متفرقه

تصادف و رؤیاهای پرپر

سمند سفید سرحال و چالاک در دل بزرگراه خلوت می‌تازد. چهار دختر ۱۹-۲۰ ساله، در اوج جوانی و شادابی سرنشینان سمند هستند. دختران سرمست از غرور جوانی، درحالی‌که هوای مطبوع صبحدم بهاری آن‌ها را به وجد آورده است، سرخوش و شاد در جاده پیش می‌روند. احتمالاً صدای موزیک آن‌قدر بلند بوده که شوخی‌ها و خنده‌های دخترکان در هیاهوی سیستم صوتی خودرو گم می‌شده و ترشح آدرنالین در رگ‌های راننده را دوچندان می‌کرده است.

samand crash
شاید دختران در حال قرارومدار با یکدیگر بودند که در دانشگاه چه کنند، برای نهار چه تصمیمی بگیرند و کی به خانه برگردند. شاید حتی در حال صحبت‌های جدی‌تری هم بوده‌اند: سرنوشت، آینده و زندگی. برنامه‌ریزی‌هایی برای روزها، هفته‌ها و شاید سال‌های بعد؛ اما گاهی تصورات ما از آینده تا چه حد پوچ و مسخره است و چه بی‌معنی است صحبت از روز و سال، زمانی که فقط “لحظه”ای می‌تواند همه‌چیز را عوض کند.

کلمه “لحظه” در فرهنگ ما معنی کوچک‌ترین واحد زمان قابل‌تصور را می‌دهد؛ اما همین لحظه بسیار کوچک، می‌تواند مرزهای بزرگی را درنوردد. مرز بودن و نبودن، مرز عشق و نفرت و مرز زندگی و مرگ. در یک‌لحظه و فقط یک‌لحظه، همه‌چیز برای سرنشینان سمند داستان ما دگرگون شد.

منابع خبری به‌سادگی گزارش دادند که به علت سرعت زیاد خودرو از کنترل راننده خارج شده و به پایه یک پل برخورد می‌کند. در پس این جمله ساده، هزاران حرف نهفته است. آن‌همه شادی و شور و شوق فقط در یک‌لحظه نابود شد، آن‌همه امید و آرزو و قرارومدار به‌یک‌باره از بین رفت و آن‌همه نشاط و هستی و زندگی در یک‌لحظه تبدیل به مرگ و نیستی و نابودی شد. بوی مرگ فضای اتوبان را پر کرد. دیگر چیزی از سمند سفید باقی نماند. هر آنچه بود، آهن‌پاره‌ای مچاله بود که با خون‌رنگ آمیزی شده بود. خونی که تا یک‌لحظه قبل گونه دختران جوان را گلگون می‌کرد و به رگ‌هایشان حیات و نشاط می‌دمید، اکنون از درزهای سمند مچاله شده چکه‌چکه به بیرون می‌ریخت. سمند از خون دختران گلگون شده بود…

دقایقی نگذشته بود که نیروهای امدادی رسیدند و آنچه از جسدهای لت‌وپار شده دختران باقی‌مانده بود را از داخل خودرو بیرون آوردند و بر روی آن‌ها پارچه یا پتویی کشیدند. عکس‌هایی که مردم از این حادثه گرفتند به‌سرعت در میان شبکه‌های مجازی پخش شد. هم خود خبر و هم عکس‌های منتشر شده آن‌قدر دردناک بودند که به‌سرعت بین گروه‌ها، صفحات و حتی سایت‌های خبری نیز دست‌به‌دست شدند و کسی نبود که این عکس‌ها را ببیند و سری به نشانه افسوس و ناراحتی تکان نداده باشد.

The-deaths-of-4-students-(5)
عکس‌های این حادثه آن‌قدر دردناک و ناراحت‌کننده هستند که دلیل حفظ اخلاق رسانه‌ای و جلوگیری از ناراحتی بیشتر بازماندگان حادثه، نمی‌توانیم اجازه انتشار آن‌ها را به خود بدهیم؛ اما می‌خواهید بدانید که در این عکس‌ها چیست؟ سمندی که مچاله شده و خون از تمامی درزهایش روان است، اجسادی که روی آن‌ها پوشانده شده و از کنار هریک چشمه‌ای از خون جوشیده است، اعضای بدن له شده، خون، خون و چقدر خون… مگر انسان بالغ در بدنش چند لیتر خون دارد که ماشین و جاده و زمین و آسمان از خون این چهار دختر سرخ شده است؟

دختران داستان ما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین بودند که در روز حادثه در حال حرکت از سوی دانشگاه به سمت شهر قزوین بوده‌اند. مرگ دل‌خراش این دختران دانشجو به‌قدری تکان‌دهنده بود که موجب تعطیلی یک‌روزه دانشگاه و همدردی مسئولین دانشگاه و دانشجویان با بازماندگان شد. در این حادثه شوم، سه نفر سرنشینان خودرو به طرز فجیعی در دم فوت کردند؛ اما راننده خودرو با آثاری نه‌چندان جدی بر روی بدن، اما شوک شدیدی که از حادثه به وی وارد شده بود، راهی بیمارستان شد و خوشبختانه در حال طی کردن روند درمان است.

مقصر این حادثه کیست؟ سرعت زیاد؟ خودروی ناایمن؟ ضعف راننده؟ ضعف پلیس راهنمایی و رانندگی؟ پایه پل؟ وزارت راه و شهرسازی؟ اصلاً چه فرقی می‌کند که مقصر کیست؟ سه نفر کشته شده‌اند و یک نفر مجروح. سه جوان از جوانان این مرز و بوم از میان ما رفته‌اند و سه خانواده را تا ابد داغدار کرده‌اند. یک نفر با وجود اینکه هنوز زنده است، اما تا ابد با شوک ناشی از این تصادف و غم مرگ دوستانش زندگی خواهد کرد. تصادفی که نمی‌توان گفت که راننده در آن بی‌تقصیر بوده است.

اما با وجود اینکه خودرو از جلو با پایه پل برخورد کرده است، چه چیزی باعث شده که راننده زنده بماند و دیگر سرنشینان با آن حالت دل‌خراش جان بسپارند؟ پاسخ یک مسئله بسیار ساده و پیش‌پاافتاده است که تاکنون میلیون‌ها بار بر ارزش و اهمیت آن تأکید شده است: بستن کمربند ایمنی!
بله! تنها کسی که در این خودرو کمربند ایمنی خود را بسته بود، راننده بوده است و تنها کسی هم که زنده ماند، باز هم راننده بوده است. به همین سادگی می‌توان به اهمیت بستن کمربند در خودرو برای همه سرنشینان پی ببریم. کمربند ایمنی یک وسیله بسیار ساده است که می‌تواند تأثیراتی بسیار بزرگ داشته باشد. کمربند ایمنی برای حفاظت از جان خود شخص است نه دیگران. تاکنون دیده نشده است که بستن کمربند باعث ضرر و آزار کسی بشود، اما بارها و بارها و بارها اثبات‌شده که نبستن کمربند می‌تواند چه عواقب دردناکی به همراه داشته باشد. تصادفی که داستان آن را گفتیم، یکی از آخرین مواردی بود که اهمیت بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینان را یک‌بار دیگر برای ما روشن ساخت.

پس سعی کنید که هر زمان که در خودرو می‌نشینید، قبل از شروع حرکت حتماً کمربند خود را ببندید. جاده یا شهر هیچ تفاوتی ندارند؛ خطر همه‌جا در کمین است. همچنین اهمیت بستن کمربند برای سرنشینان جلو و عقب نیز تفاوتی ندارد. برخی به‌غلط تصور می‌کنند که صندلی‌های جلو می‌تواند محافظ جان سرنشینان صندلی عقب باشد؛ اما این تصور کاملاً غلط و بی‌پایه است.

در حال حاضر تمامی خودروسازان دنیا برای کمربند ایمنی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و در تمامی خودروهای جدید در صورت نبستن کمربند ایمنی بعد از حرکت، بوق هشدار به صدای در می‌آید. شاید بد نباشد بدانید که در تست‌های مؤسسات ایمنی معتبر مانند EURO NCAP داشتن این بوق هشدار برای کمربند ایمنی، از جمله موارد حائز اهمیت در تست است.

پس به یاد داشته باشید که هرگاه که در خودرو می‌نشینید کمربند خود را ببندید. اگر راننده هستید، باید خود را در قبال جان مسافرین مسئول بدانید و به همه سرنشینان تذکر بدهید که کمربند خود را ببندند. علی‌الخصوص در جاده‌های بین‌شهری باید به این مسئله توجه دوچندانی داشته باشید و تا زمانی که همه سرنشینان کمربند خود را نبسته‌اند، حرکت نکنید.

مسئله دیگر این است که متأسفانه به‌کرات دیده می‌شود که جوانان ما زمانی که با دوستان هم‌سن‌وسال خود در خودرو می‌نشینند، تحت تأثیر جو قرار گرفته و در رانندگی بسیاری از مقررات را رعایت نکرده و پرخطر رانندگی می‌کنند. بسیار دیده و شنیده‌ایم که چند جوان در سنین پایین با رانندگی خطرناک، زندگی خود و دوستانشان را به خطر انداخته‌اند. به‌عنوان یک راننده، شما باید همواره خود را در برابر جان سرنشینان مسئول بدانید. هرگاه که تحت تأثیر جو دوستان و موسیقی تحریک به رانندگی پرخطر شدید، دختر راننده داستان ما را به یاد آورید که باید پس از این، سال‌های سال با عذابی و ناراحتی این تصادف زندگی کند، درحالی‌که ممکن است حتی خانواده دوستانش، وی را مسئول و مقصر مرگ آن‌ها بدانند.

سخن پایانی این که این داستان تلخ اولین مورد از این دست حوادث در کشور ما نبوده است و بارها شاهد چنین صحنه‌های دردناکی بوده‌ایم. بیایید از این حادثه درس بگیریم و سعی کنیم که عادات اشتباهمان را تصحیح کنیم. امیدواریم که این حادثه آخرین مورد این از حوادث دردناک در کشورمان باشد. از طرف خودم، علیرضا رحیقی و تیم تحریریه پدال، از صمیم قلب این ضایعه دردناک را به خانواده وفات یافتگان تسلیت می‌گوییم و آرزوی شادی ارواح درگذشتگان و بهبودی هرچه سریع‌تر تنها بازمانده این حادثه را داریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    ???
    چندین سال زحمت بکش بجه بزرگ کن اخرش هم بشه این
    ولی مطمئنم اگه بجای سمند
    ماشین درست و حسابی بود لااقل کشته نمیداد

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. پارسا فرهيخته

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (52 ديدگاه)

      نه این طور نیست٠ اونایی که کشته شدن در اثر ضربه مغزی فوت شدن نه له شدن سقف و ٠٠٠

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. رضا پ

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (216 ديدگاه)

        اونایی که تو این مملکت حتی با بستن کمربند میمیرن چی؟
        حالا بیا تو پراید کمربند ببند گیریم کیسه هوا هم داشته باشه وقتی جلوی ماشین میچسبه به پشتش چه فایده؟
        یا پژوهایی که در جا یا با یک تصادف معمولی آتیش میگیرن و دراش قفل میشن و سرنشیناش جزقاله میشن اونم مقصر راننده هان؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. هادی ۸ سیلندر

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (458 ديدگاه)

      نویسنده خودشو کشت که بگه برادر من کمربند ببند بعد ملت چی مینیویسن

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. هادی

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (50 ديدگاه)

        بهترین کامنت این نوشته رو شما زحمت کشیدی.

        متاسفانه واقعا بعضیا نمی‌تونن یه لحظه بهانه‌گیری نکنند و حتی نبستن کمربند رو هم تقصیر ماشین می‌ندازن!!!!

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. بهنام طیبی

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      این تصادف برای 4 یا 5 روز پیش روبروی دانشگاه قزوین این اتفاق افتاده
      خبرشو خونده بودم

      موافقم 1
      مخالفم 0
    4. godfather

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (196 ديدگاه)

      نه دوست عزیز ولی منکر تاثیر ایمنی خودرو هم نمیشم
      یکی از دوستان ساکن انگلند تعریف میکرد برای گرفتن گواهینامه اقدام کرده بودم اموزش ها و امتحاناتی که تدارک دیده بودن با اموزش های فرمول c یکی بود
      این نبود اموزش و مهارت کافی که باعث بروز همچین حادثه های حادی میشه
      من شنیدم با دادن مبلغی به بعضی از اموزشگاه های رانندگی میشه گواهینامه رو خرید
      این فاجعه است حتا بدتر از حمله اتمی امریکا به هیروشیما

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. شاهین

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (4499 ديدگاه)

        “اگه”، “کاش”، “شاید”
        وقتی کار از کار گذشت دیگه افسوس خوردن فایده ای نداره.
        اتفاقی که نباید بیفته متاسفانه هر روز میفته و دریغ از ذره ای عبرت.
        نمیدونم چرا دوست داریم آینه ی عبرت دیگران بشیم؛ نمونه اش هم خود من.
        امیدوارم هیچکسی نه تصادف بکنه نه صحنه ی تصادفی ببینه.
        ارادت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد محسن

          ۱ خرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (24 ديدگاه)

          مشکل این است که برای کار هایی که انجام می دهند فکر نمیکنند. اگر سی ثانیه به این فکر کنید که در میان ورقه های فلزی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید ، مگر میشود عقل سالمی که خدا آفریده است نپذیرد که کمربند لازم است . داخل میشینند مثل توی خونه . انگار نه انگار که در آن لحظه یک جسم متحرک بسیار آسیب پذیر هستند . . .
          دوستان مشکل فلسفی است….
          خدایا به ما کمک کن تا از نعمت عقل استفاده کنیم (همینطور خودروسازان مون)

          موافقم 0
          مخالفم 0
    5. رامین

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      لطفا از ناراحتی ما سوء استفاده نکن،
      سمند ایمن تر از بسیاری خودروهای دیگه است.
      البته میشه با اصلاح پایه های پل و حذف پیچ های خطرناک و نصب گاردریل های استاندار تلفات جاده ای رو کم کرد ولی بستن کمربند وظیفه خود سرنشین هاست .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. احمد

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        اصلا هم ایمن نیست دستپخت مهندسای ایرانی معلومه چی میشه

        موافقم 0
        مخالفم 1
    6. morti

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقتی تو یه ماشین از چهار سر نشین فقط اونی که کمربند بسته از یه تصادف جون سالم به در میبره معنیش چی میتونه باشه؟عقل سلیم چه برداشتی میکنه؟
      خودمونو گول نزنیم ، ماشینا داغونن ، بر منکرش لعنت ، ولی تو همین ماشنای داغون هم میشه با یه سری توجهات سالم به مقصد رسید
      بستن کمربند ایمنی، حرکت تو محدوده سرعت مجاز و رعایت خیلی قوانین کوچیک دیگه و یکم صبر و تحمل جون آدم رو نجات میده
      دقیقن همچین اتفاقی واسه یه سمند تو شهرستان ما افتاد ، دو تا سرنشین جلو که کمربند بسته بودن زنده موندن و دو تا سرنشین عقب متاسفانه نه، (سرنشینای عقب کمربندشونو نبسته بودن)
      دلیل تصادفشون روندن با سرعت بالای 120 تو جاده ای بود که محدودیت سرعت 80 داشت
      به خدا بستن یا نبستن کمربند ایمنی یا روندن با سرعت مجاز ربطی به مدیر عامل فلان شرکت تولید خودرو یا فلان مسئول راهسازی نداره

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. بهنام

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (983 ديدگاه)

    روحشون شاد
    لعنت بر باعث و بانی این اتفاق

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ashkan

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (106 ديدگاه)

      آره روحشون شاد….
      پارسال پسر عمو من هم با دو تا از دوستاش با لنکروز 2014 تو جاده زنجان چپ کردن…..فقط پسر عموم زنده مون به خاطر کمر بند……دوستاش با وجود 12 ایربگ تو ماشین مچاله شده بودن….یکی از دوستاش که یکم ضربان داشته تو بیمارستان میمیره…میگن 328 تا شکستگی داشته….تصادف شدید پراید و حضرت نمیشناسه….میکشه!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. Nima

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    ماشینامون خوب نیستن قبول
    ولى چرا با این که میدونیم ماشین خوب نداریم بازم فرهنگ استفاده درست نداریم؟
    البته ماشین خوبم داشتیم باز همین بود (فرهنگ نمى آورد) و تازه بدتر هم میشد(میگفتن ماشین خوبه بزار گازش بدیم)

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. علي رضا

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (229 ديدگاه)

      آفرین حرف حسابو زدی..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. sajjad

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (119 ديدگاه)

    من وقتی سوار ماشینی میشم اولین کاری که میکنم کمربندو میبندم هفته ی پیش با تاکسی جایی میرفتم وقتی کمربند بستم راننده به حالت تمسخر گفت “من که رانندم کمربند نمی بندم تو میبندی؟” وقتی کسانی که کارشون در کشور رانندگی هستش اینطورین از بقیه چه انتظاری میره؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. mohammad

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (125 ديدگاه)

    اهمیت بستن کمربند تازه تا حدودی داره بین مردم جا میوفته ولی چیزی که این بین محو شده بستن کمربند برای سرنشینای عقبه که تغریبا هیچ کسی اونو جدی نمیگیره!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (295 ديدگاه)

    اینجور که صندوق مچاله شده فکر کنم اول از جلوخورده به پل و بعد از پشت یه ماشینه دیگه محکم کوبیده بهش که دو نفر عقب مردن
    کشته شدن دو نفر عقب با توجه به آسیب جزئی که جلوی ماشین دیده فقط به خاطر ضربه از پشت بوده که ماشین یا تریلی پشت سری به ماشین زده نه نبستن کمربند

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. پارسا فرهيخته

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (52 ديدگاه)

      عکس اول مربوط به این نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. پارسا فرهيخته

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (52 ديدگاه)

    باعث و بانی تو ایران جاده ماشین و رانندگی فاجعه ست اما در این مورد تقصیر خودشون بوده٠سقف سمند خوب مقاومت کرده و حتی تابیدگی و خم شدگیش خیلی کمه٠حتی شیشه جلو شکسته هم نشده٠ اگه کمربند بسته بودن الان زنده بودن٠

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. کارال

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    بنده خداها . من امروز فیلمشو دیدم اصلا با یک سرعت زدن ب پل که ماشین ی لحظه ناپدید شد. دوستان خدایی حداقل کمربند نمیبندید سرعت مجاز برونید . ک دیگه داغ هموطنامونو نبینیم اونم با این وضع دلخراش و ناگوار?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. حسین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    بچه ها کمربند ببندید. دوستان 70درصد از ایمنی سرنشین به کمربند بستگی داره. بدون کمربند، ایربگ میتونه تمام صورت آدمو نابود کنه. بدون کمربند آدم عین یه توپ توی ماشین اینور و اونرو پرت میشه. حتی صندلی عقب هم کمربند ببندید. سرنشین عقب، بعد از برخورد به جلو پرتاب میشن، زانوهاشون به صندلی جلو میخوره و چون دیگه جای جلو رفتن ندارن، نشیمنگاهشون از روی صندلی بلند میشه، کم کم میرن بالا و سرشون به سقف برخورد میکنه و چون دیگه جای بالا رفتن ندارن، به سمت جلو میرن. ضربه زانوهاشون باعث میشه تکیه گاه صندلی جلو بشکنه و رو به جلو بره و نذاره سرنشین جلویی (بعد از برخورد) دوباره به عقب برگرده و تکیه بده. حالا چی داریم؟ یه نفر که عقب نشسته بود و الان سرش به سقف خوره و داره به سمت جلو میره، و یه نفر که جلو نشسته بود. اینجا سرِ سرنشین عقبی میشه عین یه توپ که شلیک شده به سمت سر سرنشین جلویی . . .
    حتی اگه این اتفاقا نیفته، همون برخورد شدید سرنشین عقب با صندلی جلو (که صندلی رو میشکنه!!!) و بعدش هم برخوردش با سقف و در و دیوار ماشین به اندازه کافی کشنده ست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سینا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاملا مشخصه قضیه بو داره و مشکوک. اگه به پایه پل برخورد کرده چرا جلوی ماشین سالمه؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. آرش

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (60 ديدگاه)

      برادر توهم توطئه! لابد کار کار انگلیساس! عکس اول مال این تصادف نیست، به پلاکش نگاه کن مال تهرانه. عکس دومیه درسته. سمند سفیدی که توش سه تا دانشجوی دانشگاه ما مردن، پلاک 79 قزوین داشت. سه نفری که مردن از ماشین پرت شدن بیرون. هیچی هم از عقب به سمنده نزده. خود سمند تو یه مسیر 4 بانده زده به پایه پل. قبل رسیدن به پل یه سرپایینی با شیب زیاد هست که سمند اونجا سرعت گرفته و بعد هم… متاسفانه راننده ماشین گواهینامه نداشته، صاحب ماشین که خودش مرده، ماشینو داده بوده تا دوستش برونه که فاجعه اتفاق افتاده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. AMIN

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (121 ديدگاه)

    در جوامعی که فرهنگ جایی نداشته یا حداقل کمترین میزان تاثیر را داشته باشه باید متوسل به قانون شد و البته اگر قانون نیز ضعیف و بی توان باشه دیگه واویلا و البته که فرهنگ و قانون مداری هر دو در گرو رشد هم هستند..
    آخه من نمیدونم بستن کمربند چه ضرری میتونه داشته باشه که برخی مردم اینگار دار به گردنشون آویختن و میکشنش جلوشون و وقتی از پلیس راه رد شدند دوباره ولش میکنن… اینم یه جور بدبختیه…
    یه مطلب دیگه اینکه وقتی کسانی در راس امور قرار میگیرن که از خانواده هایی با فرهنگ ضعیف و کم بنیه هستند باعث میشه همه چیزو در منفعت خود و نه اینکه جامعه (و در مرحله بالاتر بشریت) ببینند…
    جامعه نیازمند پلیس های قلدر و زیر بار نرو(به هر دلیلی) نیست بلکه نیازمند پلیس های آروم و قانونمداره که الگو قرار بگیرند..
    در ضمن این فرهنگ سازی هم از آموزش پرورش و خانواده شروع میشه که متاسفانه برخی مسئولان به جای دغدغه فرهنگ سازی بدنبال جایگاه و پست سازمانی هستن..
    خدا صبر به بازماندگان عطا کنه… امیدوارم حداقل عاملی برای کمربند بستن سایر هموطنان شده باشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ahmad

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    واقعا تحریر چنن مطلبی لازم بود
    خوندن این مطلب باعث شد تا من دوباره به اهمیت رعایت مقررات و ایمنی رانندگی فکر کنم و باز هم بیشتر از قبل احتیاط کنم
    همین یک مطلب تکان دهنده، اهمیت کمربند ایمنی رو برای سرنشینان خودرو به سادگی تشریح میکنه…

    پ.ن: متاسفانه راننده خودروی سمند به وسیله نقلیه خودش توجه نکرده. اون باید درک میکرد که سوار بر یک مرکب نا ایمن و غیر استاندارد داخلی است و به هیچ وجه رانندگی پر سرعت با چنین وسیله غیر قابل اعتمادی منطقی نیست.
    طرف توی اتوبان با یک اصطلاحاً موتور سی جی 125 (که هیچ تناسبی با یک وسیله نقلیه نداره) با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت میکنه و یک لحظه به این فکر نمیکنه که در صورت لزوم، با ترمز های کاسه ای و کفشکی چطور میتونه این وسیله رو کنترل کنه!
    افسوس…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. tv

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    همه چیز تویه لحظه از این رو به اون ور میشه… دوستان با 405 یک بار از جلو به شدت تصادف کردم(البته ماشین روبرویی سبقت غیر مجاز گرفت )، تو لحظه تصادف بخاطر فشاری که بهش اومد کمربند از ستون ماشین کنده شد با شدت هر چه تمام تر خوردم به فرمون …لعنت به اون ادمایی که این قدر سمبل کاری کردن تو این ماشین … حالا یکبارم کادیلاکم برای 35 سال پیشه ، شلنگ فشار قوی ترمزش پاره شده بود و من متوجه اش نشده بودم … با سرعت تقریبا 90 تا از پشت زدم به یه 405 اتاقش تا صندلی جلو له شده بود (خدا رو شکر راننده اش چیزیش نشد)… تنها اتفاقی برا ماشین من افتاده بود یه چراغ شکسته بود با چندتا خط روی کروم رادیات … خودمم صحیح و سالم ازش پیاده شدم کمربند پیش کشنده ی 35 سال پیش حفظم کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. peyman.german

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    خیلی بد مرده بودن واقعا…
    به شخصه میگم تصادف وحشتناکی به مانند این ندیده بودم،خون های روی بدنه تن آدم رو به لرزه می انداخت…
    من توی کوچه هم کمربند میزنم و با وجود تمسخر دوستان و آشنایان به این کارم افتخار میکنم.
    باشد که سطح فرهنگمون به جایی برسه که بفهمیم قوانین برای محافظت از عزیز ترین دارایی،یعنی جان ما وضع میشوند،نه برای اذیت کردن ما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. بنتلی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خو ک چی این خبرو گذاشتین؟!انگار اولین باره این اتفاق افتاده!انقد ازین صحنه ها دیدیم ک دیگه از شدت ناراحتی بی احساسو و سرد شدیم!کمربند ایمنی و کیسه هوای غیر استاندارد بجز شکستگی قفسه سینه و خفگی و جراحت فایده ای نداره!ماشین مچاله بشه کمربند چ فایده ای داره؟!اگه ی درصد هم فایده داشته باشه نه قفل کمربند بازمیشه نه قفل در!البته اگه تا اون موقع آتیش نگرفته باشی،البته کمربند تو تصادفای جزئی خوبه!جدیدا هم ک میخوان کوید و سلریو صفرستاره و داتسون گو تک ستاره رو تولید کنن!هرکی بخواد بره کوید بخره خودم میکشمش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حبیب

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    اخه مگه یه کمربند چیه که نمیزنید من ازون دسته راننده ها بودم که میگفتم کمربند چیه بابا تا یه روز شاخ به شاخ شدم با یه سمند خدا بهم رحم کرد با سر رفتم تو شیشه ازون روز به بعد پامو تو ماشین میزارم اول کمربند میبندم هرکسم باهام باشه باید کمربند بزنه چه دوستم باشه چه افراد خانوادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حسين

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    دوستان، داداشای من، عزیزای من

    بابا توی کامنت هاتون راننده رو سرزنش نکنید. خودش به اندازه کافی ضربه خورده. 3 تا از دوستاشو هم از دست داده. من خواهش میکنم به این فکر کنید که فردا بیاد این کامنتها و این متن رو بخونه. پس فردا میره خودکشی میکنه از عذاب وجدان. ماها جای اون نبودیم. شاید اگه هرکدوم از ما بودیم بدتر از این تصادف میکردیم. لطفا نه بهش بد و بیراه بگین نه قضاوتش کنید. حالا این یه نفرم باید میمرد تا ملت راضی بشن؟ از سردبیر هم خواهش میکنم این قسمت متن رو حذف کنن:

    «مقصر این حادثه کیست؟ سرعت زیاد؟ خودروی ناایمن؟ ضعف راننده؟ ضعف پلیس راهنمایی و رانندگی؟ پایه پل؟ وزارت راه و شهرسازی؟ اصلاً چه فرقی می‌کند که مقصر کیست؟ سه نفر کشته شده‌اند و یک نفر مجروح. سه جوان از جوانان این مرز و بوم از میان ما رفته‌اند و سه خانواده را تا ابد داغدار کرده‌اند. یک نفر با وجود اینکه هنوز زنده است، اما تا ابد با شوک ناشی از این تصادف و غم مَ رگ دوستانش زندگی خواهد کرد. تصادفی که نمی‌توان گفت که راننده در آن بی‌تقصیر بوده است.»

    این دختره همینجوریش تا یه مدت افسردگی میگیره. وای اگه اینا رو بخونه.
    (کامنت منم بعداً حذف کنید)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. بنتلی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    خوشبختانه فیات خودرو های ایمنی داره(تاجایی ک میدونم)،حتی پاندای ارزون قیمت ک قیمتی نزدیک ب کوید داره هم ایمنی مناسبی داره،ب نظرم حداقل برا این خودروهای ناامن ی پکیج ایمنی آپشن(ترمزخودکار،حرکت بین خطوط،قطع سیستم سوخت رسانی و بازکردن قفل در هنگام تصادف) بزارن قیمتش حتی اگه ده میلیون هم باشه میارزه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احمد باقری

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    من هم همیشه گفتم، البته دوستان بزرگواری کردن و نظر بنده رو رد کردن، گفتم باید فرهنگ درست بشه، جریمه کردن رانندگان و مسافران برای نبستن کمربند ایمنی، سر جای خودش، ولی از همه مهمتر، فرهنگه، باید پایه ای و ریشه ای حل بشه که متاسفانه نمیشه، همه فقط میگن بیاید جریمه ها رو بیشتر کنیم، تا کی میخواین بیشتر کنید، مگه این همه راننده رو ندیدین که موقع نزدیک شدن به پلیس، به صورت صوری، کمربند می بندن و سرعت رو کم می کنن، همین که دور شدن، دوباره همون داستان. باید در وجود اشخاص حک بشه که این کار، احترام به خود و دیگران هست، این کار برای نجات جان خود و دیگران هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احسان(احسان سابق)

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ***به خودروسازان کشورمون و حامیانشون.فقط همینو میتونم بگم.الان اگر کشور خوبی بودیم مدیر عامل ایران خودرو باید در دادگاه عمومی حاضر میشد و مورد استیضاح قاضی قرار میگرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. hdkaka

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    من قزوین درس میخونم موقعی که تصادف شد با دوستان ما اونجا بودیم دقیقا زیر پل باراجین تصادف شده بود خیلی ناجور بود مغزه یکیشون ریخته بود روی زمین کف خیابون بعد میگفتن وقتی راننده پیاده شده صحنه تصادفو دیده شکه شده بوده فیلمه تصادفشم تو tasadof najor تو اینیسا بزنید اونجا گذاشتن بادوریبن راهنمایی رانندگی گرفته شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. احمد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    احسان(احسان سابق)

    استیضاح بشه ؟! فکر نکنم این کلمه اینجا کاربرد داشته باشه ها !!!
    یعنی این همه تصادفی که تو کشورای پیرفته اتفاق میوفته رئیس اون شرکت میره به قاضی توضیح میده ؟! مثلا بره توضیح بده که چرا راننده با سرعت 150 تا میرفته و کمربند هم نبسته ؟!

    در اینکه ماشینای ایرانی بی کیفیته و هممون ازشون ناراضییم هیچ شکی نیست ، ولی به جرعت میتونم بگم در 60-70% مواقع مقصر خود رانندست بعد بقیه چیزا
    من یکیو میشناختم لنت ماشینشو تا به ته تهش نمیرسید عوض نمیکرد ، یه بار سوار ماشینش شدم قشنگ بعد ترمز صداش در میومد بهش گفتم دیگه باید عوض کنیا گفت نه بابا حالا حالاها میره ، 2 هفته بعدش تصادف کرد بعد هی از ماشینش مینالید در صورتی که مشکل خودش بود ، یه دفعه بود سر یکی از ورودیای شهرک ال90 یکی چپ کرده بود بعد داشت بع زمین و زمان و سازنده ماشین فحش میداد ، با یکی از مغازه دارای اونجا صحبت میکردم گفت سرعتش 100% بالای 120 بود در صورتی که اوجا رو با 80 تا هم اگه بیای قشنگ حس میکنی ماشین یه ور میره ، البته اونجا آسفالتش شیبش برعکسه مثل خیلی از میدونا یعنی باید سمت بیرونش بالا باشه داخلش پایین ولی خب وقتی میبینی شرایط اونجا اینطوره خب نباید بالای 120 اونجا رو رد کنی حتی اگه جادش درست باشه و خیلی دیگه از اتفاقای این مدلی دیگه
    سر همین کمربند که به این خبر مربوط میشه ، یادمه اون موقع که تازه اجباری شده بود و واسش جریمه گذاشتن راننده تاکسی داشت فحش راهنمایی رانندگی میداد که چرا مارو اذیت میکنن !!! چون خیلی بد دهن و (ببخشید) نفهم بود دیگه خودم خسته نکردم باهاش بحث کنم که این واسه سلامتیه خودت خوبه (خود من یه بار واسه نبستن کمربند جریمه شدم اما به کسی فحش ندادم چون همه جای جهان بستن کمربند الزامیه)

    یه ضربالمثل هست که میگه “یه سوزن به خودت بزن ، یه جوالدوز به دیگران”
    از همه جا انتظار داریم که کارشون رو درست انجام بدن ولی به خودمون که میرسه میگیم ولش کن …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. یاسین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام اَه اَه!خداییش من به اینجام رسیده!کسی نگه من بیرحم هستما!موندم بگم خدا بیامرزشون یا از سره تقصیراتشون بگذر!من همینم اگه ببینم کسی با وجود همه دلسوزی ها و محبت ها و حتی سرزنش و توبیخ ها دچار خطا و اشتباه میشه بی برو برگرد نمی بخشمش!بعضیا گفتن خودرو مشکل داشته،بعضیا گفتن راننده مشکل داشته بعضیا هم گفتن دنبال مقصر قضیه نباشین!خلاصه می خوام بگم که هر وسیله ای طرز کارِ خودش رو داره!پس خارج از چارچوبش نباید ازش انتظار داشته باشی.بالفرض مثال اگه یه خودرو پوست کلفت مثه کادیلاک اسکالاید سوار بود همه زنده می موندند ولی از کجا معلوم کسی دیگه ای رو نمی کشتن!اصن میگیم رانندگیشون در حد شوماخر!ولی بایستی تو پیست این کار رو بکنن و چنین افرادی که اصول رانندگی رو نمیتونن رعایت کنن با قاتلا هیچ فرقی ندارن و در آخر بلا نسبت شما حتما باید مثه موناکو در قبال هر شهروند ۲۰۰پلیس بذارن تا رعایت کنند!فرهنگ فرهنگ ما پیشینه فرهنگمون سر به فلک کشیده اما کو هموطنی که بهش پایبند باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نخود آش

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (294 ديدگاه)

      با حرفتون موافقم. و با این حساب باید گفت 90 درصد راننده هامون قاتلن.
      پناه بر خدا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. اکبر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در این تصادف همانطور که نوشته شده ماشین از جلو با پایه پل برخورد کرده .ولی عکس ماشین نشان میدهد که جلو سالم است اما عقب ماشین له شده . ایا عکس مربوط به همین تصادف است

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. سردبیر

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. همانطور که در متن هم اشاره شده، تصاویر این تصادف دهشتناک را به دلایل اخلاقی منتشر نکردیم. ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. reza zabihollah zadeh

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    چرا چرخا سمنده دو تا سمت راست با دوتا سمت چپ فرق داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. حسین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جا دارد از اینجا و این سایت به خانواده های این عزیزان داغدار تسیلت بگم واز خداوند برایشان طلب صبر کنم،و برای نجات یافته ی این حادثه ناگوار ارزوی بهبودی کنم!
    ((من برای حفظ جان و سلامت خود در خودرو کمربند ایمنی را خواهم بست،شما هم ببندید))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. Behzad

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    امیدوارم عزیزای خودشونم تو این ماشینا که میسازن میدن دست مردم جونشون رو بدن … گرچه سمندشو مردم سوار میشن bmw خودشون … زباله ملی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. سامی

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    احسنت به این لحن نوشتار که نویسنده این واقعه بسیار تلخ رو به بهترین شکا ممکن بیان نمود .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. Mehrbod

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (240 ديدگاه)

    جناب رحیقی ، از مقاله ارزشمندتان ، فراوان سپاسگزارم..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. شاسی

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (104 ديدگاه)

    آقایون خانما احتیاط احتیاط، واقعا چی کم میشه از رانندگی شون اگه یکم آروم تر و مطمئن تر رانندگی کنن
    بخدا همه تصادفات دو سه دلیل بیشتر نداره
    سرعت
    خستگی
    عدم رعایت قوانین
    چرا از همین الان تصمیم نگیریم احتیاط کنیم؟ چرا هر لحظه با جون خودمون و با زندگی خانواده ها بازی می کنیم؟
    بهترین ماشین دنیا رو سواری! بازم رعایت کن، بدترین ماشینم سواری بازم رعایت کن. سرعت چیزی توش نیس به والله چیزی توش نیس
    آدرنالین میخوای؟ برو ورزش سالم کن

    تورو خدا شمایی که الان داری میخونی از همین امروز رعایت کن،چیزی رو از دست نمیدی وقتی حداکثر سرعت زده ۱۲۰ شما با ۱۱۰ تا رانندگی کنی. فکر خودت نیستی فکر پدر و مادرت باش.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا