متفرقه

تصادفات و فاجعه در جاده‌های کشور

خبر کوتاه است و دردناک. لطفاً بخوانید:

رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به اینکه روزانه ۱۰۰ ایرانی به دلیل حوادث ترافیکی دچار معلولیت می‌شوند، گفت: این در حالی است که روزانه ۵۰ نفر نیز بر اثر تصادفات فوت می‌کنند و ۱۷ برابر آن نیز دچار مصدومیت می‌شوند.

crash
پس از خواندن این خبر دردناک شاید لازم باشد که چند لحظه‌ای به فکر فرورویم و با خود بیندیشیم تا ابعاد این فاجعه بزرگ برای ما روشن شود. طبق این آمار در هر روز صدها نفر از هم‌وطنانمان در اثر تصادفات نیازمند درمان می‌شوند؛ هر روز صبح که خورشید طلوع می‌کند، صد نفر از ایرانیان جای خالی عضوی از بدنشان را احساس می‌کنند و هر روز ۵۰ خانواده داغدار عزیزانشان می‌شوند.

آیا می‌دانید که هزینه درمان و مداوای مجروحان و معلولان این تصادفات چه هزینه سنگینی را به خانواده‌های آن‌ها و کشور وارد می‌کند؟ آیا می‌دانید چه سرمایه‌هایی در این تصادفات نابود می‌شوند؟ آیا می‌دانید که این تصادفات چه تأثیر وحشتناکی بر مسائل اقتصادی و اجتماعی کشورمان دارند؟

تصادفات تنها آسیب‌های اقتصادی ندارد. خانواده‌ای که سرپرست آن در تصادف فوت می‌کند و یا معلول می‌شود، با کوهی از مشکلات روبه‌رو خواهد شد، کودکانی که از مهر مادری با پدری بی‌نصیب می‌شوند، هرگز نمی‌توانند مانند سایر کودکان زندگی نرمالی را داشته باشند و پدر و مادری که فرزندشان را از دست می‌دهند، بدون امیدی برای آینده خواهند زیست.

وقتی انسانی می‌میرد، انگار که نزدیکان او نیز می‌میرند و وقتی‌که انسانی معلول می‌شود، نزدیکان او نیز معلول می‌شوند. آنچه در پس این آمار نهفته است، حقیقتی وحشتناک است: ۵۰ انسان، ۵۰ عزیز و ۵۰ هم‌وطن در هر روز از بین ما می‌روند و ۵۰ خانواده در هر روز به خاطر عزیزانی که در تصادفات از دست رفته‌اند، داغدار می‌شوند. ۱۰۰ هم‌وطن که می‌توانستند بازوهای عملیاتی، چشم‌های بینا و مغزهای متفکر این کشور باشند، دست و پا و چشم و سایر اندام‌هایشان را در تصادفات از دست می‌دهند و صدها نفر نیز عازم مراکز درمانی می‌شوند.

crash2
این حقیقتی بسیار تلخ و دردناک است. وقتی‌که تصادفی را از نزدیک می‌بینم و یا تصاویر آن را در فضای مجازیم مشاهده می‌کنم، با خودم می‌اندیشم که دوستان و آشنایان و عزیزان این افراد با دیدن این جسدهای تکه‌تکه و خون‌آلود که روزی از نزدیکانشان بوده است، چه حالی می‌شوند؟ چه حالی می‌شوند وقتی خودرویی را می‌بینند که تا دیروز خودروی دوست، فامیل و یا عزیزشان بوده و امروز تبدیل به آهن‌پاره‌ای بی‌ارزش شده که تابوت عزیزانشان بوده است؟

مخاطبین گرامی، دوستان، همراهان؛ بیایید با خود عهد کنیم که تمام تلاش خود را در کاهش تصادفات انجام دهیم. بیایید با تلاش در دنیای حقیقی و مجازی از داغدار شدن خانواده‌ها، یتیم شدن کودکان و نابودی سرمایه‌های کشورمان جلوگیری کنیم.

برای این کار، چند پیشنهاد کوچک به ذهنمان رسید که می‌توانیم با عمل به آن‌ها، نقشی در کاهش تصادفات داشته باشیم.

  • در فضای مجازی مطالب و مستندات زیادی در مورد تصادفات و دعوت به دقت در رانندگی وجود دارد. می‌توان با اشتراک‌گذاری این مطالب با دوستان، خانواده و بستگان، این ایده‌ها را گسترش داد.
  • در تلفن همراه خود برخی از این مطالب را همراه داشته باشیم و به افرادی که می‌دانیم رانندگی نامناسبی دارند نشان دهیم تا از عواقب رانندگی بد آن‌ها را آگاه کنیم.
  • تذکر زبانی هزینه چندانی ندارد، اما می‌تواند بسیار کاربردی و مثمر ثمر باشد. اگر کسی را در خیابان دیدیم که فرهنگ رانندگی درستی ندارد، می‌توانیم به وی تذکر دهیم و او را متوجه اشتباهاتش بکنیم.
  • اطلاع‌رسانی را به افراد راننده محدود نکنیم. بلکه به افرادی که رانندگی نمی‌کنند نیز بیاموزیم که در صورت رعایت نشدن قوانین رانندگی، به راننده تذکر بدهند. همچنین باید به اهمیت بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان نیز تأکید کنیم.
  • کودکان سازندگان فردای کشورمان هستند. آموزش به کودکان را باید از سنین پایین جدی بگیریم. اگر کودکی از همان دوران کودکی احترام گذاشتن به قوانین را تمرین کند، در آینده قطعاً فردی قانون‌مدار خواهد شد. ضمناً لازم به ذکر است که حتی اگر به هر دلیلی خودمان نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم قوانین را رعایت کنیم، نباید این کار را در حضور یک کودک انجام دهیم، چراکه این امر برای آن کودک بدآموزی خواهد داشت.

این چند نکته مواردی هستند که عملاً هزینه‌ای ندارند، اما در صورت به‌کارگیری گسترده، می‌توانند نقش مثبتی در کاهش تصادفات و تلفات آن‌ها داشته باشند. اگر نکاتی را می‌دانید که می‌تواند به این لیست اضافه گردد، لطفاً این نکات را با ما در میان بگذارید. به امید آنکه روزی برسد که دیگر شاهد صحنه‌های شوم تصادفات در کشورمان نباشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (119 ديدگاه)

    مردم ما ثابت کردن حتی اگه ایمن ترین ماشینای دنیا رو هم بهشون بدن باز یه بلایی سر خودشون میارن. درواقع بنظر من علت حوادث داخلی فقر فرهنگ رانندگی مردم ایرانه که دلایل دیگه ای مثل ماشینای از رده خارج و جاده های بد بهش دامن میزنه و این مسئله باید از ریشه حل بشه مثل کاری که برای کمربند کردن. با تشکر از نویسنده بخاطر متن زیبا

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. -Ali-

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (84 ديدگاه)

      درست میفرمایید. تقریبا علت اکثرتصادفات فرهنگ خودمونه . ماشین بی کیفیت و جاده بدون استاندارد فقط تبعات تصادف رو زیاد میکنه. با بهترین ماشینهای دنیا هم فقط امار تلفات تو ایران کم میشه خیلی تو تعداد و کمیت تصادفات تاثیری نداره .
      با افتخار ما تنها ملتی هستیم که تو دور برگردن از هم سبقت میگیریم.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. علیرضا سی بی

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (90 ديدگاه)

    ببخشید ولی اینا چاره نیست…
    خیلی پرتنش شدیم…از رانندگی بگیر تا صف نونوایی..آدمایی خشن،بی رحم،بی تحمل،و در بسیاری موارد نا آگاه،بد دهن…کلا همه یه طوری بهم نگاه میکنیم انگار ارث بابای همدیگرو خوردیم!!
    من فکر کنم این موارد بالا و خیلی های دیگه که نگفتم و حل کنیم خود به خود رانندگیمون هم منطقی تر میشه…
    دوستان خواهشا نگین ربطی نداره چون همین آدم های بالا میشینن پشت فرمون ولی حالا اگه شما اینطور نیستی خودتو جز استثناها در نظر بگیر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Lmbx

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (287 ديدگاه)

    خدا لعنت کنه اونایی رو که میگن ۹۰ درصد عامل تصادفات اشتباه انسانی هست و شده دست اویزی برای اهمال کاری در امر ایمنی خودرو.بابا بر فرض حرف شما درست ولی تصادف دو سر داره که یکی از اونا مقصرن . زیاد دیدیم که ماشین مدل بالا با یکی از لگن های ایرانی تصادف میکنه و اون بدبخت که پول ماشین خوب رو نداشته به دلیل ایمنی ضعیف خودروش معلول یا فوت کرده!در ضمن اگه بخواهیم اینجوری استدلال کنیم ۱۰۰ درصد تصادفات عامل انسانی داره چون بالاخره یه انسانی پشت اشتباه فنی یا۰۰ بوده.کلا هدف از سیستم های ایمنی (مثلesp) این بوده که اگه حالا ادم اشتباهی کرد بیاد مانع تصادف یا کاهش صدمات ناشی از ان بشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      قبلا این آمار رو دیدیم بازم مینویستم:
      تعداد تصادفات فرانسه با ایران برابره. اما کشته های فرانسه یک ششم تعداد کشته های ایرانه.
      تعداد خودروهای آلمان 5 برابر ایران.تعداد تصادفات اندکی بیش از ایران. تعداد کشته ها یک پنجم ایران.
      درسته که فرهنگ رانندگی و عامل انسانی نقش پررنگی داره اما از ایمنی خودروها و کیفیت جاده ها که نمیشه گذشت.
      اگر ما هم خودروی ایمن و جاده ی مناسب داشتیم با همین فرهنگ پایین رانندگی و همین تعداد تصادف کشته هامون یک پنجم الان میتونست باشه.
      ب هر حال امیدوارم روزی برسه که تصادفی نداشته باشیم.و یا تلفاتی ندیم.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. عباس

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (49 ديدگاه)

    هم فرهنگ رانندگی و هم امنیت خودرو وهم امنیت جاده ها و هم اعصاب رانندگان و هم موارد دیگر در کشورمون زیر خط فقره
    مورد اول که درست شدنه مورد چهارم هم درصورت درست شدن موارد دو و سه تا حد زیادی درست میشه
    ولی …………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    تافرهنگ رانندگی درست نشه هیچ چیز دیگه هم درست بشو نیست
    باید فرهنگ سازی بشه رانندگی درکنارمقررات بسیارسخت
    باید فرهنگ رانندگی و..رو ازبچگی به بچها اموزش بدن اونم بسیارخوب ودقیق تااینده خواستن رانندگی کنن قبل از هرچیزی فرهنگ وشعور لازم رو داشته باش بعد رانندگی
    همین چند روز قبل درحال رانندگی با سرعت 100کیلومتر توی جاده دوطرفه بودم یباره از روبه رو ی ماشین اومد توی سبقت…حالا هرچی چراغ میزدم وبوق انگار ن انگار اومد که اومد…منم باترمز شدید وحدود سرعت 40تا از جاده زدم به خاکی وگرنه الان زنده نبودم
    این چینین افرادی که بازندگی خودشون ودیگرون بازی میکنن بایدبه سخت ترین شدت ممکن مجازات کرد انچنان مجازات بشن که تاعمر دارن هیچ وقت ذره ای خلاف نکنن
    به نظرمن میزان جریمها هنوزم باید افزایش داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. HoSeIn

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (113 ديدگاه)

    ممکنه من یه خودروی ایمن نداشته باشم ، ممکنه جاده ها و زیرساختها ایمن نباشن ولی با رعایت قوانین رانندگی و احترام به حقوق دیگران موظفم از به خطر انداختن جون خودم و دیگران جلوگیری کنم . سفر همه بی خطر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    تازمانی که من یادم میاد هرساله پلیس محترم میگه ما با کاهش 10درصدی تصادفات وکشته شدها روبه رو بودیم…اخه اگه اینطور بود الان دیگه باید توجادها زادوولدداشته باشیم!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان(احسان سابق)

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    مگه مردم نمیگن ماشین های تولید داخل اشغاله؟مگه نمیگن جاده ها غیر استاندارده؟پس چرا همیشه پاشون رو تا ته روی گاز فشار میدن و از هر کجا و ناکجایی سبقت میگیرن؟
    http://cdn2.hubspot.net/hubfs/495219/los-angeles-traffic-2015.png
    http://www.momtaznews.com/wp-content/plugins/wprobotf/images/6dec3__1346143066_6.jpg
    این دو عکس تفاوت ترافیک تهران و لوس انجلس رو نشون میده.
    معلوم نیست چرا ما ایرانیا به این سادگی با جون خودمون و دیگران بازی می کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بله، حق با شماست، البته ماشینهای داخل، کیفیت و ایمنی ندارن، اما در هر صورت، فرهنگ درستی هم نداریم، من واقعا همیشه رعایت می کنم و تمام سعی خودم رو می کنم، اما خودتون هم بارها و بارها در مسیر دیده اید که رانندگان بی مبالاتی داریم، مثلا بدون چراغ زدن، ناگهان می پیچند، حرکات مارپیچ انجام میدن و جالب اینجاست که خیلی هم پر رو و پر مدعا هم هستند، خیلی خنده داره که وقتی شب میشه و دید کمتر، بسیاری از رانندگان، سریعتر و وحشیانه تر میرن، انگار که امکانات زیادی در شب براشون فراهم هست، دیگه هیچ چیزی رو مراعات نمی کنن، چجوری قراره این فرهنگ درست بشه، وقتی فرزندانی داریم که همین روشها رو یاد می گیرن و دوباره نسل بعد همین میشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. (*مهرداد*)

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    در ایران دسته راهنمای ماشین همیشه نو میمونه چون هیچ وقت ازش استفاده نمیکنن ولی در عوض بوق ماشین زود خراب میشه از بس ازش استفاده میشه ….البته بجز دوستان بافرهنگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امین

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (384 ديدگاه)

    بپیوندیم به:
    من #بین_خطوط میرانم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیشتر کسانی که دوست دارند با سرعت زیاد رانندگی کنند هر چند با علم به اینکه امنیت جانی خودشون در درجه اول و بقیه رو به خطر می اندازند با سرعت سرسام آور حتی در خیابون های شهری رانندگی میکنند چقدر خوب بود اگه مثل خیلی جاهای دیگه دنیا امکان شرکت در مسابقات رانندگی برای عموم بود نه با این هزینه ها و دردسرهایی که کمتر کسی سراغش میره ، مسابقات رانندگی آماتور که درصد ریسک حساب شده ای داشته باشه و عقده ی هیجان راننده ها رو رفع کنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      منم از جمله راننده های سرعت دوستم. تمام قوانین رو ب جز محدودیت سرعت قبول دارم و تا حد امکان رعایت میکنم.
      زمان و مکانی که خلوت باشه و اطمینان دارم سرعت میرم تا حداقل ب جز خودم برای کسی خطری نداشته باشه. هر چند کاردرستی نیست اما این تنها لذت زندگیمه. دیگه اینم نباشه مردن رو ترجیح میدم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. بهنام طیبی

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    متاسفانه ایران رکوردار تصادفات جاده ای در سراسر جهان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ایران فرانسه

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    متاسفانه اکثر مردم نا مهربان، بد اخلاق و عجول و خودگرا شدن و در رانندگی فقط می خواهند بتازن هیچ مقرراتی را رعایت نکرده و با اولین استاپ بکشن شونه خاکی جاده اماده برای دعوا و خشونت در عین حال کامیون های قدیمی با سپر بالاتر از سقف ماشینهای سواری و بعضی خودروها با تکنولوژی دهه هشتاد میلادی تا ما احترام به قوانین و حقوق دیگران را تمرین نکنیم و به کار نگیریم وضع به همین منوال خواهد بود یادمه سال ۸۲ یا ۸۳ که امریکا صدام سرنگون کرد حمله مصادف با نوروز ما بود تلفات امریکایی ها نصف تلفات جاده ای اون سال نوروز ما بود!! در حالیکه اون جنگ بود و این مثلا شادی و هالیدی ؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. parham

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    خیلی از مواردی که دوستان اشاره کردن بدون قانون سفت و سخت و نظارت پایدار ایجاد نخواهد شد.
    وقتی به وفور افرادی را مشاهده میکنیم که قانون شکنی میکنند در انواع و اقسام مختلف و نه جریمه میشوند نه شناسایی عکس با دوربین گرفته میشود ولی جریمه خیر….. در نهایت هر کس به خود اجازه میدهد خلاف کند.فرهنگ و قانون جدا از هم نیستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Danial

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    دوستان عزیز فرهنگ سازی که اینجوری نیست بیاییم مقاله بنویسیم و یک سری بخونن لایک کنن و خوششون بیاد ملت مارو کسایی تشکیل میدن که شاید هیچ وقت تو عمرشون رنگ اینترنت رو ندیدن چه برسه به خوندن یک مقاله در مورد فرهنگ سازی ترافیک…
    فرنگ سازی اینکه تو آلمان بچه تو مدرسه از کلاس دوم به بعد با قوانین آشنا میشن ینی بجای اینکه براشون عربی بخونن درس ترافیک میدن…فرهنگ سازی ینی این اگر کسی کمر بندش رو میبنده بهش نگن بچه سوسول اگر پشت چراغ وایمیسته و گردش به راست نمیکنه بهش نگن احمق…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Mehdi

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جریمه سنگین = فرهنگ سازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. john

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (214 ديدگاه)

    این عکس آخریه شورلته که له شده …..!!!!!؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Vorsteiner

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    از زمانی که داعــــــش اومده تو سوریه وعراق ، به اندازه تصـــــادفـــا چه داخل و چه خارج شهری داخــل کشـورمــون از اون مـوقع تا حــالا ، نتونسته آدم بکشه …
    واقـعــا شـــرم آوره با این وضــع آمـــار و کــــیــفـیت جاده و ماشینهای تولیـــد داخــل …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. man

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    به نظر من علت همه این تصادفات موسیقی هست که تو ماشین گوش میدیم یعنی درست با ریتم آهنگ رانندکی میکنیم مثلا کسی که داریوش گوش میده آروم میرونه اصلا حوصله دنده دادن نداره خسته خستس اما کسی که حامد پهلانه و غیره (شاد ) گوش میده یه جوره میرونه که انگار مسابقه داره میده
    علتش هم آدرنالین هستش که تو آهنگ های شاد بیشتر میشه و طرف مجبوره که اونو یه جوری تخلیه کنه
    شاید این عامل مهمتر از سایر عوامل باشه البته به نظر من هر کی هم شک داره یه بار امتحان کنه یعنی یه نگاه به آهنگ بندازه یه نگاه به رانندگی . خود به خود براش ثابت میشه
    با تشکر از دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Archi KHAN

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    خوشم میاد ملتِ خوش فلسفه ای هستیم !
    پایِ حرف که بیاد همه خیلی شیک و مجلسی حرف میزنیم ، اما در عمل سرِ یه نوبت بنزین زدن همدیگه را میخوایم بکشیم !
    (( مشاجره سرِ نوبت بنزین زدن مثال و مصداق نیس ! اتفاقی واقعیست که چند سال پیش رخ داد و متاسفانه 1 کشته داشت ))

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا