متفرقه

خرابی آوار “برگزیت” بر سر صنعت خودروی انگلستان

اکثر نظرسنجی‌ها غلط از آب درآمد، این‌طور نیست؟ شاید رقابتی نزدیک خوانده شود اما در نهایت نزدیک ۵۲ درصد از جمعیت ۳۳ میلیونی رأی‌دهندگان در همه‌پرسی صورت گرفته در بریتانیا خواستار خروج این کشور از اتحادیه‌ی اروپا شدند؛ و این‌گونه مسائل زیادی به وجود آمد.

Jaguar_Union_Flag
صنعت خودروی بریتانیا یکی از اولین‌هایی است که پیامدهای این همه‌پرسی را احساس کرده و آنچه که در آینده رخ می‌دهد می‌تواند اقتصاد این کشور و همچنین آینده‌ی تقریباً ۸۰۰ هزار شغل موجود در این صنعت گسترده را تحت تأثیر قرار دهد.

uk-9
زمانی که اوایل امسال نخستین زمزمه‌های این همه‌پرسی شروع شد، انجمن بازرگانان و سازندگان موتوری (SMMT) که دربردارنده‌ی همه‌ی کارخانه‌های بزرگ است حرف از علاقه به ماندن در اتحادیه‌ی اروپا به میان آورد.

UK-0
مدیرعامل SMMT آقای مایک هوز در آن زمان این‌گونه گفته بود:

پیام صنعت خودروی بریتانیا واضح است: عضوی از اتحادیه‌ی اروپا بودن برای آینده‌ی این صنعت، برای امنیت شغلی، سرمایه‌گذاری و رشد و توسعه حیاتی و مهم است. صنعت خودروی بریتانیا در حال پیشرفت بوده و رکوردهای جدیدی را در زمینه‌ی صادرات و خرید خودروهای جدید بر جای گذاشته است. اعضای ما خاطرنشان کرده‌اند که خروج از اتحادیه‌ی اروپا می‌تواند همه‌ی این موارد را به خطر بیندازد.

در سال ۲۰۱۵، رکورد تولید یک و نیم میلیون خودرو در بریتانیا به ثبت رسیده که ۵۷ درصد این تعداد به کشورهای عضو اتحادیه صادر شده‌اند. عضو اتحادیه بودن به این معنی است که تعرفه‌ی گمرکی وجود ندارد و از طرف دیگر هم کشورهای عضو استانداردهای تولیدی یکسانی را به اشتراک می‌گذارند اما اگر بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا خارج شود، این موارد تغییر خواهند کرد و توافق‌نامه‌ها و مقررات جدیدی وضع خواهند شد.

2016 MINI Cooper S Convertible
اوضاع حتی پیچیده‌تر هم خواهد شد چراکه همه‌ی خودروسازان بزرگ توسط شرکت‌های تابعه و یا خارجی‌ها خریداری شده‌اند که اکثر آن‌ها آسیایی بوده و پس از اعلام نتایج همه‌پرسی شاهد سقوط بازارهای سرمایه بوده‌اند. تویوتا به مدت نیم‌قرن است که در بریتانیا حضور دارد و نیسان نیز پرسنل ۸ هزار نفری داشته و ۴۷۵ هزار دستگاه خودرو را در انگلستان تولید کرده که ۸۰ درصد آن به کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا صادر شده است.

Nissan_Great_Britain
مدیرعامل رنو-نیسان آقای کارلوس گوسن پیش از این گفته که در مورد برگزیت، تولید در کارخانه‌ی ساندرلند بر پایه‌های مورد به مورد امتحان خواهد شد. احساسی مشابه با خودروسازهای دیگری چون تویوتا، هوندا، فورد، جنرال موتورز، گروه فولکس‌واگن و جگوار لندروور. چه آنکه هیچ‌کسی نمی‌خواهد در فضایی تردیدآمیز کار کند.

البته همه همین طرز تفکر را ندارند، برای مثال، دیلی اکسپرس گزارش داده که مدیرعامل استون مارتین آقای اندی پالمر گفته که ۱۸۰۰ کارمند شرکت که اثر منفی بالقوه بر تولید ناخالص ملی بریتانیا محسوب می‌شوند احتمالاً با تنزل ارزش پوند انحراف می‌یابد که این نیز باعث رقابتی‌تر شدن صادرات ما می‌شود. شاید گفته‌های او درست باشد اما به این سادگی‌ها هم نیست. توافق‌نامه‌های تجاری جدید هم برای صادرات و هم برای واردات باید امضا شوند و کسی نمی‌داند که این مذاکرات چقدر طول خواهد کشید.

mini_2
نخست‌وزیر انگلستان، دیوید کامرون، استعفا داده و حتی اگر با این استعفا موافقت شود، حداقل دو سال و شاید هم بیشتر طول خواهد کشید تا اثرات این همه‌پرسی به‌طور کامل نمایان شود. بهتر است تا آن زمان زود نتیجه‌گیری نکنیم.

منبع: carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. فقط انگلستان

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    مطمئنن مردم انگلیس همینطوری کشکی تصمیم گیری نمی کنن وحتما به نفعشونه که بیشتر خواستار خروج از اتحادیه هستن کشوری مثل انگلیس غیر ممکنه به ضرر خودش کاری کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اونام آدمن اشتباه میکنن…مثل ما که ی بار اشتباه کردیم و تا چند سال یا تا اخر عمر باید تاون پس بدیم…از ماست ک بر ماست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد حسین

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (489 ديدگاه)

      شما یه نگاهی به این لینک بنداز ببین با چه آگاهی بی نظیری مردم انگلیس رأی به خروج از اتحادیه دادن !
      https://www.google.com/trends/story/GB_cu_gUyXbFUBAABDoM_en

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فقط انگلستان

        ۸ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1046 ديدگاه)

        محمد حسین جون مهم خودبریتانیاس نه مردم کشورهای دیگه فکر کردی منفعت انگلیس برای مردم کشورهای دیگه خیلی مهمه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. یو اس اس اینترپرایز

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      افرین به کامنت مهدی عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (137 ديدگاه)

      این اتفاق نشون برخلاف باور عمومی نظر جمع معمولا درست نیست
      میدونی چقدر ضرر میکنن؟
      بعد همه پرسی تو گوگل جستجو کردن که اصلا اتحادیه اروپا چیه؟!!!!؟ ( خود گوگل امار رو منتشر کرده )

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. elemento

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    فوتبال هم حذف شدن!
    کلا انگلستان هیچ وقت نمیتونه به شرایط دهه ی 70 و 80 میلادی برگرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      اره یه زمانی خداییش از نظر سیاسی ورزشی صنعتی خیلی رو زبون ها بود البته هنوز هم همین طوره شاید رقیباش خیلی بیش از حد رشد کردن ………

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. volvo fh

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    از همه نظر انگلیس ضرر میکنه.بقیه کشورهای عضو اتحادیه هم گفتن وقت کشی نکن,میخواهی بری,به سلامت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (40 ديدگاه)

    “صنعت خودروی بریتانیا در حال پیشرفت بوده و…”اگه اینجوریه پس صنعت خودروسازی ما چیه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بنتلی

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    اختلاف چهار درصد برا تصمیم ب این مهمی کمه.ب نظرم تو انتخابات بله یا خیر باید حداقل ده درصد اختلاف داشته باشن و در غیر اینصورت دوباره رأی گیری بشه.خلاصه انگلیس کاری ب ضررخودش انجام نمیده.ممکنه اولا ضرر کنه ولی ب فکر بعد ترش بوده.الان ارزش پوند دوباره زیاد شده.اتحادیه اروپا چ بچه بازی درآورده. میخواد زبون رسمی رو تغییر بده ک چی بشه؟انگلیسی خیلی ساده تر از زبون های دیگه مثه فرانسوی یا آلمانیه.البته گفته احتمالا حتی با تغییرش زبان مورد استفاده انگلیسی باقی میمونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (623 ديدگاه)

      اتحادیه اروپا بچه بازی در آورده ؟!!!!!!!!!!!این انگلیسه که کاملا بچه بازی و به نحو احسنت درآورده و جوگیر شده اون نخست وزیرش باید حتما اروپا باید زبونه رسمی و فرانسه و آلمانی و بقیه زبون هارو بکنه چون درشون کشوری که انگلیسی حرف بزنه وجود نداره این تعصب مضحک داری که این کارو بچه بازی میدونی که به حق هم درسته و کاره فوق کودکانه انگلیسی هارو بچه بازی نمیدونی نخست وزیرشون بعد از اون داستانه اسکاتلند و انتخابات اروپا در یک عمله به قول شما اینبار بچه گانه و عجولانه گفت ما برای ماندن و یا نماندن در اروپا رفراندوم برگزار کنیم آخه این کاره این حرفه این یه شکست مفتضحانه برای انگلیسه گرچه خودشون فهمیدن چه گندی بالا اومده دارن امضا جمع میکنن برای رفراندوم مجدد اینم بدون اگر از اروپا جدا بشه مطمئن باش اینبار اسکاتلند جدا میشه و شایدم ایرلند شمالی به ایرلند بچسبه و اونم رفراندومی برگزار کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. بنتلی

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    بهتره تا چن سال دس ب تغییر تعرفه نزنه چون اصلا وقت مناسبی نیس و بیشتر ب فکر ثبات وضعیت اقتصادی باشه تا دوباره اعتماد سرمایه گزارانو بدست بیاره و از طرفی باید ب فکر تقویت صنایعی ک کمتر بهشون توجه شده و ساماندهی مهاجران فعلی و جذب نیروی ماهر و نخبه از سراسر جهان باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فرامرز

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    به نظرم به نفع خیلی از خودروسازهای انگلیسی از جمله جگوار شد چون با این محدودیت ها میتونه راحت بازار انگلیس رو بگیره بازاری که سهم عمده اش دست لوکس سازهای آلمانی و ژاپنی بود. تو بازارهای خارج از انگلستان هم که فروش خاصی نداشت که بخواد ضرر زیادی داده باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان(احسان سابق)

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    واقعا نمی دونم چرا مردم انگلیس همچین تصمیم گرفتن.فکر می کنم بیشر بخاطر جلوگیری از ورود بیشتر مهاجر بوده چون از نظر اقتصادی حداقل در کوتاه مدت اصلا به نفع این کشور نیست بخصوص بانک ها و خرده فروش های بزرگ و صنعت مالی این کشور بشدت به قراردادهای بین المللی احتیاج داره که مشخص نیست چه بلایی سرش میاد.
    اما حداقل این حق رو به مردمشون دادن که خودشون تصمیم گیری کنن و انقدر برای شهرونداشون احترام و شعور قائلن که مسیر اینده ی خودشون رو تاعیین کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امیر

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    مردم انگلیس بعضیا که مخالف رای دادن اصلا نمیدونستن اتحادیه اروپا چیه کارش چیه ندونسته حس ملی گراییشون گل کرد زدن تمام اقتصادواختلال ایجاد کردن وهمه پیش بینی های اقتصادی میگه به ضرر انگلیسه پوند که ارزشش نابود شده واز ایرلاینا تا خودروسازی خرده فروشی مسکن ایم کشور بسیار ضرر میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خودشون هم نفهمیدن که چیکار دارن می کنن، این جور چیزهای مهم و بحرانی رو اکثرا کارشناسان خبره(منظورم کارشناسان واقعی هست) اقتصادی و … باید نظر بدن و تمام جوانب کار رو بسنجن، برای این گونه موارد که همه پرسی بی معنی هست، چون قشر عادی که نمیتونن همه پارامترها رو تحلیل کنن و از همه جوانب آگاه نیستند که بتونن نظر درستی بدن. بالاخره مثل همیشه خواستن بگن که انگلیسی هستند و این چیزا حالیشون نیست و هر چی اونا بگن باید همون بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. بنتلی

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خسته شده چی میگی برا خودت؟ اول اینکه خودت متعصبی دوم اینکه چیزی نمیدونی اعاده فضل نکن.من چیکار ب انگلیس دارم؟ گفتم زیون انگلیسی آسونتر و ساده تر از آلمانی و فرانسویه!همین الان هم زبون آلمانی و فرانسوی هم جزء زبون رسمی اتحادیه هستن ولی بیشتر انگلیسی استفاده میشه،خودشون هم گفتن درصورت حذف زبون انگلیسی باز هم ازش استفاده میکنن،اسکاتلند و ایرلند شمالی هم زبون انگلیسی دارن و از طرفی میخوان تو اتحادیه بمونن.یکی از دلایل خروج انگلیس نادیده گرفته شدن منافع انگلیس توسط فرانسه و آلمانه.الان نروژ و ایسلند هم جزء اتحادیه نیستن ولی روابط تجاری دارن و از طرفی نروژ اقتصاد قویی داره،انگلیس هم قراره بعد جدایی توافقی درمورد تجارت آزاد و دوستانه با اتحادیه داشته باشه،اینو دبیر کمپین ترک اتحادیه هم گفته بود بعد تو میگی از سر نادونی رای ب خروج دادن؟چرا یک درصد هم فکر نمیکنی اونایی ک دارن امضا جم میکنن شاید همونایی هستن ک ب موندن رای دادن؟قبل هر انتخاباتی رسانه عمومی سعی در بالا بردن اطلاعات مردم درمورد موضوع انتخابات میکنه حتی تو ایران،پس فک نکن از سر نادونی رای دادن!البته اخلاف چهار درصد خیلی کمه برا تصمیم ب این مهمی!حرف آخرم اینه ک اتحادیه اروپا همچین بی عیب هم نیس و نیاز ب اصلاحات ساختاری داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علي

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (969 ديدگاه)

      حرفات همه بوی آتش درونی میده و هیچ سندیتی نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۸ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        قضاوت نکن علی اقا

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. خسته شده

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (623 ديدگاه)

      وقتی میگی بچه بازی مطمئنا فکر نمیکنی و حرف میزنی من نگفتم زبونه رسمی این دوتا هست یا باشن که مطمئنا خیلی از زبون های دیگه هم زبون های رسمی هستن بالای بیست و چند زبون زبونه رسمی اتحادیه هستن در حالت فعلی یه سرچ کوچپیک این حرفو اثبات میکنه جناب بنتلی مطمئنا فکر کردم که اینو میگم و شما هم شبیه بعضی از انگلیسی ها مثلا میخوای برای کوبیدن اروپا و حرف من اینجوری حرف بزنی و اینم مطمئنم انگلیس بچه بازی درآورده چون بعد از اون انتخابات مضحک اروپا نخست وزیرش جوگیر شد و گفت ما باید رفراندوم کنیم احزابی که در مجلسه خودشون یک نماینده هم بزور داشتن و حتی نداشتن در اروپا بالاترین رای آوردن مثل یوکیپ ببین اینم مطمئن باش من اخبار اروپا و جهانو و پیگیری میکنم اما نه از بی بی سی شما نمیخوای به من بگی فکر کنم یا حرفی بزنم ضمنا اسکاتلند و ایرلند شمالی زبونه ایرلندی و اسکاتلندی و محلیه خودشونو و دارن از همه با اهمیت تر اینکه هنوز چیزی معلوم نیست یعنی این حالت صورت نداده که جدا بشن اگر شدن شاید بشه فکر کرد روش پس بهتره شما به جای فکر کردن اینقدر به شخصی مثل من توهین نکنی اونم ر مورد این مسائل در مورد رسانه ها هم اکر رسانه ای مستقل باشه درسته ولی در ایران رسانه ای مستقل وجود نداره و حرفت از تموم حرفای قبلیت خنده دار تره و یه برداشت دیگه شاید از حرفات باشه اونم اینکه فکر میکنی اون چن رسانه معلوم الحال به فکر منافع مردم هستن و اطلاع رسانی میکنن شاید این حرفام چاپ نشه ولی تا زمانی که رسانه آزاد نباشه و ا ح زا ب آزاد نباشه و کلا وجود نداشته باشه در ایران کلا همه چیز میتونه بازم خنده دار باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بنتلی

        ۹ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1626 ديدگاه)

        در ضمن من اصن ب شما توهین نکردم،خودم اول گفتم ک اختلاف چهار درصد برا تصمیم ب این مهمی کمه ولی این حرکت حق انتخاب دادن ب مردم با ارزشه! حتما قبل از انتخابات رسانه ها بی طرفانه اطلاع رسانی کافی ب مردم کردن،اونجا ایران نیس ک! این موضوع جداشدن هم بحث جدیدی نیس و خیلی وقته میخوان برن!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  12. بنتلی

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    علی باز داری اعاده فضل میکنی ک ؟ اینترنت ک داری؟ ی سرچ بکن کاملا متوجه میشی حرفامو! همه حرفام مستنده و کلی خبر خوندم در این رابطه!اول منم فک میکردم کار اشتباهی کردن برا همین رفتم خبر هاشو خوندم،از تو ک نفرت خاصی ب انگلیس داری انتظار ندارم حرفامو قبول کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شما به تحقیقات ادامه بدید

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بنتلی

        ۸ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1626 ديدگاه)

        باشه،شما هم ب اضافه کردن تعداد کامنتتون ادامه بدید! یک چیزیو بدون ک من حرف از خودم در نمیارم!الان سوئیس و نروژ هم جزء اتحادیه نیستن ولی هم اقتصاد قویی دارن هم روابط اقتصادی گسترده با اروپا!!خود اوباما هم گفته اگه انگلیس مثه نروژ عمل کنه اوضاع نسبت ب گذشته زیاد فرق نمیکنه.در آخر هم بهتره حرفای رهبر حزب استقلال بریتانیا رو بخونی!اتحادیه اروپا همچین بدون عیب نیس و نیاز ب تغییر داره!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. Archi KHAN

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    ‘گَهی زین به پشت و گَهی پشت به زین …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Archi KHAN

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    البته فراموش کردم بگم :
    انگلیسی ها بهتره از دانش فیل سوفی ، چون احمِدخان ما استفاده کنن
    مطمئنا ضرر نمی کنن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Vahid porsche

    ۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    کلا انگلیس که همیشه خودشو‌تافته جدابافته میدونه اصن عجیب بود تو اتحادیه باشه حالا هم به اصل خودشون بزگشتن و خودشونو از بقیه جداکردن طبق معمول

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. بنتلی

    ۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خسته شده جان من نگفتم زبون رسمی فقط این سه تا هس ک!گفتم این سه تا بیشتر استفاده میشن تو روابط بینشون،ایرلند شمالی و اسکاتلند هم زبون خودشونو دارن و حرفت کاملا درسته ولی انگلیسی هم صحبت میکنن،من نگفتم این کار ب نفع انگلیسه،اتفاقا جگوار لندرور احتمال کاهش شدید سود و درنتیجه توقف بعضی پروژه هاشو داده!حرفم اینه ک در صورت رفتن هم میشه روابط اقتصادی خوبی با اتحادیه داشت مثه نروژ و از طرفی خود اتحادیه هم بی عیب نیس و نیاز ب تغییر و اصلاحات داره،اینو تو چن تا خبر خوندم! در هرصورت اگه بد صحبت کردم باهات عذر میخوام،والا از انگلیس هیچ نفعی بهم نمیرسه ولی بعضی از خودروهاشو خیلی دوس دارم و بیشتر نگران آینده اون شرکتام !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۹ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (623 ديدگاه)

      ببین جناب بنتلی برای من اهمیت نداره جدا بشن و یا نشن من فقط نظرمو گفتم
      انگلیس جز منطقه یورو نبود پس زیاد تاثیری نداره در اقتصاد منطقه یورو ولی برای خودش شاید بدتر بشه به خاطر نبودش در عرضه اروپا به طور مستقیم خصوص برای صنایعش داستانه نروژ فرق میکنه نروژ هیچوقت جز اتحادیه اروپا نبود و اینکه جمعیتش 5 میلیونه با کلی منابع و معادن و صنعت های دیگه که میتونه خرجشو دربیاره ولی انگلیس جمعیتش 65 میلیونه یه وزنه سیاسی و نظامی و صنعتیه نه کشوری مثل نروژ یا ایسلند با جمعتی حدود سیصد هزار نفر!!!!!! و کشورهای اسکاندیناوی که جمعشون کنی باهم ثلث انگلیس جمعیت ندارن داستانه اونا کاملا فرق میکنه مقایسه این چنینی نکن

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا