کانسپت‌های فراموش‌شده: لوتوس Emotion

نام لوتوس اموشن (Emotion)
معرفی نمایشگاه دیترویت 1991
ترکیب موتور وسط
پیشرانه 2.2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 265 اسب بخار
گشتاور 355 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
محور محرک عقب

نه‌تنها این کانسپت لوتوس حتی با استاندارهای امروز هم طراحی مدرنی دارد بلکه از داستان و تاریخچهٔ جذابی هم برخوردار است. گفته می‌شود که برتونه یک پیشنهاد طراحی برای سوپراسپرت خارق‌العادهٔ بوگاتی EB110 ارائه کرده بوده است اما بوگاتی برای طراحی مدل EB110 مارچلو گاندینی را انتخاب کرده و طرح برتونه را رد کرد. سپس برتونه طرح خود را به لوتوس ارائه داده و با ساخت این کانسپت اموشن سعی کرد مدیران لوتوس را جهت استفاده از این طرح به‌عنوان پایه و اساسی برای نسل جدید مدل اسپریت متقاعد کند؛ اما این طرح بار دیگر توسط لوتوس هم رد شد.

lotus_emotion_concept_1991

این کانسپت بر اساس مدل تولیدی اسپریت ساخته شده بود و از قطعات مکانیکی آن استفاده می‌کرد اما یک کانسپت کاربردی نبود. به‌صورت تئوری کانسپت اموشن می‌توانست ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن‌هم 275 کیلومتر در ساعت بود. اموشن مجهز به پیشرانهٔ 2.2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اسپریت بود که 265 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور داشت. با طول 4.06 و عرض 1.9 متر، لوتوس اموشن بدنهٔ کاملاً کوچکی داشت و مجهز به یک اسپویلر عقبی قابل تنظیم هم شده بود؛ اما با تمامی این موارد این طرح برتونه هیچ‌گاه برای یک خودروی تولیدی مورداستفاده قرار نگرفت.

lotus_emotion_concept_6

در سال 2015 در پی ورشکستگی شرکت برتونه، کانسپت اموشن به همراه 78 کانسپت دیگر که در موزهٔ رسمی شرکت نگهداری می‌شدند به حراج گذاشته شد. مناقصه با مبلغ پایهٔ 2 میلیون یورو برای همهٔ 79 خودرو آغاز شد و نهایتاً شرکت «Automotoclub Storico Italiano» (به‌صورت مخفف ASI) با پیشنهاد 3,445,182 یورو پیروز حراجی شد و تمامی کانسپت‌های برتونه شامل همین مدل اموشن را به مالکیت خود درآورد. در همان حراجی برند برتونه هم به مبلغ 3 میلیون دلار به فروش گذاشته شد اما موفق به فروش آن نشد تا این‌که اوایل سال جاری کلیهٔ حقوق مربوط به شرکت برتونه به مبلغ 2.6 میلیون یورو به یک خریدار نامعلوم فروخته شد.

lotus_emotion_concept_1

 

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

16 دیدگاه

  1. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (548 دیدگاه) ,

    ادمین جان برادر تو که (کرایسلرME 4-12 ) رو معرفی کردی برای این که بچه ها فکر نکنن در مقابل کرایسلر فورد و جنرال موتورز بیکار نشسته بودن لطف کن این کانسپت ها رو هم در آینده معرفی کن:

    1. cadillac cien
    2. ford gt 90

    پاسخ
    1. GOD BLESS AMERICA
      سوابق: (548 دیدگاه) ,

      لوتوس ایموشن خوش تیپ و قشنگ و مدرن.
      فقط لوتوس همیشه تو تأمین پیشرانه ضعیف عمل کرده چون خودش سازنده اصلی پیشرانه هاش نیست و معمولا از تویوتا و دیگر برندهای ژاپنی موتور تهیه میکند.
      محصولات لوتوس تقریبا هرگز قدرت قابل رقابت با هم عصران خود ارائه ندادند.
      حتی اسپریت افسانه ای در مدل پر قدرت V8 نهایتا با قدرت 350 اسب بخار عرضه شد.
      مدیران احمق پروتون موتورز نگذاشتن (دنی بهار) کار خودش رو بکنه، اون تنها کسی بود که به قدرتهای بالا برای محصولات لوتوس فکر میکرد .
      در یکی از ویدئوهایی که در مورد ویژن شرکت بود او برای یکی از محصولات آینده شرکت توان 650 اسب بخار را در نظر داشت.
      فکر کنم چون لوتوس نتونست پیشرانه ای در شأن این بدنه تأمین کنه هرگز ایموشن تولید نشد.

      پاسخ
      1. ونوم
        سوابق: (391 دیدگاه) ,

        یه فیلم از کانسپت فورد جی تی 90 دارم اگه اشتباه نکنم حدود 400 تاپ اسپیدش هست و عجب رینگهایی داره پدال جان خواهشا ازش مطلب بنویس

        پاسخ
  2. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    چقدر بی ریخته …..
    یعنی سازنده تمام تلاششو در جهت ساخت زشت ترین رینگ های دنیا به کار برده و باید گفت موفق بوده ………
    موتور جالبیه هم نداره تازه گیر بکس هم دستیه
    اصلا اگزوزش کجاست گویا چراغ عقب هم نداره
    همون بهتر به فنا بره ……… والا

    پاسخ
  3. Mahmood
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    قدرت موتورش نسبت به حجم موتور با توجه به توربویی که در سال 1991 روی این خودرو گذاشته اند عالیه در حال حاضر خودروسازها با یک موتور 4سیلندر 2لیتری توربو توان نهایتا 250 اسب بخار می کشند در حالی که در آن زمان 265 اسب بخار از یک موتور 4سیلندر 2/2 لیتری کشیدند بیرون که واقعا شاهکاره همچنین طراحی این خودرو هم نسبت به آن زمان فضایی بوده و خیلی هم جالب و زیبا اما به دوستانی که از طراحی این خودرو انتقاد می کنند بگم که شما در سال 2016 زندگی می کنید و طراحی های کانسپت های حاضر که مربوط به حداقل 10 سال آینده هستند رو دارید با طراحی این خودرو که مربوط به سال 1991 است و هم خوانی با طراحی های هایپر کار های حداکثر دهه 2000 رو داشته دارید مقایسه می کنید و به همین دلیل انتقاد می کنید وگرنه نسبت به زمان خودش نمیگم عالی بوده ولی واقعا خوب بوده و نمیشه ازش انتقادی کرد به جز رینگ هاش ضمنا گیربکسش هم که دستی هست خیلی هم خوبه و به نظر من برای این گونه خودروها باید گیربکس دستی گذاشته بشه.

    پاسخ
  4. hamid_hk
    سوابق: (44 دیدگاه) ,

    تو need for speed II یه لوتوس بود که من خیلی ازش خوشم میومد. دست فرمونش هم خیلی خوب بود. کسی می دونه مدلش چی بود؟

    پاسخ
  5. Mahmood
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    در خود متن مقاله گفته شده که طراحی این کانسپت حتی نسبت به طراحی های امروزی هم مدرن است چه برسد به آن زمان سال 1991 که پس یک شاهکار در طراحی محسوب می شده.

    پاسخ
  6. ونوم
    سوابق: (391 دیدگاه) ,

    این لوتوس چقدر سرنوشتش شبیه ماست گاهی اوضاعش یه ذره خوب میشه ولی اکثرا تو وضع نامناسبه ما هم گاهی یه نوری میاد که مثلا پیشرفت حساب میشه تا امیدوار میشیم دوباره خراب میشه مثلا کورش منصوری قرار بود بیاد کارگاه تیون راه بندازه تو ایران تا اومدیم خوشحالی کنیم کنسل شد

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل حامد
    حامد
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    به نظرم تو دوره خودش کانسپت زیبایی بود. اوایل دهه 90 مد طراحی این بود. اگه به کانسپت Bugatti ID90 که طرح پیشنهادی جیوجیارو ( ایتال دیزاین) یه نگاهی بندازین بهتر منظورمو میفهمین.درضمن لوتوس اسپریت 4 سیلندر تو دوره خودش ماشین مطرحی بود. امروزه روز ما عادت کردیم به هچبک های 300 اسب به بالا !! به همین خاطر 265 اسب به نظرمون کم میاد. در ضمن اون زمان گیربکس های سکانسی و دوکلاچه و امثال هم هنوز درحال توسعه بودن یا هنوزاختراع نشده بودن. برتونه طراح بزرگی بود، منصف باشیم.

    پاسخ
  8. Mahmood
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    دقیقا درست گفتی حامد جان کاملا باهات موافقم به خصوص در مورد گیربکس.

    پاسخ
  9. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    کلا با لوتوس حال نمیکنم
    کل کارخونش هم فراموش بشه فکر کنم چیز خاصی نشه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.