لندروور رنجروور اووک مدل ۲۰۱۴

اووک 2014 شباهت بسیاری به مدل معرفی شده در سال ۲۰۱۲ دارد. در واقع، تغییر عمده‌ای در این مدل ایجاد نشده و تنها تفاوت کلیدی، سیستم گیربکس ۹ دنده به جای ۶ دنده اتوماتیک است و تغییرات سرعت در بازه‌های بیشتری صورت می‌گیرد. در خروجی موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر با ۲۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۹ نیوتن‌متر گشتاور، تغییری ایجاد نشده و استفاده از سیستم گیربکس جدید با علامت سؤال‌هایی روبرو است؛ این که این کار باعث شده مصرف سوخت بهبود یابد یا عملکرد خودرو بهتر شود، در ادامه مشخص خواهد شد.

2014 Land Rover Range Rover Evoque
2014 Land Rover Range Rover Evoque

اووک ۲۰۱۴ در هر تست سرعتی، عملکردی آهسته‌تر دارد. به عنوان مثال برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، به ۰/۳ ثانیه زمان بیشتر، یعنی ۶/۹ ثانیه نیاز دارد و در تست یک‌چهارم مایل به جای زمان ۱۵/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۰۶ کیلومتر بر ساعت، ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت نشان می‌دهد. دلیل این موضوع، شاید از وزن کلی باشد؛ وزن ۱۸۶۷ کیلوگرمی اووک ۲۰۱۴ تست شده، ۴۷/۶ کیلوگرم از مدل ۲۰۱۳ سنگین‌تر است.

2014 Land Rover Range Rover Evoque
2014 Land Rover Range Rover Evoque

سیستم گیربکس ۹ دنده اتوماتیک در زمینه مصرف سوخت خود را نشان می‌دهد. طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مدل فعلی اووک دارای مصرف سوخت ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در جاده است و این در حالی است که این مقادیر برای مدل سال ۲۰۱۳، به ترتیب ۱۱/۸ و ۸/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود. با این حال در بررسی که انجام شد، مصرف سوخت ۱۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شد. البته می‌توانیم این ناهمخوانی را به ناآشنا بودن سیستم گیربکس ۹ دنده ارتباط دهیم.

2014 Land Rover Range Rover Evoque
2014 Land Rover Range Rover Evoque

سیستم گیربکس جدید، شاید تعداد دنده‌های بیشتری داشته باشد، ولی لزوماً به معنای سواری بهتر نیست. با این سیستم گیربکس جدید، برخی نسبت‌ها در شتاب‌گیری تغییر کرده است. با کنترل پدال گاز، بالا و پایین رفتن دنده‌ها به سرعت انجام می‌شود، ولی اگر راننده بخواهد از یک مسیر با قدرت بیشتری عبور کند و دنده سبک‌تری بخواهد، سیستم گیربکس ۹ دنده اندکی زمان برای جابجایی در دنده‌ها نیاز دارد. در نتیجه، یک تأخیر واقعی در واکنش تعویض دنده شاهد خواهیم بود که برای عبور از سراشیبی مشکل ایجاد خواهد کرد.

Land Rover Range Rover Evoque Interior
Land Rover Range Rover Evoque Interior

راه‌حل این مشکل، استفاده از پدال شیفتر است. البته شیفت دنده‌ها به خوبی برخی سیستم‌های دو کلاچه نیست؛ ولی به اندازه کافی دارای واکنش سریع است که بتواند در مواقع لزوم، نیازهای راننده را برطرف کند. البته به غیر از انتخاب کننده شیفت دنده در حالت اسپرت، سیستم هوشمند گیربکس می‌تواند به راحتی فرمان پدال ها را نادیده بگیرد. همچنین پس از دور موتور ۵۰۰ دور بر دقیقه، سیستم گیربکس ۹ دنده به صورت اتوماتیک به یک دنده بالاتر می‌رود.

داخل کابین با این که هنوز هم صدا و نویز بیش از حدَّ معمول در مقایسه با خودروهای رقیب است، ولی نسبت به مدل سال قبل، آرامش بیشتری دارد. فاصله کوتاه محورهای عقب و جلو، ابعاد متناسب و سیستم فرمان الکتریکی دقیق و سریع، باعث شده تا اووک یک خودروی سریع و چابک باشد. با وجود وزن بیشتر خودرو بر روی چرخ‌های جلو، تمایل به حرکت مستقیم در پیچ‌ها یکی از موارد ثابت در کنترل اووک است.

از دیگر تغییرات عملکرد اووک، فاصله توقف آن از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت است. در مدل سال ۲۰۱۳ این فاصله ۵۰/۲۹ متر بود و این درحالی است که مدل جدید عملکردی ضعیف‌تر نشان داده و این عدد ۵۴/۲۵ متر است. البته یکی از دلایل، می‌تواند استفاده از تایرهای تمام‌فصل پیرلی مخصوص SUV باشد. در عوض، سیستم ترمز، احساس بسیار خوبی را در هنگام ترمزگیری با ‍پدال منتقل می‌کند و کنترل بسیار خوبی ایجاد کرده است.

طراحی داخل کابین اووک در خودروی تست با استفاده از پکیج دینامیک پرمیوم ارتقا یافته است که شامل امکاناتی چون صندلی‌های چرمی منفذ دار با تضاد رنگ دوخت می‌شود. با اینکه ای خودرو در پایین‌ترین لیست قیمت محصولات رنج روور قرار دارد، ولی باز هم استفاده از طراحی‌های بالا در اووک، هزینه بالایی را می‌طلبد. بسته‌هایی مانند دینامیک به لک ادیشن ۳۰۰۰ دلاری و سیستم کنترل جرکت انطباقی با قیمت ۱۲۹۵ دلار، قیمت خودروی تست را بالا برده‌اند. در بسته دینامیک به لک ادیشن، امکاناتی چون طرح اگزوز، علامت رنج‌روور بر روی بدنه و عقب و چرخ‌های آلومینیومی ۲۰ اینچی اضافه می‌شوند. ولی از همه مهم‌تر بسته دینامیک پرمیوم که قیمتی برابر با ۱۵ هزار و ۲۰۰ دلار دارد و در نهایت قیمت مدل تست را به ۶۳۷۱۵ دلار رسانده است. در بسته دینامیک پرمیوم، در کنار گرم‌کن صندلی‌های چرمی هوشمند، امکاناتی مانند سقف آفتاب‌گیر پانورامیک، چراغ‌های مه‌شکن، گرم‌کن چرخ فرمان، چراغ‌های زنون انطباقی با تمیزکننده خودکار، جلوپنجره سیاه‌رنگ، دریچه‌های کناری و پوشش آلومینیومی پدال‌ها در دسترس قرار گرفته است.

وقتی صحبت از طراحی پیش می‌آید، اووک هیچ جای سؤالی باقی نمی‌گذارد. طراحی بی‌نظیر این خودرو، حتی باعث می‌شود که مشتری از برخی نقاط ضعف آن چشم‌پوشی کند. [دانلود ویدئو]
[jwplayer mediaid=”67778″]

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، ۵ سرنشین، ۵ در واگن.
  • قیمت مدل تست: ۶۳۷۱۵ دلار (قیمت پایه: ۴۱۹۹۵ دلار)
  • نوع موتور DOHC 16-valve inline-4 با توربوشارژ و خنک‌کننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخت‌رسانی انژکتور مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۹۹ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۳۹ نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۹ دنده اتوماتیک با قابلیت پدل‌ شیفتر.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۶۶ متر.
  • طول ماشین: ۴/۳۷ متر.
  • عرض: ۱/۹ متر.
  • ارتفاع: ۱/۶۷ متر.
  • وزن کلی: ۱۸۶۷ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۳/۹ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۲۱۵/۶۵ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۲۵ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۲/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

36 دیدگاه

  1. Ehsan
    سوابق: (1252 دیدگاه) ,

    احتمالا با تعداد دنده هاش میخواد روی کشنده ها رو کم کنه

    پاسخ
    1. slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      خیلی ماشین خوبیه …اما ای کاش یه موتور قویتر هم برای این ماشین وجود داشت…

      پاسخ
      1. خاوری مزراتی
        سوابق: (1104 دیدگاه) ,

        البته بالای عکسها در این لینکها از رندر این خودروها سخن گفته و اونها رو مدل2017 گفته ولی تصاویر خیلی واقعیه!!!؟؟؟
        سری هفت جدید بسیار بسیار زیبا و کلاسیک طراحی شده بنظرم

        پاسخ
    1. mory
      سوابق: (403 دیدگاه) ,

      آفرین اگه به من بگن یه آفرود میتونی برداری اولیش یه رنج رووره
      هاها البته بعد از G-class

      پاسخ
  2. Un4given
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    بنظرم هر چقدر هم نتایج بدی تو تستها داشته باشه، بازم آمریکاییها طالبشن مخصوصا سلبریتیهاشون که بیستر روور اسپرت حال میکنن .

    پاسخ
    1. خاوری مزراتی
      سوابق: (1104 دیدگاه) ,

      طراحیش بسیار زیباست و دلبری میکنه… موندم بین این و ماکان 🙂 🙂

      پاسخ
  3. امین
    سوابق: (115 دیدگاه) ,

    اصلا خوشم نمیاد بعضی خودروساز ها تو مدل جدیدشون نسبت به مدل قبلی هیچ تغیری نمیدن(از نظر ظاهری)
    همیشه یه زیبا(مثل اووک)میتونه زیباتر بشه!

    پاسخ
  4. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    با یه رنگلر 20 هزار دلاری تو افرود میگیرمش
    ماشین های لند روور از بی کیفیت ترین و پر خرج ترین و پر اشکال ترین خودرو های دنیا هستند.البته نسبت به بقیه خودروساز های مهم دنیا.
    بچه ها تولید پارس elx متوقف شده??
    تو نمایندگی ها نوش هست??

    پاسخ
  5. محمد ، ماشین فقط ژاپنی ، بخصوص تویوتا و نیسان
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    از فرمونش خوشم نیومد ، اسب بخارش هم با پرادو یکیه ، من پرادو رو بیشتر دوست دارم هرچی نباشه موتور تنفس طبیعی سگش به توربو می ارزه

    پاسخ
  6. شایان
    سوابق: (1312 دیدگاه) ,

    واقعا واسه این میخوان پول بدن خیلی عذر میخوام ولی خیلی باید خر باشن

    پاسخ
  7. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    خیلی قشنگه و عاشقشم ولی پورشه ماکان سرتره

    پاسخ
  8. gheysar
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    خریدار اول این ماشین اگه زن زلیل باشه یا نباشه دیوید بکهامه. و بعد اونم پسراشن.

    این ماشین بدی نیست سرتاسر هیجان ولی در مورد قدرت این طور نیست.

    پاسخ
  9. ali
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    رنجرور اووک طراحی بسیار خوبی داره. ولی از لحاظ کیفیت و تکنولوژی و سواری رقیبای المانی و بعد ژاپنی ازش سرن …

    پاسخ
  10. چاپلو
    سوابق: (486 دیدگاه) ,

    انصافا طراحیش عالیه هم عضلانی و هم خشن رنگشم خیلی قشنگه موتور خیلی خوبی هم داره یه موتوری 2 لیتری پر قدرت واقعا 240 اسب خوبه اما مصرفش یه کم زیاده ولی گشتاور خوبی داره و کوچیک و جمع جوره در کل یه اس یو وی لوکس با یه موتور قوی و پر قدرت داریم که میشه بهش اطمینان کرد
    هرچند قیمتش یه کم زیاده ولی داشتم میخریدمش حتما.

    پاسخ
  11. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    شکل بیرونی خیلی خوبی داره و داخلش زشت نیست اما خیلی چیز خاصی هم نداره.اما موتورش اصلا به ظاهرش نرفته و بنظرم خیلی سوسوله.مشخصه که لندروور هدفش ساخت یک ماشین درون شهری بوده یا نهیتا جاده ای بوده نه افرود.امکانات این ماشین رو فقط ماشین های لوکس و باکلاس داره.در ضمن کدوم ماشین افرودی انقدر روی مصرف سوخت و گیربکسش کار میکنن تا مصرفش به اندازه یک ماشین سواری معمولی برسه؟فکر کنم بهتره این ماشین رو با ماشین هایی مثل x6 مقایسه کرد نه با پرادو جیپ رنگلر

    پاسخ
    1. چاپلو
      سوابق: (486 دیدگاه) ,

      به نظر من موتورش واقعا عالیه هرچند تا حالا ندیده بودم برای همچین ماشینایی اینقدر دنده بزارن و قصدشون از اینکار چیه خدا میدونه
      ولی اگه موتور همون پرادو رو با این ماشین مقایسه کنید ینی
      موتور پرادو که یه 4lt v6 و hp270
      و موتور اووک که 4 سیلندر 2lt و 240hp میبینید که خیلی ضعیف تر نیس و در حد خودش عالی عمل کرده البته درسته که قابلیت های رنگلر رو تو افرود نداره چون کلا رنجروور تو کلاس دیگه ای کار میکنه و با مقایسه ی قیمت اووک و رنگلر میشه اینو فهمید

      پاسخ
  12. امین
    سوابق: (139 دیدگاه) ,

    قشنگه.
    تو برنامه تخت گاز هم مجری ازش راضی بود.
    کلا ماشین باشخصیت خوب و قابل اعتمادیه و نیاز صاحبش رو ارضا میکنه.
    خوش بحالشون ما که فعلا باید با پراید حال کنیم

    پاسخ
  13. علیرضا
    سوابق: (102 دیدگاه) ,

    من به زودی از ایران میرم، دلیل مهاجرتم 80% ماشینه، کل زندگیم رو میفروشم و میرم یه کشوری که ماشین عالی و زندگی خوب داشته باشم. دیگه امیدی به مسئولین نامسئول کشور عزیزمون ایران ندارم. حاضرم نون خالی بخورم ولی بهترین ماشین و خونه و شهری تمیز و با نظم داشته باشم.
    یه ماشین 50هزار دلاری رو اینجا 500میلیون باید بخری در صورتیکه 150میلیون بیشتر نیست قیمت اصلیش چی بگم والا

    پاسخ
    1. mory
      سوابق: (403 دیدگاه) ,

      منم دوس دارم برم و فقط به خاطر ماشین نیست اما ماشین توش نقش مهمی داره
      جامعه شهری و اقتصاد و تورم و…
      اگه خاستی بم میل بزن تا مشورت کنیم درس چی خوندی من چی خوندم و…

      پاسخ
    2. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      حالا کجا میخوای بری البته اگه دوست داری نگو

      پاسخ
  14. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    طراحیشو دوس دارم در کل ماشین دوس داشتنی هست

    پاسخ
  15. Car Designer
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    انقدر بدم میا این اروپایی ها سوسول بازی در میارن…
    دنده رو زیاد میکنند…
    توربو شارژر میزارن….
    سوپر شارژر میزارن ….
    هیبرید بازی در میارن..
    بلندگو صدا اگزوز اسپرت
    دنیا فقط گرند چروکی SRT8 که هفت همشون رو میخوابونه…
    زنده باز تنفس و صدای طبیعی

    پاسخ
  16. علی
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    میگم میخاید ضبط و اینه بقل و صندوق عقب رو هم
    برداریم که ساده تر شود
    اصلا اون زیرم خیلی شلوغه میخاید ترمز و کلاجم حذف
    کنیم اصلا گازم حذف کنیم

    پاسخ
  17. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بی نظیره من از وقتی این ماشینو دیدم دیگه به ماشین دیگه ای فکر نمیکنم

    پاسخ
  18. پویا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر من این ماشین عالیه ولی حیف که پولم بهش نمیرسه لامصبا یکم ارزون تر 15 تا 20 هزار دلار به نظر من کافیه

    پاسخ
  19. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    ممنون از سایتتون
    چجوری میشه متوجه شد که رنجرور مدل اووک چه استانداردهایی داره؟
    مثلا ایزو و بقیه موارد
    ممنو میشم کمکم کنید

    پاسخ
  20. Arvin
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام ودرود،دوستان گلی که میگن پرادو بهتره،یکم مطالعه داشته باشین عزیزان،این ماشین اسپرترین ماشین اینگلیسه،دارید با آفرودترین ماشین ژاپن مقایسه میکنید؟ هرچند بازم ژاپن هیچ پخی نسبت به اینگلیس نیست ولی درستش اینه که رنج روور ایوک رو با ماشینهای اسپرت مقایسه کنید مثل ایکس شیش،خننده داره بگید ایکس شیش بهتره،ضمن اینکه آفرودیترین ماشین رنج روور با هیشکی شوخی نداره

    پاسخ
  21. بابک
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    این ماشین از نزدیک تو اهواز دیدم. خیلی خشکله و توستالجبک . اما طرفدار نداره. ولی بگم واقعا خاص و قشنگه .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.