چهار دلیل برای اینکه خودروهای لوکس تنها مختص اشخاص متمول نیستند

هنگام خریدن یک خودروی دست‌دوم، «قیمت» مهم‌ترین چیز می‌شود؛ در این حالت باید از مفید بودن ذره‌ذره پولی که می‌خواهید خرج کنید، مطمئن شوید. این موضوع در مورد خودروهای لوکس مدرن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در همین حال، تجربه داشتن چنین خودروهای لوکسی دیگر منحصر به افراد بسیار ثروتمند نیست.

luxury-car
۴) افت سریع و قابل‌توجه قیمت

به لطف این قابلیت خودروهای لوکس، می‌توان به بسیاری از مدل‌های سطح بالای ب‌ام‌و و خودروهای فوق‌العاده لوکس مرسدس‌بنز با یک قیمت مناسب دسترسی پیدا کرد. مهم‌ترین موضوعی که خرید آن‌ها را مقرون به صرف می‌کند، وضعیت بهینه آن‌ها در منحنی افت قیمت است؛ یعنی حالتی که صاحبان اولیه ثروتمند آن‌ها از نگهداری خودروهایشان خسته شده‌اند و به دنبال چیزی جدیدتر و هیجان‌انگیزتر می‌گردند.

از آنجایی که مالکان اولیه توجه زیادی به این کاهش قیمت نسبت به قیمت خریداری‌شده ندارند، برای فروختن خودروی خود تخفیف‌های وحشتناکی می‌دهند و درصد آن گاهی تا ۶۰ درصد هم می‌رسد؛ یعنی در بازار خودروهای دست‌دوم می‌توانید خودروهایی که قیمت نوی آن‌ها ۱۰۰ هزار دلار است و تنها متعلق به چند سال پیش هستند، زیر ۴۰ هزار دلار خریداری کنید.

luxury-car
۳) برای افرادی که نمی‌توانند از عهده قیمت یک مدل جدید برآیند

بسیاری از خودروسازان خودروهای خود را در شرایط محیطی مختلف برای شبیه‌سازی شرایط رانندگی و آب‌وهوایی آزمایش می‌کنند. این آزمایش برای ایجاد اطمینان در عملکرد خودرو در استفاده‌های روزمره است. ولی کمپانی‌هایی مانند آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز خودروهای خود را برای نجات انسان در شرایط بسیار سخت مورد آزمایش قرار می‌دهند. یک مرسدس‌بنز کلاس S قطعاً برای چنین شرایطی خود را آماده کرده است.

مهم‌ترین دلیل این آزمایش‌های پرخرج و گسترده آن است که خودروساز به خوبی می‌داند که بخش عمده‌ای از عمر مفید محصولاتش نه در یک پارکینگ یک شرکت برای خودنمایی مدیر و رؤسا، بلکه برای انجام کارهای مردم عادی صرف می‌شود. این خودروها در عمل برای بازار خودروهای دست‌دوم طراحی و ساخته می‌شوند؛ جایی که به‌شدت از آن‌ها کار کشیده می‌شود. بنابراین در خودروهایی که ظاهر بسیار پیچیده‌ای دارند، توجه زیادی به جزئیات، صلبیت و ایمنی درازمدت آن‌ها می‌شود.


۲) یک خودروی لوکس دست‌دوم اغلب از یک خودروی معمولی ایمن‌تر است.

وقتی میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و توسعه مدلی می‌کنید، برای ارتقای یک شاسی از جوش‌های طولانی استفاده می‌کنید و همین‌طور تجهیزات ایمنی گران‌قیمت و اضافی در آن به کار می‌برید، در نهایت خودرویی در اختیار خواهید داشت که در هر شرایطی جان سرنشینانش را نجات خواهد داد. اگرچه در خودروهای دست‌دوم قیمت‌ها افت می‌کنند، ولی سیستم‌های ایمنی هنوز همان عملکرد موردنظر را خواهند داشت و از آنجایی که قوانین فیزیک هیچ‌وقت تغییر نمی‌کنند، این خودروها هنوز جزو ایمن‌ترین خودروهای جاده خواهند بود. خودروهای لوکس تنها محصولات یک خودروساز هستند که قیمت تمام شده در آن‌ها از اولویت کمتری برخوردار بوده است و بنابراین، از لحاظ کیفیت در سطح بالای قرار دارند.


به عنوان مثال این مرسدس 420SEL را در نظر بگیرید که در حال حاضر، با قیمت بسیار خوبی می‌توان آن را خرید. اگر ایمنی جزو اولویت‌های نخست شما باشد، هیچ‌چیز به اندازه این خودرو نمی‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

البته این را هم نباید فراموش کرده که گران‌ترین خودرو یک خودروی لوکس ارزان است؛ چرا که هزینه‌های گزافی برای تعمیر و نگهداری آن باید بپردازید.

۱) حتی با وجود نیاز به تعمیر، باز هم از خودروهای جدید معمولی ارزان‌ترند.

این موضوع در قالب هزینه‌های یک مرسدس‌بنز S500 برای یک سال بررسی می‌کنیم:

  • کلید، ECU، شیفتر کمبو (کار کرده) – ۳۵۰ دلار
  • جایگزین پدال گاز (کار کرده) – ۵۰ دلار
  • دو پایه ایرماتیک عقب (نو، همراه با نصب) – ۶۵۰ دلار
  • تعویض روغن موبیل‌وان سینتتیک – ۱۰۰ دلار
  • بالاست یک چراغ نوربالای HID (کار کرده) – ۴۰ دلار
  • تسمه سرپنتین و قرقره زنجیر (نو) – ۸۰ دلار
  • ماژول بلوتوث و فیلتر نویز (نو) – ۶۵ دلار

mercedes-interior
سپس طراحی داخلی نیز به چرم ناپا از یک S600 به ارزش هزار دلار ارتقا یافت. اگر همه این هزینه‌ها در کنار قیمت خرید ۳ هزار دلاری این خودروی دست‌دوم قرار دهیم، در نهایت، یک مرسدس‌بنز کلاس S با قیمتی کمتر از ۵۴۰۰ دلار در اختیار بوده است. البته این را نیز باید قبول کرد که برخی تعمیرات این‌گونه خودرو می‌توانند بسیار گران تمام شوند. ولی برای داشتن چنین امکاناتی و البته ایمنی موجود در این خودروها، شاید بهتر است کمتر انتظار اتفاق افتادن این پیشامدهای بد را بکشید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

48 دیدگاه

  1. MAFIA
    سوابق: (435 دیدگاه) ,

    دلیل ها قانع کننده نبود.

    پول داری بیا جلو نداری گمشو این قانون شماره 1 کره زمین هست.

    پاسخ
    1. ASTON MARTin
      سوابق: (830 دیدگاه) ,

      چرا قیمت خودروی دست دوم تو غرب مخصوصا امریکا خیلی کمه وو اصطحلاک بالاس؟؟ هم؟؟؟

      پاسخ
      1. محمد حسین
        سوابق: (184 دیدگاه) ,

        کسی که اس500 میخره حتما پول تعمیرشم داره پس نگرانش نیست..!

        پاسخ
    2. فواد
      سوابق: (272 دیدگاه) ,

      صد البته اینایی که میگی در کشوری مانند بریتانیا نمود پیدا می کنه و قیمت ماشین با گذشت چند سال به طرز شدییییییییییییدی افت می کنه.

      نه در وطن ما که s500 تا دیروز صفرش 200-300 بود و الان به لطف تحریم ها و ممنوعیت واردات و بازار سیاه قیمت یه مدل 2010 شده 800-900.

      بنز اگه بدونه محصولاتش به چه قیمتی اینجا به فروش میره قطعا کارخونه آلمان رو تخته میکنه میاد ایران کارخونه میزنه.

      پاسخ
      1. ASTON MARTin
        سوابق: (830 دیدگاه) ,

        علت این کاهش قیت تو اون ور چیه؟
        اونجام خیلی بی رحمانه قیمتش کم میشه

        پاسخ
        1. یه پسر
          سوابق: (1125 دیدگاه) ,

          اونجا ماشین یه کالای مصرفی

          مث گوشی موبایل توی ایران
          شما توی ایران گوشی که 3 روز پیش 1 میلیون خریدی رو باید شانس بیاری تا 700 هزار تومن بفروشی
          چون عرضه بالاست

          اونجا هم ماشین همین شرایط موبایل رو داره مسلما

          نه مثل اینجا که اگه شانس بیاری اینور سال یه ماشین ثبت نام کنی و تحویل بگیری اونور سال بعد یه ایران گردی درست حسابی ماشینتو می تونی 4 میلیون گرون تر هم بفروشی

          نمونه اش اونایی که 6 ماه پیش پرشیا خریدن 30 میلیون
          الان 38 تومن هم نمی فروشن

          برعکسش ماشین های چینی تو ایران

          که بخاطر ترس از هزینه ها و اصطحلاک و همچنین عرضه بالاتر و وجود شرایط برای خریدشون بعد دو سال تا 10 میلیون هم افت می کنن

          مثلا ام وی ام 530 مدل 91 رو با 32 میلیون میشه خرید

      2. PRC
        سوابق: (42 دیدگاه) ,

        بیاد که چی؟ صنعت خودروسازی این کشور گنجایش و شایستگی ورود بنز رو نداره، مطمئنم اگه حتی نیم درصد احتمال ورود بنز به ایران وجود داشته باشه دست های پشت پرده – که هیشکی هم نمیدونه کیا هستن! – همون نیم درصد احتمال رو در نطفه خفه می کنن
        بیاد که پرایدا رو دست آقایون باد کنه؟
        یا تیراژ خودروی آریو(!!!) کم شه؟………

        پاسخ
    1. ASTON MARTin
      سوابق: (830 دیدگاه) ,

      راستی دوستان چراهزینه نگه داری خودرو هم در امریکا بالاس؟

      تو ایران فوقش پونصد تومن برا تنظیم باد میدی .. بعد صدهزال کیلومترم یه بار میبریش تویض روغنی ماشینم ناموسا بد کار نمیکنه
      جریان چیه؟امیدوار شم به ایران خودرو؟

      پاسخ
      1. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        ماشینی که بعد از 100 هزار کیلومتر !!! ببریش تعویض روغن جنازه است ماشین نیست 😀

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    ماشین های بنزوبی ام و 10سال هم بگذره با زهم ا زمد نمی افتن مثلا اگه یه سنتنیال350ملیونی ا ز کنارتون رد شه شاید خیل چلب توجه نکنه ولی یه c200ویا بی ام و320lng2005 صدبرابر اون هیوندا جلب تو جه می کنه
    ماندگار ی یعنی این…………………

    پاسخ
    1. سهیل
      سوابق: (32 دیدگاه) ,

      من هم موافقم…x3-2008 بهتر از شاسی بلندای زیر 200 م هستش.

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    مافیا قبلا یکی بود به نام مسیح همیشه ساز مخالف می زد وبحث الکی می کرد
    مطمنی که تو همون مسیح نیستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اخه از روزی که اومدی تو این سایت همش فکر می کنم تومسیح هستی

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    سلام بچه ها چه خبر
    چند وقت بود نبودم دلم براتون تنگ شده بود
    حالتون چه طوره
    ممنون مسعود جان مطلب خوبی بود

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
      K.MAK.MISEL
      سوابق: (2636 دیدگاه) ,

      به به!
      رضای عزیز!
      چه خبر؟؟؟
      افتاب از کدونور در اومده به ما سر زدی؟
      دلمون برات تنگ شده بود!!!!!!
      سر بحث های تویوتایی!!!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل A
        A
        سوابق: (1407 دیدگاه) ,

        من هم دلم برای فلوکس تنگ شده بود

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
          K.MAK.MISEL
          سوابق: (2636 دیدگاه) ,

          فلوکس؟؟؟؟
          این مدتی که نبودی الفبا هم یادت رفته رضا؟؟؟

        2. تصویر پروفایل A
          A
          سوابق: (1407 دیدگاه) ,

          ای وای
          فولکس

        3. ماسل
          سوابق: (171 دیدگاه) ,

          یهویی بگو فلاسک و خلاصمون کن.(شوخی)

    2. تصویر پروفایل "Amir"
      "Amir"
      سوابق: (448 دیدگاه) ,

      به به خوش اومدي دادا،،،دلمون تنگ شده بود;-)

      پاسخ
  5. تصویر پروفایل « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    قبل از شروع جنگ و مباحث حاشیه ای باید بگم :

    ممنونم مسعود جون . نکته این مطلب رو گرفتم ، این جواب قانع کننده ایی

    برای ان کسانی بود که میگویند مردم فلان کشور و فلان منطقه به طراحی های

    با هویت تر ، شخصیت و ….. اهمیت زیادی میدن .

    یعنی اینکه هرکسی که بنز میخره عقده داره ، یا به نوعی کمبود شخصیت و

    کمبود دیده شدن داره .

    از همه جالب تر اینکه مردم حاضرند به قول بعضی ها ، ماشین پر استهلاک ،

    بی کیفیت ، بی ایمن و ….. و کلا برندهایی که بیشتر پول برندهاشونو

    میگیرند ، بخرند و در عین حال از افت قیمت بالای ماشین هم با خبر باشند .

    خیلی جالبه برای من . !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    حالا که همچین مطلب گذاشته شد ، بهتره چند سطری از مجله ی ماشین برایتان

    بنویسم :

    مردم چین کالای لوکس و با کیفیت و گران میخرند .

    این در حالی است که عوارض ورود خودرو به این کشور 200 درصد است !!!!!!!

    به نوعی میتوان گفت که اس کلاس با قیمت 80 هزار یورو ، به محض وارد شدن

    به کشور چین ، 160هزار یورو قیمت میخورد .

    پاسخ
    1. farzam
      سوابق: (105 دیدگاه) ,

      تا جایی که من میدونم عوارض با قیمت ماشین جمع میشه. این که شما گفتی عوارض ۱۰۰ درصد که ۸۰ هزار یورو + ۸۰ هزار یورو (۱۰۰٪ عوارض) میشه در نهایت میشه ۱۶۰ هزار یورو.
      و اگه مالیات ۲۰۰٪ درصد باشه دو برابر قیمت ماشین (۱۶۰ هزار یورو) با قیمت ماشین (۸۰ هزار یورو) جمع میشه در میاد ۲۴۰ هزار یورو.

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل فریا
      فریا
      سوابق: (687 دیدگاه) ,

      یادمه تو کتاب مطالعات اجتماعی اول دبیرستان نوشته بود : مردم چین با

      فرهنگ سادی پوشی و ساده زیستی به چنین اقتصادی دست یافته اند …

      الان دقیقا درستش کــدومه ؟ O_o

      پاسخ
      1. Ehsan
        سوابق: (1252 دیدگاه) ,

        البته من فکر میکنم کتاب مطالعات اشتباه نوشته ، چون چیزی که یه اقتصاد یک کشور رونق میده مصرف گرایی است و باعث رونق و فضای خوب کسب و کار میشه ،احتمالا نویسنده کتاب علوم دینی درس خونده بوده نه اقتصاد

        پاسخ
  6. تصویر پروفایل sepehr
    sepehr
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    باسلام
    اخه آدم میخواد یه ماشین درست و حسابی سوارشه نه یه عتیقه که بعدم به نظر من لذتی که تو ماشین صفر هست تو کارکرده نیست من خودم تاحالا نشده یه ماشین کارکرده بگیرم البته اکثرا هم همین طورن ولی بعضی اوقات به خاطر هزینه کمتر به سراغ نمونه های دست دوم میرن.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل A
      A
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      تو این کشور مگه میشه ماشین صفر و بروز هم خرید
      البته اگر ایرانی یا چنی باشند چرا نشه
      اگه بخوای ماشین خوبی سوار بشی قیمت صفرش نجومی هست عزیزم
      یعنی تو ام گرند 2013 رو به گرند کمری 2006 ترجیح میدی؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل "Amir"
        "Amir"
        سوابق: (448 دیدگاه) ,

        رضا جان خريد ماشين دست دوم تو ايران اشتباهه،،،چون ميكنن تو پاچت بدفرم،،،(كيلومترو دستكاري ميكنن،صدجور آپشن ميزارن ك سر ي سال كلا همه باهم ميسوزن و…)اصن ي وضي،،،

        ماشيناي جديدم ك حساااس،،،با اين كارايي ك ميكنن كل قطعات الكتريكي ماشين ميره رو هوا…

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل A
          A
          سوابق: (1407 دیدگاه) ,

          چی بگم والا
          اصلا بهتر بریم همون چینی ها و ایرانی ها رو سوار بشیم

  7. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    به نظر من ماشین نباید حتما صفر و به روز و جدید باشه

    پاسخ
  8. عشق ماشین
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    ببخشید یکی میگه آپدیت ان اف اس رایول از کجا و چطوری هست و در ضمن اسم ماشیناشم بگید

    پاسخ
  9. sj
    سوابق: (190 دیدگاه) ,

    نویسنده عزیز ماشین وارداتی صفر مال فقیر بیچاره ها نیست واسه ما این دست دوهای 30 سال کار کرده میمونه ک باید یا بریم دنبال قطعات و تعمیرگاه یا پمپ بنزین واسه همین ب صرف نیست مخصوصا شهرستان ها همه جا ک تهران نیست

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    داش رضا چه عجب ازاین ورا
    راه گم کردیم؟؟؟؟؟

    پاسخ
  11. انزو
    سوابق: (370 دیدگاه) ,

    ینی الان اس 500 که تو ایران دومیلیاردوسیصد میلیونه مثلا کارکردش گیر میاد یک میلیاردو صدو پنجاه میلیون که واقعا افراد متوسط هم میتونن بخرن!!!!!!

    پاسخ
  12. حسین
    سوابق: (1172 دیدگاه) ,

    ذرود. با اینجای متن حال کردم:

    کمپانی‌هایی مانند آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز خودروهای خود را برای نجات انسان در شرایط بسیار سخت مورد آزمایش قرار می‌دهند

    کدوم کمپانی ای شبیه سازی شرایط جوی که شاید در عمل هم اتفاق نیفته رو روی ماشیناش تست میکنه؟ کدوم کمپانی ای رینگ ماشینشو برای مدت طولانی داخل محلولهای خورنده قرار میده تا دوامشونو بسنجه؟ آخه کیفیت که فقط به تعداد خرابی در 90 روز اول و خدمات پس از فروش و گارانتی نیست..

    طرفداری ژاپن بدشون نیاد بنده به دوام تویوتا هم ایمان دارم، اونم توی بیابونا و زیر پای خشن ترین آدما

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل bse7en
    bse7en
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    اگه یه دونه دست دوم تمیز دوگانه سوزش رو پیدا کنم حتما میخرم. خخخخخخخخخخخخ

    پاسخ
  14. saeid
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    بسم حق

    داداش اونقدام که میگی کم هزینه نیستناااا
    یه بی ام و نو وقتی 300 باشه
    تو 150 هم بخریش
    باز تصادف کنی خدایی نکرده چراغتم بشکنه
    به نسبت 150 تومن پول نمیدی !!!
    قیمت چراغ به نسبت قیمت همون نوعشه یعنی 300 تومن
    در کل ماشین هر چقدرم لوکس باشه
    بعد 5 6 سال عمر مفیدش تموم شده
    شما میتونین عملکردشو در مقایسه با صفرش به راحتی قیاس کنین در همون لحظه
    شاید مالکش احساس نکنه
    ولی وقتی پشت نوش بشینه اونم اینو حس میکنه
    البته این حرف بازم در مورد خودروهای امریکا و اروپا و در رتبه اخر ژاپن درسته
    بنظر من پول دادن بابت هیوندا یا کیا کارکرده ان چنان عاقلانه بنظر نمیاد
    حتی اگه بقول دوستمون سنتیننتال باشه

    در کل ممنون 🙂

    پاسخ
  15. ahmad
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    لذتی که تو ماشین صفر هست تو ماشین دسته دوم نیست.
    باید وقتی در ماشین رو باز میکنی و داخل ماشین میشینی بوی پلاستیک و قطعات آکبند اون توی کابین بپیچه!

    پاسخ
  16. armin
    سوابق: (190 دیدگاه) ,

    کاش تو ایرن هم به این مسائل برای ماشین های خودشون اهمیت میدادن!!!!

    پاسخ
  17. ASIMO
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    فعلا که انگار واردات ماشین دست دوم تو ایران ممنوعه !!
    خریدش هم از یه ایرانی اصلا نمی ارزه !! چون به خاطر تورم دو-سه برابر قیمتی که خودش خریده میفروشه و شیب افت قیمت و اینا هم کشکه اینجا !!

    پاسخ
  18. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    اگر نویسنده محترم مطلبی درباره بازار خودروهای لوکس دست دوم و قطعات آنها در ایران می گذاشت اون وقت همه چیز 360 درچه عوض می شد

    پاسخ
  19. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    اون سی ال اسه انگار طوری طراحی شده که هیچ وقت قدیمی نمیشه

    پاسخ
  20. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    چهار دلیل برای اینکه خودروهای لوکس تنها مختص اشخاص متمول است ا- بیشترین لذت نوع و جدید بودن را آنها از خودروی لوکس می برند 2- فقط افراد ثروتمند از پس هزینه های این خودروها بر می آیند 3- افراد ثروتمند می توانند ضرر افت قیمت این خودروها را متحمل شوند و ناراحت و منزوی نشوند 4- فقط افراد ثروتمند سوار بر خودروی لوکس در هنگام تصادف با گاردریل و درخت و دیوار و خودروهای فرسوده و موتور سیکلت سکته نمی کنند

    پاسخ
  21. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    توی ایران کالاهای مصرفی بعضا سرمایه ای میشن.این یعنی فاجعه.یعنی چیزی که به عنوان مصرف روزمره تو مورد استفاده قرار میگیره میشه سرمایه.یعنی وقتی تو اون کالا رو میخری ممکنه بشه سرمایه زندگیت و اگر اتفاقی براش بیوفته یعنی به سرمایه مهمی اسیب رسیده و بدبخت شدی.میتونی به بدترین شکل از اون استفاده کنی و اما تورم بالا بهت توهم بده داری روش سود میکنی.اقتصاد ما بشدت مریض و ورشکستس

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.