بهترین سامانه‌های اطلاعات و سرگرمی در خودروها

در عصر حاضر، انواع سامانه‌های اطلاعات و سرگرمی عضوی مهم و جدایی‌ناپذیر از خودروها، به‌خصوص انواع اسپورت و لوکس هستند.

car infotainment systems - 1
به جرأت می‌توان گفت نزدیک به همه خودروهای موجود در بازارِ امروز، حداقل گونه‌ای ساده از این سامانه را در خود دارند که هزینه آن به بهای کلی خودرو اضافه می‌شود. در این میان، خودروسازان معدودی هستند که پا را پیش‌تر گذاشته و نمونه‌هایی فراتر از سطح معمول ارائه می‌کنند. در زیر نگاهی به ۴ مثال شاخص می‌اندازیم.

بهترین کنترل – iDrive، ب‌ام‌و
iDrive در ابتدا پیچیده و کمی سردرگم‌کننده بود اما طی نسل‌های متوالی تکامل یافت و بدل به یکی از بهترین سامانه‌‌های اطلاعات و سرگرمی شد. البته به نظر می‌آید بعضی از فناوری‌هایی که به منظور نمای بهتر و خوش رنگ و لعاب‌تر بدان اضافه می‌شوند، درواقع اضافی هستند. با این‌که خود کمپانی تمایل به باب کردن استفاده از فرمان‌های صوتی دارد، هنوز هم دکمه دوار و 7 دکمه اطراف آن که در تمامی مدل‌ها وجود دارند، میان مردم و مالکان محبوب‌ترند.

car infotainment systems - 28
خیلی از افراد فقط موسیقی و نقشه را می‌خواهند و امکانات دیگر زیاد برایشان کاربرد ندارد. این دقیقاً نقطه‌ی اوج موفقیت iDrive است، چراکه دسترسی به آن‌ها تنها با اشاره روی یک دکمه صورت می‌گیرد. استفاده از نویگیشن بسیار آسان است و حداقلِ امکان اشتباه را دارد. برای دادن اطلاعات به آن می‌توانید از فرمان صوتی و وارد کردن دستی حروف استفاده کنید.

car infotainment systems - 24
جدا کردن صفحه‌نمایش به دو قسمت (مثلاً بخش موسیقی و نویگیشن)، نمایشگر پانورامیک عریض‌تر (در نسل جدید سری 7)، امکان سفارش نمایشگر بزرگتر، بهره‌مندی از Connected Drive و کیفیت صدای بسیار خوب حتی در نسخه‌های پایه از ویژگی‌های لذتبخش این سامانه‌اند. عدم پشتیبانی از اَپل کارپلی نیز (به زعم بعضی افراد) بزرگترین نکته منفی آن محسوب می‌شود؛ گرچه این مورد هم به‌زودی رفع خواهد شد.


بهترین قیمت – دیسکاور، فولکس واگِن
به‌راستی که نمونه ارائه شده توسط فولکس واگِن، سریع‌ترین نویگیشن موجود در تمامی خودروها را داراست!
از ویژگی‌های آن می‌توان موارد ذیل را نام برد: سرعت بسیار بالای شروع به کار، همگام‌سازی با تلفن همراه و نیز موقعیت‌یابی، پشتیبانی از اَپل کارپلِی، محیط کاربری ساده و به‌دور از هرگونه شلوغی، صفحه‌نمایش لمسی به‌همراه دکمه‌های مکانیکی (که پیشوسته در حال کمتر شدن هستند)، دید رضایت‌بخش هنگام تابش مستقیم نور آفتاب، دسترسی آسان به بخش‌های مختلف، سهولت دادن اطلاعات به سامانه و دقت خیلی خوب مسیریابیِ نقشه.

car infotainment systems - 23
البته با وجود این‌ها کیفیت نمایشگر و گرافیک نقشه زیاد هم خارق‌العاده نیست. کیفیت صدا نیز خوب است اما انتخاب گزینه‌های گران‌تر (مخصوصاً در مدل‌هایی همچون گلف) قطعاً پیشنهاد بهتری خواهد بود.


بهترین رابط کاربری – کاک‌پیت مجازی، آئودی
اولین بار در نسل نو آئودی TT مورد استفاده قرار گرفت. برای انجام وظیفه از چند نمایشگر پشت فرمان استفاده می‌کند؛ در حالی که اطلاعات پیشرانه هنوز قابل مشاهده هستند. می‌توانید تنها با فشردن دکمه “View” روی غربیلک فرمان، شکل و اندازه آن را تغییر دهید. بقیه موارد هم با فلِش‌های بالا و پایین کنترل می‌شوند.

car infotainment systems - 13
از بسیاری از جهات شبیه نمونه ارائه‌شده توسط فولکس واگِن است اما گرافیک و صیقل موجود در آن جلوه دیگری دارد. همه‌چیز یک جا جمع شده و کنترل اطلاعات و سرگرمی توسط چند منوی ساده انجام می‌شود، که نتیجه‌ی آن کاهش قابل‌توجه نیاز به دریافت اطلاعات از بیرون و تجربه کاربری بسیار لذتبخش است.

car infotainment systems - 9
نقطه ضعف این سامانه در نویگیشن آن نهفته، جایی که برای دادن آدرس مجبورید مسیر پیچیده‌ای را طی کنید. کار با صفحه لمسی MMI سخت بوده و تشخیص صدا ضعیف است. گزینه‌های پیشنهادی هم دقت کافی را ندارند و هربار باید آدرس مقصد را به‌صورت کامل وارد کرد!


بهترین از هر نظر – کامَند (Comand)، مرسدس بنز
تجربه کاربر در مدل‌های مختلف مرسدس بنز با رقیب دیرینه‌اش، ب‌ام‌و، کاملاً متفاوت است. به‌عنوان مثال در کلاس S که طوماری از ویژگی‌های مختلف را در دل خود دارد، استفاده از این سامانه به دلیل وجود چندین دکمه لمسی برای رسیدن به عملکردهای ساده، گیج‌کننده به نظر می‌رسد.

car infotainment systems - 6
دو نمایشگر شفاف اچ‌دی S کلاس، خود را به نسل کاملاً جدید کلاس E هم رسانده‌اند. یکی برای اطلاعات و سرگرمی و دیگری به‌عنوان پنل دیجیتال تجهیزات عمل می‌کند. قابلیت اتصال به کارپلِی و آندروید اتو از ویژگی‌های خوب این مجموعه به شمار می‌رود. نقشه‌ها و نویگیشنِ عالی، سهولت و سرعت وارد کردن آدرس و پیشنهادهای مناسب و استفاده از اینترنت برای یافتن نقاط مورد نظر از دیگر خصوصیت‌های قابل تحسین کامَند هستند.

car infotainment systems - 4
با توجه به این‌که مرسدس بنز دوست دارد طی حیات یک محصول، به‌روزرسانی‌های مختلفی برای تجهیزات داخل اتاق آن ارائه کند، احتمال این‌که این ویژگی‌ها به همراه موارد جدیدتر به مدل‌های دیگر هم سرایت کنند وجود دارد.


منبع: evo

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

25 دیدگاه

  1. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    یادمه توی یک سفر به اسپانیا طرف تجاریمون یک بی ام دبلیو داشت کل مسیر سیستم نویگیشن راهنمایش میکرد با صحبت کردن برام جالب بود

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3793 دیدگاه) ,

      آره. واسه ما که سوار پراید و پژو 405 میشیم دیدن این چیز جالبه.
      ولی…
      بهترین از هر نظر سیستم کامند مرسدسه.
      اصلا خود مرسدس هم از همه نظر بهترینه.

      پاسخ
    1. xan
      سوابق: (40 دیدگاه) ,

      چندتا از بهترین ها رو معرفی کرده نگفته همه که ! حتی نمونه پورشه و فیات-کرایسلر که من قبلا تو چند جا دیده بودم از این دو نمونه به عنوان بهترین اسم برده بودن توش نیست.
      ولی مسلما جای تسلا اینجا نیست و هیچ کارشناسیم ندیدم انتخابش سیستم سرگرمی و نویگیشن تسلا باشه !
      تو این زمینه جالبه ژاپنی ها ازشون تعریفی نمیشه و غیر نمونه فیات همه آلمانین.

      پاسخ
    2. Alireza
      سوابق: (28 دیدگاه) ,

      تسلا به علت آتش سوزی در سیستم باطری و موتورش چون تبدیل به ذغال میشه سیستم مولتی مدیاش براش نمیمونه که بخوان جز این لیست قرارش بدن.

      پاسخ
  2. Nima
    سوابق: (799 دیدگاه) ,

    یه نکته دیگه گفتین 5 مورد ولى ۴ تا معرفى کردین ها!!
    بى ام و ، فلکس واگن ، آئودى ، بنز

    پاسخ
    1. کاوه آهنگر
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      پنجمی به احتمال زیاد سیستم فوق پیشرفته دنا بوده که بدلیل اینکه در سطح بالاتری قرار دارد نسبت به رقبا ، شرکت در این رقابت را نپذیرفته است !

      پاسخ
        1. کاوه آهنگر
          سوابق: (333 دیدگاه) ,

          ژاپن به رقبا فرصت داده برای عرض اندام

  3. Bee
    سوابق: (61 دیدگاه) ,

    شما عکس آخر رو ببین،دیگه حرفی می مونه؟
    چند مدل ماساژ آخه؟
    تایلندی هم داره؟! :/

    پاسخ
  4. امیر
    سوابق: (229 دیدگاه) ,

    آقا یه چی بگم زشت نیست من تاحالا هیچکدومو ازنزدیک ندیدم وحس نکردم فقط عکساوفیلماشو دیدم

    پاسخ
  5. Nima
    سوابق: (799 دیدگاه) ,

    چرا زشت باشه. شما نباید خجالت بکشى اون مسئولى باید خجالت بکشه که حق داشتن این ماشینارو از من و شما محروم کرده.

    پاسخ
  6. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    دنا هم یدونه سیستم سامانه اطلاعاتی داره که البته فقط موزیک در حال پخش رو نمایش میده و اگر موزیک پخش نشه اسب ایران خودرو رو نشون میده

    پاسخ
  7. سیاوش
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    bmw حرف اولو میزنه
    فولکس واگونم کلاسیک و کاربردیه
    آئودی از همینجاش معلومه گیج کنندست

    پاسخ
  8. amirhosein
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    اقا خدایی سیستم R-link2 مال رنو هم عالیه بهترین سیستم های جهان هست خیلی جالبه

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    مال مرسدس که حرف نداره، البته هر سیستمی نقطه ضعف خودشو داره.

    پاسخ
  10. آرمین
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    مشخص هستش که مال مرسدس از هر نظر بهترین مثل بقیه قسمت های مرسدس که بهترین هستند

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.