لوتوس

کانسپت‌های فراموش‌شده: لوتوس Emotion

نام لوتوس اموشن (Emotion)
معرفی نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۱
ترکیب موتور وسط
پیشرانه ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۲۶۵ اسب بخار
گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب

نه‌تنها این کانسپت لوتوس حتی با استاندارهای امروز هم طراحی مدرنی دارد بلکه از داستان و تاریخچهٔ جذابی هم برخوردار است. گفته می‌شود که برتونه یک پیشنهاد طراحی برای سوپراسپرت خارق‌العادهٔ بوگاتی EB110 ارائه کرده بوده است اما بوگاتی برای طراحی مدل EB110 مارچلو گاندینی را انتخاب کرده و طرح برتونه را رد کرد. سپس برتونه طرح خود را به لوتوس ارائه داده و با ساخت این کانسپت اموشن سعی کرد مدیران لوتوس را جهت استفاده از این طرح به‌عنوان پایه و اساسی برای نسل جدید مدل اسپریت متقاعد کند؛ اما این طرح بار دیگر توسط لوتوس هم رد شد.

lotus_emotion_concept_1991

این کانسپت بر اساس مدل تولیدی اسپریت ساخته شده بود و از قطعات مکانیکی آن استفاده می‌کرد اما یک کانسپت کاربردی نبود. به‌صورت تئوری کانسپت اموشن می‌توانست ظرف ۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن‌هم ۲۷۵ کیلومتر در ساعت بود. اموشن مجهز به پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اسپریت بود که ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور داشت. با طول ۴.۰۶ و عرض ۱.۹ متر، لوتوس اموشن بدنهٔ کاملاً کوچکی داشت و مجهز به یک اسپویلر عقبی قابل تنظیم هم شده بود؛ اما با تمامی این موارد این طرح برتونه هیچ‌گاه برای یک خودروی تولیدی مورداستفاده قرار نگرفت.

lotus_emotion_concept_6

در سال ۲۰۱۵ در پی ورشکستگی شرکت برتونه، کانسپت اموشن به همراه ۷۸ کانسپت دیگر که در موزهٔ رسمی شرکت نگهداری می‌شدند به حراج گذاشته شد. مناقصه با مبلغ پایهٔ ۲ میلیون یورو برای همهٔ ۷۹ خودرو آغاز شد و نهایتاً شرکت «Automotoclub Storico Italiano» (به‌صورت مخفف ASI) با پیشنهاد ۳,۴۴۵,۱۸۲ یورو پیروز حراجی شد و تمامی کانسپت‌های برتونه شامل همین مدل اموشن را به مالکیت خود درآورد. در همان حراجی برند برتونه هم به مبلغ ۳ میلیون دلار به فروش گذاشته شد اما موفق به فروش آن نشد تا این‌که اوایل سال جاری کلیهٔ حقوق مربوط به شرکت برتونه به مبلغ ۲.۶ میلیون یورو به یک خریدار نامعلوم فروخته شد.

lotus_emotion_concept_1

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. GOD BLESS AMERICA

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    ادمین جان برادر تو که (کرایسلرME 4-12 ) رو معرفی کردی برای این که بچه ها فکر نکنن در مقابل کرایسلر فورد و جنرال موتورز بیکار نشسته بودن لطف کن این کانسپت ها رو هم در آینده معرفی کن:

    1. cadillac cien
    2. ford gt 90

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. GOD BLESS AMERICA

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      لوتوس ایموشن خوش تیپ و قشنگ و مدرن.
      فقط لوتوس همیشه تو تأمین پیشرانه ضعیف عمل کرده چون خودش سازنده اصلی پیشرانه هاش نیست و معمولا از تویوتا و دیگر برندهای ژاپنی موتور تهیه میکند.
      محصولات لوتوس تقریبا هرگز قدرت قابل رقابت با هم عصران خود ارائه ندادند.
      حتی اسپریت افسانه ای در مدل پر قدرت V8 نهایتا با قدرت 350 اسب بخار عرضه شد.
      مدیران احمق پروتون موتورز نگذاشتن (دنی بهار) کار خودش رو بکنه، اون تنها کسی بود که به قدرتهای بالا برای محصولات لوتوس فکر میکرد .
      در یکی از ویدئوهایی که در مورد ویژن شرکت بود او برای یکی از محصولات آینده شرکت توان 650 اسب بخار را در نظر داشت.
      فکر کنم چون لوتوس نتونست پیشرانه ای در شأن این بدنه تأمین کنه هرگز ایموشن تولید نشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم

        ۲۸ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (543 ديدگاه)

        یه فیلم از کانسپت فورد جی تی 90 دارم اگه اشتباه نکنم حدود 400 تاپ اسپیدش هست و عجب رینگهایی داره پدال جان خواهشا ازش مطلب بنویس

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. سینا

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    مرده زندگیش به باد رفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ELEMENTO

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      برتونه = ❤ = خالق در های قیچی لامبورگینی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    چقدر بی ریخته …..
    یعنی سازنده تمام تلاششو در جهت ساخت زشت ترین رینگ های دنیا به کار برده و باید گفت موفق بوده ………
    موتور جالبیه هم نداره تازه گیر بکس هم دستیه
    اصلا اگزوزش کجاست گویا چراغ عقب هم نداره
    همون بهتر به فنا بره ……… والا

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. Mahmood

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (197 ديدگاه)

    قدرت موتورش نسبت به حجم موتور با توجه به توربویی که در سال 1991 روی این خودرو گذاشته اند عالیه در حال حاضر خودروسازها با یک موتور 4سیلندر 2لیتری توربو توان نهایتا 250 اسب بخار می کشند در حالی که در آن زمان 265 اسب بخار از یک موتور 4سیلندر 2/2 لیتری کشیدند بیرون که واقعا شاهکاره همچنین طراحی این خودرو هم نسبت به آن زمان فضایی بوده و خیلی هم جالب و زیبا اما به دوستانی که از طراحی این خودرو انتقاد می کنند بگم که شما در سال 2016 زندگی می کنید و طراحی های کانسپت های حاضر که مربوط به حداقل 10 سال آینده هستند رو دارید با طراحی این خودرو که مربوط به سال 1991 است و هم خوانی با طراحی های هایپر کار های حداکثر دهه 2000 رو داشته دارید مقایسه می کنید و به همین دلیل انتقاد می کنید وگرنه نسبت به زمان خودش نمیگم عالی بوده ولی واقعا خوب بوده و نمیشه ازش انتقادی کرد به جز رینگ هاش ضمنا گیربکسش هم که دستی هست خیلی هم خوبه و به نظر من برای این گونه خودروها باید گیربکس دستی گذاشته بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. hamid_hk

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (62 ديدگاه)

    تو need for speed II یه لوتوس بود که من خیلی ازش خوشم میومد. دست فرمونش هم خیلی خوب بود. کسی می دونه مدلش چی بود؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ELEMENTO

      ۲۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      ELISE S2

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Mahmood

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (197 ديدگاه)

    در خود متن مقاله گفته شده که طراحی این کانسپت حتی نسبت به طراحی های امروزی هم مدرن است چه برسد به آن زمان سال 1991 که پس یک شاهکار در طراحی محسوب می شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ونوم

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    این لوتوس چقدر سرنوشتش شبیه ماست گاهی اوضاعش یه ذره خوب میشه ولی اکثرا تو وضع نامناسبه ما هم گاهی یه نوری میاد که مثلا پیشرفت حساب میشه تا امیدوار میشیم دوباره خراب میشه مثلا کورش منصوری قرار بود بیاد کارگاه تیون راه بندازه تو ایران تا اومدیم خوشحالی کنیم کنسل شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حامد

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    به نظرم تو دوره خودش کانسپت زیبایی بود. اوایل دهه 90 مد طراحی این بود. اگه به کانسپت Bugatti ID90 که طرح پیشنهادی جیوجیارو ( ایتال دیزاین) یه نگاهی بندازین بهتر منظورمو میفهمین.درضمن لوتوس اسپریت 4 سیلندر تو دوره خودش ماشین مطرحی بود. امروزه روز ما عادت کردیم به هچبک های 300 اسب به بالا !! به همین خاطر 265 اسب به نظرمون کم میاد. در ضمن اون زمان گیربکس های سکانسی و دوکلاچه و امثال هم هنوز درحال توسعه بودن یا هنوزاختراع نشده بودن. برتونه طراح بزرگی بود، منصف باشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mahmood

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (197 ديدگاه)

    دقیقا درست گفتی حامد جان کاملا باهات موافقم به خصوص در مورد گیربکس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mojtabaaston

    ۲۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    کلا با لوتوس حال نمیکنم
    کل کارخونش هم فراموش بشه فکر کنم چیز خاصی نشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خخخخخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    قدرتش خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا