لوتوس

لوتوس اگزیج کاپ 380 با ظاهر و مشخصات اسپورتی‌تر

لوتوس اخیراً‌ از آخرین ساخته سبک‌وزن خود رونمایی کرده است: اگزیج کاپ ۳۸۰؛ یک ابزار ویژه پیست مسابقه‌ که می‌تواند در خیابان‌های شهری نیز تردد کند. اگزیج کاپ ۳۸۰ که مانند هر «لوتوس» دیگری، قرار نیست که به تولید انبوه برسد، بیش از هر چیز، نشان‌دهنده وفاداری لوتوس به میراث موتور اسپورت است و در عین حال، سطحی از راحتی را برای مسافران در جاده‌های خارج از شهر حفظ می‌کند.

lotus-exige-cup-380-front-3
اگزیج کاپ ۳۸۰ که بر اساس مدل برجسته اگزیج اسپورت ۳۸۰ ساخته شده، به صورت یک خودروی خشن‌تر و با تمرکز بیشتر طراحی شده است. همان‌طور که از لوتوس انتظار می‌رود، وزن این نسخه از اگزیج به میزان قابل‌توجهی پایین و برابر ۱۰۵۷ کیلوگرم است؛ یعنی تنها حدود ۱۱۳ کیلوگرم بیشتر از آخرین نسل لوتوس الیزه و نزدیک به یک تُن کمتر از یک داج چلنجر هل‌کت.

lotus-exige-cup-380-rear-5
بخش زیادی از این کاهش وزن به یک رژیم قابل‌توجه و افزودن مجموعه‌ای از قطعات فیبرکربنی برمی‌گردد؛ از جمله اسپلیتر جلو، پنل دسترسی جلو، بارج‌بوردها، سقف، قاب دیفیوزر، درب‌عقب یک‌تکه، بال عقب، صندلی‌های مسابقه‌ای، پنل درها، کنترل‌های سیستم HVAC و هواکش‌ها.

exige-cup-380-details-23
هیچ‌ اثری از کف‌پوش در کابین دیده نمی‌شود و لوتوس حتی میله‌های کمکی برای نگهداشتن هاچ عقب را حذف کرده است. ضمن اینکه یک آپشن اگزوز تیتانیومی می‌تواند به اندازه ۱۰ کیلوگرم دیگر از وزن خودرو کم کند. تقریباً هر اقدامی که در کاهش وزن مؤثر بوده، انجام شده است. در واقع، اگر لوتوس می‌توانست یک رژیم لاغری برای راننده تجویز کند، حتماً این کار را انجام می‌داد.

lotus-exige-cup-380-front-3qtrs-1
در زمینه پرفورمنس، اگزیج کاپ ۳۸۰ می‌تواند سرعت ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۳.۴ ثانیه کامل کند و به حداکثر سرعت ۲۸۱ کیلومتر بر ساعت برسد. این عملکرد از پیشرانه ۳.۵ لیتری سوپرشارژر V-6 نشأت می‌گیرد که از اگزیج رِیس ۳۸۰ گرفته شده و برای خروجی ۳۷۵ اسب‌بخار و ۴۰۹ نیوتن‌متر تنظیم شده است.

lotus-exige-cup-380-rear-3qtrs-2
این موتور با یک گیربکس ۶ سرعته دستی با فواصل کوتاه در نسبت دنده همراه شده و در حال حاضر، از طراحی گیربکس دستی «اوپن-گیت» لوتوس برخوردار شده است. امّا باید توجه داشت که «سرعت» بزرگترین نقطه قوّت این خودرو نیست، بلکه «هندلینگ» آن است. اگزیج کاپ ۳۸۰ با داشتن تایرهای اسپورت میشلن پایلوت اسپورت کاپ ۲، کاملاً به سطح جاده می‌چسبد و آن را ول نمی‌کند. به علاوه، اگزیج کاپ ۳۸۰ با دامپرهای «نیترون» تنظیم‌شونده در دو جهت، سری محورهای ضدّ لغزش «ایباخ» در جلو و عقب و چرخ‌های فوق‌سبک همراه است.

lotus-exige-cup-380-rear-4
«کاستن هر چه بیشتر از وزن» باعث شده که این خودرو بتواند با سرعت بیشتری در پیچ‌ها حرکت کند و شتاب بیشتری داشته باشد. همچنین اگزیج کاپ ۳۸۰ یک پکیج آئرودینامیک جدید دریافت کرده که میزان داون‌فورس را به اندازه ۴۳ درصد افزایش می‌دهد و در مجموع، در حالت حداکثر، به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رساند.

درون کابین اگزیج کاپ ۳۸۰، صندلی‌های مسابقه‌ای دارای پوششی از آلکانترا هستند که در آنها  بدون پرداخت هزینه، می‌توان از الگوهایی از چرم یا تارتان استفاده کرد. همچنین پنل ابزارها با گرافیک‌های جدیدی که خواندن اطلاعات را در هنگام مسابقه، آسان‌تر می‌کند، بهینه‌سازی شده است.

تنها ۶۰ دستگاه از اگزیج کاپ ۳۸۰ ساخته خواهد شد؛ خودروهایی که دارای صلاحیت قانونی حضور در خیابان‌های ایالات متحده نیستند. آنهایی که توانایی خرید اگزیج کاپ ۳۸۰ را دارند، اگرچه آپشن‌های محدودی در اختیار دارند، امّا انتخاب‌های آنها شبیه هیچ‌کدام از خودروهای جدید موجود در بازار نیست؛ از جمله یک فریم محافظ سرنشین مطابق با معیارهای FIA، مهاربندی کامل مسابقه‌ای، سیستم قطع جریان برق، غربیلک فرمان مسابقه‌ای و کنترل‌های آتش‌خاموش‌کن، و همین‌طور، حذف ایربگ‌ها.

قیمت‌گذاری این مدل از ۱۰۶ هزار و ۳۹۹ دلار در بریتانیا آغاز می‌شود و این در حالی است که در آلمان، اگزیج کاپ ۳۸۰ بر اساس نرخ کنونی برابری ارزها، دارای شروع قیمتی معادل ‍‍۱۱۷۹۹۰ دلار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ASA

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    لوتوس تو بازی NFS Most Wanted 2 خیلی جالب بود
    هم حجم کمی اشغال می‌کرد
    هم صدای کمی میداد

    در کل خوراک لایی کشیدن بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      اون تسلا رودستر بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ارشیا

      ۲ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1745 ديدگاه)

      اون که تو mw تسلا رودستره نه لوتوس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Jast bentley continental

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (185 ديدگاه)

    داداش تو ماست وانتد ۲ لوتوس نداشت احتمالا تسلا رودستر رو اشتباه گرفتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حميد

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    از اون ماشینهایی هست که تو خیابون که میره نگاهها بهش جلب میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آرش آمریکایی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (610 ديدگاه)

    لوتوس خوراک ماشین بازای خیابونی
    هندلینگ توپ
    گیر بکس دستی ( مثه بعضیا گیر بکس دستی رو حذف نکرده)
    قیافه قشنگ
    وزن کم
    دف عقب
    کابین ساده
    قدرت مانور بالا

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      مزدای انگلیسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. حسین M

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (88 ديدگاه)

    یعنی عاشق لوتوسم سلطان هندلینگ
    وزیرشم پورشه هستش که اونم عشقه
    آمریکایی بازا با دیمون حال میکنن ما اینو تو پیست میندازیم به جونش بعد از دور اول خوار و خفیف تحویلشون میدیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرش آمریکایی

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (610 ديدگاه)

      دیمون ماشین پیست نیست
      ماشین درگه
      و مناسب برای جاده های طولانی و صاف آمریکا
      هر کشوری طبق نیاز خودش ماشین میسازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. سهيل

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    آوردن ولی هیشکی نمیخره?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. behrouz. anzali

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ولی متاسفانه ماشینهای سوپر اسپرت توی ایران جایی ندارن، فقط باید حسرت خورد

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا