بزرگ‌ترین زیانهای ساخت خودرو در اروپا

بوگاتی ویرون تنها در سرعت بالا رکورد شکن نیست، بلکه وقتی پای محاسبه سود و زیان مطرح باشد، یک ماشین نابودکننده پول و سرمایه نیز محسوب می‌شود!

بوگاتی ویرون، بزرگترین زیان برای هر خودرو
بوگاتی ویرون، بزرگترین زیان برای هر دستگاه خودرو

پژوهش‌های یک موسسه کارگزاری مستقل به نام Sanford C. Bernstein که توسط اکونومیست منتشر شده نشان می‌دهد که فولکس واگن در ساخت هر دستگاه بوگاتی ویرون 4,617,500 یورو معادل 6,231,316 دلار زیان می‌کند!

Europe's 10 Biggest Automotive Money Losers
Europe’s 10 Biggest Automotive Money Losers

اما رتبه اول زیان ده‌ترین خودروها به اسمارت فورتو نسل اول که در سالهای مابین 1997 تا 2006 به میزان 749 هزار دستگاه تولید شد، تعلق می‌گیرد. شرکت مادر یعنی دایملر برای این خودرو 4.52 میلیارد دلار زیان کرد. دلیل اصلی این خسارت، سرمایه و پول زیادی بود که دایملر برای این پروژه و ساخت کارخانه جدید و پلتفرم اختصاصی جدید و موتور سه سیلندر صرف کرد. در حالی که میزان فروش اسمارت تنها 40 درصد پیش بینی‌ها بود. محاسبات نشان می‌دهد که هر دستگاه اسمارت فورتو با زیان 6032 دلاری فروخته شد!

2002 Fiat Stilo
2002 Fiat Stilo

فیات Stilo مدل 2001 تا 2009 تنها 30 درصد از برآورد فیات در فروش را محقق ساخت و حدود 2.83 میلیارد دلار و برای هر خودرو 3685 دلار زیان در پی داشت.

VW Phaeton
VW Phaeton

فولکس واگن Phaeton نیز که تنها بر اساس نظر و سلیقه فردیناند پیچ رئیس فولکس ساخته شده بود و بین سالهای 2001 تا 2012 فقط 72 هزار دستگاه از آن تولید شد، با زیان 2.68 میلیارد دلار، روی هر دستگاه 37910 دلار ضرر به شرکت وارد کرد.

Peugeot 1007
Peugeot 1007

پژو 1007 نیز با آن درهای کشویی و چراغهای عقب نامأنوسش با 1.9 میلیارد یورو، نسل اول مرسدس بنز کلاس A با 1.71 میلیارد یورو که بیشتر آن بواسطه چپ شدن در آزمونها و تبلیغات منفی مرتبط با آن رخ داد، بوگاتی ویرون و جگوار X-Type مشترکا با 1.7 میلیارد یورو، نسل سوم رنو لاگونا با 1.54 میلیارد یورو، آئودی A2 با 1.33 میلیارد یورو و در نهایت رنو ولساتیس با 1.2 میلیارد یورو جدول ده خودروی زیان رسان اروپایی را تکمیل می‌کنند.

21 دیدگاه

  1. فردید
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    چرا این ماشین های زیان ده را نیاوردند به وطن عزیزمان تا قهرمانان عزیز هموطن چنان صف خریدی درست می کردند برای شان که هزینه ی صدساله ی شرکت های محترم تولید کننده را ظرف یک سال تامین می نمودند. درود بر هموطنان قهرمان مان

    پاسخ
    1. میلاد. فقط المان.فقط بنز.
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.
      اگر واقعا زیان میدهند پس چرا بازم تولید میشوند؟؟؟؟
      البته فولکس واگن فیتون برای رقابت با بنز S کلاس.بی ام و سری 7 و ائودی A8 ساخته شد و لی نتونست انچنان که باید و شاید قد علم کنه.
      خلاصه هر چی که بودند ولی ایمن بودند.

      ((( تا کودکی که پستی ، تا جوانی که مستی ، تا پیری که خستی ، پس کی خدا پرستی؟؟ )))

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (500 دیدگاه) ,

        در این جمع تنها بوگاتی ویرون بود که قبل از تولید زیاندهیش مشخص بود و مدیران فولکس تنها دلیل تولید رو به رخ کشیدن برتری مهندسی نسبت به رقبا عنوان کرده بودن و به زیان هم راضی بودن
        بقیه موارد از چرخه تولید خارج شدن

        پاسخ
    2. slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      عجیبه…

      پس چرا تولید میکنن…

      پاسخ
    3. aventador twin turbo
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      یعنی قیمت تمام شده ی بوگاتی 7 میلیون دلاره!!!!!!

      پاسخ
    4. HASSANBMW
      سوابق: (401 دیدگاه) ,

      سایپا تو این رده بندی آخره!!!!

      پاسخ
  2. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    پراید…پرسودترین خودروی تاریخ…به لطف خودمون!!!

    پاسخ
  3. hoseyn
    سوابق: (1165 دیدگاه) ,

    میشه یه مقاله هم پدال درباره این چند سال که سایپا و ایرانخودرو هرسال اعلام ورشکستگی به دولت کردند بذاری!!؟

    پاسخ
  4. فقط سری۳
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    باید بیان ایران از خودرو سازای ما راز پر سود بودن رو بپرسن .
    در ضمن یکی از دلایل ضرر شرکت های ایرانی این بود که بی حسابو کتاب رفتن توی کشورهای مختلف سایت تولید ساختن . مطلب کامل . مجله ماشین ۳ماه اخیر

    پاسخ
  5. km
    سوابق: (681 دیدگاه) ,

    ایرانخودرو و سایپا هم همش سود کردن دیگه نه؟؟؟!!

    پاسخ
  6. آرش
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    اينا شركتهاي بي عرضه اي هستن ايران خودرو و سايپا با اينكه ماشيناشون اين همه نقص فني دارن و راحت آتيش مي گيرن اين همه سود كردن .

    پاسخ
  7. حسین(جاسم)
    سوابق: (100 دیدگاه) ,

    اینا که اینقدر ضرر میکنن 2 برابرش صود میکنن.

    پاسخ
  8. بهزاد
    سوابق: (761 دیدگاه) ,

    اگر دوستان یادشون باشه در یکی از قسمت های تاپ گیر جرمی به این نکته هم اشاره کرد که هزینه ی تولید و طراحی ویرون بیش از 5 میلیون دلاره و فقط به خاطر علاقه ی خاص صاحب فولکس واگن که فکر کنم ثروت مندترین مرد در آلمان هست این پروژه ادامه پیدا کرد.
    و نکته ی دیگه هزینه ی طراحی و تحقیق لا فراری که در حدود 1.4 میلیارد یورو بوده و اگر با قیمت 1.3 میلیون دلاری هر دستگاه حساب کنیم در مجموع حدود 650 میلیون دلار نسیب فراری خواهد شد که زیان زیادی رو در پی داره ولی در عوض با فروش محصولات دیگه مثل قطعات و لباس و کلاه و ساعت و عطر و ماکت و… این هزینه ها برای فراری جبران میشه.
    حتی پروژه لکسوس lfa هم دچار زیان بوده و در مجموع کمتر از 200 میلیون دلار عاید لکسوس شد که حتی خرج طراحی و تولید رو نمیتونه در بیاره و فقط اهداف بلند مدت و اعتبار تو این پروژه دخیل بود و خیلی از پروژه های دیگه!!!

    پاسخ
  9. jalal
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    اولش زیان می کنند بعدی که می فروشند آن زیانشان جبران میشه ولی اگرفروش نرفت نه تنها جبران نمیشه بلکه بدتر میشه.

    پاسخ
  10. jalal
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    در ضمن یادم رفت از پدال تشکر کنم – من از خبر خوب و مفیدتان سپاس گزارم.

    پاسخ
  11. Ali
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    دقت کردید دایره بوگاتی جاش نشده
    از صفحه زده بیرون!
    خخخخخخخخخخ

    پاسخ
  12. رضا
    سوابق: (187 دیدگاه) ,

    اونجا همچین ماشینای خوشکلی ضرر میکنن، ایجا سالهاست که پراید داره سود نسیب سایپا میکنه.. نخرین لامصبا.. نخرین..

    پاسخ
  13. enzo
    سوابق: (214 دیدگاه) ,

    شنیده بودم سالای پیش که پروژه تولید ویرون زیان ده بوده ولی اصلاً فکر نمیکردم اینقدر زیان دهی داشته . 4میلیون یورو ضرر برای هر دستگاه ! یعنی برای 450 ویرون رقمی معادل 1.8 میلیارد دلار!!
    فراری حق داشت چندین سال پیش که میگفت تولید یه محصولی مثل ویرون برای ما اصلاً توجیه اقتصادی نداره .
    حالا فولکس خط تولیدش عظیمه و این ضرر رو تا حدی با فروش میلیونی محصولات پرفروشی مثل گلف جبران میکنه ولی فراری، لامبو و مکلارن که تولیداتشون محدوده اگر بخوان همچین ریسکی بکنن این ضرر رو با چی جبران بکنن ؟ کاملا ورشکست میشن .
    امیدوارم فولکس واگن و آئودی به سرشون نزنه یه روزی همچین ضرری رو بخوان با لامبو هم تجربه کنن

    پاسخ
  14. داریوش
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    میگم نمیشه بوگاتی رو ازشون بخریم بعد با سود یک میلیون یویویی به خودشون بفروشیم؟اینطوری هم اونا 3 میلیون سود می کنن هم ما یک میلیون.خخخخخخخخخخ

    پاسخ
  15. مهدی
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    ممنون از پدال میدونستم بوگاتی زرر میده ولی نمدونستم تو رده 6 جدول زیاندههاست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.