متفرقه

خطرات تکیه برندهای لوکس بر خودروهای دیزلی

داده‌های جدید فاش ساخته‌اند که خودروسازان لوکس اروپایی روی خودروهای دیزلی تکیه کرده‌اند و آمار منتشر شده توسط JATO نشان می‌دهد که بیش از ۹۵ درصد لندروورها و ۸۰ درصد ولووهای فروخته شده در سال جاری دارای پیشرانه‌ی دیزلی بوده‌اند.

BMW 5-Series 2017
سال گذشته ۸۱ درصد جگوارهای فروخته شده از نوع دیزلی بوده‌اند که تا به اینجای سال ۲۰۱۷ به ۹۰ درصد رسیده است. از سوی دیگر تقریباً از هر ۴ ب ام و فروخته شده، سه تای آن‌ها دیزلی بوده‌اند. ۷۰ درصد خودروهای فروخته شده توسط مرسدس بنز و آئودی در سال ۲۰۱۷ نیز دیزلی بوده‌اند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که به غیر از جگوار لندروور، سهم خودروهای دیزلی سایر خودروسازها در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است.

diesel-coupes-test-28-1
با توجه به افزایش قوانین ضد خودروهای دیزلی در بریتانیا و کل قاره‌ی اروپا، برندهای لوکس به خاطر تکیه‌ی خود به خودروهای دیزلی می‌تواند در خطر باشند. در مقابل خودروسازان سطح میانی کمتر در معرض چنین خطراتی هستند. تا به اینجای سال تنها ۱۰ درصد تویوتاهای فروخته شده در اروپا قوای محرکه‌ی دیزلی داشته‌اند. این سهم برای برند بریتانیایی واکسهال اندکی بیش از ۲۰ درصد می‌باشد.

diesel-coupes-test-8-1
به‌طور متوسط سهم خودروهای دیزلی در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. سال پیش خودروهای دیزلی و بنزینی سهم تقریباً یکسانی از بازار را داشتند درحالی‌که در سال جاری سهم خودروهای دیزلی در دو ماه ژانویه و فوریه به ۴۷ درصد کاهش یافته است. پژو، فولکس‌واگن، رنو و نیسان نیز به برندهای لوکسی که سهم بالاتر از سطح متوسط دارند پیوسته‌اند. کل خودروسازان پیشروی اروپایی سهم زیر متوسط دارند.

bentley-bentayga
علاوه بر موضوعات یاد شده، تقریباً برای تمامی برندهای خودروسازی، ترکیب فروش خودروهای دیزلی کاهش یافته است. فروش خودروهای دیزلی تویوتا در سال جاری ۹.۷ درصد نسبت به سال پیش کاهش یافته است. این میزان کاهش فروش برای واکسهال و سیتروئن نیز به ترتیب ۹.۱ و ۸.۹ درصد بوده است. متوسط افت فروش خودروهای دیزلی نیز ۳.۷ درصد بوده است. در مقابل هر دو برند جگوار و لندروور خودروهای دیزلی بیشتری را می‌فروشند. تنها برند سطح میانی که با افزایش فروش خودروهای دیزلی مواجه بوده، فیات است که رشد ۲.۶ درصدی داشته است.

JATO می‌گوید:

اکثر خودروهای لوکس فروخته شده در ۲۹ کشور اروپایی از نوع دیزلی بوده‌اند.

آیا چالش‌های اخیر خودروهای دیزلی از قبیل ممنوعیت تردد آن‌ها در شهرهایی چون پاریس و مالیات‌های اضافی در لندن، خطری جدید برای رشد فروش این خودروها محسوب می‌شوند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. آریا

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    خطر محسوب نمیشوند چون لوکس سازا موتور بنزینی خوب برای جایگزینی دارن و این که خودرو های الکتریکی داره بیشتر میشه شاید تا 10 سال دیگه الکتریکی ها بیشترین باشن.
    اگه من الان تو اروپا باشم و بخوام یه ماشین لوکس بخرم دیزلی میخرم به 2 دلیل
    1.صدای بسیار ضعیف و نرم دیزلی ها
    2.گشتاور زیاد از دور موتور بسیار پایین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (169 ديدگاه)

      مهمترین دلیل خرید اروپایی ها ارزونتز بودن نسخه دیزلی هست .مثلا شما با پول یه تیگوان بنزینی میتونی یه جگوار اف پیس دیزلی بخری یا یه رنجرور اووک دیزلی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. mehran911

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (148 ديدگاه)

      قربونت برم
      چی گفتی پسر ؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
      صدای بسیار ضعیف و نرمی دیزلی ها !!!!!!
      بیشتر تحقیق کن رفیق

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بهزاد

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2366 ديدگاه)

    برادر صدا و لرزش موتورهای بنزینی کمتر از دیزلی هست!
    گشتاور موتورهای بنزینی که از توربو استفاده میکنند میتونه به سطح دیزلی برسه و هم در دورهای پایین در دسترس هست.
    اگر میبینید در اروپا دیزل ها طرفدار داره به خاطر هزینه های سوخت هست که به طور میانگین مصرف کمتری نسبت به بنزینی ها دارند.
    الان بیشترین خطر به خاطر وضع قوانین محیط زیست ناشی میشه که احتمالا تا چند سال آینده هیچ موتور دیزلی نتونه شرایط پاس کردن را رعایت کنه و تولید کننده هایی که در این مورد سرمایه گزاری کرده اند دچار زیان خواهند شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. .

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    همه فکر می کنن موتور های بنزینی نسبت به دیزلی ها پاکتر و کم آلاینده تر هستند اما لزوما اینطور نیست!از مهندس های مکانیک یا کسانی که کمی سررشته دارن بپرسید میدونن که موتور های دیزلی ١٠ تا ١۵ درصد بازدهی بیشتر و آلایندگی به نسبت کمتری از موتور های بنزینی دارند.در کل موتور های دیزلی به علت ساختار متفاوت گشتاور بیشتری دارند و موتور های قدرتی محسوب میشن علت استفادشون تو ماشین های سنگین هم همینه و موتور های بنزینی هم سرعتی هستند و مناسب ماشین های سبک هستند.شاید علت اینکه برخی از جاهای دنیا مثل ایالات متحده نگاه بدی به دیزل دارن اینه که موتور های دیزلی در قدیم به شدت صدا و آلودگی تولید می کردن و همین باعث ذهنیت بد شده البته موتور های دیزلی هنوز هم به نرمی بنزینی ها نیستند و صدای قشنگی هم تولید نمیکنن اما به دلایل متعدد مانند بازدهی بالا و کم مصرف تر بودن و ارزان تر بودن دیزل نسبت به بنزین تو اروپا به شدت طرفدار دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سهيل

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    تنها خوبی موتور دیزلی هزینه سوخت پایینه صدای بدی هم دارن و نوشون اندازه یه ماشین ٣٠ سال کار کرده صدای موتور داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Cvm

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (544 ديدگاه)

      البته این صدا فقط در حالت ایست و دور موتور های خیلی خیلی پایین فقط شنیده میشه وگرنه به غیر ازون دیگه اینطور صدایی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Saied

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    ایران به شدت ماشین هایه دیزلی نیاز داره.
    حد اقل قسمت تاکسی رانی رو با تیوتا هایه دیزلی تعویض کنن که راننده هایه گرامی از شر ماشین هایه بی کیفیت و صف هایه طولانیه cng خلاص بشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمدرضا

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (82 ديدگاه)

    من نمیدونم اصل مقاله با چه عنوانی بوده که اینجوری ترجمه کردید، یعنی خبرسازی کردید.
    تو اروپا مشتری تصمیم میگیره که چه نوع ماشینی بخره، خودروساز هیچوقت نمیتونه مشتری رو مجبور به خرید کنه. با اینکه مالیات خودروی دیزلی بیشتر از دو برابر دیزلی هست ولی برای کسی که بالای ۱۵ هزار کیلومتر در سال میرونه خیلی به صرفه تره. در ضمن دوام دیزلی خیلی بیشتر از بنزینیه مخصوصا مرسدس بنز که مرگ نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا