دنده عقبلامبورگینی

صفر تا صد پروتوتایپ‌های لامبورگینی (بخش نخست)

میورا کانسپت: گذشته در حال!
2006 Lamborghini Miura Concept
فروچیو لامبورگینی زمانی که میورای افسانه‌ای را نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد مطمئن بود ماشینی را به دنیا معرفی کرده که مرزهای خودرویی آن زمان را جابجا نموده است. خودرویی که به‌عنوان اولین موتور وسط ۱۲ سیلندر این شرکت، خط‌مشی خودروهای امروزی لامبورگینی را رسم نموده است.

lamborghini_miura_concept_rear
اکنون بعد از ۵۰ سال از آن زمان والتر داسیلوا طراح کنونی فولکس‌واگن میورا را روی کاغذهای طراحی برده و به آن روحی دوباره بخشیده و می‌توان میورا را در کالبدی جدید و نمایی مشاهده کرد که اصول طراحی‌های قرن ۲۱ ام روی آن تأثیر گذاشته ولی همان بهتر که همین یک نمونه باقی می‌ماند تا همان میورایی قبلاً می‌شناختیم در ذهن‌ها باقی بماند و همین یک نمونه به موزه انتقال یابد.

لامبورگینی کانتو: چه خوب شد که تولید نشد!
canto5
فرقی ندارد مرسدس باشد یا پورشه یا لامبورگینی! هر کارخانه‌ای در مسیری که می‌رود فراز و نشیب‌هایی نیز دارد; اگر کانتاش یا میورا یا رِوِنتون را شاخ‌های لامبو بدانیم پس canto رو می‌توان در لیست افتضاحات طراحی‌های آن دانست.

canto7
فردیناند پیچ در سال ۱۹۹۸ اعتقاد داشت پروتوتایپ کانتو هیچ‌وقت با معیارهای یک لامبورگینی وحشی سازگار نبوده چون طرفداران خودرو، لامبورگینی را با مدل‌هایی مانند میورا- کانتاش و دیابلو می‌شناختند، در صورتی که کانتو با آن چراغ‌های زشت و نمای عقب بسیار ناموزونش بیشتر مانند یک بچهٔ عقب‌افتاده بود تا یک لامبورگینی.

canto4
البته ناگفته نماند که کانتو بعد از بازطراحی‌ها و رفع اشکالات در طول یک سال، به این شکل و شمایل دست یافته هرچند با داشتن موتور دیابلو sv-r که یک موتور ۱۲ سیلندر ۶ لیتری است و دست یافتن به حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر در ساعت در پیست ناردوی ایتالیا باز هم نتوانست تولید شود و چه خوب شد که تولید نشد!

کالا; خودرویی که گایاردو و اوراکان باید مدیونش باشند!
cala
در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۹۵ لامبورگینی کالا با یک پیشرانهٔ ۱۰ سیلندر و قدرت ۴۰۰ اسب بخار و شتاب ۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت رونمایی شد که دارای یک شاسی آلومینیومی بود و توسط طراحی معروف شرکت ایتال دیزاین; جیورجتو جیوجیارو طراحی شده بود.
لامبورگینی، کالا را به‌عنوان یک پروتوتایپ برای مدل معروف و موفق جالپا معرفی کرده بود و شیشهٔ عجیب جلوی آن اولین ویژگی‌اش بود که به چشم می‌خورد.

cala2
این خودروی زیبا توانست نظر اکثر مردم را جلب کند و حتی در مسیر خط تولید قرار گیرد ولی مشکلات مالی و اختلافات بین مدیران این شرکت مانع از تولید رسمی آن شد و حتی روزنامه‌نگارانی که برای تست این ماشین اقدام کرده بودند، آن را یک موفقیت دوباره برای لامبورگینی و آن را از تمامی جهات برتر می‌دانستند، از لذت رانندگی گرفته تا ارگونومی داخل خودرو. ولی افسوس که چرخ‌هایش موزهٔ لامبورگینی را لمس کرد نه جاده‌ها را!

پورتوفینو; بچهٔ ناقص‌الخلقهٔ کرایسلر و لامبو!
porto3
تمامی همکاری‌ها و به هم رسیدن‌ها به یک نتیجهٔ دلخواه منجر نمی‌شود و پورتوفینو را می‌توان مثالی برای این مورد دانست.

porto5
در سال ۱۹۸۶ کوین وردیون، مدل ناواجو را طراحی کرد. کانسپتی از کرایسلر ولی با نشان لامبو! ولی پروژه با کمی اصلاح و بازطراحی پورتوفینو نام گرفت که بر پایهٔ شاسی جالپا ساخته شده بود و با ۶۶ سانتیمتر افزایش طول تبدیل به یک سدان شده بود.

porto6
درهای جلویی این خودرو به‌مانند تمامی لامبوها، قیچی شکل باز می‌شد ولی درهای عقبی مانند همین درها ولی در جهت مخالف! که شبیه به ماشین‌های فضایی بود تا یک خودروی شهری.

portofino01
موتور این خودرو از جالپا به عاریت گرفته شده بود و برای اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به معرض نمایش قرار گرفت و در چندین مراسم خودرویی دیده شد ولی تولید؟ هرگز!

مارزال
marzal
در سال ۱۹۶۷ فروچیو لامبورگینی فقط دو محصول در سبد کارخانه‌ای خود داشت. ۴۰۰ جی‌تی و میورا پی ۴۰۰. و او به دنبال اضافه کردن یک خودروی دیگر بود و چه جیزی بهتر از یک خودروی ۲+۲ نفره.

marzal6
لامبورگینی Marzal یک نمونه پروتوتایپ مفهومی که توسط لامبورگینی در سال ۱۹۶۷ در موتورشو ژنو به نمایش در آمده بود. طراحی این خودروی ۲+۲ نفره توسط Marcello Gandini صورت گرفته بود که بر پایه شاسی میورای افسانه‌ای ساخته شد.

marzal3
موتور آن را با نصف کردن موتور میورا که یک موتور ۲ لیتری ۶ سیلندر تخت بود که قدرت آن به چرخ‌های عقب انتقال می‌یافت.
البته طراحی و ساخت آن به شرکت برتونه سپرده شد که نتیجهٔ نهایی به دلیل استفادهٔ شیشه زیاد در درها به مذاق فروچیو خوش نیامد. و در نمایش‌های کوچک خودرویی لامبورگینی و برتونه دیده می‌شد.

لامبورگینی آتون; یکی از چند شاهکار برتونه
athon6
شرکت برتونه در طول فعالیت خود ماشین‌های معرکه‌ای را برای لامبو طراحی کرده (میورا-کانتاش-اسپادا) ولی لامبورگینی‌های خاصی مانند براوو و آتون را نیز در کارنامهٔ درخشان خود دارد.

athon5
مارک دسچامپ جانشین مارسلو گاندینی لامبورگینی آتون را طراحی کرده و در سال ۱۹۸۰ توسط لامبورگینی معرفی شد و سال‌ها بعد در فیلم‌هایی مانند Robocop دیده شد که نشان از آینده‌نگری لامبورگینی بود.
این مدل مفهومی لامبورگینی به یک پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری مجهز بود که می‌توانست ۲۶۰ اسب بخار را تولید کند و روی آن گیربکس ۵ سرعته دستی نصب بود. سیستم تعلیق این خودرو در جلو و عقب نیز جداگانه و از نوع مک‌فرسون بود.

athon
این نام از یکی از خدایان مصری گرفته شده و طول آن نزدیک به ۴ متر بود. در داخل این خودرو، لامبورگینی سعی داشت از تجهیزات دیجیتالی استفاده کند، تجهیزاتی که در آن زمان برای خود نوآوری محسوب می‌شد.

concept-debrief-1980-lamborghini-athon-speedster-by-bertone
خطوطی صاف و تیز ولی درعین‌حال یک طراحی ساده و فضایی این خودرو را مانند وِننو این زمان خاص و زیبا کرده بود ولی باز هم ورشکستی این شرکت مانع این شد که این خودرو جاده‌ها را لمس کند.
این مدل مفهومی ساخته شده در سال ۲۰۱۱ در مزایده RM Sotheby’s به قیمتی بیش از ۴۰۰ هزار دلار فروخته شد و فعلاً این خودرو کاملاً به‌صورت سالم و در شرایط خوب قرار دارد.

موتورسیکلت لامبورگینی؟ چرا که نه!!!
bike
لامبورگینی دستی بر ساخت موتورسیکلت‌های پرقدرت و سرعتی دارد همان‌گونه که خودروهایش هم پرقدرت و سرعتی ست.

boxer2
البته نه در ایتالیا بلکه در لوتوس فرانسه ساخته شده و زمانی که پاتریک میمران این شرکت را خرید تصمیم گرفت که در کنار محصولات خودرویی این شرکت یک محصول متفاوت را عرضه کند و چه چیزی جالب‌تر از موتورسیکلت.

boxer
او برای ساخت موتورسیکلت‌هایش از مهندس‌های کاوازاکی ژاپنی بهره گرفت و موتورهایی با حجم ۷۵۰-۹۰۰-۱۰۰۰ سی‌سی تولید کرد که قدرتی بین ۹۰ تا ۱۸۰ اسب بخار داشتند و به حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت دست می‌یافتند که با بهره‌گیری از طراحی جالب و آئرودینامیکی موتورهایش کسانی را که لامبورگینی می‌خریدند را مشتاق به خرید یک موتورسیکلت از این شرکت هم می‌کرد. هدف اولیه این شرکت تولید ۵۰ موتورسیکلت با قیمت ۱۴۰۰۰ دلاری بود و سفارش‌های اولیهٔ ۱۰۰ دستگاهی مدیران این شرکت را خشنود کرد و چند سالی ادامه یافت تا اینکه با بحران مالی اروپا و تأثیر آن بر کارخانه‌های نوپا باز هم تولید این موتورسیکلت‌ها متوقف شد.

دوچرخه؟ شوخی می‌کنی؟
bike2
بله! لامبورگینی در ساخت دوچرخه هم دستی بر آتش داشته. همان‌گونه که آئودی یا آستون‌مارتین یا حتی جگوار نیز در حال حاضر چنین کاری می‌کنند.
در سال ۱۹۸۰ لامبورگینی به ساختن دوچرخه روی آورد ولی نه هر دوچرخه‌ای! دوچرخه‌ای که در آلمان و با بهترین مهندسان و مکانیک‌ها و مواد ساخته می‌شد و قیمت آن را منحصربه‌فرد می‌کرد.

استفاده از تیتانیوم; منیزیوم و پلی استر بکار رفته در قایق‌های لوکس و تفریحی، وزن آن را تنها به ۶.۵ کیلوگرم رسانده بود و به تیراژ محدود ۵۰۰ عدد و قیمت ۷ هزار فرانک و حک کردن اسم صاحب دوچرخه روی آن عرضه می‌شد.

بیزارینی پی ۵۳۸; پاسخی برای فراری و پورشه!
p5384
شاید در نگاه اول این خودرو شما را به یاد خودروهای مسابقه‌ای پورشه یا فراری بیندازد ولی این خودرو یک خودروی مسابقه‌ای است که با شاسی معروف و موتور تقویت شدهٔ ۴۵۰ اسب بخاری میورا و بدنهٔ فایبرگلاسی با وزن ۴۰ کیلوگرم که توسط جیوتو بیزارینی ساخته شده و کل خودرو وزنی معادل ۷۰۰ کیلوگرم داشت.

p5383
البته نسخه‌های متفاوتی از این خودرو تولید شده که نمی‌توان آن را به لامبورگینی نسبت داد ولی آنچه را که باعث می‌شود این خودرو را متعلق به لامبورگینی بدانیم این است که آخرین خودرو از ۵۳۸ خودروی تولید شده که از شاسی و موتور میورا در آن استفاده شده به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت رسیده است.

۵۳۸ امین بیزارینی به طور غیررسمی در یکی از حراجی‌های خودرو به قیمتی بیش از ۵ میلیون دلار به یک کلکسیونر هلندی فروخته شده و اکنون در شرایط مطلوبی قرار دارد.

LM003; دومین شاسی‌بلندی که به همان اسکچ‌های اولیه ختم شد!
lm003_borneo_or_galileo_600
زمانی که لامبورگینی تحت مالکیت مدیران اندونزیایی خود بود پیش‌زمینهٔ تولید اولین شاسی‌بلند لامبورگینی تحت عنوان LM002 کلید خورد.
با اینکه بعد از تولید این محصول فروش کمتری نسبت به سایر محصولات لامبو داشت ولی در تماس از آمریکا به آنها اعلام شد که به فکر جایگزین این محصول باشند زیرا بازار آمریکا مناسب این‌گونه ماشین‌ها بود.

lm003borneo
یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی زاگاتو مسئولیت طراحی را به عهده گرفت و نام آن LM003 نام گرفت ولی در حقیقت همان LM002 بود با کمی تغییرات در طراحی و تغییر موتور آن از یک ۱۲ سیلندر وی شکل به یک موتور توربوشارژر دیزلی. ولی این موتور به دلیل قدرت کم کنار گذاشته شد.

lm003galileo
تحقیقاتی که برای فروش این ماشین صورت گرفت راضی‌کننده نبود زیرا با وجود محصولات قدرتمند آن زمان رنج‌روور و مرسدس کلاس M شانس کمی برای حضور این ماشین در بازار آمریکا وجود داشت.
حتی مشتاقان و خریداران لامبورگینی بیشتر مایل بودند تا جایگزین خودروهایی مانند اسپادا و دیابلو را بخرند تا LM002 را.

lm003mockup
بورنِئو یا گالیله اسمی بود که برای این پروتوتایپ در نظر گرفته بودند و طراحی آن شبیه به رنج‌روور و جیپ گرند چروکی آن زمان بود و برای آن ۳ مدل در نظر گرفته شده بود مانند مدل روباز مانند LM002 و مدل ۲ در و ۴ در.

ادامه: صفر تا صد پروتوتایپ‌های لامبورگینی (بخش دوم)

نویسنده: امید پورسعیدی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Madjid

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    بهترین مقاله ی پدال که تا الان خوندم.
    از سطر سطرش لذت بردم.
    منتظر قسمت دومش هستم.
    خدا قوت . خیلی ممنونم.
    پدال ، عیدی منو بعد از سیزده به در دادی ها شیطون …

    موافقم 5
    مخالفم 0
  2. farshid omidfar

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (72 ديدگاه)

    زحمت زیادی برای این مقاله کشیده شده واقعا خسته نباشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Carbonado Aventador

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (4469 ديدگاه)

    وای خدا چرا این لامبورگینی انقدر فوق العادس…

    کانتو:
    (البته ناگفته نماند که کانتو بعد از بازطراحی‌ها و رفع اشکالات در طول یک سال، به این شکل و شمایل دست یافته هرچند با داشتن موتور دیابلو sv-r که یک موتور 12 سیلندر 6 لیتری است و دست یافتن به حداکثر سرعت 360 کیلومتر در ساعت در پیست ناردوی ایتالیا باز هم نتوانست تولید شود)

    سال 1998 یعنی 19 سال پیش به سرعت 360 کیلومتر درساعت دست یافتن!!!
    وحشتناکه!!!
    تقریبا همون سال ها بود که مکلارن f1 به سرعت 380 دست یافت!!!!

    کالا:
    واقعا روح گایاردو و هوراکان رو میشه تو این ماشین دید و با اولین نگاه میشه فهمید که هوراکان چقدر شبیه به کالا هستش…

    آتون:
    آوتن هم که وننوی زمان خودش بوده…
    طرای آتون برای سال 1980 واقعا خیره کننده و اعجاب انگیز بودش!!!!

    واقعا به شرکتی که 4 بار ورشکست شده و 4 بار دست به دست شده باید افتخار کرد که تونست خودشو پیدا کنه و دوباره به اوج برگرده!!!!

    همیشه هلامبورگینی نماد نو اوری و بلند پروازی بوده…
    از کانسپت های 20-30 سال قبل تا کانسپت های الانش میشه فهمید که همیشه جلوتر از زمان حرکت میکرده!!!!

    لامبورگینی رو نمیشه دوست نداشت!
    آونتادور رو نمیشه دوست نداشت
    مورسیه لاگو رو نمیشه دوست نداشت…

    این مهم نیست که لامبو توی فرمول یک نیست , این مهم نیست که لامبو توی لمانز نیست
    مهم اینه که تحت هرشرایطی لامبورگینی جز یکی از اساطیر دنیای سوپر اسپرت هست….!

    موافقم 6
    مخالفم 0
  4. رونتون

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (48 ديدگاه)

    عالی بود مثل این بود که خودم شاهد کل تاریخ لامبورگینی بود !جالب میشه اکه این واسه تمای برندهای ادامه بدید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. arash

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    بخشی از تاریخ خودرو مدیون لامبورگینیه . دم ائودی گرم که این کمپانی رو از ورشکستگی نجات داد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1594 ديدگاه)

    یادش بخیر لامبورگینی کالا تو نیدفوراسپید 2. همیشه ازش بدم میومد اصلا راه نمیرفت :)

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. غریبه

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    چقدر این پست خوب بود .
    لامبورگینی … واقعا چیزی نمیتونم بگم . مطمعنم تمام ماشین بازا ; فرقی نمیکنه کجایی باز ; حداقل با یکی دوتا پوستر لامبورگینی زندگی کردن و گذروندن .
    واقعا خوشحالم که لامبورگینی الان نسبت به گذشته خودش اوضاع کلی خیلی بهتری داره و میدونم که دیگه میتونه ایده ها و تکنولوژی هاشو توسعه بده .
    از توی این لیست واقعا کالا رو میپسندم .با طراحی استاد جیوجیارو. نسبت به زمان خودش وبه عنوان یه ماشین 400 اسبی فوق العاده دوست داشتنیه .بنظرم یه ترکیب عالی از یه سوپر کار موتور وسط با یه کوپه خیابونیه ! انگار یخورده Tuner car قاطی طراحیش کردن ! به شدت هم خوش استیله .
    حدس میزنم واسه رینگایه نسل اول گایاردو و مورسیه لگو , از رینگایه این الهام گرفته باشن . رویای شاسی بلندی هم که همیشه لامبو تو سر خودش داشته هم بزودی با اوروس برمیگرده و ایشالا که حسابی گرد و خاک راه میندازه .
    امیدوارم بتونم قبل از مرگم به موزه لامبورگینی یه سری بزنم و به اون همه ماشین فوق العاده ( به خصوص اون مورسیه لگو زرد روی دیوار تو عکس اول مدل کانتو :) ) نگاه کنم .
    از ته قلبم برای این کمپانی آرزوی موفقیت میکنم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjid

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      گل‌ گفتی .
      به ۲ نکته ی جالب دقت کردی.
      ۱- رینگ های کالا دقیقا رینگ های گالاردوست.
      ۲- اون مورسیه لاگوی روی دیوار. ( هنوز بعد از ۷ سال که تولیدش تموم شده سوپراسپرت مورد علاقمه ، مخصوصا مورسیه لاگو SV .)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Carbonado Aventador

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (4469 ديدگاه)

        خخخ
        اون عکس نیست , یه مورسیه لاگو واقعیه که اونجوری آویزونش کردن!!!

        توی مستند موزه ی لامبورگینی نشونش میده از نزدیک…

        دمشون گرم خدایی وصل کردنش به دیوار خیلی مهندسی و هنر میخواد!

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Madjid

          ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          خخخ
          من که مستندش رو ندیدم ولی خیلی واقعی به نظر میاد ⁦ ;-)⁩

          آخه جالبه که این ماشین روی دیوار حتی سایه هم داره !!!!!!
          آخه چجوری ؟!؟!؟!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  8. سهيل

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    من بچه کرایسلر و لامبو رو میخوام???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sadegh

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (133 ديدگاه)

    یا للعجب!!!!!به فرمون آتون دقت کنید!!!!!!این چرا اینجوریه!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjid

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      این سبک فرمون در دهه های ۷۰ و ۸۰ در بعضی ماشین های اسپورت و خاص استفاده میشده.
      چند مدل هوندا دیدم که فرمون هاشون این شکلی بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. #ali.m#

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    تو عکس اول اون سمت راستی یه زمانی یه نسخش مال یکی بود تو ایران .که میشناسنش همه. حیییییف
    ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sadegh

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (133 ديدگاه)

      انگار دوباره همون ماشین با همون پلاک تو سوییس دیده شده و فیلمش هم هست….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. V.m

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (24 ديدگاه)

    لامبورگینی درگذشته فرازونشیب های زیادی داشته ولی خوشحالم دوباره به اوج خودش برگشته. تاریخ،لامبورگینی را با میورا افسانه‌ای، کانتاش، ومورسیه لگو، واونتادور شناخت.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا