توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی

کوچک‌سازی موتور یکی از راه‌حل‌های کلیدی است که توسط خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت استفاده می‌شود. اما طبیعی است که با کاهش حجم موتور توان و گشتاور هم کاهش می‌یابد و بنابراین خودروسازان برای افزایش کارآمدی در کنار بهبود تکنولوژی ساخت موتور، از توربو شارژر استفاده می‌کنند. این کار مزیت‌های زیادی دارد ازجمله این‌که می‌توان بدون تغییر حجم موتور توان و گشتاور خروجی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داد. البته توربوشارژها همراه با تأخیر در پاسخ‌گویی هستند که به‌عنوان تأخیر توربو شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین عیب آن‌هاست.

Audi-TT-Clubsport-Turbo-concept
تأخیر توربو سال‌هاست که خودروسازان را به ستوه آورده است. تکنیک‌هایی مثل توربو شارژر دوقلو یا توربو شارژ کوچک به‌عنوان راه‌کاری برای مبارزه با تأخیر توربو استفاده می‌شود، اما هنوز کامل نیستند. به عبارت ساده، ساختن یک موتور توربوشارژ که بتواند همانند تنفس طبیعی، پاسخ فوری ارائه دهد کار فوق‌العاده دشواری است. در حال حاضر نوع جدیدی از توربو شارژر درراه است که می‌تواند بازی را تغییر دهد.

Electric Turbocharger
Electric Turbocharger

چاره مشکل تأخیر توربو استفاده از موتور الکتریکی است. به دنبال بهبود عملکرد خودروها با دستیابی به سیستم انتقال قدرت کاملاً الکتریکی، خودروسازان راه‌حل مشکل تأخیر توربو را هم در موتورهای EV پیداکرده‌اند. البته، EV ها با توجه به موتور و باتری که دارند گران‌قیمت هستند، و برای استفاده در همه خودروها مناسب نیستند. در عوض، خودروسازان می‌توانند از اجزا و موتورهای الکتریکی کوچک استفاده کنند. توربوشارژ الکتریکی به‌وسیله موتور EV بدون تکیه‌بر گازهای خروجی کار خود را انجام می‌دهد و همین باعث حذف تأخیر توربو می‌شود.
یک موتور الکتریکی بلافاصله (در ۲۵۰ میلی‌ثانیه) پاسخ می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت تا ۱۰ درصد شود. در توربوشارژ الکتریکی ازآنجاکه چرخش کمپرسور وابسته به گازهای خروجی نیستند، ازلحاظ فنی شبیه به سوپرشارژر است، اما به خاطر سادگی آن‌ها، اغلب توربو شارژر الکتریکی نامیده می‌شوند.

Electric Turbocharger
Electric Turbocharger

در حال حاضر فولکس‌واگن و برندهای مرتبط با آن به‌شدت در حال سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی توربو الکتریک هستند. مارک ژیلز عضو تیم ارتباطات فن‌آوری فولکس‌واگن ایالات‌متحده آمریکا می‌گوید:

گروه فولکس‌واگن در حال کار بر روی توسعه توربوشارژر الکتریکی برای مارک‌های مختلف خود در سطح جهان است. مزیت اصلی آن، در مقایسه با توربوشارژر معمولی که نیاز به حداقل ۱۵۰۰ دور در دقیقه برای تأمین فشار اضافی دارد، زمان پاسخ و کارکرد در دور آرام است.

آئودی انعطاف بیش‌تری در مقابل توربوشارژ الکتریکی دارد
آئودی به‌تازگی از آخرین تحولات توربوشارژ الکتریکی در کانسپت TT کلاب‌اسپورت توربو، که یک کوپه چهارچرخ متحرک است، استفاده کرده که موتور پنج سیلندر ۲.۵ لیتری آن به لطف تجهیز شدن به دو توربو شارژ، توان ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۴۷۹ پوند فوت تولید می‌کند. یکی از توربوها از نوع معمولی و دیگری از نوع توربو الکتریکی است.

Audi TT Clubsport concept
Audi TT Clubsport concept

آئودی این مدل کانسپت را برای به رخ کشیدن قدرت توربو شارژر برقی، ساخته است و می‌خواهد بگوید که این فن‌آوری برای ورود به وسایل نقلیه آماده است. برای توربوشارژ الکتریکی این خودرو از یک سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی استفاده‌شده است. درنتیجه این کوپه می‌تواند تنها در ۳.۶ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر کند.

Electric Turbocharger
Electric Turbocharger

راد استرتز سخنگوی تیم انتقال قدرت آئودی آمریکا می‌گوید:

کمپرسور الکتریکی، مزایای قابل‌توجهی ارائه می‌دهد. بدون هیچ‌گونه تأخیر محسوسی به‌سرعت به حداکثر دور در دقیقه، دست میابد.

توربوشارژ الکتریکی چه زمانی وارد گود می‌شود

بااین‌همه مباهات در مورد تقویت عملکرد، به نظر می‌رسد که آئودی در میان خودروسازان برای اولین بار است که یک وسیله نقلیه مجهز به توربو الکتریکی تولید کرده است، اما این شرکت تاکنون بسیار آرام در این زمینه پیشرفت داشته است.

Electric Turbocharger
خوشبختانه، از طریق کانسپت آئودی، مشخص شد که توربو شارژ الکتریکی عملکرد بهبودیافته‌ای در مقابل توربو معمولی دارد و به پیشرفت نسل بعدی وسایل نقلیه توربو کمک خواهد کرد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

32 دیدگاه

  1. E 36
    سوابق: (753 دیدگاه) ,

    بحث توربو الکتریکی و تولیدش از خیلی قبل شروع شده بود
    بازم مهندسی آلمانی…

    پاسخ
    1. امیر مرادی
      سوابق: (108 دیدگاه) ,

      یکی لطفا خلاصه و مفید بگه کار توربو شارژ چیه؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل محمد
        محمد
        سوابق: (135 دیدگاه) ,

        خیلی ساده سادش این میشه،افزایش قدرت وگشتاور خودرو بدون افزایش سیلندر و حجم موتور. ومنظور از تاخیرش اینه که از همون اول عمل نمی کنه مثلا تو بعضی ماشین ها از دور موتور 3000 به بعد توربوها وارد عمل میشن

        پاسخ
        1. amirali
          سوابق: (101 دیدگاه) ,

          در تکمیل فرمایش محمد اقا
          توربو ها در دور های 10000 الی 150000 دور ( دور توربو) بهترین رادمان را دارن که اگر نیرو محرکه انها از خروجی اگزوز و یا دور موتور باشه ، حداکثر راندمان را در دور موتور 3000 الی 4000 ارائه میدن و در این دور موتور، شتاب ناگهان افزایش چشمگیر پیدا می کند . البته این نوع توربوها مقداری از قدرت کل خروجی موتور کم می کند و با نصب توربو حتما نیاز به اینتر کولر و پمپ سیرکولاسیون جهت کاهش دمای هوای فشرده شده است و همین اضافه شدن پمپ و توربو بخشی از قدرت موتور را میگیرد و به همین دلیل از توربوی الکتریکی استفاده می شودتا مقداری از توان موتور صرف توربو نشود .

      2. حشمت۰۲۱
        سوابق: (11 دیدگاه) ,

        خیلی ساده بگم
        عین باد بزن برای زغال
        توربو برای موتور عمل میکنه
        و هوای بیشتری به سیلندر وارد میشه و احتراق بهتری صورت میگیره

        پاسخ
        1. امیر مرادی
          سوابق: (108 دیدگاه) ,

          آقایان محمد امیر علی و حشمت تشکر گرفتم قضیه رو.مرسی

      3. عرفان
        سوابق: (8 دیدگاه) ,

        افزایش اکسیژن وردی و در نتیجه احتراق قوی و پدر قدرت تر و قدی تر کردن موتور‌

        پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (368 دیدگاه) ,

    ممنون از آقای فرهانی لطف کنید مطلب فنی در این سطح را بیشتر بذارید

    پاسخ
  3. lmbx
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    ادم میمونه که تو سر این المانی ها مغزهست یا ابر کامپیوتر!خود حقیر بیشتر امریکایی میپسندم ولی تو بحث تکنولوژی تو زمینه خودرو به طور قطع المان بهتره.
    از اینجا میشه فهمید موتور تنفس طبیعی یه چیز دیگست!برای همین فراری تو لا فراری از توربو استفاده نکرده.حالا اگه یکی بتونه از همین موتور آئودی بدون توربو 600 اسب بکشه خیلی مرده!!!البته نه با ضریب تراکم 1به 25!

    پاسخ
  4. کورش
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    باز هم ایده و نبوغ آلمانی
    البته این ایده ها به مخ ژاپنی ها هم میرسه ها ولی برای اینکه هزینه تولید ماشیناشون کم بشه و عمو دی جی ببخشید جی دی دعواشون نکنه کلا فقط کپی میکنن
    دو سال آینده :
    ژاپنی ها در کنفرانس خبری : توربو الکتریکی و گسترش اون مدیون ماست
    طرفداران برند های ژاپنی : ژاپن قطب صنعت دنیاست

    پاسخ
    1. بهزاد
      سوابق: (759 دیدگاه) ,

      اگر به مارک و برند توربو شارژر نگاهی بندازید و شرکتی که اونو ساخته به عدم داشتن اطلاعات کافی … خودتون پی میبرید!
      توربو و سیستم مذکور توسط شرکت aeristech انگلیسی تکامل یافته و البته شرکت های دیگر توربو ساز مثل هانی ول و ihi و میتسوبیشی و… هم نمونه هایی برای آینده در حال ساخت دارند و بزودی با کاهش هزینه ها اینگونه توربوها در خودروها فراگیر خواهد شد.

      پاسخ
      1. کورش
        سوابق: (22 دیدگاه) ,

        در جوابت به همین یه جمله که از متن کپی شده بسنده میکنم :بااین‌همه مباهات در مورد تقویت عملکرد، به نظر می‌رسد که آئودی در میان خودروسازان برای اولین بار است که یک وسیله نقلیه مجهز به توربو الکتریکی تولید کرده است.

        پاسخ
        1. بهزاد
          سوابق: (759 دیدگاه) ,

          شرکت aeristech یکی از بازیگران فعال در حوزه ی طراحی و تولید و مشاوره و… تکنولوژی های کاهش سوخت خودرو هست و بسیاری از شرکت ها از غرب تا شرق از توانمندی این شرکت در تولیدات خودشون بهره میبرند و مهم خدماتی هست که این شرکت ها ارایه میکنند و باقی موارد مثل اولین خریدارها یا آخرین اونها اهمیتی نداره چون تکنولوژی های مفید راه خودشون را پیدا میکنند.
          کشور آلمان علاوه بر صنایع پیشرفته دستی هم در شعر و ادب و هنر و موسیقی و فلسفه داره و بزرگانی بسیاری در اون کشور رشد کردند و خالق تحولات بزرگی شدند که میشه با اقتدا به اونها زندگی را رنگی تر کرد.
          وحید جان موفق باشی.

        2. کورش
          سوابق: (22 دیدگاه) ,

          بهزاد جان شمام اگه رفتار مردم ژاپن رو مطالعه کنی پی میبری که اهل مطالعه هستند و هیچ وقت راجع به چیزی که اطلاعاتی راجع بهش ندارن اظهار نظر نمیکنن
          چه قدر خوبه که اونا رو سرلوحه زندگیت قرار بدی

        3. محمد
          سوابق: (2 دیدگاه) ,

          توربوشارژر فشار هوای ورودی (هوای موردنیاز برای احتراق) به موتور رو افزایش می دهد. به طور خیلی ساده می توان گفت افزایش فشار هوای ورودی به موتور باعث میشه احتراق در موتور بهتر انجام بشه.

  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    یکی از دلایلی که ماشین لوکس میتونه صنعت اتومبیل رو به جلو هل بده قیمت ماشین هست.بخاطر حاشیه سود خوب ماشین های گران قیمت دست خودروساز برای خلق تکنولوژی های جدید کاملا بازه و قطعا وقتی یک تکنولوژی جدید پخته شد قیمت تکنولوژی هم پایین میاد و برای ماشین های اقتصادی مردم متوسط هم کاربردی میشه.
    یکی از دلایلی که المانی ها توی صنعت اتومبیل حرف اول رو میزنن همین موضوع هست

    پاسخ
  6. حسام عطار
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    توی موتورهای معمولی هوای وارده به سیلندرها تقریبا با فشار جو برابره،اما کار توربوشارژ اینه که هوای زیادی رو با فشار چند برابر فشار جو وارد سیلندر میکنه که باعث میشه اکسیژن بیشتری برای احتراق فراهم بشه و قدرت احتراق رو چند برابر میکنه

    پاسخ
  7. حسام عطار
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    حالا اگه کسی میدونه بگه فرق توربوشارژ با سوپرشارژ چیه؟

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (994 دیدگاه) ,

      توربو از گازهای خروجی استفاده مکنه سوپر شارژ ار دور موتور ( مثل دینام دوچرخه قدیمیا ) عملا سوپر شارژ سرو صرای کمتری داره اما گویی توربو شارژ راندمان بییتری داره که عمومیت پیدا کرده !
      یه نمره هم به ما بدی دست خالی نریم

      پاسخ
    2. P.G
      سوابق: (485 دیدگاه) ,

      دوست من اساس کار توربوشارژر اینه که توربو در اصل از یک توربین و یک کمپرسور تشکیل شده که این توربین و کمپرسور به وسیله ى یک شفت یا همون میله به هم متصل هستن،در اصل توربوشارژ از نظرساختار و عملکرد کاملاً یک نوع موتور جت(شبیه به موتورهاى جت مورد استفاده در هلى کوپترها نه هواپیماها)به حساب میاد که فقط مرحله ى احتراق اون حذف شده و به جاى اینکه هواى خروجى از محفظه ى احتراق توربین رو به چرخش دربیاره این گازهاى داغ خروجى از موتور یا همون اگزوز(ساده تر بگیم همون دود خروجى از موتور)هستن که وظیفه ى چرخش توربو رو به عهده دارن
      همونطور که گفتم ساختار فشرده سازى هوا توى هر موتور جتى من جمله توربو از یک کمپرسور و توربین تشکیل شده که این دو به وسیله ى شفت به هم متصل هستن،وظیفه ى توربین اینه که کمپرسور رو به چرخش دربیاره،براى این منظور هواى خروجى از موتور به سمت توربین هدایت میشه،توربین از پره هایى آیرودینامیک با شکلى خاص تشکیل شده تا بتونن حداکثر نیروى هواى ورودى به توربین رو به نیروى چرخشى توربین تبدیل کنن،حالا زمانى که توربین به چرخش درمیاد کمپروسور رو هم به چرخش درمیاره،کمپرسورهاى مورد استفاده در توربو یا سوپر شارژر از نوع کمپرسور هاى گریز از مرکز(centrifugal compressor)هستن،یعنى جریان هواى ورودى به موتور قبل از اینکه بخواد وارد موتور بشه از مرکز یا اصطلاحاً چشم کمپرسور وارد میشه و کمپرسور که داره با سرعت بالایى میچرخه مثل یک سانتریفیوژ با استفاده از نیروى گریز از مرکز هوا رو از مرکز کمپرسور به سمت محیط کمپرسور هل میده،در لبه ى دیسک کمپرسور که در واقع محیط کمپرسور میشه تیغه هایى به اسم دفیوزر به صورت مورب نصب شدن تا انرژى جنبشى جریان هوایى که از مرکز کمپرسور به سمت محیط اون در حرکته رو تبدیل به فشار استاتیک کنن،یعنى در واقع جریان هوا به جاى اینکه بخواد کمپرسور رو با سرعت زیاد ترک کنه به این تیغه ها برخورد میکنه و انرژى جنبشیش تبدیل میشه به فشار درونى و در نتیجه فشارش افزایش پیدا میکنه و سپس از کمپرسور خارج و به سمت موتور میره،نتیجه فراهم شدن هواى ورودى به موتور با فشارى بالاتر از فشار اتمسفره که همین باعث میشه بتونیم در حجم سیلندر کوچکتر هواى بیشترى تزریق کنیم و در نتیجه قدرت موتور افزایش پیدا میکنه
      در اکثر سیستم هاى توربو یک دریچه به اسم Waste gate بر سر راه هواى ورودى به توربین قرار داده که با فشار روغن موتور کار میکنه و میزان هواى ورودى به توربین و در نتیجه دور توربو رو تنظیم میکنه،به این صورت که هرچه دور موتور بالاتر میره فشار روغن افزایش پیدا میکنه و این باعث باز شدن بیشتر waste gate میشه و هواى ورودى به توربو افزایش پیدا میکنه و سرعت توربو و عملکرد توربو افزایش پیدا میکنه،برعکس زمانى که موتور داره در دورهاى پایین یا idle کار میکنه،waste gate کلملاً بسته میشه و توربو از کار میوفته.این موضوع مهمترین مزیت توربو نسبت به سوپرشارژر به حساب میاد،یعنى شما در دور موتورهاى پایین که نیازى به توربو ندارید توربو از کار میوفته و مصرف سوخت رو کاهش میده،اما هر چى دور موتور بالاتر میره عملکرد و دور توربو هم بیشتر میشه،در واقع مزیت بزرگ توربو اینه که هر موقع بهش نیاز دارید به کمکتون میاد.مزیت دیگه ى توربو اینه که وابستگى و ارتباط مکانیکى به موتور نداره،یعنى به چرخش میل لنگ وابسته نیست و همین باعث میشه تا کار کردن توربو سبب افت و کاهش دور موتور نشه.
      از طرفى پروسه ى فشار دادن پدال گاز به میزان دلخواه،افزایش دور موتور و به طبع اون افزایش فشار روغن،باز شدن waste gate،افزایش ورود هوا به توربین و بالاخره افزایش سرعت توربین و کمپرسور زمان نسبتاً قابل توجهى رو نیاز داره که به این زمان همون تأخیر یا lag توربو گفته میشه که مهمترین مشکل و معایب توربو به حساب میاد.
      در طرف مقابل سوپرشارژر قرار داره،در سوپرشارژر مرحله ى توربین به طور کامل حذف شده و شفت کمپرسور به جاى توربین با تسمه تایم یا یک تسمه ى جداگانه به میل لنگ وصله و در اصل کمپرسور به وسیله ى میل لنگ میچرخه
      سوپرشارژر دوتا مزیت بزرگ نسبت به توربو داره،اول اینکه از نظر مکانیکى پیچیدگى کمترى نسبت به توربوشارژر داره و کم هزینه تر و ارزان قیمت تر از توربوست(به خاطر حذف توربین،waste gate و…)،دوم اینکه تأخیر یا لَگ معروف توربو رو دیگه نداره و پاسخدهىش تقریباً بلافاصله است،چون با موتور میچرخه و به میزانى که دور موتور بالا بره بلافاصله چرخش سوپرشارژر و هواى خروجیش به همون نسبت افزایش پیدا میکنه و دیگه lag نداره
      اما در نقطه ى مقابل سوپرشارژر سه تا عیب بزرگ نسبت به توربو داره که باعث شده کمتر از سوپرشارژر در خودروها استفاده بشه،اول اینکه سوپرشارژر برخلاف توربو به صورت دائم در تمام دور موتورها کار میکنه،چه شما بهش نیاز داشته باشید چه نداشته باشید و همین باعث افزایش مصرف سوخت میشه،نکته ى بعد که مشکل سوپرشارژر به حساب میاد امکان overboost شدن موتوره،یعنى اگه شما به صورت ناگهانى پدال گازو فشار بدید سوپرشارژر هم به صورت ناگهانى فشار هواى زیادى رو به سمت موتور میفرسته که ممکنه به موتور آسیب بزنه،به همین دلیل استفاده از سوپرشارژر دقت بیشترى نیاز داره،سومین عیب سوپرشارژر هم اینه که وابستگى مکانیکى به موتور داره،یعنى به وسیله ى موتور کار میکنه که همین باعث میشه قدرت و اصطلاحاً جون موتور رو کم کنه و بخشى از قدرت موتور صرف چرخوندن سوپرشارژر بشه
      سوپرشارژر معمولاً تو خودروهاى مسابقه اى یا خودروهاى با عملکرد بالا بیشتر استفاده میشه
      معذرت بابت طولانى شدن کامنتم،امیدوارم مفید باشه:)

      پاسخ
    3. محمد
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      در توربوشارژرها توان ورودی موردنیاز با استفاده از آنتالپی گازهای خروجی از اگزوز تامین میشه، اما در سوپرشارژرها توان ورودی از دور موتور ماشین گرفته میشه

      پاسخ
  8. h112
    سوابق: (301 دیدگاه) ,

    این توربو ها قدرت کمی تولید میکنن….شاید با مهندسی آیودی این مشکل برطرف بشه….
    اگه بشه خودم یکی از طرفداراشم… v

    پاسخ
  9. رضا
    سوابق: (1690 دیدگاه) ,

    ایده جدیدی نیست ولی خیلی جالب و کاربردیه
    و فکر کنم تا حدودی نیاز به اینرکولر رو از بین ببره بدلیل ماهیت متفاوت ترش با توربوهای معمول یا شاید بدلیل فشردگی هوا و ایجاد گرما لااقل نیاز به اینترکولرهای بزرگتر رو مرتفع بسازه…
    به این فکر میکنم اگه رو گاریهای وطنی توربو ببندن موتورشون با توجه به آلیاژهای ضعیف بکار رفته چقد دووم میاره

    پاسخ
  10. کورش
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    گاری وطنی ؟؟؟؟؟؟
    ای بابا به گاری توهین کردی که

    پاسخ
  11. بهزاد
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام.سوپر سارژ بایک تسمه متصل به موتور نیروی محرکه کمپرسور را تامین میکند در صورتیکه در توربو شارژ نیروی محرکه کمپرسور از گازهای خروجی اگزوز تامین میشه.و هرکدام محاسن و معایبی دارن.

    پاسخ
  12. آرش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام.طرح خوبیه حتی حدود7سال پیش هم خودم روش کار کردم والان طرحهاش موجوده ولی حیف بدلیل نبودامکانات وعدم حمایت دنبالشونگرفتم.عیب بزرگش اینه که نیاز به توان الکتریکی بالایی داره که اگه باسیستم برق استانداردماشین های حاضربخواهیم نتیجه مطلوبی بگیریم مجبور به تقویت بسیارزیاددینام وباطری و…هستیم که مشکلات خاص خودشوداره.به همین خاطرآئودی سیستم برق اون ماشین را به 48ولت ارتقاءداده که برای خودروهای ساخته شده امکان این تغییروجودنداره مگرباهزینه بسیارزیاد.بعضی ازجاروبرقی هاقسمت دمنده ای درقسمت پشت دارند که در مقیاس آزمایشگاهی وبرای فهمیدن طرزکاراین سیستم میتونین ازش استفاده کنید.خودتون درنظربگیریدکه موتورجاروبرقی بابرق خانگی 220ولت حدود8آمپرشدت جریان نیازداره با12ولت ماشین به حدود145آمپراحتیاج داره. ولی اگه خدابخوادطرح یه سیستم جدیدتوذهنمه که همه نقایص سیستمهای توربوراحل خواهدکرد.وهزینه زیادی هم نمیبره.ولی برای ساخت وتست اولیه شرایطش هنوز اینجامهیانشده.اگه درست شداونوقت پی به نبوغ ایرانی خواهیدبردوخودتونودست کم نخواهیدگرفتو

    پاسخ
  13. mahdi
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان همه نظراتتون عالی بود ومخصوصا کامنت دوستمون(P.G) که بسیار کامل بود.
    وبرای دوستمون ارزوی موفقیت میکنم واقا جمله آخرتون رو باید با آب طلا نوشت.
    این سیستم ها هرطور حساب کنین عالی هستن و بیشترین مشکل هزینه بالای اونهاست و جای خیلی بیشتری بره تکاملشون دارن.
    موفقو سربلند باشین .یا علی

    پاسخ
  14. fardin
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام مهندس میشه بگید منبع اطلاعاتتون از کجاست؟ و اطلاعات بیشتری در باره توربو الکتریکی دارید؟

    پاسخ
  15. صحرا
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من قصد دارم روی ماشین خودم که یک لیفان ایکس60 هست توربو ببندم و تقویتش کنم. تا حالا کسی موتور لیفان و تقویت نکرده. در حال تحقیق هستم که چطور میشه این کار را کرد

    پاسخ
  16. سبحان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام کسی میدونه رو انجین موتورسیکلت هوندا 750 cc میشه توربو شارز انداخت

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.