ضعف بیشتر خودروها در تست روشنایی چراغ‌های IIHS

احتمالاً چراغ‌های خودروی شما آن‌گونه که باید باشند، عملکردی خوب ارائه نمی‌دهند، حتی اگر کارخانه‌ی سازنده چندین و چند بار آزمون‌وخطا انجام داده و از تکنولوژی بالایی استفاده کرده باشد.

2016 Lexus ES 350
طبق اولین تحقیق رتبه‌بندی چراغ‌های جلو که توسط موسسه ایمنی راه‌ها (IIHS) صورت گرفته، تویوتا پریوس V از میان 31 خودروی موردتحقیق، تنها خودروی میان سایزی بوده که رتبه‌ی خوب را به دست آورده است. این موسسه می‌گوید که برچسب قیمت یک خودرو به‌هیچ‌وجه ضمانت کننده‌ی کارایی چراغ‌های جلو نیست و بسیاری از چراغ‌های با کارایی پایین به خودروهای لوکس تعلق داشته‌اند.

Toyota Prius V headlight
Toyota Prius V headlight

استانداردهای دولتی فعلی به خودروسازان این اجازه را می‌دهد که تفاوت‌های بزرگی در تابش موردنیاز چراغ‌ها برای شرایط مختلف جاده‌ای داشته باشند. چراغ‌های بهینه‌شده پتانسیل کاهش تلفات در جاده‌ها را دارا هستند چراکه بسیاری از تصادفات در تاریکی و یا هنگام غروب آفتاب رخ می‌دهند. علاوه بر این، بااینکه پیشرفت‌هایی در تکنولوژی چراغ‌ها صورت گرفته، اما طبق گفته‌ی موسسه‌ی ایمنی راه‌ها عملکردی خوب دیده نمی‌شود. با توجه به این مسئله، این موسسه سیستم رتبه‌بندی چراغ جدیدی را تهیه‌کرده که در آن تکنولوژی یک چراغ به دیگری ترجیح داده نمی‌شود اما به‌جای آن سیستم‌هایی را تشویق می‌کند که تابشی زیاد بدون نوری خیره‌کننده برای راننده‌های طرف مقابل ارائه می‌دهند.

IIHS headlight diagram
IIHS headlight diagram

دسته‌های نور پس از تاریکی و با دستگاه مخصوصی که نورپایین و بالا را اندازه‌گیری می‌کند بررسی‌شده‌اند. این بررسی در 5 روش متفاوت رانندگی صورت گرفته است: رانندگی در خط مستقیم، پیچ چپ‌گرد تند، پیچ راست‌گرد تند، پیچ چپ‌گرد آهسته و پیچ راست‌گرد آهسته.

2017-mercedes-benz-e-class-headlight
نکته که باید به آن اشاره شود این است که اگرچه اکثر خودروسازان تنظیمات عمودی چراغ‌ها در محصولات پیشنهاد می‌کنند اما IIHS گفته که تعداد کمی از مشتریان این کار را انجام می‌دهند و برخی خودروسازها به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنند که این کار را انجام ندهند.

IIHS Headlight Test
تویوتا پریوس V رتبه‌ی خوب را در این رتبه‌بندی به دست آورده است. پریوس به چراغ‌های LED و کمک نورپایین مجهز است که به همراه پکیج تکنولوژی پیشرفته نیز در دسترس می‌باشد. از سوی دیگر، چراغ‌های هالوژن استاندارد عملکرد روشنایی خودرو را بسیار پایین می‌آورند.

2015 Toyota Prius V
2015 Toyota Prius V

متیو برامبلو، مهندس تحقیقات ارشد IIHS اظهار می‌دارد که:

چراغ‌های LED نورپایین پریوس در هنگام رانندگی با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت، زمان کافی برای شناسایی اشیا در کناره جاده را فراهم می‌کنند، درحالی‌که خودروهای دارای چراغ‌های هالوژنی به‌منظور پیشگیری از تصادف باید سرعت پایین‌تری به میزان 32 کیلومتر بر ساعت داشته باشند.


[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

9 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1443 دیدگاه) ,

    عجب.
    چ تست جالبی انجام دادن. نتیجه ی آئودی و بنز عجبیه.فک میکردم باید بهترین سیستم چراغا رو داشته باشن.

    پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    دیگه فک نکنم تو کل دنیا از سیستم روشنایی 405slx آشغال تر وجود داشته باشه……آشغاله به تمام معنا

    پاسخ
    1. m4
      سوابق: (194 دیدگاه) ,

      این نتیجه انگار دشمنی با بنز بوده !!!
      غیر ممکنه ماشین لهی مثل تویاتا خوب باشه و غولهایی مثل بنز و بی ام دبلیو بد!!
      کافیه تست های چراغ ماشین هارو توی یوتیوب سرچ کنید
      پست کاملا غیر منطقی بود

      پاسخ
      1. Sina
        سوابق: (21 دیدگاه) ,

        جان عزیزتون این تعصب الکی در مورد بنز و ب ام و رو بذارین کنار ! این دو تا خیلی وقته رفتن به حاشیه

        پاسخ
  3. Soroosh
    سوابق: (39 دیدگاه) ,

    المانی ها که ابرومونو بردن با این امتیازاشون
    بازم به ایودی که قابل قبول گرفت، بنزو بی ام و که …???

    پاسخ
  4. امیر.عارف
    سوابق: (369 دیدگاه) ,

    هفت شهر عشق را اجنبی گشت ما هنوز اندر خم یک ایربکیم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.