پرگونتا ، آخرین لامبورگینی تمام ایتالیایی

این مدل پرتوتایپ یکی از نادرترین خودروهای  لامبورگینی است که قرار است توسط مالک فرانسویش با قیمتی حدود 2.1 میلیون دلار در یک حراجی به فروش برسد . پرگونتا در اسپانیایی به معنای سوال است این خودرو به طور قطع بخش مهمی از تاریخچه لامبورگینی را تشکیل می دهد و سوال های زیادی را در ذهن علاقمندان ایجاد خواهد کرد .

1998-lamborghini-pregunta-prototype_100424783_l

این خودرو در سال 1998 و پیش از این که آئودی مالک لامبورگینی شود توسط یک استودیوی ایتالیایی با نام  Heuliez-Torino طراحی شد . در زمان تولد این گاو نادر ، لامبورگینی یکی از آشفته ترین دوران فعالیتش را سپری می کرد . به سال 1994 برمی گردیم زمانی که کرایسلر مالک وقت لامبورگینی، شرکت را به گروه مگاتک فروخت . اما این پیوند بیش از یک سال دوام نداشت و مالکیت لامبورگینی را تامی سوهارتو پسر رئیس جمهور سابق اندونزی برعهده گرفت . سال 1998 دوباره این برند معتبر برای فروش گذاشته شد و این بار آئودی قدم پیش گذاشت .

بسیاری اعتقاد دارند که پرگونتا آخرین سوپراسپرت تمام ایتالیایی لامبورگینی است . این خودرو در دو نمایشگاه پاریس 1998 و ژنو 1999 در معرض دید عموم قرار گرفته است .

پرگونتا برروی شاسی لامبورگینی دیابلو سوار شده است اما در مقایسه با دیابلو سبک تر است .  این مدل پرتوتایپ از موتوری V12 با قدرت 520 اسب بخار بهره می برد که حداکثر سرعت 333 کیلومتر بر ساعت را برای این گاو منحصربفرد به ارمغان آورده است .

در طراحی این خودرو از محصولات هوافضا و خودروهای فرمول 1 الهام گرفته شده است . همچنین از تکنولوژی های مدرنی همچون فیبرکربن ، روشنایی فیبر نوری و دوربین دید عقب به جای آیینه های جانبی استفاده شده است .

از پرگونتا تنها یک دستگاه در دنیا موجود است .

درباره نویسنده

تصویر پروفایل محمدرضا ریاضی

محمدرضا ریاضی ، همراه با شما در دنیای هیجان انگیز خودرو

17 دیدگاه

  1. محمدعلی
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    خدایا ما را از شر ایران خودرو و سایپا راحت بگردان و همه ی مدیران انها رو به زمین داغ بکوبون (آمین = لایک)

    پاسخ
    1. بی نام
      سوابق: (26 دیدگاه) ,

      ما مردم از خودروسازان عذر خواهی می کنیم !
      خودروسازهای عزیز

      سلام

      اینجانبان مردم شریف ایران، بعد از چند روز به این نتیجه رسیدیم که باید طی نامه ای رسمی از شما پوزش بطلبیم. هرچند که توقع پذیرش این پوزش خود گناهی دیگر است!وقتی به رفتار این چند سال خود با شما نگاه می کنیم عرق شرم بر پیشانی ما نشسته و آه حسرت از نهادمان (نهاد که می دانید کجاست؟ یکجایی نزدیکی های گذاره!) بلند می شود. ما در برابر همه خوبی ها و خدمات بی مثال شما هیچ کاری نکردیم جز پررویی، ناشکری و تهمت زدن.

      این شما بودید که به ما فرصت پراید سواری را ارزانی داشتید؛ آنهم پرایدی که بوق داشت، درهایش از دو طرف باز می شد، لاستیکهای امکان باد شدن مجدد داشتند، چند مدل تنوع قالپاق داشت، شیشه هایش بالا و پایین می رفتند، ضبطش نوار می خورد، سپرش مشکی بود و کلی مزایای دیگر!این شما بودید که خودروهایی با قابلیت آتش گرفتن در اختیار ما گذاشتید؛ واقعا کدام یک از ملتها این امکان را داشته اند که سوار فندک شوند؟! چه کسی را سراغ دارید که بتواند خود و خانواده اش را سوار فندکش کند و برود سیزده بدر؟!این شما بودید که در نمایندگی های مجازتان ما را راه دادید؛ به ما فرصت ثبت نام اینترنتی دادید، از شش صبح در سرما و گرما ما را به صف کردید و پذیرای حضور سبزمان شدید! بیشتر از تعمیرگاههای متفرقه از ما پول گرفتید و آنقدر دوستمان داشتید و مشتاق زیارت دوباره ما بودید که چند بار برای یک عیب ثابت ما را به حضور پذیرفتید!

      این شما بودید که بعد از فروش ماشین هایتان بی خیال ما نشدید و نگذاشتید برای ده پانزده سال به امان خدا در جاده ها رها شویم. این شما بودید که با تعبیه کردن نواقصی در ماشین ها از همان بدو خروج از نمایندگی، دوباره ما را به سمت خودتان کشیدید. خدا را شکر میکنیم که ما را گیر خودروسازی های بی معرفت و نارفیق خارجی نینداخت !دیگر بس است. هرچقدر از کمالات شما می گوییم بیشتر شرمنده می شویم. پس بگذارید از خودمان هم بگوییم.

      و اما ما!

      ما ملتی بودیم با پاچه هایی تنگ که دیگر نمی شد پراید را بیشتر از هفده میلیون در پاچه اش کرد! ما حتی عرضه نداشتیم فیل باشیم که اگر یک وقتی شلوار پایمان کردیم کلی پاچه گشادتری داشته باشیم!ما مردمی بودیم که نتوانستیم دست به دست هم دهیم به مهر و با فقط ده میلیون بیشتر هزینه کردن، پول عیدی های چند ده میلیونی مدیران شما را فراهم کنیم. ما ملتی بودیم که به این فکر نکردیم که شما و خانواده هایتان بدون این عیدی ها در این شرایط تحریم چگونه تعطیلات نوروز را سپری خواهید کرد!ما مشتری های خوبی نبودیم. ما بجای اینکه از عیدی شخص معاون اول رئییس جمهور و کاهش چهار دهم درصدی قیمت تیانا (که از ۱۳۴۸۰۰۰۰۰ تومان به ۱۳۴۳۰۰۰۰۰ رسیده است) در پوست خودمان نگنجیم، به این فکر کردیم که اصلا چه کسی خودروها را گران کرد؟!

      ما آنقدر منحرف بودیم که متوجه نشدیم آقای معاون اول می تواند بجای عیدی دادن به ما در جشن نوروز شرکت کند و به صورت زنده و مستقیم و با چه کیفیتی انواع رقص های سنتی را ببیند!ما انقدر بی حیا بودیم که در قبال کاهش پانصد ششصد هزار تومانی قیمت پراید بجای اینکه سجده شکر بجا آوریم شروع کردیم به جمع و تفریق کردن قیمت کل قطعات پراید! حال آنکه با این پانصد هزار تومان میشود شش هفت کیلو پسته اعلا خرید و کل عید را مشغول بود. دم شما گرم و ننگ بر ما!ما بجای اینکه از شما بخاطر آسان کردن عروج الی الله و رسیدن به قرب الهی متشکر باشیم هی دم از ترمز ای بی اس، کیسه هوا و… زدیم؛ انقدر که جون دوست بودیم و دو دستی چسبیده بودیم به این زندگی فانی!و حال ما چه داریم بگوییم؟ چه داریم بگوییم به شما که در افتخاری دیگر وانت پراید هم برای ما به ارمغان آورده اید؟! فکرش را بکن! اهل و عیال را می ریزیم پشت وانت پراید و درحالی که خواننده دارد چه چه می زند در جاده چالوس می گازیم. یا اینکه چهارصد کیلو پسته را بار می زنیم و گاز می دهیم؛ فقط حواسمان هست که صدای ضبط را زیاد بالا نبریم که یک وقت از خواب بلند نشویم!

      آری خودروسازان عزیز! ما بد مردمی بودیم برای شما. اُف بر ما!

      پاسخ
    2. امین
      سوابق: (809 دیدگاه) ,

      من میخوام بدونم آخــــه چه ربطی به لامبوئرگینی داشت .

      پاسخ
      1. عماد
        سوابق: (93 دیدگاه) ,

        با اینکه کلی انرژی گذاشت ولی موافقم هیچ ربطی نداشت
        اینارو که میدونستیم
        لامبورگینی رو نمیدونستیم

        پاسخ
    3. ma
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      چه بخوایم چه نخوایم ما تو ایرون زندگی می کنیم.وقتی یه سوپر اسپرت میبینیم که هیچ. وقتی یه تویوتا کمری 12000 دلاریم میبینیم فقط میتونیم حسرت بخوریم.پس یه عده هی نیان بگن بحث خودروسازان وطنی چه ربطی به موضوع داره.آره ما هم عاشق لامبو هستیم ولی وقتی آدم یه پراید 6 ملیونی رو باید 16 ملیون بخره گریش میگیره میفهمین یعنی چی!!!!!!!!!!!!!آره شاید شما بچه پولدارا نفهمید ولی بقیه خوب میفهمن!!!!!!!!

      پاسخ
  2. sajjad
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    کسی میدونه اخرین پراید تمام چینی کی تولید میشه

    پاسخ
  3. peiman09
    سوابق: (135 دیدگاه) ,

    بابا بس کنید لطفا هرجا میریم حرف سایپا و ایران خودرو نکبتی .. ول کنید خواهش می کنم بگزارید یه جا که کلیک می کنیم موقع خوندن هیچی از خودرو سازای ایرانی نبینیم ..

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (64 دیدگاه) ,

      آخه ما که میخواییم ولشون کنیم
      اما هرجا میریم این خودروسازان داخلی ولمون نمیکنن
      خدایا کی میشه که مردم ایران یادی از گذشته خودشون بکنن که آمریکایی و آلمانی و ژاپنی سوار بودن
      حالا شدن آشغال سوار……….

      پاسخ
    2. sajjad
      سوابق: (85 دیدگاه) ,

      والله من هم اینجا هم توسایت 1کار به پراید گیردادم جالب اینجاست که بیشتر موقع ها تعداد کسایی که کامنتمو لایک کردن از20بالا تربوده

      پاسخ
  4. خودرو
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    راهکار های پایان دادن به ظلم خودروسازان
    [راهکار های پایان دادن به ظلم خودروسازان] سالها است که ملت ایران مجبورند خودرو های کم کیفیت را به قیمت از دست دادن جان خود و عزیزانشان تحمل نمایند و این خودرو ها را باقیمت بالا خریداری کنند خودرو هایی که در مواقع سبقت گرفتن توان و شتاب لازم را نداشته و عامل مرگ می شوند خودروهایی که بدنه ضعیف دارند و پس از تصادفات ساده تاووت راننده و سرنشینان می شوند خودرو هایی که مصرف سوخت بالایی دارند. خودروهایی که از امکانات ایمنی لازم برخوردار نیستند

    سالها پیش مجلس محترم با هدف حمایت از تولید خودرو در داخل کشور تعرفه واردات خودرو را بیش از 100 درصد افزایش داد و مقرر نمود این تعرفه در مدت 5 سال به مرور کاهش یابد این مصوبه مجلس هم منطقی بود و هم می توانست مفید و سازنده باشد مشروط به اینکه قانون مصوب مجلس بطور کامل اجرایی می شد و خودرو سازان و حامیان آنها قانون محلس را نا کارآمد نمی کردند
    چنانچه خودرو ساز به این قطعیت می رسید که تحت هر شرایطی قانون مصوب مجلس اجرایی و اکنون تعرفه واردات خودرو به حدود 10 درصد می رسید خودرو سازان یا خود را با چنین وضعیتی هماهنگ می کردند یا اقتصاد ملی به این نتیجه می رسید که تولید خودرو توسط شرکتهای دولتی در ایران جواب نمی دهد و می بایست این بازار بزرگ در اختیار بخش خصوصی داخلی و خارجی قرار گیرد.
    سالها است که ملت ایران مجبورند خودرو های کم کیفیت را به قیمت از دست دادن جان خود و عزیزانشان تحمل نمایند و این خودرو ها را باقیمت بالا خریداری کنند خودرو هایی که در مواقع سبقت گرفتن توان و شتاب لازم را نداشته و عامل مرگ می شوند خودروهایی که بدنه ضعیف دارند و پس از تصادفات ساده تاووت راننده و سرنشینان می شوند خودرو هایی که مصرف سوخت بالایی دارند. خودروهایی که از امکانات ایمنی لازم برخوردار نیستند
    مردم این بلاها را تحمل نمودند تا تولید داخل رشد کند و خود کفا شویم اما نتیجه چه شد بخش عمده قطعات خوددرو از چین وارد شده و بنام قطعه ساز ایرانی تحویل خودرو سازان شد خودرو سازان برای کسب سود بیشتر مردم را به بازی گرفتند و خودرو های تولیدی را در انبارها ذخیره نموده تا تفاوت قیمت کارخانه و بازار زیاد شود سپس شروع به جو سازی رسانه ای می نمودند که رانت و رانت خوار درست شده و تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار زیاد شده و لازم است مجوز افزایش قیمت محصولات تولیدی داده شود واین سریال مزحک بارها و بارها تکرار شد آری خودرو سازان جواب اعتماد مردم را با فریب و مردم فریبی دادند
    دلایل عمده حمایت از خودرو سازان عبارت بوده اند از:
    حفظ اشتغال بالای خودرو سازی
    جلوگیری از خروج ارز
    عمق بخشیدن به تولید داخل
    ارتقاء وجهه بین المللی
    اما به واقع اشتغال خودرو سازان چه میزان است چند نفر در شرکت های خودرو ساز مشغول بکار هستند
    کل اشتغال مستقیم شرکتهای خودرو ساز کمتر از 50 هزار نفر است اما خودرو سازان اینگونه تبلیغ می کنند که حدود یک میلیون شغل ایجاد کرده اند و توجیه مضحک انها این است که اشتغال قطعه سازان و تعمیر گاه ها و خدمات پس از فروش نیز جزء اشتغال شرکتهای خودرو ساز محسوب می شود.
    سال 1390حدود یک میلیون خودرو در کشور تولید و به فروش رسید. فرض کنیم تعرفه واردات خودرو بصورت کامل به 30 درصد و بصورت قطعات منفصلهckd به 5 درصد برسد در آن صورت قیمت ماکسیما به حدود 60 میلیون و قیمت مگان به حدود 35 میلیون تومان کاهش می یابد در چنین شرایطی می توان پیش بینی نمود که سالانه بیش از 200 هزار خودرو خارجی وارد کشور شود یا در کشور منتاژ شود در این صورت آیا این خودرو ها نیاز به خدمات پس از فروش ندارند آیا این خودرو ها نیاز به تعمیر ندارند بنا بر این در هر شرایطی چه درب خودرو سازان داخلی بسته شود و چه تولید کنند خودرو های مورد استفاده در داخل هم خدمات پس از فروش و هم تعمیر گاه در نقاط مختلف کشور خواهند داشت اختصاص این اشتغال به خودرو سازان یک فریب ازار دهنده است
    با توجه به هزینه نسبتا کم مونتاژ خودرو توسط بخش خصوصی با استفاده از تعرفه 5درصد قطعات منفصله ای که امکان تولید انها در کشور وجود ندارد در ایران مزیت نسبی برای مونتاژ و تولید خودرو های با کیفیت خارجی وجود دارد. اگر دولت واقعا به فکر اشتغال است از تولید کننده حمایت کند وام های با بهره کمر شکن به خودرو ساز تحمیل نکند مالیات های بخش تولید را کاهش دهد و قوانین دست و پا گیر کار را اصلاح نماید نه اینکه تعرفه واردات خودرو را در مجموعه به 110 درصد برساند و مردم را تحت فشار قرار دهد.
    مالیات بخش تولید که مولد است و اشتغال زا با تعرفه وارد کنندگان و تجار که بعضا ضد اشتغال هستند برابر است و آنها به آسانی می توانند از زیر بار مالیات فرار کنند در صورتی که چنین امکانی برای تولید کننده وجود ندارد. آری قانون مالیات ها باید اصلاح شود و در قانون جدید از تولید کننده و بخش مولد جامعه حمایت شود.
    در صورت کاهش تعرفه واردات خودرو سود دولت نیز افزایش می یابد چنانچه با کاهش تعرفه واردات خودرو به 30 درصد سالانه 200هزار خودرو با متوسط قیمت 40 میلیون تومان وارد کشور شود در مجموع قیمت این تعداد خودرو برابر 8هزار میلیارد تومان می شود که با اعمال تعرفه 30 درصد درآمد دولت از واردات این تعداد خودرو برابر 2400 میلیارد تومان می شود که این درآمد چندین برابر سود سالانه و مالیاتی است که شرکتهای خودرو ساز به دولت پرداخت می کنند.
    نکته بسیار حائض اهمیت این است که تعرفه 110 درصدی در زمانی تصویب شد که قیمت دلار 800 تومان بود اکنون قیمت دلار بیش از 4 برابر شده و این خود عامل بازدارند در واردات است
    در سال 1390 برای واردات یک دستگاه خودرو ماکسیما 20 هزار دلار پرداخت می شد که معادل 18 میلیون تومان بود(که با اعمال تعرفه 110درصد و سایر هزینه ها با قیمت حدود 40 میلیون تومان تحویل مشتری می شد) اکنون برای خرید همین خودرو18 هزار دلار پرداخت می شود که با اعمال قیمت جدید دلار حدود 50 میلیون تومان می شود و با اعمال تعرفه با قیمت 108 میلیون تومان تحویل مشتری می گردد.
    لذا در شرایطی که قیمت دلار به یک باره چندین برابر شده ادامه اعمال تعرفه های گذشته نه منطقی و نه عاقلانه و نه عادلانه است و دود همه این بی تدبیری ها مستقیم در چشم ملت فرو می رود.
    سالانه 250 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته و زخمی می شوند که خودرو های کم کیفیت و نامناسب تولید داخل از عوامل بخش قابل توجهی از این خسارت های جبران ناپذیر می باشند
    مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی و فشار های عصبی و جسمی ناشی از ضعف های فنی این خودرو ها مسئله ای است که بیش از 10 میلیون نفر استفاده کننده از این خودرو ها هر روزه می بایست آن را تحمل نمایند.
    پیشنهادات اصلاحی:
    الف- تعرفه واردات خودرو به حدود 30 درصد کاهش یابد
    ب- خودرو سازان، مونتاژکنندگان خودرو و قطعه سازان مورد حمایت قرار گیرند وام های کم بهره به انها اختصاص یابد معافیت های مالیاتی و سایر حمایت ها از آنها بعمل آید
    پ-بعد از کاهش تعرفه واردات خودرو ، بنزین خودرو های وارداتی به قیمت آزاد تحویل اینگونه خودروها شود
    ج-سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بازار خودرو مورد حمایت قرار گیرند
    چ-قانون مالیاتی مورد بازنگیری و اصلاح قرار گیرد
    چ-در جهت حمایت از سرمایه گذار و تولید کننده قانون کار مورد بازنگیری و اصلاح قرار گیرد

    پاسخ
    1. مجيد
      سوابق: (124 دیدگاه) ,

      عالي بود . دست مريزاد .
      اما از اشتغال فرموديد . شما بيمارستانها و قبرستانها رو ناديده گرفتيد .
      امبولانس و هزاران شغل ديگه.در ضمن معمولا براي ماشينهاي خاذجي اينقدر لوازم يدكي مورد استفاده قرار نميگيرد . من يه تويوتا داشتم هفت سال هيچ لوازم يدكي نياز نداشتم جز لنت و روغن .
      حرفها زياد است اما سياست خودرو سازان نيز چون مرغ يك پا…… و ديگر صنايع نيز هم….

      پاسخ
    2. ميلاد
      سوابق: (30 دیدگاه) ,

      داداش تعرفه ها الان 40 درصد است و هر سال پنج دزصد مياد پايين يعنى دو سال ديگه تعرفه به سى ميرسه
      تا وقتى كه دلار ارزون نشه تعرفه حتى صفر هم باشه باز همين آش همين كاسه است .
      تنها با يه چيز همه چى درست ميشه اونم برداشتن تحريم هاست .

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (64 دیدگاه) ,

        ایشالله بعد از انتخابات دلار 5000تومنی رو میبینم و مردمی که باز هم …..

        پاسخ
  5. sajjad
    سوابق: (85 دیدگاه) ,

    خداکنه همون 5هزار تومن بشه جوری نشه که چک پول های مااندازه یه دلار ارزش داشته باشن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.