار وجود دارن و توی پیست عملکرد بسیار بهتری دارن

      پاسخ
  10. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
    K.MAK.MISEL
    سوابق: (2631 دیدگاه) ,

    عاشق اون داشبورد هواپیماییش هستم
    فقط در نمای داخل کاشکی دریچه های کولر رو بهتر می زدند

    پاسخ
  11. علی
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    خدا قسمت کنه یه دونه از اینا تو گاراژ خونم بذارم

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل سعید
    سعید
    سوابق: (1481 دیدگاه) ,

    من عاشق این ماشینم،روزی نیست که کلیپاشو نبینم،از همه نظر فوق العاده عالیه،مخصوصا اون صدای زیباش

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل BMW7
    BMW7
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    ماشین شاهکاریه و اگه راست میگن بیان با شاهکار ما دنا کورس بزارن تا بفهمن اونا تازه دارن به 300 سال قبل ما میرسن.

    پاسخ
  14. مهدی
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    سلام. من عاشقه لامبورگینیم.ولی من نمیدونم چرا دیگه کارخونه ى لامبورگینی یک سوپر اسپرت مثل سوپر لگرا نمی سازه یکی اینو به من توضیح بده

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل mohsen
    mohsen
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    واقعا ماشین به این زیبایی ظرافت صداش کجا پیدا میشه به غیر ایتالیا

    پاسخ
  16. علی یاری
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظرم کل لامبورگینی ونو رو گذاشتن رو این فقط بدنه اش مونده ولی بازم کار خیل قشنگیه

    ممنون از مطالب قشنگتون

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.