تاریخچه شرکت لانچیا (LANCIA)

در این سری پست‌ها قصد داریم شما دوستان را با تاریخچه بعضی کمپانی‌های خودروسازی آشنا کنیم، که در اولین قسمت به سراغ یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین شرکت‌های خودروسازی یعنی لانچیا رفتیم که شاید مدتی است از ذهن دوستداران خودرو دور مانده؛

lancia delta hf
lancia delta

معرفی:

لانچیا کارخانه‌ی خودروسازی ایتالیایی است که در سال 1906 توسط وینچنزو لانچیا ( Vincenzo Lancia) تأسیس شد و در سال 1969 بخشی از گروه خودروسازی فیات شد. در ادامه مختصری از تاریخچه این شرکت و فعالیت‌هایش را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم؛

تاریخچه:

خانواده لانچیا:

کاوالیر جوزپه لانچیا Cavalier Giuseppe Lancia 1860 (Cuneo) – 1919,Bordighera یک تاجر ایتالیایی بود. وقتی که 16 ساله بود تجارت را با غذا در ایتالیا شروع کرد، بعد از چند سال رابطه‌ی دوستانه‌ای با کشورهای آمریکای جنوبی برقرار و صنایع غذایی را در آرژانتین ایجاد کرد و موفقیت‌های زیادی به دست آورد.

vincenzo
زمانی که وضع مادی‌اش بهبود یافت، به ایتالیا بازگشت و در سال 1875 با Marianna Orazzi ازدواج کرد. در سال 1876 اولین پسرش یعنی Giovanni متولد شد. در سال 1879 صاحب دختری شد که متأسفانه او در سال 1894 از دنیا رفت. در 24 آگوست 1881 سومین فرزند آن‌ها یعنی Vincenzo Lancia در فایللو، در نزدیکیِ تورین به دنیا آمد. همچنین دومین دخترشان هم در سال 1884 متولد شد.

پدر وینچنزو می‌خواست که او وکیل شود ولی او علاقه‌ی چندانی به علوم انسانی نداشت و به علم و فن‌آوری به خصوص اتومبیل علاقه‌مند شد. یکی از دوستان وینچنزو “Carlo Bishareti di Ruffia” یک بنز داشت و این اتومبیل به اولین اتومبیل مهم زندگی وینچنزو تبدیل شد.

با تأسیس فیات در سال 1899، وینچنزو در این کمپانی مشغول به کار شد. او فردی بسیار فعال بود و بعدها تبدیل به یکی از مشهورترین رانندگان تستِ برندهای ایتالیایی شد.

در سال 1922 وینچنزو با Adele Miglietti ازدواج کرد. وینچنزو و آدله 3 فرزند با نام‌های Gianni و Eleonora و Maria داشتند.

فرزند وینچنزو یعنی جیووانی در 24 نوامبر 1924 در تورین متولد شد. او تحصیلاتش را با خواهرش در دانشگاه فنی پیزا به اتمام رساند.

جیووانی از زمان کودکی به ورزش علاقه داشت، اما بزرگ‌ترین عشقش مسابقات موتوری بود. همین باعث شد تا او تبدیل به راننده­ای برای تیم لانچیا شود.

Lancia Beta Torpedo 1909
Lancia Beta Torpedo 1909

تاریخچه شرکت:

راننده مسابقه‌ای فیات یعنی وینچنزو لانچیا (1881-1937) و دوستش کلادیو فوگولین (Claudio Fogolin) (1872-1945) در 29 نوامبر 1906 در شهر تورین، شرکت را با نام Lancia & C. Fabbrica Automobili تأسیس کردند.

اولین خودروی لانچیا ” Tipo 51″ که بعدها “Alfa” نامیده شد در سال 1907-1908 تولید شد. این خودرو دارای یک موتور کوچک 4 سیلندر با 28 اسب بخار بود. در سال 1915 هم “Jota” که اولین تراک تولیدی لانچیا بود پا به عرصه فروش گذاشت.

lancia aprilia
lancia aprilia

در سال 1937 وینچنزو بر اثر حمله‌ی قلبی از دنیا رفت و همسرش میگلتی لانچیا و پسرش جیانی لانچیا شرکت را در دست گرفتند. آن‌ها ویتوریو جانو (Vittorio Jano) را متقاعد کردند تا در لانچیا به عنوان مهندس فعالیت کند. جانو با تولید مدلهای مختلف آلفا رومئو شامل 6C و P2 و P3 و بعضی از مدل‌های مسابقه‌ای موفق آن زمان نام و اعتباری را برای خود دست و پا کرد.

lancia aurelia b24s spider
lancia aurelia b24s spider

جیووانی در سال 1950 رئیس شرکت لانچیا شد ولی متأسفانه او پول زیادی در سرمایه‌گذاری‌های بی‌ثمر هدر داد و همین باعث شد تا بخش بزرگی از شرکت را در سال 1957 به Carlo Pesenti بفروشد. بعد از آن او شروع به تجارت مواد غذایی کرد و مدتی را در برزیل به سر برد. او 2 پسر (Mariele و Vincenzo) از ازدواج اولش و یک پسر (Lorenzo) از ازدواجش با Jacqueline Sassard داشت.

فیات در اکتبر 1969 طی یک مزایده پیشنهاد خرید را به لانچیا ارائه داد و لانچیا به‌عنوان شرکتی که در حال از دست دادن مقدار زیادی از سرمایه‌اش بود این پیشنهاد را پذیرفت. این پایان کار لانچیا نبود و در سال 1970 مدل‌های جدیدی مانند Stratos, Gamma و Beta تولید شدند تا ثابت کنند فیات می‌خواهد نام تجاری را که به دست آورده، حفظ کند.

در طی سال‌های 1970 تا 1980 لانچیا موفقیت‌های بزرگی را در بسیاری از مسابقات رالی در سراسر جهان به دست آورد.

lancia fulvia
lancia fulvia

در سال 1980، لانچیا همکاری را با شرکت سوئدی Saab Automobile با فروش لانچیا Delta تحت عنوان Saab 600 در سوئد آغاز کرد. در سال 1985 نیز Lancia Thema از پلتفرم مشترک با Saab 9000 و Fiat Croma و AlfaRomeo 164 بهره می‌برد.

در سال 1990، دیگر تمام محصولات لانچیا نزدیک به محصولات فیات بودند.

در سال 2007 نام شرکت لانچیا به نام Lancia Automobiles S.p.A تغییر یافت. که 100 درصد توسط Fiat Group Automobiles S.p.A., اداره می‌شد.

lancia flamina
lancia flamina

در 2011 لانچیا در مسیر تازه ای پا گذاشت و مدل‌های جدیدی را توسط کرایسلر اضافه کرد و تحت نام لانچیا در بسیاری از بازارهای اروپایی فروخت، در مقابل هم بعضی از محصولات ساخته شده توسط لانچیا نیز در بازار تحت نام کرایسلر به فروش رفتند.

در سال 2014 نیز صادرات لانچیا قطع شد و از آن به بعد مدل‌های لانچیا فقط در ایتالیا ارائه می‌شود.

lancia lc2
lancia lc2

لوگو

لوگوی اصلی لانچیا توسط Carlo Biscaretti di Ruffia طراحی شد. علامت نشان‌دهنده lance (نیزه) و سپر با پرچم است. (در زبان ایتالیایی لانچیا به معنی نیزه است).

Lancia
لوگوی شرکت در سال 2007 بازطراحی شد.

Lancia Logo
لانچیا یکی از مبتکران و نوآوران صنعت خودروسازی بوده که بسیاری از شهرت خود را مدیون این نوآوری‌هاست، در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره ای کوتاه می‌نماییم؛

نوآوری‌ها

از این نوآوری‌ها می‌شود به Theta مدل 1913 اشاره کرد که اولین خودرو با سیستم الکتریکی در اروپا بود که از تجهیزات استاندارد بهره می‌برد.

اولین خودرو با تکنولوژی مونوکوک (Monocoque – Type Body) (استفاده از شاسی و بدنه یکپارچه) را در خودرویی با نام Lambda در سال 1922 تا 1931 به کار برد، همچنین سیستم ‘Sliding Pillar’ که در سیستم تعلیق جلو، فنرها و دامپرهای هیدرولیک را در یک واحد یکپارچه قرار می­دهد و در بیشتر خودروهای تولیدی لانچیا قرار گرفت (تا زمان خودروی جایگزین Appia در سال 1963)

همین‌طور در سال 1948 اولین گیربکس 5 سرعته را در خودروی تولیدی به کار برد (Series 3 Ardea)

lancia montecarlo
lancia montecarlo

این کمپانی همچنین اولین مدل موتورهای بهبود یافته‌ی V6 را در سال 1950 در مدل Aurelia به کار برد و همچنین با استفاده از همین تنظیمات و تجربیات، موتورهای V8 و V12 را نیز توسعه داد. و نیز اولین کمپانی­ای بود که موتورهای V4 را تولید کرد.

(بحث توسعه موتور توسط لانچیا یک بحث طولانی است که باید کامل بررسی شود و اولین تغییرات را مهندس لانچیا (Francesco De Virgilio) برای کاهش لرزش موتورهای V شکل در آن زمان با تغییر زاویه بین بلوک‌های سیلندر انجام داد که بیش از این گفته، از حوصله این مقاله خارج است.)

lancia thema
lancia thema

این کمپانی اولین شرکتی بود که موتورهای V4 را به طور گسترده استفاده و تولید کرد. (در بعضی منابع به فورد و ZAZ نیز اشاره شده است)

همچنین لانچیا در استفاده از سیستم تعلیق‌های مستقل در خودروهایش نیز پیشگام بود.

(تعلیق مستقل، سیستمی است که هر چرخ مستقیماً و به صورت جداگانه تکان می‌خورد (نوسان می‌کند) که باعث نرم‌تر شدن سیستم تعلیق می‌شود.)

lancia stratos
lancia stratos

علاوه بر آن‌ها، لانچیا ترانس اکسل­های جلو را نیز در مدل‌های Aurelia و Flaminia توسعه داد.

(ترانس اکسل: مجموعه‌ی سیستم تعلیق و گیربکس در یک پوسته‌ی واحد که برای خودروهای دیفرانسیل جلو کاربرد دارد.)

lancia delta s4
lancia delta s4

و تعدادی دیگر از نوآوری خودرو که در بعضی از منابع به اسم لانچیا ثبت شده بود، ولی چون منبع معتبری در ای باره در دسترس نبود از گفتن آن صرف نظر کردیم.

این بود مختصر شرحی بر تاریخچه لانچیا، امیدوارم مورد قبول شما عزیزان قرار گرفته باشد.

Festival of Speed
Festival of Speed

ادامه دارد …

صادق رحمانی – دانشجوی کارشناسی نرم‌افزار

21 دیدگاه

  1. شاهین
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    به به! دست داوش صادق گلمون درد نکنه،داداش خیلی عالی و تک بود.مرسی واقعا.
    خواستم فقط عرض ادبی بکنم.در مورد لانچیا هم… چیزی ندارم بگم! 🙂
    ارادت

    پاسخ
      1. Mostafa&S
        سوابق: (318 دیدگاه) ,

        درود
        داداش صادق عالی بود
        خیلی خوشحال شدم خسته نباشی
        ارادت…

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل صادق
          صادق
          سوابق: (2130 دیدگاه) ,

          زنده باشی مصطفی جان،
          خیلی خوشحالم که استفاده کردی و دوست داشتی

  2. حسین
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    بچه ها جک j5 دستی سانروف داره ؟
    قطعات میدانم گیر نماید
    ولی تو اصفهان گیر میاد به نظر شما

    پاسخ
  3. حسین
    سوابق: (1172 دیدگاه) ,

    درود بر صادق عزیز.
    عالی بود. فکر نمیکردم لانچیا اینقدر مهم بوده. ممنون بابت مطلبت

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      درود حسین جان

      اتفاقا یکی از مهمترین دلایلی که سراغ لانچیا و امثالهم رفتم، همین بود که بعضیا درست نمیشناختنشون و بعضا فکر میکردن که شرکت کوچیکی هستش

      و همینطور منبع درستی هم توی سایتای فارسی زبان از تاریخچه ی این شرکت نبود

      برای همین بود که اینو انتخاب کردم

      در کل خوشحالم که استفاده کردی

      ارادت

      پاسخ
  4. SajadZB
    سوابق: (184 دیدگاه) ,

    خسته نباشین (صادق)
    اون تیکه مطلبتو نگرفتم که درمورد تولید مدل های مختلف آلفارومئو میگه،آلفا چه ربطی به لانچیا داره؟ممنون میشم یه توضیحی بدی.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      زنده باشی سجاد جان

      اون قسمت هم میگه: ویتوریو جانو که مهندس شرکت لانچیا شد، یه سری مدل های آلفا رومئو هم طراحی و تولید کرد که باعث مشهور شدنش شد

      به این معنی نیست که لانچیا آلفا تولید کرده باشه، اون مهندسه برای آلفا هم حتما توی دوره ای کار میکرده

      ارادت

      پاسخ
  5. Mohammad S.F
    سوابق: (202 دیدگاه) ,

    سلام به داداش صادق گل.
    فقط خواستم بگم خیلی مطلبت عالی بود. واقعا جای خالیش احساس میشد.

    خیلی حیفه که همچین شرکتی با این سابقه درخشان توی خودروسازی و مسابقات الان به این وضعیت افتاده

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      درود به داش محمد گل گلاب، خوشحال شدم کامنتت رو اینجا دیدم

      راستش محمد منم خودم خیلی دلم به حال لانچیا میسوزه، انصافا دیگه اینجوری به حاشیه رفتن حقش نبود

      امیدوارم فیات بعد از این پروژه هایی که در دست انجام داره و به خصوص روی مازراتی و آلفا تمرکز کرده، بعدش یه فکری هم به حال لانچیا بکنه (که البته شخصا بعید میدونم)
      ولی واقعا حیفه…

      ارادت داداش

      پاسخ
  6. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    مرسی داداش صادق عالی بود

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل mahdi
    mahdi
    سوابق: (627 دیدگاه) ,

    درود
    از صادق عزیز بابت ارائه مطلب زیبا که فراموش شده هم بود سپاسگزارم
    در مورد لانچیا اطلاعات کمی موجوده
    اما مدل lancia delta و lancia montecarlo و Lancia Beta Torpedo 1909 جالب هستند
    در مورد مدل lancia fulvia از نمای روبرو و کنار تا حدودی یادآور BMW 2002 هست
    سپاسگزارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      درود مهدی جان

      به خدا شما بچه ها شرمنده میکنید، انجام وظیفه بوده داداش

      پاسخ
  8. علی آقا
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    آقا این lancia montecarlo چقدر خوشگله. ب کمی تغییر و بهینه سازی تو سال ۲۰۱۵ هم میتونه به بازار ارائه بشه.

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل Erfan
    Erfan
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    درود
    دمت گرم صادق جان واقعا من اطلاع چندانی در مورد لانسیا (لانچیا) نداشتم. ممنون که بر معلوماتمون افزودی.
    خسته نباشی.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل صادق
      صادق
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      زنده باشی عرفان جان. ممنون داداش

      من اینجا شاگردی بیش نیستم

      پاسخ
  10. هادی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام : من ازسال 1977تاسال 1990 لانچیا سوارمیشدم مدل مال من بتا برلینا 2000سی سی بود وامکاناتی که الان روی ماشینا میذاران اون موقع بصورت استانداردروش بود رینگ اسپرت . چهارچرخ دیسک . کروزکنترل دستی . کولر .فرمان بشکن و هیدرولیک .نورچراغ ها نسبت به وزن وارده روماشین وسربالایی وسراشیبی بالاوپایین میرفت. موتور خورجینی وچراغهای اخطارتعمیروتعویض لنت وروغن … و 0تا100رو تو 7 ثانیه طی میکرد .ومصرفش 6لیترتو100کیلومتربودحداکثرسرعتش هم 220بودکه واقعا هم میرفت و… قیمتش صفرش اون موقع 750000ریال بودکه موقع تحویل صندوقش برات پرازلوازم یدکی کاربردی مثل صفحه کلاچ ولنت ترمز وپیستون و… بصورت مجانی میکردن که من هنوزاون لوازمودارم واصلا استفادم نشد.درضمن هراطلاعاتی که خواستین درموردش بدونین میتونم بهتون بدم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.