پورشهلوتوس

دوئل پورشه کیمن و لوتوس اگزیج

در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌ها و دوئل‌های خودرویی پدال، این بار سراغ یکی از بخش‌های جذاب جهان خودرو یعنی کلاس خودروهای اسپرت رفته‌ایم. کلاسی که در آن خودروهایی حضور دارند که عملکردی نزدیک به سوپراسپرت‌ها را با قیمتی پایین‌تر ارائه می‌کنند. البته در خودروهایی که در رقابت‌های این گروه شرکت داده‌ایم، دو رودستر لوکس یعنی ب‌ام‌و Z4 و مرسدس بنز SLC هم حضور دارند که تا حدودی با دیگر شرکت‌کنندگان تفاوت دارند (به‌عنوان‌مثال غیرازاین دو خودرو، تمامی شرکت‌کنندگان دیگر از نوع موتور وسط هستند) اما ناچاراً به دلیل تعداد کم رودسترهای دونفره، این دو خودرو را هم در کلاس اسپرت‌ها جای داده‌ایم. همچنین لازم به ذکر است که خودروهایی چون آئودی TT و نیسان ۳۷۰Z را در بخش کوپه‌های کوچک حضور خواهند داشت؛ اما خودروهای حاضر در گروه اسپرت رقابت‌های ما عبارت‌اند از:

ب‌ام‌و Z4

مرسدس بنز SLC

پورشه کیمن

آلپاین A110

آلفارومئو ۴C

لوتوس اوورا

لوتوس اگزیج

لوتوس الیزه

در دور نخست دوئل‌های گروه اسپرت، پورشه کیمن و لوتوس اگزیج رودرروی همدیگر قرار گرفته‌اند. البته در این نبرد، نسخه‌های قدرتمندتر این دو ماشین یعنی کیمن S و اگزیج اسپرت ۳۸۰ حضور یافته‌اند.

پورشه کیمن

پورشه کیمن برای نخستین بار به همراه مدل باکستر در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. باکستر در اصل نسخهٔ رودستر کیمن است و این دو ماشین غیرازاین مورد، کاملاً با یکدیگر یکسان بوده و مشخصات و پیشرانه‌های یکسانی هم دارند. کیمن را می‌توان برادر کوچک‌تر و البته ارزان‌تر ۹۱۱ دانست که البته برخلاف برادر بزرگ‌تر از ترکیب موتور وسط استفاده می‌کند. این ترکیب موجب کاهش مرکز ثقل و درنتیجه افزایش چابکی و هندلینگ خودرو می‌شود. کیمن و باکستر هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارند که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. در این نسل دو تغییر بزرگ روی داده است. نخست اینکه عدد ۷۱۸ به نام کیمن و باکستر اضافه شده و دوم اینکه تمامی پیشرانه‌های شش سیلندر قبلی با نمونه‌های چهار سیلندر توربو جایگزین شده‌اند. نمونهٔ موردنظر ما، کیمن S است که از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تخت توربو استفاده می‌کند.

لوتوس اگزیج

لوتوس اگزیج برای اولین بار به‌عنوان یک اسپرت موتور وسط در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. البته اگزیج در طول این سال‌ها بهسازی‌ها و به‌روزرسانی‌های فراوانی را تجربه کرده و نسخه‌های مختلف زیادی هم از آن معرفی شده است. این ماشین هم‌اکنون در سری سوم خود قرار دارد که از سال ۲۰۱۲ به بازار آمده است. این سری هم در نسخه‌های گوناگونی عرضه می‌شود که ما برای این نبرد یکی از جدیدترین آن‌ها یعنی اگزیج اسپرت ۳۸۰ را انتخاب کرده‌ایم. این نسخه مجهز به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ است که ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، اگزیج اسپرت ۳۸۰ در بیرون هم از قطعات آئرودینامیکی فراوانی هم سود می‌برد و به آن لقب سوپراسپرت کُش داده‌اند.

 

مشخصات فنی

پورشه کیمن S لوتوس اگزیج ۳۸۰
پیشرانه ۲.۵ لیتری H4 ۳.۵ لیتری V6
قدرت ۳۵۰ اسب بخار ۳۸۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۴۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۶ ثانیه ۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر ۲۸۵ کیلومتر
مصرف سوخت ۹.۴ لیتر (ترکیبی) ۱۰ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۴۳۷ کیلوگرم ۱۱۰۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۷۰,۵۵۰ دلار ۸۶,۶۰۰ دلار

با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

 

[polldaddy poll=9735400]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. یاسین

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    اولین رای رو خودم با افتخار به پورشه دادم
    لوتوس اگزیج ماشین دوست داشتنیه واقعا حس فوق العاده ی یه رانندگی اسپرته اصلا سه تا نماینده داره نشون دهنده قدرت لوتوس در این سگمنته ولی من نظر شخصی علاقه به ژرمن ها دارم تو این سگمنت پس با احترام به لوتوس و طرفدارانش به کیمن رای دادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علي

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (848 ديدگاه)

      آخه لوتوس هم شد ماشین . باور کنید افت داره برای پورشه که بغل ی ماشین مسخره ایی مثل لوتوس حرکت کنه چه برسه مقایسه . با اینکه انسان جدی هستم ولی کلی خندیدم.فقط کافیه به کیفیت ساخت داخل و دریچه های هوا مدل پرایدش بیشتر دقت کنید.متاسفم برای اینگیلیس با این طراحیش .
      با تچکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. الف.ی

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1625 ديدگاه)

        داداش حالت خوبه؟
        من خودم به کایمن رای دادم ولی اصلا لوتوس ماشین بدی نیست.اتفاقا خیلی هم خاص تر از پورشه است.(چون اگزیج خیلی خیلی کمتر از کایمن در خبایون دیده میشه)
        علت اینم که دوستان به پورشه رای دادن اینه که کایمن خیلی خوبه نه اینکه اگزیج بد باشه.
        هی هی هی …..

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. یاسین

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (658 ديدگاه)

        علی اینجوریا نیست خداوکیلی لوتوس یکی از قدیمی ترین برند های اسپرت ساز انگلیسه که با وجود اینکه خیلیاشون در طی سالها ورشکست شدن لوتوس هنوز پابرجاس چون واقعا ماشیناش معنی خالص یه ماشین اسپرتن و خیلیم تو دنیا طرفدار دارن اصلا درست نیست راجع به یه برند با اصالت اینطوری حرف بزنیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. توحید

        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (57 ديدگاه)

        از تعداد دیس ها معلومه که چقد حرفت درسته

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. peyman

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (2026 ديدگاه)

      لوتوس رو دوست دارم .کاش کابینشو کمی جذاب طراحی مکردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. امپراتور لامبورگینی

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      [ در مقابل پورشه ] لوتوس واقعا جذابیتی برام نداره ( نه اینکه خودش جذاب نباشه ، گفتم در مقابل پورشه)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. اشکان

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (106 ديدگاه)

    یعنی 4 سیلندر با مهندسی پورشه معادل 6 سیلندر با مهندسی لوتوسه???!!!!یعنی اینقدر بهتره پورشه?گشتاورشم بیشتره لامصب!تازه 300 کیلو هم لوتوس سبک تره!ولی نتونسته ازش استفاده کنه…گیربکس پورشه ترکونده لامصب.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. gta

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (56 ديدگاه)

      توربوه رفیق

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (688 ديدگاه)

        جدای اون چینش سیلندر ها بوکسری هس

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Carbonado_GT

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (61 ديدگاه)

        لوتوس هم سوپرشارژه
        واسه دکور اون سوپرشارژ ها رو نذاشتن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Turbo

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      جناب اشکان پورشه توربو داره
      الکی که قدرتش به دست نمیاره
      بیشتر المانیا توربویی هستن و نفس طبیعیشون روز به روز کمتر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2751 ديدگاه)

    طفلکی لوتوس.??
    خدایی خیلی دلم به حالش میسوزه.
    هرچند رقابت نزدیکی بود.
    ولی پورشه از یه انجین تخت 4 سیلندر استفاده کرده.و این با توجه به قدرتی که گرفته مهمتره.
    در باره ی طراحی داخلی هم که نگم بهتره.
    خدایی آخه چرا لوتوس رو با پورشه انداختین؟؟؟؟؟!!!!
    اون از اف تایپ که با کامارو انداختین و اف تایپ به قیمتش به نظرم باخت.اونم از این.
    خیلی ظلم کردین.
    من خودم به پورشه رای دادم.ولی دلم به حال لوتوس سوخت.
    لوتوس باید با مک لارن متحد بشه برای پیشرفت.(لوتوس-مک لارن)
    و گرنه وضعیتش خیلی نمیتونه تو آینده خوب باشه.
    یه زمانی لوتوس خودش انجین طراحی میکرد و میساخت.ولی وضعیت الانش……………….
    هرچند هنوز هم کوهی از مهندسیه.??(دارم روحیه میدم نا امید نشه)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. dice

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (166 ديدگاه)

      دقیقا….مقایسه اف تاپ با کامارو از بیخ و بن اشتباه بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. تنها

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1477 ديدگاه)

        اره باید کامارو با ماسل کارای دیگه مقایسه میشد که محدودیت ها باعث شد با جگوار مقایسه شه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. just bentley continental

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (185 ديدگاه)

        نمی دونم چرا بیچاره اینگلیسیا باید براشون مش کل پیش بیاد واقعا مقایسه f type با کامارو یه واجعه در تاریخ هست البته شاسی بلند های لوکسم این مشکل بود واقعا به نظرم بنتایگا و رنج روور نباید با اونا مقایسه شن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. just bentley continental

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (185 ديدگاه)

        نمی دونم چرا بیچاره اینگلیسیا باید براشون مش کل پیش بیاد واقعا مقایسه f type با کامارو یه واجعه در تاریخ هست البته شاسی بلند های لوکسم این مشکل بود واقعا به نظرم بنتایگا و رنج روور نباید با اونا مقایسه شن پدال جان به نظرم جگوار رو ازنوع بزار تو گروه ی که واقعا حقشه و اون مقایسه رو حذف کن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (2751 ديدگاه)

        میترسم پس فردا هم بیان مک لارن 720 اس رو بندازن با دیمن.?
        بعد هم بگن چاره ای نداشتیم.?
        تو مجلات معتبر معمولا تست میشن این دو خودرو توسط افراد.
        مثلا اینطوری که شاهین احمدزاده سوار لوتوس و امیر دهقان سوار کیمن.?
        بعد هم تجربیاتشون رو میگن بعد از ما رای میخوان.
        ولی ما فقط طبق یه سری معیارهای از پیش تعیین شده رای میدم.
        شاید به حق هم نباشه.
        منظورم تو این مقایسه نیست کلا میگم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Ahmad

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    هر دو تا خواستنی هستند ولی یکشون رو پورشه ساخته که فوق العادست.در ضمن طراحی‌ داخلی کیمن واقعا زیباست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرزاد لاکچری

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    از لحاظ طراحی بیرون بنظرم لوتوس گوی سبقت رو بدجوری از پورشه ربوده اما طراحی داخلی دقیقا برعکسه هردو مهندسی رو واقعا معنی کردن و هردو بسیار قابل احترام ولی یه چیزی که هست لوتوس متخصص کاهش وزن ماشینه اصن عجیب غریب فرمول رژیم خودرو رو بلده با همه این اوصاف من به لوتوس رای دادم چون بنظرم توی این سگمنت از پورشه خاص تره همه حداقل واسه یه بارم که شده پورشه رو از نزدیک دیدن اما دیدن لوتوس شاید یک به ده باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آرش آمریکایی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (610 ديدگاه)

    لوتوس ماشین خیلی خوبیه ولی باید ارزون تر از این حرفا باشه
    طراحی کابینش بسیار سادس و خیلی قدیمی بنظر میرسه و اصلا احساس یه ماشین گرون رو نداره
    در صورتی که پورشه همه چیش تکمیله
    با این که همیشه لوتوس رو دوس داشتم و تو بازیهای کامپیوتری ازش لذت میبردم
    اما به دلایلی که گفتم به پورشه رای میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    نظر سنجیتون مشکل داره سه تا از خانواده ی لوتوس چرا باید باشن؟پورشه اونوقت باید یدونه باشه؟
    شدیدا با این رای گیری مخالفم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فیصل

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    پس R8 تو کدوم گروه بازی میکنه بریم بهش رای بدیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      نَفَست طلا فیصل جون …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی جذاب ولی با توجه به جمیع جهات پورشه به صرفه تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. NSX

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (172 ديدگاه)

    موتور پورشه واقعا اعجوبس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. gta

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (56 ديدگاه)

      نسل جدید انجینای کیمن توربو هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. gta

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (56 ديدگاه)

        و لوتوس مال راننده س … ، کیمن مال پسر بابایی که بیشتر با دخترا سر و کار داره از طرفی هم اهل گاز دادن و کل کل توی جاده هم نیست به اندازه مالک لوتوس ، کلا ازون برنداشته که جدای ، پورشه برا همه ماشین میسازه اما لوتوس برا بعضیا ، اون بعضیا با علاقه اون نود هزارتا رو‌میدن و حالش رو می‌برند ، چون خودشونو میخوان کیف کنم نه سرنشین دار با صدای سیستم مولتی مدیا…. . به زبان ساده اگزیج کلاه کاسکت میخواد

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیرحسین

          ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (102 ديدگاه)

          عالی گفتی
          لوتوس واسه راننده هاست
          شاید اونایی که فقط رانندگی واسشون مهمه کیمن که هیچی با خیلی از گنده تراشم عوضش نکنن

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. gta

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (56 ديدگاه)

      موتور ، اف دوازده ، لامبوها و در توربو ها موتور پی وان ، چهارصد و هشتاد و. هشت و نهصد و هجده اسپایدر فقط

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. Carbonado_GT

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (61 ديدگاه)

    لوتوس اگزیج 10000 پوند گرون تر از پورشه کیمن.

    زرشک !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      به به آواتارش رو‌نگاه کن ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. sunmartin

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    از هر لحاظ
    پورشه
    برند بالاترین برند دنیا
    مهندسی : پیچیده ترین و اصولی ترین مهندسی جهان
    کیفی: در حد بسیار خوب
    راندمان نسبت به حجم و پیشرانه بالاترین راندمان
    کیفیت و هیجان سواری:غیر قابل توصیف
    و از همه مهمتر ساخت آلمان
    پورشه فقط میشه با آئودی مقایسه کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. dice

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (166 ديدگاه)

      مرسدس و مکلارن و تویوتا کشک؟؟؟؟…. نگو پورشه… بگو مجموعه فولکس واگن..شاید اون موقعه تونستیم یه بحثی بکنیم که هست یا نه..در برابر جنرال موتور و دایملر و….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. e36

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (918 ديدگاه)

    کیمن فوق العادس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. روزبه

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    من هیچ وقت به یه فولکس بیتل تقلبی رای نمیدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. lancer evo

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (211 ديدگاه)

    درود
    این جور دوئل های پدال دیگ ب نظرم ی جورایی جذاب شده ولی ی چیز مسخره هم هست اونم اینکه دقت کنی همیشه المانیا بین ما ایرانیا خیلی محبوبن خب معلومه کیمن بیشتر رای میاره ولی الحق ک لوتوس مطمئنن ماشین بهتری هست نسبت ب کیمن ، کیمن درسته پورشس ولی همچین خاص هم نیس اگ 911 بود باز ی چیزی ولی از نظر رانندگی حرفه ای یا لذت رانندگی مطمئنن لوتوس از کیمن بهتره ، اینم خدمت دوستانی ک میگن چرا لوتوس انقد گرونه و مفت نمیارزه و این حرفا ،دقت کنن ک لوتوس کلا یه کارخونه انبوه ساز نیس خاصه از پورشه خیلی خاصتر ک بخاطر تولیدش کمشه ک محصولاتش گرونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. shahin

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    پورشه کیمن به نظرم فینالیست میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. just bentley continental

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (185 ديدگاه)

    بله همیشه المانیا فینالیست میشن حتی اگه حقشون نباشه به نظرم این دوئلا جذابن ولی نه وقتی که بدون فکر به المانیا رای داده شه و کاملا هم راست می گم یعنی واقا حق لوتوس اینه که این قدر راعیش پایین باشه شاید طراحی داخلی ظعیف باشه ول از لحاظ بیرونی حتی می تونم بگم از پورشه اسپرت تره و رانندگی حرفه ای تری هم داره و لوتس استاد هندلینگ است و خیلی رانندگی اسپرتی داره تا لو توس دست ساز هم هست و خیلی خودرو خاصی هست قابل توجه کسانی که می گن ماشین گرونه و تازه برند با اصالتی هم هست و واقعا حالی که بادیدن لوتوس به من دست می ده اصلا قابل قیاس با دیدن کیمن نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      اگه کار لوتوس به درد میخورد وضع مالیش این نبود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیرحسین

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (102 ديدگاه)

      کاملا درست میگی
      الان این چیزی که گفتی رو تو خودم احساس کردم
      بین این دو تا مونده بودم و فقط به خاطر علاقه زیاد به پورشه اونو انتخاب کردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. reza-a

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (414 ديدگاه)

    پورشه بهتره ، در مورد لوتوس به نظر من طراحی کابین بدی نداره حس اسپورت داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ahmad

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (659 ديدگاه)

    لوتوس غیر از شتاب و سرعتش هیچ چیز دیگه ای نداره!
    پورشه خیلی ازش جلوتر و بهتره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Hamid...Audi

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (712 ديدگاه)

    چرا آئودی TT RS توی لیست نیستش پس؟!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. akrh78

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1356 ديدگاه)

    با تامل در اعداد میشه مهندسی برتر پورشه رو فهمید.دوستش ندارم ولی قابل احترامه برام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Farzad

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    رای پورشه کیمن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا