خودروهای هیدروژنی و چالش‌های پیش‌رو

تاریخچه

خودروهای سلول سوختی یا FCV اولین بار در سال ۱۹۶۶ معرفی شدند؛ یعنی زمانی که جنرال‌موتورز، شورولت الکترو-ون را ساخت. ولی این خودروها در آن زمان از نظر اقتصادی به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نبودند. بر این اساس، جنرال‌موتورز این ایده را به پشت‌صحنه کمپانی منتقل کرد و بدون اینکه بخواهد هیچ مدل سلول سوختی برای چند دهه آینده تولید کند، مراحل توسعه آن را ادامه داد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه نوآوری‌ها نتیجه داد و مخزن‌های با فشار ۱۰ هزار psi برای استفاده آماده شدند.

Toyota FCV Hydrogen Fuel Cell
Toyota FCV Hydrogen Fuel Cell

زیرساخت‌ها

در سال ۲۰۱۳ تنها ۱۰ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن در ایالات متحده امریکا وجود داشت که سهم ساکنان جنوب کالیفرنیا ۸ عدد از آنها بود. امّا برنامه ساخت ایستگاه‌های هیدروژن زیادی در سال ۲۰۱۴ در دستور کار قرار گرفت. آلمان، ژاپن، امریکا و انگلیس، همگی بودجه زیادی را صرف ساخت ایستگاه‌های چندمنظوره در سراسر کشورهایشان کرده‌اند.

Hydrogen refuelling
مشکل اصلی بر سر راه سازندگان ایستگاه و مالکان آنهاست. برای خرید و نصب تجهیزات موردنیاز برای تبدیل یا اضافه کردن ایستگاه هیدروژن به یکی از ایستگاه‌های عرضه سوخت موجود، هزینه‌ای بین ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون دلار برای هر پمپ لازم است!
مقدار این هزینه بستی به اندازه و اندازه و ترافیک ورودی به ایستگاه دارد.

honda-brachmann-hydrogen
محبوبیت

میزان تمایل مالکان ایستگاه‌ها و دولت‌ها برای صرف این همه هزینه برای ایجاد چنین زیرساختی، بستگی زیاد به تعداد خودروهای سلول سوختی موجود در جاده‌ها دارد. مانند بسیاری از تجارت‌ها، این تجارت نیز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تا نتیجه دهد. البته در این حالت باید بازار آن هم وجود داشته باشد تا روال مناسب خود را طی کند.

Toyota FCV Hydrogen Fuel Cell
این مشکلی است که ژاپنی به دنبال رفع آن هستند. دولت ژاپن در برنامه‌ای مدوّن، قصد دارد که با بیشترین سرعت ممکن اقدام به ساخت ایستگاه‌های هیدروژنی کند. بنابراین فروش خودروهای سلول سوختی، شتابی سرسام‌آور خواهد گرفت؛ البته این موضوعی است که ژاپنی‌ها به آن امیدوارند. کشوری مثل امریکا هم احتمالاً از بیرون نظاره‌گر این اتفاقات خواهد بود.

Hyundai FCV
در حال حاضر، تویوتا، هوندا و نیسان در کنار هم جمع شده‌اند تا برای محبوبیت این خودروهای هیدروژنی تلاش کنند.

Fuel cell

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

8 دیدگاه

  1. SAEED
    سوابق: (355 دیدگاه) ,

    درود
    خیلی وقته که خودروهایی که بتوانند نیروی محرکه خود را از هوا بگیرند در حد یک رویای مهندسی باقی مونده !!
    این تکنولوژی خیلی مهمه چون با به پایان رسیدن ذخایر سوخت های فسیلی , هوا تبدیل به انرژی و منبع برتر میشه و مزیت های زیادی هم داره از جمله این که همه جا هست و پاکه و رایگان !
    ولی به نظر من فعلا محدودیت هایی هم وجود داره .

    مدتی قبل هم یک مهندس ایرانی (مهندس کریم مقدم) عضو گروه مهندسی پژو ایده ای رو مطرح کرده بود که ماشین با هوای فشرده کار بکنه
    یعنی با یک انجین Hybrid-Air که از گاز نیتروزن سود میبرد
    در ماشین هیبریدی نمونه اولیه از گاز نیتروژن در یک مخزن استفاده میشد و یک پمپ هیدرولیک و پیستون آن باعث میشد که گاز در مخزن فشرده بشه و وقتی که پدال گاز فشرده میشد نیتروژن رها شده و در واقع پمپ شروع به حرکت معکوس میکنه. یعنی در این حالت تبدیل به موتور شده تا با جابجایی مایع هیدرولیکی نیرو به سمت چرخ های محرک فرستاده بشه .
    بعد از اینکه مایع هیدرولیکی از موتور عبور میکنه , مستقیما به طرف یک انباره یا مخزن با فشار پایین جریان پیدا میکنه تا برای استفاده بعدی ذخیره سازی بشه .
    همچنین یک موتور بنزینی با حجم کم 1.2 لیتری 82 اسبی به کمک میاد تا شتابگیری و حرکت بهتر انجام بشه . البته این موتور حجم پایین برای ماشین های کوچک شهری مورد استفاده س و برای سدان شهری یک موتور 1.6 لیتری 110 اسبی استفاده میشه .

    پاسخ
  2. tadano
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت همه عزیزان
    آیا کسی از نحوه تولید هیدروژن اطلاع داره ؟
    منظورم اینه که تو خود جایگاه تولید میشه یا در کارخانه ؟

    پاسخ
    1. SAEED
      سوابق: (355 دیدگاه) ,

      در خود جایگاه تولید میشه یعنی از هوا گرفته میشه
      چون ماده ی فراورده نیست و خالصه و در هوا وجود داره که تصفیه و خالص سازی میشه بعد در مخزن جایگاه ذخیره میشه .

      پاسخ
    2. حسین
      سوابق: (1172 دیدگاه) ,

      درود
      هیدروژن مورد استفاده قبلا تولید شده و به جایگاه منتقل میشه. چون میزان هیدروژن در هوا بسیار ناچیزه (۰٫۰۰۰۰۵۳ درصد). این هیدروژن به مخزن اتومبیل منتقل میشه و بعد خود اتومبیل، اکسیژن رو از هوا دریافت میکنه و بخار آب تولید میکنه. در طی این فرآیند که در سلول سوختی اتومبیل انجام میشه (که جنس مواد به کار رقته در اون سلولها سرامیکه) الکتریسیته و گرما تولید میشه.
      میتونید به پست «معرفی قطعات سرامیکی استفاده شده در اتومبیل‌های مدرن» یه نگاهی بندازید.

      پاسخ
  3. عارف
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت دوستان،من مثل بقیه پست هایی که در مورد پیل سوختی و هیدروژن هستش نظر شخصیمو میدم و روش تاکید میکنم،همون طور که ۱۰۰ سال پیش چاه های نفت و پالایشگاه ها با صرف هزینه های زیاد برای تامین سوخت ساخته شدن،الان هم میشه نیروگاه های تولید هیدروژن تاسیس کرد،درسته هزینه اولیه اش زیاده ولی دیگه سوختهای فسیلی استفاده نخواهد شد.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.