معرفی مدل‌های جدید عرضه شده در بازار چین در آوریل 2016

خودروسازان همچنان با سرعت برق‌آسایی به عرضه مدل‌های جدید در بازار چین ادامه می‌دهند. پس از عرضه خیره‌کننده 12 مدل جدید در ماه مارس، هفت خودروی جدید نیز در ماه آوریل وارد بازار شد و درمجموع، در چهار ماهه اول سال 2016 تاکنون 28 مدل جدید وارد بازار چین شده است.

Haval H7
Haval H7

فولکس‌واگن گلف اسپرتس‌ون
پرفروش‌ترین تازه‌وارد بازار در آوریل، فولکس‌واگن گلف اسپرتس‌ون، با 3659 دستگاه فروش بوده است. در اروپا این خودرو رقیبی برای BMW سری 2 اکتیو تورر به شمار می‌رود که یک ماه قبل در بازار چین معرفی شده بود؛ اما قیمت آغازین اسپرتس‌ون 132 هزار یوآنی، 105 هزار یوآن کمتر از سری 2 اکتیو تورر 237 هزار یوآنی می‌باشد (17.900 یورو در برابر 32.200 یورو). با این اختلاف قیمت، چندان عجیب نیست که ببینیم فروش فولکس‌واگن در ماه اول، بیشتر از فروش دو ماهه اول برای BMW بوده است. گلف اسپرتس‌ون که در چین عرضه می‌شود، از سه پیشرانه 1.6 لیتری، 1.2 لیتری توربو و 1.4 لیتری توربو بهره می‌برد.


لیفان Maiwei
برند لیفان که این روزها با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند، به شدت نیاز به موفقیتی داشت که با عرضه مدل Maiwei (راه من MyWay:) و فروش 2342 دستگاهی این مدل نصیب این کمپانی شد. این شاسی‌بلند هفت نفره با این میزان فروش در ماه اول عرضه خود، با اختلاف زیاد مبدل به پرفروش‌ترین محصول این برند گردید؛ چراکه هیچ‌کدام از مدل‌های دیگر لیفان موفق به فروش بیشتر از 1000 دستگاه در این ماه نشده‌اند. درنتیجه Maiwei در حال حاضر 44% از فروش برند لیفان را از آن خود کرده است و به نظر می‌رسد که روند رشد آن در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته باشد. روند مشابهی که برای بسیاری دیگر از خودروسازان چینی کوچکی که یک شاسی‌بلند مقرون‌به‌صرفه را عرضه کرده‌اند، دیده شده است. (قیمت این خودرو به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از اختلاف قیمت بین BMW سری 2 اکتیوتورر و فولکس‌واگن گلف اسپرتس‌ون در چین پایین‌تر است). با این وجود، Maiwei حتی با عرضه موفقیت‌آمیز خود، نتوانسته است جلوی کاهش فروش کلی برند را بگیرد. میزان فروش لیفان در ماه آوریل نسبت به ماه آوریل سال 2015 به میزان 63% کاهش پیدا کرده است، چراکه سایر محصولات این برند با کاهش فروش حدوداً 80 درصدی مواجه شده و به‌خصوص دو شاسی‌بلند دیگر این برند بیشترین ضربه را از این کاهش فروش دیده‌اند. لیفان Maiwei از یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی نیرو می‌گیرد.

lifan-myway-suv-2016-008


کادیلاک XT5
پس از عرضه سدان CT6 در اوایل همین سال، کادیلاک در حال شتاب دادن به ظرفیت رشد خود در بازار چین، با معرفی کراس اور کاملاً جدید XT5 است که اولین کراس اور ساخت چین کادیلاک می‌باشد و قیمت آن از 359.900 یوآن (48.900 یورو) آغاز می‌شود. با فروش 1863 دستگاه، XT5 فروشی بیشتر از فروش کل چهار ماه CT6 را تجربه کرده، اما هنوز به‌پای سدان‌های ATS-L و XTS نرسیده است. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود که XT5 در ماه‌های آینده به پرفروش‌ترین محصول کادیلاک تبدیل شده و دو مدل تازه‌وارد باعث دو برابر شدن حجم فروش برند کادیلاک نسبت به سال قبل شوند. خریداران چینی XT5 حق انتخاب بین دو نسخه متفاوت از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژر را خواهند داشت.

2017 Cadillac XT5
2017 Cadillac XT5

هاوال H7
برند شاسی‌بلندهای گریت وال، یعنی هاوال، در راه رسیدن به هدف متعالی تبدیل شدن به بزرگ‌ترین برند خودروهای SUV در جهان در رقابت با جیپ و لندروور، همچنان به گسترش مدل‌های خود ادامه می‌دهد. در ماه آوریل هاوال مدل H7 را با برچسب قیمتی در حدود 149.800 یوآن (20.400 یورو) به بازار فرستاد تا فاصله بین پرفروش‌ترین خودروی این برند یعنی H6 کمتر از 100 هزار یوآنی و مدل‌های پرچم‌دار H8 و H9 بیشتر از 200 هزار یوآنی را پر کند. هاوال H7 نیروی خود را از یک پیشرانه دو لیتری توربوشارژر مجهز به تزریق مستقیم سوخت می‌گیرد که توانایی تولید 170 کیلووات (230 اسب بخار) را دارد. در اولین ماه فروش، هاوال H7 موفق به فروش 1290 دستگاه شد که عدد چندان خیره‌کننده‌ای در برابر فروش کلی برند که با افزایش 19 درصدی به 67.021 دستگاه رسیده و حدوداً دوسوم از آن مربوط به مدل H6 است، نمی‌باشد.


نیسان ماکسیما
نیسان تولید محلی مدل به‌روزرسانی شده سدان ماکسیما که به‌طور مستقیم با فورد تاروس و بیوک لاکراس رقابت می‌کند را آغاز کرده است. با فروش 1158 دستگاه در اولین ماه، ماکسیما موفق شد فورد را که فروش فوق‌العاده ضعیفی داشته و فروش آن از 3759 دستگاه در مارس، به 403 دستگاه در آوریل رسیده است را جا بگذارد. بیوک لاکراس در ماه آوریل 5.092 دستگاه فروخته است و هدف بعدی ماکسیما قلمداد خواهد شد. با این وجود، دستیابی به چنین اعدادی برای ماکسیما به نظر کمی دشوار می‌رسد. پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر ماکسیما، نقطه‌ضعفی برای این خودرو در برابر رقبایش به شمار می‌رود، اما قیمت آغازین 234.800 یوآنی (31.900 یورویی) ماکسیما آن را تا حدودی نسبت به رقبایش مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد کرد. همچنین هنوز معلوم نیست که طراحی خشن و اسپرت ماکسیما نقطه‌ضعفی در این سگمنت محافظه‌کار خواهد بود، یا یک نقطه قوت.

2016 Nissan Maxima
2016 Nissan Maxima

دانگ فنگ فنگشن A9
پیش از عرضه سیتروئن C6 کاملاً جدید و مخصوص بازار چین که قرار است به‌عنوان یک سدان بزرگ در ماه سپتامبر وارد بازار شود، شریک تجاری این خودروساز فرانسوی، یعنی دانگ فنگ، فروش مدل فنگشن A9 را بر روی پلتفرمی مشترک با این خودرو آغاز کرده است. این بدین معنی است که این خودرو از همان پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژر 204 اسب بخاری THP و طراحی خارجی بسیار مشابه با سیتروئن C6 بهره خواهد برد. البته سیتروئن C6 از نمای جلویی بسیار برجسته‌تر و کابین بسیار تجملاتی‌تری بهره خواهد برد. دانگ فنگ A9 با داشتن قیمت 179.700 یوآن (24.500 یورو) با اختلاف گران‌قیمت‌ترین سدان برند دانگ فنگ خواهد بود، اما هنوز هم ارزان‌تر از سیتروئن C6 که انتظار می‌رود قیمتی بیشتر از 200.000 یوآن داشته باشد و نیسان ماکسیما خواهد بود. نسخه‌ای از برند DS با نام DS9 از این خودرو نیز انتظار می‌رود که در نیمه دوم 2017 وارد بازار شود. دانگ فنگ در اولین ماه از عرضه A9 تنها موفق به فروش 148 دستگاه شد.


Beijing Auto BJ80C
آخرین تازه‌وارد این ماه، نسخه شهری Beijing Auto BJ80 Series است که بخش‌های جلو و کناری آن به‌نوعی یادآور مرسدس بنز G-Class می‌باشند. حتی باوجوداینکه دایملر مالک بخشی از سهام BAIC موتور است، این به این معنی نیست که آن‌ها اجازه این کپی کاری را به چینی‌ها داده باشند. درواقع، آن‌ها تلاش کردند که جلوی عرضه این خودرو را بگیرند، اما به نظر می‌رسد که آنها در این راه چندان موفقیتی حاصل نکرده‌اند، چراکه ده دستگاه اول از این خودرو در ماه آوریل به فروش رسیده است. در مقایسه با نسخه نظامی (که BJ80J نام داشت)، BJ80C از رینگ‌های آلومینیومی بهره می‌برد و کابین لوکس‌تری دارد. این خودرو از یک پیشرانه 2.3 لیتری توربوشارژر با قدرت 250 اسب بخار نیرو می‌گیرد که منشأ آن از برند ساب است، چراکه پس از ورشکستگی این برند سوئدی، BAIC حقوق تعدادی از پلتفرم‌ها و موتورهای این برند را خریداری کرد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

7 دیدگاه

  1. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    چینیا خودشون حاضر نیستن برند خودی سوار بشن و خیلی بیشتر پول میدن تا بتونن ماشین های اروپایی و امریکایی و ژاپنی سوار میشن .انوقت تو ایران عده ای افتخار می کنن که دارن خودروهای کشوری رو مونتاژ میکنن که با غرب مخالفه! فقط نمی دونم این افراد عوام فریبن یا خود فریبی می کنن

    پاسخ
  2. بنتلی
    سوابق: (1019 دیدگاه) ,

    دانگ فنگ آ9 از پلتفرم نسل قبل سی6 استفاده میکنه،البته مطمئن نیستم.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل sky watcher
    sky watcher
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    چین داره همه جور خودرویی تواین میکنه با هر شاسی با هر نوع موتور اینا دارن آزمایش میکمن و بازار سنجی میکنن و برای ده سال آیندشون برنامه ریزی میکنن این چینیا دقیقا میدونن چیکار دارن میکنن و چیکار باید بکنن اگه دقت بکنین کلاس خودرویی وجود نداره که ناحالا چین ازش تولید نکرده باشه …

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4262 دیدگاه) ,

    کادیلاک و نیسان که مثل همیشه عالی هستند. لیفان هم طراحی خوبی انجام داده.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.