لامبورگینی

مروری بر همه 12 سیلندرهای لامبورگینی

حتما تاکنون بارها و بارها داستان مشهور چگونگی خودروساز شدن « فروچیو لامبورگینی » را شنیده‌اید. داستانی که تکرار دوباره آن، شما را بیشتر و بیشتر با روحیه مبارزه طلبی فروچیو آشنا می‌کند. البته مسائلی چون: اسارت « فروچیو » در جنگ جهانی دوم توسط نیروهای بریتانیایی، شروع فعالیت کارخانه تراکتورسازی وی به منظور حمایت از صنایع کشاورزی ایتالیا در سال‌های پس از جنگ و نهایتا سرمایه‌گذاری و تجارت در زمینه سیستم‌های تهویه‌ای و هواسازی، دیگر برکسی پوشیده نیست. با این مقدمه کوتاه، در ادامه به مروری مختصر بر همه ۱۲ سیلندرهای لامبورگینی خواهیم پرداخت.

Lamborghini 350 GTV

Lamborghini 350 GTV

شعار «فروچیو» در تجارت یک‌چیز بیشتر نبود: «اگر می خواهید کاری را بدرستی انجام دهید، خودتان عهده دار آن شوید.» در عرصه خودروسازی و آن هم برای شخصی که تاکنون سوپرکاری نساخته بود، این شعار یک ریسک بزرگ تلقی می‌شد اما با این حال این ریسک برای فروچیو جواب مثبتی داشت؛ ۱۹۶۳ و درحاشیه نمایشگاه خودروی Turin اولین دوازده‌ سیلندر لامبورگینی به جهانیان معرفی گشت.

Lamborghini 350 GTV

۳۵۰GTV پروتوتایپی بود که بدست Bizarrini معروف طراحی شده بود و آینده نه‌چندان دور خودروهای اسپرت لامبورگینی را نشان می‌داد. پیشرانه این خودرو که تنها ۳,۵ لیتر حجم داشت، توانایی تولید قدرت۳۵۰ اسب‌بخاری را داشت.

Lamborghini 350 GT

Lamborghini 350 GT

هنوز هم مدل‌های GTV آن چیزی نبود که «فروچیو» انتظارش را داشت. وی که معتقد بود خودرویی با چنین مشخصات فنی می‌بایست ظاهری مدرن‌تر نسبت به سایر رقبا داشته باشد، فرم بدنه را اندکی تغییر داد اما همین تغییر اندک نسبت به نمونه های GTV کاملا خود را نشان داد. حاصل کار، این‌بار خودروی اسپرتی بود که قابلیت استفاده روزانه و علی‌الخصوص مسافرت‌های طولانی بی‌نظیری را به همراه داشت.

Lamborghini 350 GT

پیشرانه GT طبق سنت گذشته، از یک موتور دوازده سیلندر ۳.۵ لیتری تشکیل می‌شد که درنمونه‌های جدید توانایی تولید قدرتی معادل ۳۲۰ اسب‌بخار را داشت. رسیدن به حداکثر سرعت ۲۷۱ کیلومتربرساعت نیز از دیگر مشخصات این خودروست. درفاصله سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ تنها ۱۲۰ دستگاه از مدل GT به فروش رسید.

Lamborghini 400 GT

Lamborghini 400 GT

معروف است که «فروچیو» بیش از آنکه به خودروهای سرعتی علاقه‌مند باشد، مجذوب خودروهای اسپرت قدرتی بود. با این اوصاف تغییر طراحی کابین GT به نمونه‌های ۲+۲ و همچنین اضافه شدن حجم پیشرانه و رساندن آن به عدد ۴ لیتر، چندان دور از انتظار نبود.

Lamborghini 400 GT

علی‌رغم افزایش حجم موتور، قدرت مدل‌های ۴۰۰GT در همان عدد ۳۲۰ اسب‌بخار ثابت مانده بود. طبق آخرین آمار کمپانی، آخرین ۲۳ دستگاه تولید شده از مدل های ۳۵۰ GT با همین موتور عرضه شده‌اند. فروش ۲۵۰ دستگاهی از مدل‌های ۴۰۰GT در فاصله سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ گواه از موفقیت نسبی این خودرو درمیان سایر رقیبان بود.

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura SV

میورای دیگر یک افسانه است؛ افسانه‌ا‌ی که ماجراهای بسیار جذابی را به همراه خود روانه دنیای سوپراسپرت‌ها کرد. اینکه مهندسان لامبورگینی به صورت مخفیانه (و به دور از سخت‌گیری‌های نظارتی فروچیو) در تلاش برای ساخت این خودرو بوده‌اند ویا اینکه واژه سوپرکارز یا همان سوپراسپرت برای اولین‌بار با این خودرو مطرح شده است؛ ازجمله این ماجراهاست.

طراحی پیشرانه میورا برعهده مهندسین معروفی چون Dallara  و Stanzani بود. آن‌ها پروتوتایپی براساس فورد GT40 ساختند که درعمل بسیار کاراتر از آن بود. ناگفته نماند مارچلو گاندینی نیز وظیفه طراحی بدنه میورای را برعهده داشته است.

پیشرانه میروا همان پیشرانه مدل‌های ۴۰۰GT  بود که به لطف بهینه‌سازی آن، اینبار قادر به تولید ۳۵۰ اسب‌بخار در نسل اول، ۳۷۰ اسب‌بخار در مدل‌های Miura S و نهایتا ۳۸۵ اسب‌بخار در مدل‌های Miura SV بود.

Lamborghini Miura

در حاشیه موضوع جالب است بدانید که از دونمونه سفارشی (Miura P400 SV/J) که برای محمدرضا پهلوی ساخته شده بود، تنها یکی از آن‌دو در کشور مانده و هم‌اکنون نیز در وضعیت نامساعدی درحال نگه‌داری است.

اما سرگذشت نمونه دوم بسیار جالب‌تر است. چراکه با گذشت این همه سال، هنوز هم معلوم نیست چه کسی یا کسانی و چرا این خودروی استثنائی که درحقیقت یک سرمایه ملی محسوب می‌شد، را در سال  ۱۹۹۲ در دوبی به فروش رسانده‌اند؟

به هرحال کمی و درسال ۱۹۹۷ این خودرو در حراجی Brooks با قیمت ۴۹۰ هزار دلار به فروش گذاشته شد و مالک جدید آن نیز نیکلاس کیج معروف بود که البته وی نیز درسال ۲۰۰۲ این خودرو را نهایتا به فروش رساند.

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach LP400

هرچند میورا برای لامبورگینی یک معجزه تکرار نشدنی بود، اما حقیقت این است که سبک طراحی امروزی لامبورگینی الهام گرفته از مدلی است با نام کونتاچ. درهایی که به سمت بالا باز می‌شد و همچنین طراحی بسیار تیز خودرو (علی‌الخصوص درجلو) همگان را متقاعد می‌کرد که مفهومی تازه‌ای از سوپراسپرت ها درحال شکل‌گیری است.

‌متاسفانه کونتاچ در زمانی به بازار عرضه شد (۱۹۷۳) که جهان در بزرگ‌ترین بحران نفتی پس از سال ۱۹۳۹ گرفتار شده بود. این عامل اصلی‌ترین دلیلی است که باعث شد این خودرو بسیار زودتر از موعد مقرر از دنیای سوپراسپرت‌ها خداحافظی کند.

Lamborghini Countach LP400

اولین نسخه‌های LP400 کونتاچ از همان پیشرانه میورا بهره می‌بردند اما کمی بعد حجم موتور به ۵ لیتر و نهایتا به ۵.۲ لیتر افزایش یافت که حتی برخی از این نمونه ها گاها توانایی تولید ۴۵۵ اسب‌بخار را نیز داشتند.

Lamborghini Diablo

Lamborghini Diablo SE

زمانیکه که کمپانی لامبورگینی در سال ۱۹۸۷ ورشکست شد، گروه کرایسلر برای خریداری این کمپانی آمادگی خود را اعلام نمود و نهایتا نیز موفق به انجام آن شد. کرایسلر با تزریق بودجه کافی به بخش تحقیقاتی لامبورگینی زمینه را برای تولید ششمین دوازده سیلندر این شرکت فراهم کرد تا سرانجام دیابلو، که حاصل دوران رکود لامبورگینی بود متولد گردد.

Lamborghini Diablo SE

دیابلو که مابین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ به تولید می‌رسید، به کمک پیشرانه ۵.۷ لیتری (وبعدها ۶ لیتری) خود با ۴۹۲ اسب‌بخار قدرت، اولین محصول لامبورگینی بود که می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتربرساعت دست یابد.

Lamborghini Murcielago

Lamborghini Murcielago

سال ۲۰۰۱ ، بازار سوپراسپرت‌ها به یک‌باره دگرگون شد؛ لامبورگینی خودرویی ساخته بود که از لحاظ طراحی هیچ رقیبی در کنار خود نمی‌دید. به نظر می‌رسید که لامبورگینی با خلق این فرزند شرور، زمان حال و آینده را درهم آمیخته بود؛ این ابر خودرو، مورچیه لاگو نام داشت.

در مورچیه لاگو به وضوح می‌توان روح دیابلوهای سابق را مشاهده نمود. اما توانایی خلق چنین خودروی مدرنی از درون دیابلوهای پیر و قدیمی، تنها از عهده یک طراح  برمی‌آمد: لوک دانکِروُلکِه.

Lamborghini Murcielago

حاصل تولید این خودرو در فاصله سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ دقیقا ۴۰۹۹ دستگاه بود. درمیان همه دوازده‌سیلندرهای تولید شده از این خودرو تنها دو نوع حجم موتور متفاوت دیده می‌شد، یکی ۶.۲ لیتری با قدرت ۵۷۲ اسب‌بخار و دیگری ۶.۵ لیتری با قدرت ۶۳۱ اسب‌بخار. البته از مورچیه لاگو نسخه‌های دیگری نیز به تولید رسیده‌اند که ازدل همین حجم موتورها، قدرت‌های به نسبت بیشتری را بیرون می‌کشیدند.

Lamborghini Aventador

Lamborghini Aventador

وسرانجام اخرین دوازده‌سیلندر لامبورگینی در فوریه سال جاری میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شد. ۶.۵ لیتر حجم موتور که قدرت خالص خروجی ۷۰۰ اسب‌بخاری را فراهم می‌نمود، برای خودرویی که تقریبا ۳۸۷ هزار دلار می‌ارزد، تنها نشان‌دهنده یک چیز است: قوی‌ترین و گران‌ترین گاو وحشی لامبورگینی.

شتاب صفرتاصد  ۲.۹ ثانیه‌ای آونتادور بیان‌کننده آن است که لامبورگینی برای جنگ علنی با بزرگانی چون پاگانی Zonda R، مازراتی MC-12 corsa و فراری FXX از کوچک‌ترین ثانیه‌ها نیز غافل نبوده است.

و اما نکته آخر . . .

اینکه «فروچیو» که بوده ویا چگونه به این مراحل رسیده، شاید به دید عده‌ای چندان حائز اهمیت نباشد اما از حاصل تلاش های او و ثمره زندگی پرفرازونشیب وی نمی‌توان براحتی گذشت: تاسیس خودروسازی که تنها برای ارضای حس جنون طلبی دیوانگان سرعت بود . . .

Ferruccio Lamborghini

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. آرمان سجادی

    ۲۱ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی مطلب جالبی بود. ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سهراب

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    از مورسه لاگو و اونتادر حال اومدم خیلی باحال بود واقا مرسی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. سهراب

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    جرا فراری و لامبورگینی با هم دعوا دارند؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. امین

      ۲۰ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در سال 1958 میلادی مسئولین فراری بزرگترین اشتباه تمامی طول تاریخ فعالیت خود را انجام دادند. در این سال فردی به نام فروچیو لامبورگینی با خرید یک دستگاه فراری 250 جی تی به نوعی حکم شروع فعالیت خود به عنوان یکی از برترین تولیدکننده های خودروی جهان را امضا کرد.

      لامبورگینی بعد از خریداری این مدل از فراری آن را اتومبیلی خشک و نامناسب برای خیابان های شهری یافت. این درحالی بود که بعد از تنها چند هفته رانندگی کلاچ این اتومبیل شکست. اینجا بود که فروچیو متوجه شد 250 جی تی از همان کلاچی استفاده می کند که تراکتورهای تولیدی او استفاده می کنند.

      لامبورگینی به نمایندگی فراری مراجعه کرده و درخواست خود مبنی بر تغییر کلاچ اتومبیل را مطرح کرد. اینجا بود که مسئولین فراری با مسخره کرده فروچیو و اشاره به این مسئله که تو تنها یک تراکتورسازی و چیزی از اتومبیل های اسپورت نمی دانی قدرتمندترین رقیب خود را شکل دادند. در سال 1963 میلادی بالاخره فروچیو لامبورگینی با توسعه کارخانه تراکتورسازی خود اولین اتومبیل اسپورتش را تحت عنوان 350 جی تی به صورت تولید انبوه وارد میدان کرد، اتومبیلی که از بسیاری جهات به عنوان تحولی در صنعت تولید خودروهای اسپورت شناخته شده و به عنوان رقیبی جدی برای فراری، مازراتی و لانچیا مطرح شد.

      این شروعی بود بر فعالیت فروچیو لامبورگینی که 50 سال پیش تنها به این فکر بود که تراکتورهای تشکیل شده از اجزای یکی از وسایل نقلیه جنگ جهانی دوم را به چه نحوی پیشرفت دهد. لامبورگینی تنها نیاز به یک محرک کوچک داشت. محرکی که اورا به عنوان یک طراح فوق العاده به چالش کشیده و هنرش را در زمینه ای دیگر به نمایش درآورد.

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. محمد حسین

    ۳ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    ای کاش می شد لامبورگینی روی قدرت موتور هاش حد اکسر توانایی خودش رو می گذاشت مثلا آونتادور با 700 اسب بخاررو برخی از تیونینگ کننده ها به 1200 اسب بخار میرسانند اما لامبورگینی نمیتواند (لطفا نظر بدهید)

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. carbonado aventador

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      به خاطر این که لامبورگینی توربو نمی زاره . الان یه شرکت با استفاده از توین توربو قدرتش رو به 1200 و 0-100 رو 2.2 کرده!!!!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. MEHDI ASADI

    ۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    من طرفدار فراری ام
    ولی از کونتاچ خیلی خوشم میاد
    مخصوصا توnfs most wanted 2

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. milad

    ۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    ولی اینجا چیزی از تراکتورهای 12 سیلندر لامبورگینی ذکر نشده!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حامد

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (188 ديدگاه)

    بادرود وسپاس ازسایت وزین پدال
    باتوجه به تیتر مقاله: این مقاله مدلهایی همچون ایزلرو-اسپادا-جاراما را جا انداخته بود.اگر امکان دارد راجع به این مدلهاهم بگویید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا