بررسی فراخوان‌های شرکت‌های خودروسازی در ۳۰ سال گذشته

بر اساس مطالعاتی که بر اساس داده‌های سازمان ملی حفاظت ترافیک بزرگراه‌های امریکا انجام شده، مرسدس‌بنز کمترین میزان فراخوانی را داشته و ب ام و نیز در زمینه شناسایی مشکلات خودروهایش با سرعت بیشتری عمل کرده است.

Recall Placement
در این تحقیق که توسط وب‌سایت iSeeCars انجام شده، ۱۶ خودروساز معتبر در امریکا و زیرشاخه‌هایشان بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳ بررسی شده‌اند. برای آن‌که خودروهای فروخته شده به صورت بهینه بررسی شوند، تعداد فراخوان‌های خودروسازها از ۱۰ مارس ۱۹۸۵ در نظر گرفته شده‌اند. این فراخوان‌ها، آن‌هایی هستند که در NHTSA ثبت شده‌اند. سپس درصد فراخوان‌ها نسبت به فروش کلی هر خودروساز محاسبه شده است. در این میان، تنها خودروسازهایی که در طول ۳۳ سال حداقل یک میلیون دستگاه فروخته‌اند، به آمار نهایی راه یافته‌اند و برندهای کم‌حجمی مانند جگوار و لندروور از لیست حذف شده‌اند.

Recall Chart
جنرال‌موتورز، برخلاف اتهاماتی که به آن وارد شد، سومین کمپانی برتر از این لحاظ است و ۶۵ درصد فروشش را فراخوانی داده است؛‌ یعنی از هر ۳ خودروی جنرال‌موتور، ۲ مورد آن دوباره توسط شرکت مورد بررسی قرار گرفته‌اند. البته این مطالعه، آمار ۲/۲ میلیونی فراخوان اخیر جنرال‌موتورز را درنظر نگرفته است. در همین حال، وقتی خودروسازهایی را مانند کرایسلر، ولوو و فولکس‌واگن را بررسی کنید، می‌بینید که نسبت فراخوانی خودروهای فروخته شده آن‌ها، یک به یک است. هیوندای نیز از این لحاظ در پایین‌ترین رتبه قرار دارد.

در مورد زمان تشخیص مشکل و فراخوان خودروسازها بعد از ارائه مدل‌هایشان، ب ام و بهترین عملکرد را داشته است و ۸۷ درصد از فراخوان‌هایش در سه سال اول معرفی خودرو در بازار بوده‌اند. بعد از آن، کمپانی نیسان و سپس جنرال موتور با میزان ۸۵ درصد قرار می‌گیرند که جنرال موتورز باز هم رده سوم را به خود اختصاص داده است. این میزان برای مرسدس‌بنز ۸۱ درصد است و تویوتا نیز که در این زمینه پایین‌ترین رده را دارد، ۶۸ درصد فراخوان‌هایش را برای مدل‌های جدید در ۳ سال اول انجام داده است.

Recall Chart
با این حال، نرخ فراخوانی کمتر برای یک خودروساز، لزوماً به معنای کیفیت بهتر خودروهای ساخت آن نیست. تقریباً تمام خودروسازها در ارائه اولیه مدل‌های جدید خود به بازار دچار اشتباهاتی می‌شوند. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که یک ب ام و با قدمت مدل ۱۰ ساله با یک مدل کمری جدید از این لحاظ قابل‌مقایسه است. خودروسازها، خودشان تا جایی که امکان دارد از ارائه فراخوان‌ها اجتناب می‌کنند. قوانین NHTSA نیز در این زمینه، محدوده‌هایی را برای خودروسازها مشخص کرده است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

47 دیدگاه

  1. parham
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    ووووووووووووای خدا!!!کاش تو ایرانم از این خبرا بود!!!

    پاسخ
    1. HADi KHAN
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      نميدونم فراخواني تو ايرانو دقيقا از كجا بايد شروع كرد ولي تو عيد يه مشكل شايع و تابلو تو سمند ديدم چون مشكل خودمون و فاميلمون هم بود
      چراغ ترمز خيلياشون بطور يه طرفه سوخته و پليس هم چون اتفاقي ميبينه و جريمه ميكنه متوجه نميشه كه مشكل از كارخونست نه ملت!!!
      فاميل خودمون لامپشو تو نمايندگي عوض كرد ولي بلا فاصله سوخت و پليس هم اتفاقا همونموقع ديد و جريمه كرد!!!
      نظر خودم اينه كه با يه دوربين كوچيك تو شهر هروقت ديدم عكس بگيرم واسه گزارش ولي بعدش چي؟!

      پاسخ
    2. امید
      سوابق: (1324 دیدگاه) ,

      اینجا تو رویاتم از این خبرا نمیشه خیالت راحت پرهام جان اینجا با همه جا فرق داره اخه

      پاسخ
    3. sadegh
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      پرهام جان دیگه هیچی!! شما دیگه تو خیابونا اصن ماشین نمیدیدی!! همه پیاده بودن، چون تمام ماشین رو میزدن دم نمایندگیا!!

      بعدم که ماشینا برا فراخوان تحویل میدادی باید میرفتی یه 5-6 سال بعد میومدی ماشینتا میگرفتی!!

      پاسخ
  2. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    المانيها كه مثل هميشه كارشون عاليه، ولى جيزى كه جاى توجه داره خودروسازى كره اى هاست كه جى بود و جى شده، به نظرم هر جى يه خودروساز كم تر فراخوان بده بهتره ولى مهم تر از اون خطا بذيرى و احترام به مشتريه ، كاش يه كم اين فرغون سازاى داخى ياد ميكرفتن

    پاسخ
    1. mahdi
      سوابق: (150 دیدگاه) ,

      دوستانی که میگید این خودرو سازا یاد بگیرنداینو بدونیدکه این مثلا خودرو سازا هیچ اختیاری ازخودشون ندارن وسیاستهای کلی شون رو دولت ومجلس تعیین میکنندوگرنه اگر بازار ایران رقابتی بود که اون هم دولت ومجلس مانع شدند ناخودآگاه مجبور میشدند کیفیت رو بالا ببرند

      پاسخ
      1. sadegh
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        چرا دیس زدید؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خو مهدی جان راست میگه.

        پس فک کردید دلیلش چیه که تا ایرانخودرو و سایپا میگن باید گرون کنیم سریع ماشینا گرون میشن ؟؟!!

        پاسخ
      2. خاوری
        سوابق: (68 دیدگاه) ,

        برای تایید این حرف کاملا درست میتونید به مرکز پژوهشهای مجلس یا مصوبات چندساله گذشته مجلس یا دولت مراجعه کنید
        اینا اینقد زبونن ک حتی مدت گارانتیشون رو هم بصورت دستوری و از طریق مصوبه دولتی و قانونی اجرا میکنن

        پاسخ
  3. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    فراخوان زیاد
    فراخوان کم
    هیچ کدام نه برتری خاصی به خودروساز میدهد نه سود خاصی برای خودروسازان دارد(در کوتاه مدت)
    این همه هم به جی ام بیچاره گیر دادن ، در صورتی که کارنامه این خودرو ساز در دراز مدت بد نیست.
    ب ام و و بنز هم دلیل فراخوان های کمشون، نوع خودرو هایی هست که میسازن.
    یعنی خودرو هایی لوکس، با تکنولوژی بالا و در تیراژ کمتر نسبت به بقیه خودروها. هم چنین وقت و پولی که برای خودرو هاشون میذارن، بسیار بالاست(چون لوکس ساز هستند)

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      کاشکی مینوشتید که لکسس هم در کدام رتبه قرار داره . البته برند لوکس با

      برند لوکس باید مقایسه بشه . نه با برند معمولی . مثلا مقایسه ی برند بنز

      با تویوتا از نظر میزان فراخوان کار اشتباهی است ولی مقایسه با فولکس کار

      درستیه . من که ازین مطلب چیزی متوجه نشدم . کسی هست بیشتر توضیح بده .

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        یه ذره روش فکر کن متوجه میشی
        آقا میلاد یادته تو اون مطلب فراخوان های اخیر چقدر به من بی احترامی کردی و منو نادان صدا زدی؟ یادته قبول نمیکردی حرفای منو درباره فراخوان های فولکس؟
        میلاد میگفت کم بودن فراخوان های جهانی فولکس به خاطر مهندسی دقیق تر این کمپانی هست.
        من میگفتم نه اینطور نیست و علت کم بودن فراخوان های فولکس در جهان، بازار فروش فولکس هست. که در کشور های جهان سومه هست بیشترش. در اون بازار ها نهاد بازرسی در مورد فراخوان وجود نداره و اگه خودرویی مشکل داشته هیچ نهاد یا سازمانی پیگیرش نیست! ولی در بازاری مثل امریکا موضوع فرق میکنه و خودرو ساز مجبوره فراخوان بده وگرنه نهاد های امنیت جاده دهنشو صاف میکنن.این موضوع الان ثابت شد. می بینید که فراخوان فولکس چقدر زیاده و حتی از کل خودرو های ساخته شده در طی اون سال ها، بیشتر فراخوان داده!
        در عکس اول موجوده.
        من این موضوع رو گفتم در همون مطلب ولی میلاد اینا رو قبول نکرد و صحبت های منو بی پایه و بدون سند دانست.
        حالا که این موضوع را ثابت کردم، جا داره به خاطر اون همه بی احترامی و بی ادبی و اذیت کردن من در اون مطلب، الان از من عذر خواهی کنه.
        …..

        پاسخ
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود . زیگما الکی طرفداری نکن و به جنرال موتورز نناز .

      به این جمله توجه نکردی :

      ( البته این مطالعه، آمار ۲/۲ میلیونی فراخوان اخیر جنرال‌موتورز را درنظر نگرفته است )

      بعد از محاسبه ی 2.2 میلیونی باید قطر دایره را حساب میکرد ، ببینیم چه

      چقدره . تازه همین مخفی کاری 10 ساله خودش خیلی چیز هارو روشن کرد .

      کار به جایی رسید که به دادگاه رفت .

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        شما اگه اون دو میلیون هم به 99 میلیون اضافه کنی، تغییری در کل ماجرا به وجود نمیاد عزیز.

        پاسخ
  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    الان هرچی دایره ها بزرگتر باشه بهتره یا کوچکتر ؟؟؟

    یکی جواب بده میخوام بحث کنم .

    پاسخ
    1. زیگما
      سوابق: (3078 دیدگاه) ,

      خیلی زیبا در کنار هر عکس نوشته شده که چگونه باید از آمار ها استفاده کرد و هر چیزی نشون دهنده چی هست. اونارو بخونی ، متوجه میشی.

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        در عکس اولی میزان کل خودرو های فروخته شده از ۱۰ مارس ۱۹۸۵ تا سال 2013 با رنگ قرمز نمایش داده شده.
        و فراخوان ها از ۱۰ مارس ۱۹۸۵ تا سال 2013 با رنگ آبی
        در عکس دوم میزان فراخوان هایی که در طی سه سال اولِ پس از فروش خودرو داده شده، نمایش داده شده. که نشون دهنده سرعت خودروساز در پیدا کردن عیب خودرو هست.

        پاسخ
        1. Metalhead
          سوابق: (1683 دیدگاه) ,

          زیگما جون حرفات کاملا درسته
          به دیس ها توجه نکن

        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          محمد شما هرطرف باد بیاد ، بادش میدی .

          همین زیگما با لینک معتبر بهت گفت که بعضی تویوتا ها

          در یکسری کشور ها بدون ایربگ و ترمز abs هستند ولی

          قبول نکردی و جبهه گرفتی . پس میتوان نتیجه گرفت که

          هرچیزی که موافقت باشه تصدیق میکنی و هرچیزی که

          مخالفت باشه تکذیب میکنی .

          دقیقا مثل اون پستی که مربوط به فراخوانهای تویوتا

          بود و خیلی دیر اومدی فقط 1 دیدگاه گذاشتی و رفتی .

          یا همین مطلب دوروز پیش که مقایسه ی بنز و لکسس و

          برندهای دیگر بود ، یدونه دیدگاه گذاشتی . ولی اگر

          برای بنز و معایب و یا ضعفش بود 24 ساعت بیدار

          میموندی .

          در پاسخ به اون دیدگاهی که در مقایسه ی عملکرد بنز و

          لکسس گذاشتی باید بگم که لکسس 11 سال در امریکا

          پرفروش بوده و لی ب ام و در کل دنیا پرفروش بوده .

          در ضمن امار جی دی پاور هیچگونه تاثیری روی فروش

          برندهای بنز و ب ام و نگذاشت . ماشین بیشتر سران

          کشورهای دنیا از بنز و ب ام و ائودی است نه لکسس .

          در ضمن پرفروش ترین برند دنیا و امریکا چه ربطی داره

          به لکسس ؟؟؟؟

          به سبز ترین برند دنیا چه ربطی داشت ؟؟؟

          پس ما طرفداران المان هم هروقت بر خلاف برندهای

          المانی گفته شد ، بگیم ما اولین خودروساز دنیا بودیم

          و ….

          هر برندی باید ضعف خودشو بپذیره . هیچ برندی تمام و

          کمال نیست .

          اگرم بنا به سبزترین برند دنیا باشه ، بهتره تحقیق

          کنی تا ببینی که پورشه اولین خودروی برقی یا هیبریدی

          را در چه بازه ی زمانی ساخته .

          لکسس هم که روی مدل LFA ضرر میده ، از روی مدیریت

          نادرستشه . هیچ وقت نمیتونی لکسس LFA رو با بوگاتی

          مقایسه کنی . لکسس LFA در رده ی بنز SLS است .

          پس به نظرت چرا بنز روی SLS ضرر نداد ؟؟؟

          همه ی اینهارم که بهت گفتم و باز هم بهش اضافه کنم ،

          چیزی از ارزش برندهای ژاپنی کم نمیکنه . ولی

          تفاوتشون مشخص میشه . پس الکی همه چیز رو با هم

          مخلوط نکن . سبک کار کردن و فروش تویوتا هیچ ربطی به

          بنز نداره . باید با فولکس و جنرال موتورز مقایسه

          بشه .

          موفق باشی .

        3. Zonda R
          سوابق: (1591 دیدگاه) ,

          @.F
          نمودار جالبی بود
          میلاد
          هدف خودرو سازی ژاپن بخصوص در شاخه لوکس رسیدن به المان هاست
          و تو این حرفی نیست
          فراخوان هم چیزی از ارزش یه خودروساز کم نمیکنه
          به هر حال اشتباه اتفاق میوفته
          و میزان فروش تویوتا بعد از فراخوان نشون دهنده حرف من هستش
          کسی که اشتباه خودش رو قبول کنه و تصحیحش کنه برندس

        4. Metalhead
          سوابق: (1683 دیدگاه) ,

          تو لینکی که ایشون داد ، فقط تویوتا هایلوکس ، اونم فقط تو عربستان ، نه بقیه کشور ها ، تک ایربگ بود و ABS داشت و ایربگ سرنشینش سفارشی بود ، الکی از خودت آمار نده… در مورد اینکه هم چرا دیدگاه هام کم شده باید بهت بگم پدال دیدگاه هامو خیلی دیر تایید میکنه ، 2 تا 3 روز طول میده

  5. PEUGEOT
    سوابق: (997 دیدگاه) ,

    به نظر من مهم نیست که چه کمپانی فراخوان بیشتری داده
    مهم اینه که برای مشتری هاشون ارزش قائل هستن با اینکه میدونن با فراخوان دادن ممکنه اعتبارشون بره زیر سوال
    به نظر من کاری که برای مردمشون می کنن ارزش داره اینقدر به آمار و ارقام نگاه نکنید دوستان

    پاسخ
    1. امید
      سوابق: (1324 دیدگاه) ,

      اره پژو جان فرا خوان دلیل بد بودن نیست اگه اینجور باشه پس الان یایپا ایران خودرو خیلی خوبن چون من به یاد ندارم فراخوانی چیزی داده باشن حتی اون موقع که پژوهاش اتیش میگرفت باز زیر بار نرفت که مشکل از این گاریهای مونتاژیشه البته هنوزم خبرای اتیش پژو میرسه من خودم 1 سال پیش دو سه روز قبل عید دیدم یه 405 نقره ای کنار جاده بدون تصادف و سالم داره تو اتیش میسوزه

      پاسخ
      1. PEUGEOT
        سوابق: (997 دیدگاه) ,

        الان بیچاره صاحب 405 کجا می می تونه بره شکایت کنه اصلا کی بهش گوش میده اگه هم زیاد پافشاری کنه یه ایراد میزارن که خودت باعث شدی ماشینت آتیش بگیره

        پاسخ
  6. مصطفی فقط MP4-12C
    سوابق: (296 دیدگاه) ,

    آخ آخ آخ آخ!آیا مقایسه کردن تویوتا و بی ام و از نظر فراخون کار درستیست؟

    پاسخ
  7. خاوری
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    کسی فکر نکنه اونجا در کشورهای توسعه یافته تریپ loveو عشق و دوستی و این حرفاس که اینقد خدمات دهی میکنن و کیفیت ها بالاس… بازار چون هوشمنده موجب میشه دو طرف یعنی خریدار و فروشنده قواعد رو رعایت کنن ..اگه این قواعد از جانب هرشرکتی رعایت نشه به صورت هوشمند از بازار حذف میشه و این خوبی بازار آزاده که بجای کنترل دولتی که به هیچ دردی نمیخوره و بارها اثبات شده درمدل بازار رقابت آزاد همه چیز به طور هوشمند و خود به خود کنترل میشه

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      خاوری جان من اون دایره هارو متوجه نشدم . میشه به طور مفصل برای من

      توضیح بدی ؟؟؟ببخشیدا !!!!!!!

      پاسخ
      1. خاوری
        سوابق: (68 دیدگاه) ,

        میلاد جان اینا انواع جدیدی از نمودارهای اکسل هستن ک ب صورت اینفوگرافی خلاصه ای از یک تحقیق بیست و چندساله رو نشون میدن
        درتصویر اول همونطور ک میبینی رنگ قرمز مقدار وسایل نقلیه فروخته شده توسط هرشرکت رو نشون میده و قسمت آبی روشن تعداد خودروهای فراخوان شده رو. مثلا کمپانی نیسان در بازه زمانی 1984 تا 201426میلیون خودرو در ایالات متحده فروخته و 19میلیون دستگاه ازاین خودروهارو فراخوان کرده.
        در قسمت بعدی هم مر دایره 3 نوع اطلاعات یا داده به ما میده نخست دفعات فراخوان خودروها…دوم درصد موفق عیب یابی خودرو ها توسط کمپانی در سه سال اول..از رابطه این دو داده عکس دوم میشه فهمید هرخودروساز چه اندازه به شتریانش درعیب یابی ها تعهد داشته و قبل از سه سال خودروهای معیوب رو فراخوان کرده
        مثلا جنرال موتور در 84 درصد موارد تونسته تا قبل از سه سال عیب خودرو رو پیداکنه و به مشتری گزارش بده و خودروهارو برای رفع نقص فراخوان کنه که این عملکرد بالا و درعین حال هزینه بالایی رو به این خودروساز تحمیل میکنه..برای GMدفعات این فراخوان ها936 بار بوده…

        این داده ها در این اینفوگرافی دوچیز رو میگن نخست کیفیت مونتاژ خودروها و دوم تعهد و اخلاق مداری کمپانی ها

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          دست گلت درد نکنه . خیلی خیلی ممنون . متوجه شدم .

  8. ROLSE ROISE
    سوابق: (190 دیدگاه) ,

    سمند رو از قلم انداختن چطور؟؟؟؟؟!!!!!!

    اواااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    100درصد!!!!!!!!!!!

    باشیب ملایم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
    1. امید
      سوابق: (1324 دیدگاه) ,

      رولز رویس جان سمند رو باید بری تو امار گاری اینا دنبالش نه خودرو

      پاسخ
  9. Metalhead
    سوابق: (1683 دیدگاه) ,

    با این حال، نرخ فراخوانی کمتر برای یک خودروساز، لزوماً به معنای کیفیت بهتر خودروهای ساخت آن نیست

    پس شرکتی که فراخوان بده هم بی کیفیت نیست

    پس بخاطر فراخوان کیفیت خودروهای تویوتا نرفت زیر رادیکال

    پاسخ
    1. خاوری
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      ولی نشان دهنده مشکلات کنترل کیفیت و مونتاژه…بدون شک کمپانیی ک فراخوان بیشتری داشته مشکلات مونتاژ بیشتری داشته اما نرخ فراخوان قبل از سه سالش نشان دهنده اخلاق مداری و تعهدش به مشتریان بوده

      پاسخ
  10. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    هم احترام به مشتریه هم تلاش برای حفظ وجهه شرکت در بازار و کسب اعتبار

    پاسخ
  11. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    به این میگن امار به این میگن حمایت از مصرف کننده

    پاسخ
    1. خاوری
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      امید اونجا سازمان حمایت از مصرف کننده یه نهاد خصوصی هست که فقط درحوزه اطلاعات کار میکنه و شفافیت این صنعت رو بالا میبره
      مصرف کننده خودش باید از خودش حمایت کننده
      میدونی اقتصاددان بزرگ مکتب شیکاگو ومبدع نظریه پول گرایی و برنده جایزه نوبل”میلتون فریدمن” درباره ژست دولتها درباره حمایت از مصرف کننده چی میگه

      “بسیاری می خواهند که دولت از مصرف کننده حمایت کند. مساله مهمتر این است که چگونه از مصرف کننده در برابر دولت حمایت کنیم”

      میتونی برای مطالعه بیشتر کتاب آزادی انتخاب آقای فریدمن رو بخونی…کتابخانه های عمومی دارنش..لحنش سریع و ادبیاتش ساده س

      پاسخ
      1. زیگما
        سوابق: (3078 دیدگاه) ,

        خاوری نیومدی منتظرت بودم. اگه تونستی لااقل فردا پیام بده استاد.
        در مورد این مطلب، حق با خاوری هست
        وقتی رقابت باشه، شرکت ها برای بقا محبور هستند که برای شکست رقیبان و گریز از نابودی، بازار بیشتری رو در دست بگیرن. و این بدون حمایت از مشتری امکان پذیر نیست. پسشرکت ها در رقابت با هم مشتری مدار تر میشن تا بتونن موفق تر بشن.
        حالا سوال این هست که این مشتری مداری تا کی و تا چه اندازه میتونه ادامه پیدا کنه؟ حد و اندازش چقدره؟ انتهاش کجاست؟

        پاسخ
  12. محسن
    سوابق: (108 دیدگاه) ,

    سال‌ها گذشت و ما همچنان در حسرت اندکی احترام به حقوق مشتری از سوی خودروسازان وطنی… لعنت به این بی‌وجدان‌ها

    پاسخ
  13. قاقالی
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    به نظر من خودروسازهای داخلی حق دارن فراخوان ندن چون اگه بخوان اینکارروبکنن کلا باید جمع کنن برن آخه مگه آشغال هم فراخوانی داره

    پاسخ
  14. saied
    سوابق: (823 دیدگاه) ,

    اگه ایران اینجوری بود علان از هر ۳ تا ماشین باید ۵ تاش فراخوان بشه 🙂

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.