لوتوس الیزه در دو مدل جدید

مدل‌های اندکی در بازار خودرو می‌توانند تا ۲۰ سال پس از معرفی‌شان، در این بازار دوام بیاورند و لوتوس الیزه یکی از آنهاست. لوتوس، خودروساز اسپورت بریتانیایی، اخیراً دو نسخه جدید از الیزه را معرفی کرده‌ است. در این مدل‌ها، به‌جای اینکه مانند قبل، یک تریم و نشان خاص به خودرو اضافه شود، از جلوه‌های اضافی در کنار افزایش عملکرد به سبک کلاسیک لوتوس بهره گرفته شده است. البته هنوز تا بازگشت لوتوس الیزه به بازار امریکا، ۴ سال فاصله داریم، ولی در عین حال، نمی‌توان شیفتگیِ خاصی را که نسبت به این رودستر خروس‌وزن بریتانیایی وجود دارد، کتمان کرد.

Lotus Elise Sport
Lotus Elise Sport

الیزه اسپورت و اسپورت 220، نام‌های جدیدی هستند که برای مدل‌های پایه و S انتخاب شده‌اند. روکش «تارتان» برای صندلی‌های و پنل درها که مطابقت خاصی با رنگ بدنه خودرو دارد، به عنوان یک آپشن کارخانه‌ای برای این مدل در دسترس قرار گرفته است؛ چیزی که برای اولین بار پس از طراحی فوم سبز و قرمز «اسپریت S1» مدل ۱۹۷۶ مشاهده می‌شود. فارغ از چرم مشکی به کار رفته، بدون شک این طرح شطرنجی زردرنگ است که از الگوهای مدرن طراحی داخلی خودروها به شمار می‌رود. هر دو مدل فولکس‌واگن GTI و پورشه 911 نسخه ویژه ۵۰ سالگی نیز از این تریم تارتان استفاده کرده‌اند؛ امّا در یک سبک ساده‌تر و جزئی‌تر.

Lotus Elise Sport and Sport 220
Lotus Elise Sport and Sport 220
Lotus Elise Sport and Sport 220
Lotus Elise Sport and Sport 220
Lotus Elise Sport 220
Lotus Elise Sport 220

Lotus Elise Sport
Lotus Elise Sport

مطابق گفته لوتوس، مدل «اسپورت» با موتور ۱/۶ لیتری و با قدرت ۱۳۴ اسب‌بخاری، تنها ۸۶۶ کیلوگرم وزن دارد و این در حالی است که وزن مدل «اسپورت 220» که در آن از یک موتور سوپرشارژر ۱/۸ لیتری ۲۱۷ اسب‌بخاری استفاده شده، ۹۱۴ کیلوگرم است. مدل اسپورت 220 نسبت به مدل قبلی «S کلاب ریسر» سنگین‌تر شده است؛ البته اگر بخواهیم برای یک خودروی کمتر از یک تُن، عنوان «سنگین» را به کار ببریم. در هر حال، این موضوع را نیز باید درنظر بگیریم که در اسپورت 220 تجهیزاتی مانند سیستم کولر، یک استریو و یک باتری ۱۲ ولتی لیتیومی با ابعاد کوچکتر استفاده شده است. همچنین استفاده از گزینه چرخ‌های «آهنگری‌شده» موجب می‌شود که ۵ کیلوگرم دیگر نیز از وزن کلی خودرو کاسته شود.

Lotus Elise Sport 220 Interior
Lotus Elise Sport 220 Interior

Lotus Elise Sport Interior
Lotus Elise Sport Interior

موتورهای تأمین‌شده از تویوتا و دیگر اجزای سیستم پیشرانه، همچنان با همان شرایط قبلی استفاده شده اند؛ البته به جز یک حالت جدید رانندگی «اسپورت» که در حال حاضر، به صورت استاندارد است. لوتوس تا قبل از ارائه الیزه در سال ۲۰۲۰ به بازار امریکا، باید بتواند معیارهای قانونی سخت این کشور را برآورده کند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

5 دیدگاه

  1. hamid
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    لوتوسها بهترین سیستم تعلیق رو در بین خودروهای اسپرت دارن

    پاسخ
  2. KING 918
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    نسبت به خودرو هایی که در سال 2015 تولید شدن سطح این خودرو خیلی پایینه از هر لحاظ
    قیمت 20 هزار دلار هم واسه این ماشین زیادیه البته این تخمین من بود شاید کمتر هم باشه …….
    ولی دوستان دلخور نشن خدایی این ماشین چیزی برای ارائه نداره نسبت به خودرو های الان ……………

    پاسخ
  3. کمیل
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    این ماشین به لحاظ فنی ماشین نسبتاً خوبیه ولی احتمالاً مدیر تیم طراحیشون رسالت یکسانی با تیم طراحی خودرو سازهای وطنی داشته و کلاً توی بدنه و اتاقش تغییری صورت نگرفته که واقعاً تو ذوق میزنه، مثلاً اتاق این رو با Slk یا کیمن یا z4 مقایسه کنید خنده داره.
    صرف نظر از مسئله طراحی باز شدن پای این خودرو در تهران خبر خوبیه و شاید نتونه با Z4 رقابت کنه ولی با توجه به قیمتش و نبود SLk و کیمن به سال میتونه گزینه مناسبی بعد Z4 باشه…

    پاسخ
  4. سالار
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    قیمتش 43هزار یورو با شتاب 4.5
    وشتاب جانبی 1.05 که از اکثر ماشینای اسپورت بیشتره

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4279 دیدگاه) ,

    نمای جالبی به فرم افعی داره که خیلی بهتر از نمای قورباغه ای هست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.