سوئدی زیبا یا بریتانیایی اصیل؟ جدال ولوو XC90 و لندروور دیسکاوری

برای اینکه بفهمیم آیا SUV با تکنولوژی بالای ولوو یعنی XC90 می‌تواند در صدر کلاس SUVهای هفت‌نفره قرار گیرد یا نه آن‌را را در برابر لندروور دیسکاوری قرار داده‌ایم

نسل اول ولوو XC90 تصویر برند خود را تغییر داد. این خودرو یک SUV هفت‌نفرهٔ جعبه‌ای شکل، شیک و پریمیوم بود که در سال 2002 رونمایی شد تا اینکه درنهایت پس از گذشت 12 سال از معرفی، در سال 2014 از خط تولید خداحافظی کرده و جای خود را به نسل دوم داد. نسل دوم XC90 خودرویی کاملاً جدید است که مجهز به سیستم‌های ایمنی جدید و بسیار هوشمند، آخرین تکنولوژی‌های روز و خانواده‌ای از پیشرانه‌های بسیار کارآمد شده است. این ویژگی‌ها، SUV جدید ولوو را مستقیماً به صدر کلاس خود رسانده است.

dsc_9846_0_0_0

اما آیا با همهٔ این‌ها، XC90 جدید می‌تواند در برابر کهنه‌کار این کلاس یعنی لندروور دیسکاوری عرض‌اندام کند؟ چراکه همواره نزدیک‌ترین رقیب XC90، لندروور دیسکاوری بوده است درحالی‌که ازلحاظ قیمت هم XC90 با قیمت پایهٔ 45,750 در برابر دیسکاوری قرار می‌گیرد. همچنین در طول سالیان گذشته اگر یک SUV پالایش‌شده، کاربردی، با فضای داخلی زیاد، برخورداری از هفت صندلی و توانایی‌های آفرود واقعی می‌خواستید مسلماً لندروور دیسکاوری انتخاب پیش‌فرض محسوب می‌شد.

dsc_9893-copy_0_0_0

اما در حال حاضر باوجود عرضهٔ XC90 که کاملاً تغییر کرده، دیسکاوری که گرد پیری بر چهره‌اش نشسته هنوز هم به‌اندازهٔ کافی قدرت برای رقابت با SUV تازه‌وارد و تکنولوژی بالای ولوو دارد؟ ما برای یافتن پاسخ این سؤال، پشت فرمان هر دو SUV نشسته و آن‌ها را به نبرد دعوت کرده‌ایم.

dsc_9871_0_0_0

شروع رقابت

قابلیت‌های آفرود

نه‌تنها دیسکاوری به لطف ظرفیت کشش 3.5 تنی می‌تواند بارهای بیشتری را بکسل کند بلکه انتخاب بیشتر خریدارانی است که خواهان ‌یک SUV هفت‌نفرهٔ پریمیوم هستند که با آن قادر به رفتن در هر نقطه‌ای از کرهٔ زمین باشند. همچنین لندروور مجهز به کنترل کامپیوتری قفل دیفرانسیل و لاستیک‌های آفرود است درحالی‌که ولوو برخلاف لندروور فاقد حالت ویژهٔ آفرود است.

تکنولوژی

صفحه‌نمایش دیجیتالی XC90 شبیه به نمونه‌هایی است که در رنجروور و رنجروور اسپرت بکار رفته است درحالی‌که رابط کاربری اپل نیز یکی از بهترین عملکردها را دارد؛ اما دیسکاوری در این بخش سن بالای خود را نشان می‌دهد. البته مطمئن هستیم نسل جدید آن ‌که تا چند روز دیگر در نمایشگاه پاریس رونمایی می‌شود، مجهز به تجهیزات فراوانی خواهد بود که تکنولوژی دیسکاوری را ارتقاء می‌دهد.

راحتی

صندلی‌های دو ردیف عقب هر دو خودرو خوب است و 5 نفر در سفرهای کوتاه در دو ردیف صندلی‌های عقبی کاملاً راحت خواهند بود؛ اما صندلی‌های XC90 گسترده‌تر هستند و سازوکار باز و بست کردن آن‌ها نیز مناسب‌تر است به‌گونه‌ای که بسیار ساده‌تر می‌توان صندلی‌های ردیف عقبی را خوابانده و یا باز نمود.

نتیجه

مقام اول ولوو XC90

طراحی کاملاً جدید و بهره‌وری قابل‌توجه نسل دوم XC90 از آن‌ یک برنده می‌سازد. این خودرو شاسی مستحکم و درعین‌حال راحت، کاربردی بودن عالی و سطح بالایی از تجهیزات و تکنولوژی را ارائه می‌کند. همهٔ این‌ها را که به قیمت مناسب آن اضافه کنیم، XC90 به نقطهٔ عطفی برای ولوو تبدیل می‌شود. خودرویی که اولین محصول ولوو به‌حساب می‌آید که تهدیدی واقعی برای رقبای لوکس‌تر از خودش بشمار می‌رود. شاید در میان رقبا تنها آئودی Q7 را بتوان برتر از XC90 دانست.

مقام دوم لندروور دیسکاوری

گذشت زمان هنوز جذبه و ابهت دیسکاوری را کمرنگ نکرده است اما بااینکه در طول سال‌ها هموار بروز شده است، در برابر رقبای تازه‌نفسی مثل XC90 چندان توانایی مبارزه ندارد. بهره‌وری آن تا حدودی پایین بوده و تجهیزات کمتری را با قیمتی بالاتر ارائه می‌کند. بااین‌حال سواری دیسکاوری هنوز هم کاملاً بی‌صدا است و بهترین SUV هفت‌نفره‌ای است که توانایی‌های آفرود واقعی دارد. بعلاوه بااینکه نسل جدید دیسکاوری به‌زودی معرفی می‌شود ولی ما همین دیسکاوری سنتی و جعبه‌ای شکل را بیشتر از نسل جدید مدرن و دگرگون‌شده‌اش دوست داریم.

 

مشخصات فنی

  ولوو XC90 لندروور دیسکاوری
قیمت پایه 45,750 پوند 47,500 پوند
قیمت تست‌شده 50,025 پوند 49,025 پوند
فاصلهٔ بین دو محور 2.98 متر 2.88 متر
طول/عرض/ارتفاع 4.95/2.0/1.77 متر 4.83/2.05/1.88
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی 3 لیتری V6
قدرت 220 اسب بخار 250 اسب بخار
گشتاور 470 نیوتن متر 600 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
ظرفیت باک 71 لیتر 82 لیتر
حجم صندوق بار 451/1102/1951 لیتر 172/1260/2558 لیتر
وزن خالص 2130 کیلوگرم 2570 کیلوگرم
ظرفیت کشش 2700 کیلوگرم 3500 کیلوگرم
شتاب صفرتا 96 8.1 ثانیه 8.4 ثانیه
حداکثر سرعت 220 کیلومتر در ساعت 180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت اعلامی 5.7 لیتر (ترکیبی) 7.7 لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون 8.5 لیتر 10.4 لیتر

dsc_1314_0_0_0

منبع: AutoExpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

28 دیدگاه

  1. uss zumwalt DDG-1000
    سوابق: (4441 دیدگاه) ,

    انتخاب من ولوو
    هم شتاب و سرعت و مصرف سوخت بهتری داره

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      اونم چه شاهکاری اوف

      پاسخ
      1. علي
        سوابق: (902 دیدگاه) ,

        uss عزیز به تیتر بالا دقت کردی؟ میگه سوئدی زیبا که به نظرم اگه به مالکش بخوان احترام بذارن و باید بذارن بگن چینی زیبا منطقیتره. بریتانیای اصیل هم که هیچی نگم بهتره فقط و فقط دستامو رو به آسمان کنم بگم (((((یا چیکیتا)))) کافی باشه.

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          فعلا که ولوو موفق امیز داره عمل میکنه

  2. sajjad
    سوابق: (89 دیدگاه) ,

    ولوو Xc90 خوندن تستاشم لذت داره نمیتونم تصور کنم روندنش چه حسی داره !

    پاسخ
  3. حميد
    سوابق: (867 دیدگاه) ,

    خرید یک ولو xc90 خیلی از دور از دست رس نیست ولی من کلا حس خوبی به ولو ندارم

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      سلیقه های شخصی دلیل بر بد بودن ولوو نیست

      پاسخ
  4. مجید
    سوابق: (457 دیدگاه) ,

    به نظر من نمیشه صد در صد گفت کدوم بهتره چون اولا آفرود لندروور بهتره و طراحی و مدل ولوو جدیدتر و ثانیا به مصرف کننده ش ربط دارهء اگه درحد استفاده معمولی بخواید ولوو خوبه وگرنه فکر کنم هر کسی بدونه که خارج از جاده و تو شرایط سخت لندروور چه اعجوبه ایه

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      بله حق باشماست.
      لندرور هم غولی برای خودش
      ولی ولوو هم پیشرفتشو نمیشه نادیده گرفت

      پاسخ
  5. reza
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    این مقایسه کاملا اشتباه بود
    ولوو xc90اصولا ادعایی هم در زمینه آفرودنداره
    یه اس یو وی لوکس هست که رقیبش کیو ٧ audi و بی ام و x5 می تونه باشه
    قیمت تو مدل بنزینیش تقریبا سراسر اروپا از ٨٠ هزارتا شروع میشه و تا ١٢٠ هزارتا ادامه داره

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4257 دیدگاه) ,

    ولوو و دیگر هیچ.

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      لندرور هم عالیه

      پاسخ
  7. حسین
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    آمار ولوو اشتباه اعلام کردی !!
    ولوو 316 اسب بخار داره نه 220
    شتاب 0-100 ولوو هم 6.1 ثانیه هست نه 8

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل امیر دهقان
      امیر دهقان
      سوابق: (132 دیدگاه) ,

      ولوو XC90 مورد این مقایسه از نوع T5 مجهز به موتور 2 لیتری بنزینی توربو با 220 اسب بخار قدرت است. مدل مورد نظر شما T6 است با موتور 2 لیتری توربوشارژ و سوپر شارژر که 315 اسب بخار قدرت داره

      پاسخ
  8. رامکال
    سوابق: (195 دیدگاه) ,

    ولوو که کاملا عالی عملکرده.
    به ویژه توی همین آزمایش.
    در ضمن این رو هم باید در نظر بگیرید که ولوو نه مثل اون یکی ادعایی داره و نه سابقه ایی ولی میبینید که مهندسین سوئدی تونستند رقیبشون رو به خوبی کنار بزنند.
    قیافشم که کاملا جذابتره.

    پاسخ
  9. continental
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    خب داداش ولوو همچین موتوریم داره

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      دقیقا، ولوو موتور ای متنوعی داره ، احتمالا این دیزله

      پاسخ
  10. علی
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    کلا دیسکاوری یک آفرود تخصصی مقایسه با این خودرو مناسبتی نداشته. درسته ولوو قدش بلند اما بیشتر یک ماشین شهریه

    پاسخ
  11. ali
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دیسکاوی ازجهت افرود راندن نسبت به ولوو خیلی بهتر است , تفاوت گشتاور بین اینها قابل ملاحظه ای و مشخص است و ولوو ماشین داخلی شهری مناسب است
    انتخاب من لندرور

    پاسخ
  12. رافال M
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    ولوو که نهایت یه کراس تک دفه
    دیسکاوری خریدش توجیه بیشتری داره چون هم آفرود هست هم گشتاورش بیشتر ولی عقبش تنوع احمقانه و نسبت زشتی هست

    پاسخ
  13. Infinite
    سوابق: (168 دیدگاه) ,

    ولوو در این دو سال اخیر پیشرفت تحسین برانگیزی داشته. این خودرو ولوو رو هم من واقعا دوست دارم.
    اما خب شاید این مقایسه با لندرووری که عمری از عرضه اون گذشته کمی ناعادلانه باشه. با دیدن این مدل لندروور همیشه یاد National Geographic میافتم…

    پاسخ
  14. میثاق
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوست عزیز نویسنده تا جایی که من میدونم این نسخه از ولوو با این قیمت موتور 320 اسب بخاری داره نه 220 اسب بخار

    پاسخ
  15. سالار
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با تشکر از حسن طراحی و پیشرفت ولوو
    خودروی درجه یک و بی رقیب آفرود خاندان لندرور و رنجرور بی شک و شبه

    پاسخ
  16. hamid
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ولو و چینی نیست و سهامش رو یک شرکت چینی خریده و سوئدی هست چون داخل سوئد ساخته میشه در ضمن اینکه باید بگم گوشی اپل اصل در چین ساخته میشه ، پس چینه و خوب نیست ؟! برای استفاده در ایران شاید پاترول یکی از بهترین انتخاب ها برای افرود باشه مخصوصا اینکه اصلا در ایران دیسکاوری وجود نداره
    فقط ولوو xc90بهترین suvسال 2015 و 2016

    پاسخ
  17. muscle cars
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    توی شهر ولو توی افرود لندرور

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.