متفرقه

در جستجوی آینده‌ای بدون تصادف با خودروهای خودران

چندی است که اتومبیل‌های خودران بدل به گل سرسبد خبرهای خودرویی شده‌اند و دلیل آن هم فعالیت اکثر کمپانی‌های عظیم در این زمینه است. از گوگل گرفته تا تسلا و از بی ام دبلیو تا نیسان همه و همه بودجه هنگفتی را صرف تحقیق درزمینهٔ این فناوری تازه می‌کنند و هرچند روز خبرهای تازه‌ای در مورد فعالیت‌هایشان می‌شنویم. اما آیا توسعه این چهارچرخه‌های مدرن انسان بی‌دقت را از تصادفات رانندگی حفظ می‌کند؟ حادثه‌هایی که هر ثانیه جان صدها تن را می‌ستاند و ما ایرانی‌ها هم اصلاً با آن غریبه نیستیم. در اینجا مقاله‌ای به قلم Lulu Chang از وب‌سایت دیجیتال ترندز را با هم می‌خوانیم تا بر اساس داده‌های آماری به سؤال مذکور پاسخ دهیم.

driverless cars
همه فوبیاهای ما همچون ترس از مارها، عدد ۱۳ یا پرواز، زیر سایه تهدید واضح و همیشگی عملی قرار می‌گیرند که همه ما خواهی‌نخواهی در زندگی خود با آن سروکار داریم: رانندگی. هرچند هنگامی‌که حرف از مهارت‌های رانندگی شخص به میان می‌آید همه باد به غبغب انداخته و خود را یک پا شوماخر می‌دانند اما داده‌های آماری چیز دیگری را فریاد می‌زنند. در حقیقت برآوردی از صنعت بیمه خودرو در سال ۲۰۱۱ بیانگر این است که یک راننده معمولی در دوره‌ی پشت رول نشستن خود درگیر ۳ تا ۴ تصادف خواهند شد. امروز که ۴ سال از آن برآورد گذشته در دنیایی قرار داریم که عوامل پرت‌کننده حواس راننده مانند قارچ رشد می‌کنند و شاید به همین منوال خطر تصادفات نیز افزایش یافته. بنا بر تحقیقات اخیر Mobileye، توسعه‌دهنده فنّاوری رانندگی خودکار شرکت‌های تسلا، بی ام دبلیو، آئودی و نیسان، یک نفر از هر ۱۰ آمریکایی از ماه می تاکنون با یک خودرو برخورد کرده یا حداقل نزدیک بوده برخورد کند.

Mercedes-Benz Self Driving Semi Truck 2025
Mercedes-Benz Self Driving Semi Truck 2025
با اینکه هم‌اینک برای Xـمین بار ثابت شده که خودروهای بدون راننده واقعاً امن‌اند، مردم هنوز مطمئن نیستند که بخواهند جانشان را به دست راننده‌های سایبری بسپارند اما شاید این بررسی اخیر باعث شود تا شک‌هایمان را کنار بگذاریم. در مطالعه‌ای که توسط YouGov به انجام رسید، ۱۰۷۸ بزرگسال به سؤالاتی آنلاین درباره تجربیاتشان با ماشین‌ها و پیش‌بینی‌های خود درباره صنعت خودرو پاسخ دادند.

driverless cars
۱۶ درصد از مشارکت‌کنندگان گفتند که در شش ماه گذشته هنگام پیاده‌روی با اتومبیل تصادف کرده یا نزدیک بوده تصادف کنند، ۲۱ درصد از دوچرخه‌سواران هنگام دوچرخه‌سواری در شش ماه گذشته با یک خودرو برخورد کرده یا نزدیک بوده برخورد کند. اوضاع در حمل‌ونقل عمومی هم از این بهتر نیست چراکه ۱۸ درصد از پاسخ‌دهندگان هنگامی‌که در یک وسیله حمل‌ونقل عمومی (تاکسی، اتوبوس شهری، آبر و…) بوده‌اند، تصادف را تجربه کرده‌اند.

Volvo Self Driving
Volvo Self Driving
این‌طور که از شواهد پیداست جوانان نیز از خطر تصادفات در امان نیستند؛ از هر شش نفر بین سنین ۱۸ تا ۳۴ سال، حداقل یک نفر در شش ماه گذشته در حین پیاده‌روی نزدیک بوده با یک خودرو برخورد کند.

“چه یک راننده اتوبوس که برای عبور از یک تقاطع شلوغ تلاش می‌کند یا یک راننده سرویس خودرویی که به دنبال دروازه درست در فرودگاه است، راه‌های بالقوه فراوانی برای پرت شدن حواس راننده از کنترل خودرو است، ” این حرف لونا للوید، مدیر ارشد تجاری و معاون ارشد بخش توسعه کسب و کارهای Mobileye، است. پس با این همه، انسان بیچاره چه باید بکند؟ Mobileye خودروهای بدون راننده را پیشنهاد می‌دهد.

driverless cars
این کمپانی مسئول فناوری‌هایی است که خودروهای بدون راننده را دور از تصادفات نگه می‌دارد؛ آن‌ها “تفسیرهای دقیقی از میدان دید را به‌منظور پیش‌بینی برخوردهای احتمالی با دیگر خودروها، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، حیوانات و دیگر موانع ” ارائه می‌دهند. متأسفانه این‌ها اعمالی‌اند که انسان‌ها نمی‌توانند (یا نمی‌خواهند) انجام دهند. انگار کم‌کم جایی در قلب آمریکایی‌ها برای خودروهای بدون راننده باز می‌شود.

با استناد بر مطالعات Mobileye و YouGov، ۳۱ درصد از افراد موردمطالعه وقتی می‌دانستند اتومبیل‌های خودران در جاده‌اند، احساس امنیت بیشتری می‌کردند این درصد درباره دوچرخه‌سواران به حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافت چراکه نزدیک به نیمی از آن‌ها از به پشتیبانی از این پدیده برخاستند. جوانانی که در عصر دیجیتالی رشد و نمو یافته‌اند نیز با ایده این خودروها موافق بودند. ۳۸ درصد از آن‌ها با خودروهای بدون راننده امنیت را نزدیکتر به خود می‌یافتند.

Google Self-Drivin
لِلوید افزود:”تحقیق Mobileye نشان داد که آمریکایی‌ها تکنولوژی‌های جدید را کاملاً می‌پذیرند اگر آن تکنولوژی بتواند برای همه تجربه رانندگی امن‌تری رقم بزند.”

بالاخره صنعت خودرو دنده‌ها را از تمرکز سنتی در کاهش آسیب، مانند کمربند و ایربگ، به معرفی راهکارهای محافظتی کامل در برابر تصادفات عوض می‌کند.

Self-Driving Audi RS7 Robby Concept
Self-Driving Audi RS7 Robby Concept
نظر شما پدالی‌های عزیز در مورد این پدیده‌های نو در جاده‌ها چیست؟

منبع:دیجیتال ترندز

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. KING 918

    ۱۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    چقدر بده این طوری مثلا سواره یه پورشه یا فراری بشی بعد ماشین خودکار حرکت کنه و شما هیچ کاره باشین خیلی بده مگه اینکه مثل فیلم من روبات هستم (ویل اسمیت) بشه هم سر نشین رانندگی کنه هم خودکار

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahab

      ۱۹ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (647 ديدگاه)

      بخوایم یا نخوایم این تکنولوژی در حال پیشرفته و تا چندسال آینده خودروهای خودران به بازار راه پیدا میکنند و استبال بسیاری هم از آنها خواهد شد اما قطعا خودروسازان خودروهای نیازمند به راننده و حتی خودروهایی با گیربکس دستی را کنار نخوهند گذاشت چون لذت رانندگی چیزی نیست ک بشه ازش گذشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. me84

    ۱۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    خیلی عالیه.
    حالم به هم میخوره از رانندگی ( بعضی ) از مردم.
    هر چقدر هم که رعایت میکنی، یه عده واقعا نمیفهمن و مثل …. رانندگی میکنن که البته تو بعضی کشورها از جمله کشور ما، این راننده های ….. بیشتر از جاهای دیگه دنیا هستن.
    من که خیلی خیلی موافقم تا هر چه زود تر همه ماشینا خودران بشن. پیست های مخصوص هم بسازن تا هر کی هم میخواد از رانندگی لذت ببره بره اونجا.
    البته اینها برای ایران یه رویاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elring-aventador

      ۱۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (331 ديدگاه)

      کاملا مخالفم بات

      ینی داری میگی تا حالا لذت افزایش دور موتور تا 6500 رو تجربه نکردی ؟

      من از ماشینا ی خودران و الکتریکی اصلا خوشم نمیاد

      و میدونم خیلیا موافقم نیستن ولی اینا لذت رانندگی رو کم می کنن و یا از بین می برن و این اصن خوب نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. صافکار خسته

      ۱۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (75 ديدگاه)

      این چه حرفیه مرد حسابی.، یعنی چی خیلی خوبه؟!
      نون مارو شما میدی پس ؟ ماهم نون میخایم ، ماهم تصادف میخایم ، ماهم کار میخایم.. ماهم آدمیم :| عجبا..!
      بابا این روزا بازار کساده مشتری نیس، مردم تصادف نمیکنن، ماشین رو له نمیکنن بیارن پیشم، از بیکاری دارم با بشکه روغن تعمیرگاه ور میرم صافش میکنم، صافه صاف شده انگار تازه از کمپانی درومده..
      این مدت فهمیدم این سایت انسان های فهمیده و با احساساتی داره که همدیگره رو درک میکنن و پشت همن.. خاهش میکنم به فکر منم باشین پس، منو هم درک کنید.. منم هموطنتونم منم انسانم منم ایرانی هستم منم مظلومم…
      لطفا ماشیناتونو بکوبید به دارو دیوار بیارید پیشم.. بزاید منم یه لقمه نون حلال بخورم..
      دستان نیازمند و پر توان من چشم به راه “تو رفتگی” های شماست، حتی اگه شده یه گلگیر..
      هرموقع که خواستین ترمز بگیرین به یاد من هم باشید.. به این فکر کنید که یکی یجایی چشم به راه نشسته تا شما با کرامت والای خود ماشینتان را به جایی بکوبید و له کنید.. دل او به همین خوش است. اورا چشم به راه نگذارید..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این روش(یعنی راننده خودران) میتونه بسیار مفید باشه، چون خستگی حالیش نمیشه، نیاز به استراحت نداره، تمرکز بهتری داره، هیچ زاویه و هیچ دیدی رو از دست نمیده و در آن واحد، به همشون دسترسی داره، اما به هر حال، تا سالهای سال، در این ماشینها هم امکان رانندگی دستی رو میذارن تا در مواقع بحرانی راننده وارد عمل بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جوشکار خسته

      ۱۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (75 ديدگاه)

      بازم خدارو شکر که شما اینجا بودی و بهمون گفتی… وگرنه خدا میدونست که اگر بدون این اطلاعات ذی قیمت پشت اتوموبیل به قول شما “خودران” مینشستیم، چه اتفاقاتی ممکن بود بیوفته…
      خصوصن جمله ی اولتون که واقعا کلیدی و تکان دهنده بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۱۸ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (2165 ديدگاه)

        ای خسته ، امان از دست تو …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. خیلی خستم..

          ۱۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (75 ديدگاه)

          همین چیزاست که خستگیه منو در میکنه،
          اینو هم ازم نگیرید..

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. mahdi-rj45

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    این مثل دنده ی اتوماته :
    جوونا و علاقه مندان به رانندگی حرفه ای ازش متنفرن
    و ادمایی با سن بالا به اتومات بودن کل ماشین هم راضی هستن.
    ولی لذت ردلاین گرفتن از ماشین قابل توصیف نیست…….

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا