متفرقه

جزئیات فراخوان بزرگ به خاطر ایربگ‌های تاکاتا

خبر فراخوان بزرگ به خاطر کیسه‌های هوا این روزها سر و صدای زیادی در دنیای اتومبیل ایجاد کرده است؛ این فراخوان نزدیک به ۲۰ برند مختلف را در بین خودروهای حاضر در بازار آمریکا پوشش می‌دهد. در ادامه، جزئیات لازم در رابطه با این مشکل را مرور می‌کنیم؛ اینکه کدام خودروها در معرض خطر هستند، چه مشکلاتی «تاکاتا»، تأمین‌کننده ژاپنی کیسه‌های هوا ایجاد کرده و اگر خودروی شما یکی از آن‌هاست، چه باید کرد.

airbag
مشکل در ابزار محرّک و انبساطی کیسه‌های هوا است که ممکن است در هنگام تصادف عملکرد مناسبی از خود نداشته باشند و قطعات فلزی به سمت سرنشین پرتاب کنند. در کشور امریکا، بیش از ۷ میلیون وسیله نقلیه در معرض این خطر قرار دارند.

Japan Takata Recalls
ابتدا تنها ۶ کمپانی خودروساز درگیر این مشکل در آوریل ۲۰۱۳ اعلام شدند؛ ولی پس از فراخوان تویوتا در ماه ژوئن سال جاری میلادی و تأیید تاکاتا مبنی بر ضعف‌های کوچک در انبساط‌دهنده‌ها، باعث شد تا خودروسازان دیگر نیز فراخوان‌های مشابه اعلام کنند. در ماه جولای سال جاری میلادی، NHTSA در نواحی مرطوب امریکا مانند فلوریدا، هاوایی و جزایر ویرجین، خودروسازان را مجبور کرد تا فراخوان‌های اضافی اعلام کنند و بخش‌های مربوطه را از خودروها خارج کرده و برای بازبینی به تاکاتا بفرستند.

SRS-airbag-lettering
یک فراخوان جامع دیگر در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۴، خودروهای در معرض خطر را به تعداد برند بیشتری گسترش داد. برای حل این مسئله، تویوتا اعلام کرده که از ۲۵ اکتبر شروع جایگزینی ابزار انبساط دهنده کیسه هوا در سمت مسافر خواهد کرد. تویوتا به نمایندگی‌های خود گفته است که اگر این قطعات در دسترس نبودند، ایربگ‌ها را غیرفعال کرده و پیغام «در اینجا ننشینید» را بر روی داشبورد بچسبانند.

Deployed-airbags
در حالی که تویوتا می‌گوید، هیچ صدمه و تلفات جانی مرتبط با این وسایل نقلیه گزارش نشده، ولی نیویورک‌تایمز در ماه سپتامبر تعداد ۱۳۹ گزارش جراحت در بین تمام خودروسازان را منتشر کرده است. اگر به صورت ویژه برای هر برند بخواهیم بگوییم، ۲ مورد مرگ و ۳۰ آسیب بدنی فقط در خودروهای هوندا گزارش شده است. هوندا و تاکاتا از سال ۲۰۰۴ به خاطر مشکل در انبساط دهنده‌های کیسه‌های هوا شناخته شده‌اند.

تاکاتا در ابتدا گفت که مشکل در مواد شیمیایی محرّک بوده و در هنگام مونتاژ، به‌خوبی نگهداری نشده‌اند. در همین حال، این کمپانی در ماه جولای، تقصیر را به گردن رطوبت هوا و فراخوان‌های قبلی انداخت.

بنابر بر مدارکی که رویترز بررسی کرده، تاکاتا گفته که زنگ‌زدگی، ضعف در اتصال جوش و حتی قرار گرفتن آدامس! درون حداقل یکی از انبساط دهنده‌ها، عامل این اشتباهات بوده‌اند. همچنین این مدارک نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۲، کارخانه تاکاتا واقع در مکزیک، خطای مجاز را بین ۶ تا ۸ برابر حدود قابل‌قبول درنظر گرفته و تقریباً در هر یک میلیون انبساط دهنده ایربگ، ۶۰ تا ۸۰ قطعه ناقص به خودروسازان ارسال شده است.

در ادامه، نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد که از تاکاتا از مشکل ایربگ‌ها در سال ۲۰۰۴ خبر داشته و ساعت‌ها به صورت مخفیانه مشغول حل مشکل بوده است. نتایج، مشکلات جدی در رابطه با انبساط دهنده‌ها نشان داده و مهندسان به سرعت شروع به یافتن راه‌حلی برای آن شده‌اند. با این حال، به جای باخبر کردن مقامات ایمنی فدرال در امریکا و شروع به رفع مشکل، صاحبان تاکاتا به مهندسان دستور داده بودند که اطلاعات را پاک کرده و شواهد فیزیکی را از بین ببرند. این موضوع چهار سال قبل از اعلام عمومی این مشکل توسط تاکاتا اتفاق افتاده است. با این حال، مطابق گفته نیویورک، تحقیقات قضایی در این رابطه آغاز شده است.

خودروهای در معرض خطر (در صورت در دسترس بودن، تعداد خودروها در پرانتز ذکر شده است):

اینفینیتی: اینفینیتی I30/I35 مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، اینفینیتی QX4 مدل‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، اینفینیتی FX35/FX45 مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵.

آکورا: CL و TL مدل‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، MDX مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶، RL مدل ۲۰۰۵.

ب‌ام‌و (۶۲۷۶۱۵): سری ۳ سدان و واگن مدل‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵، سری ۳ کوپه و کانورتیبل مدل‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶، M3 کوپه و کانورتیبل مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶.

پونتیاک: وایب مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵.

تویوتا (۸۷۷۰۰۰، شامل لکسس و پونتیاک وایب): تویوتا کرولا و سکویا مدل‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵، ماتریکس و توندرا مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵.

دوج (۳۷۱۳۰۹، شامل کرایسلر): دوج رام ۱۵۰۰ مدل‌هایی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸، رام ۲۵۰۰، داکوتا و دورانگو مدل‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، رام ۳۵۰۰ و ۴۵۰۰ مدل‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، رام ۵۵۰۰ مدل ۲۰۰۸.

ساب: ۹-۲X مدل ۲۰۰۵.

سوبارو (۱۷۵۱۶): باجا، لگاسی و اوت‌بک مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، ایمپرزا، ایمپرزا WRX و ایمپرزا WRX STI مدل‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵.

فورد (۵۸۶۶۹): رنجر مدل ۲۰۰۴، GT مدل‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، موستانگ مدل‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷.

کرایسلر (۳۷۱۳۰۹، شامل دوج): کرایسلر ۳۰۰ مدل‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، آسپن مدل‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸.

لکسس: SC430 مدل‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵.

مزدا (۶۴۸۷۲): مزدا ۶ مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷، مزدا اسپید ۶ مدل‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، مزدا RX-8 مدل‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، MPV مدل‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، سری B مدل ۲۰۰۴.

میتسوبیشی (۱۱۹۸۵): لنسر مدل‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، رایدر مدل‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷.

نیسان (۶۹۴۶۲۶، شامل اینفینیتی): ماکسیما مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، پت‌فایندر مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، نیسان سنترا مدل‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴.

هوندا (۵۰۵۱۳۶۴، شامل آکورا): آکورد مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، سیویک مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، CR-V مدل‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶، ادیسه مدل‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴، المنت مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱، پایلوت مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷، ریج‌لاین مدل ۲۰۰۶.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. MAFIA

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (435 ديدگاه)

    این فراخوان ها هم افتاده تو جون خودروسازای ژاپنی دست بردارم نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAFIA

      ۲۰ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (435 ديدگاه)

      من فکر میکنم این ایرادها از کمیت زیاد باشه چون تیراژ خودروهای ژاپنی بالاست و طبیعیه که هر چقدر تعداد زیاد باشه خطای انسانی و دستگاه زیاد میشه.

      مثل این میمونه که تو یه جا که گنجایش 10 نفر رو داره 25 نفر جا کنی بالطبع با مشکل غذا و جا و تنفس رو به رو میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. وحید

      ۲۰ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (399 ديدگاه)

      قسمت جالبش اونجاش بود که فراخوان تویوتا باعث شد تا خودروسازان دیگر هم فراخوان های مشابه اعلام کنند…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. فرید

      ۲۰ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (787 ديدگاه)

      دقت کنین بی ام دبلیو هم هستا…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. قاقالی

        ۲۰ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (150 ديدگاه)

        اقا این چه […]افتاده تو بچه های پدال تا یه جا ژاپنیها گند میزنن همه سعی میکنن پای المانیها رو هم وسط بکشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. فرید

          ۲۱ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (787 ديدگاه)

          قاقالی جان حرص نخور…مثل اینکه پای آلمان ها هم وسطه ها(شماها مطلب رو نخونده چطور نظر میدین؟؟؟)…یعنی اینم نمیخواین قبول کنین؟؟؟؟تعصب تا ایییییییییین حد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          بچه ها لطف دارن اصلا حرفی از فراخوان های بنز و بی او دبلیو نمزنند شما فکر میکنید فقط ژاپنیا هستن که فقط فراخوان دارن…یکم دایره اخبارتون رو گسترش دهید اونوقت میبینین فقط تویوتا نیست بقیه هم هستند…آره قاقالم…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. امیر چاپار

          ۱۲ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (20 ديدگاه)

          اخه ژاپنیا مثله ولکس واگن نیستن که مخفی کاری کنن تا یهو گندش در بیاد کل دنیارو بگیره

          موافقم 0
          مخالفم 0
    4. reza

      ۲۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      ماشین های ژاپنی که دایم تو زرد از اب در میان
      المانی ها هم که دارن کم کم میشن خدای فراخوان به خصوصو بنز
      حالا بی ام دبلیو که کارش درسته المانی ها که خدا تومن پول برند رو از مشتری میگیرن
      دقت کردین هیوندای و کیا کمترین فراخوان ها رو داشتند با توجه به فروش بالاشون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۲۲ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (19 ديدگاه)

        اگر نصف تعهد ژاپن را کره داشت ماشین تولید نمیکرد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. پوری پوریا!

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    از ژاپن بعید بود! من نمیدونم چرا کشورهای پیشرفته ای مث آلمان (بی ام و) و آمریکا (فورد) و…از ایربگ های ژاپنی استفاده میکنن! ینی شرکت تولید کیسه هوا ندارن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هم خوبه ایرانخودرو و سایپا جز لیست نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مرتضی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    اوستای گند کاریند این ژاپنی ها من به شخصه اعتماد به وسایل ژاپنی ندارم هر چند در دوربین عکاسی کارشون درسته یعنی هنوز فراخوان ندادن :D دوربین فیلم برداریم در هوای البته سرد بدنش از هم پکید ولی فکر کنین در هوای سیبری چی میشد!!! از پارسال تا حالا که یهو قاطی میکنه البته عدسیش(لنزش) کارزایسه که حرف نداره!! هر چی از آلمان ها بدم میاد به صنعت خودرو و کلا صنعتشون!! همیشه اطمینان داشتم این نظر منه باز بعضیا گلوشونو پاره نکنند که ژاپن الست بلست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۲۰ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (399 ديدگاه)

      بعضیا نیاز نیست برای اثبات ژاپن گلوشونو پاره کن آمار همه چیو نشون میده. از آمار فروش بگیر تا بهترین برند و قابل اعتماد ترین خودروها ژاپنی ها همیشه جزو اولین ها بودن. تو کشوری مثل آمریکا که بزرگانی مثل فورد و شورولت و کرایسلر اونجان فعلا سر تعظیم به ژاپنی ها فرود آوردن. یه جور حرف زدی فک کردم در ورد چین صحبت میکنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مرتضی

        ۲۰ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (849 ديدگاه)

        همین آمار اینا رو گنده لاتای فراخون و ایراد میدونه!! ماشینی که وقتی میخری مطمئنی حتما خرابه!! یعنی فراخون میخوره چرا نخری؟؟ بخصوص امریکا که بهترین جا برای تلکه کردنه!! تو خود ایران با این قیمتهای نجومی رده های پایین سوار تویوتا و ….. معلومه راضی هم خواهند بود! توقعی ندارن هزار بار گفتم تجربه تلخ تویوتا کرولا از ذهن من پاک نمیشه یه لگن با استانداردهای بالا!! این نوعش دیگه نوبره که ژاپنی ها اوستاشن!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. وحید

          ۲۱ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (399 ديدگاه)

          مرتضی جان 682 تا نظر گذاشتی معلومه تازه کارم نیستی. اینجور نظر ها از شما بعیده. تویوتا مگه لواشک سازیه شهرتونه که با این جمله ها خطابش میکنی؟ تو همین سایت هیچی نباشه روزی یه مطلب در مورد تویوتا هست..

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. فرید

        ۲۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (787 ديدگاه)

        وحید جان بحث کردن با متعصب به هیچ جایی نمیرسه خودت رو خسته نکم…
        اینا خیلی موندن که به پای رکوردا و موفقیت های تویوتا و لکسس برسند بزار بگه واسه خودش دلش خوش باشه…اینا چیزی ندارن بگن هی فراخوان فراخوان میکنن…با اینکه میبینن با این همه فراخوان تویوتا ۲۳ رده ازشون بالاترن و همیشه تویوتا و لکسس با اقتدار از اینا بالاترن…بزار بگه منم بودم اینجوری میگفتم دلش خوشه دیگه…اوخی…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. وحید

      ۲۰ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (399 ديدگاه)

      این همه خودروسازای کشورای دیگه فراخوان میدن چرا فقط ژاپنی ها رو میبینید. جی ام چند وقته ترکونده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال

      ۲۰ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      البته به اونایی که میگن دوربین ژاپنی بهترینه برن یکم در مورد هاسلبلاد تحقیق کنن … ضرر نمیکنن !!! :D

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. hrf

        ۲۱ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (381 ديدگاه)

        رضا لطفا قیمت هاسلبلاد هم بگو ب دوستان. هاسلبلاد چیزی نیس ک ب درد همه بخوره. ولی canon و nikon برا نیازهای همه طیف عکاس دوربین دارند. مثه این ک من بیام رولزرویس رو با با یه ماشین معمولی مقایسه کنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. hrf

      ۲۱ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (381 ديدگاه)

      شما المانیا رو یه نگا بندازی بد نیس. اونا هم فراخوان زیاد دارن ولی کلا پدال عادت نداره گند کاریه المانیا رو هم خبرش رو بذاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مرتضی

        ۲۲ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (849 ديدگاه)

        تمام فراخوان های تاریخ پر برکت اتومبیل سازی المان یک پنجم فراخوان های چند سال اخیر تویوتا هم نمیشه!! چرا خودتو گول میزنی؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. فرید

        ۲۲ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (787 ديدگاه)

        ای قربون دهنت hrf جان…خدارو شکر یکی این موضوع رو فهمید…
        من خیلی وقته که این رو میگم hrf جان
        این دوستان بیسواد که هی فراخوان تویوتا و لکسس رو میبینند،دیدند که ماشینایی که اصلا فراخوان نداشتند (به قول خودشون) چه گندی زدند و رتبشون از لکسس و تویوتا چقدر بود :-D :-D :-D :-D …بزار باز فراخوان فراخوان کنند…دلم میسوزه واسشون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. parseh net30

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    عجیبه این کار از ژاپنیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. e36

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    خوبه زمانش مال حدود 10 سال پیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. یه پسر

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    واقعا جای تحسین داره

    از نظر اونا ما ایرانی ها که با پراید مسافرت می ریم بدلکاریم

    ایربگ رو خاموش می کنن به این علت که در زمان باز شدن ممکن است این ایربگ نقص داشته باشه و قطعات پرتاب کنه تازه رو داشبوردم برچسب اینجا ننشینید رو می چسبونن :)

    بعد اینجا ماشینی مث پراید رو که داشبوردش اینقدر کوچیک و خود ماشین نا ایمن هست رو ایربگ می ذارن توش بعد اگه بر فرض محال باز بشه چیزی از ماشین نمونده که کسی بخواد باز توش باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. REZA . JUST TOYOTA

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    هیچ چیز ایربگ های ماشین های عزیز خودمون نمی شه
    ههههههههههههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mohsen

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خدایا شکرت که خودروهای سایپا و ایران خودرو در زمینه ایربگ مشکلی ندارن.
    یعنی باید به خودمون ببالیم.
    ایربگهای پراید در دنیا بینظیره.
    همانگونه که تکنولوژیه اینه های تاشوی فوق پیشرفته پراید همه را حیرت زده کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فرشاد

    ۲۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    حالا من نمیفهمم این همه تعصب شما سر اینکه خودروسازای کدوم کشور بهترن واقعا چه سودی داره؟ یه جور بحث میکنین آدم فک میکنه کم کم 10% از سهامشون ماله شماست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سلام

    ۲۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    کامنتا رو که میخونم احساس میکنم همه دوستان ماشین های بالای 200 میلیون سوارن و تویوتا و ماشین ژاپنی هم اشغاله براشون ….

    چون فراخوان داده دلیل بر این نمیشه که مشکل داره قطعا از این چند میلیون ماشینی که فراخوان داده شده شاید کلا 10 هزار تاش با تعویض چند قطعه مشکلش حل بشه

    در ضمن تاکاتا یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین تولید کننده های ایربگ هست که معمولا وقتی ماشینی ایربگش تاکاتا هست از محاسنشه… یه سرچ ساده کنید متوجه میشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ASADI

    ۲۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    باید تکنولوژی پراید رو توشون بکار ببرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Ahmad..F12

    ۲۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    چه شانس بدی داشتن اینایی که تو این سالها با این مدل از ماشینا تصادف کردن…..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا