متفرقه

دورنمای «تعامل» با خودروهای آینده

در حالی که سیستم پخش CD در خودروهای سال‌های دهه ۱۹۹۰ میلادی، یک نمونه از تجهیزات قابل‌توجه به شمار می‌رفت، امّا امروزه تنظیم سطح دسی‌بل اگزوز، میزان سختی سیستم تعلیق و یا حتی پیدا کردن پمپ بنزین در نقشه نیز تنها با فشردن چند دکمه یا سوئیچ ممکن شده است. قابلیت تنظیم و تعامل در خودروهای مدرن، واقعاً شگفت‌انگیز است. اگر توسعه تکنولوژی‌ها با همین سرعت به پیش برود، شاید باید در آینده مهارت یک پیانیست که دوره آموزشی کلاسیک موسیقی را گذرانده، داشته باشید تا بتوانید از تمام تمام تکنولوژی‌های داخلی خودرویتان بهره ببرید. شاید به همین دلیل است که خودروسازان به دنبال کاستن از پیچیدگی موجود در کابین خودروها هستند و می‌خواهند کنترل ساده‌تری را برای «راننده» ایجاد کنند. در ادامه به برخی از این تکنولوژی‌های کلیدی اشاره می‌کنیم.

technology-of-future-cars-05

مجموعه عقربه‌های سه‌بعدی
تصوّر کلی از یک ویدیوی سه‌بعدی این است که این ویدیو و تصویر تنها زمانی قابل‌استفاده است که از یک عینک سه‌بعدی برای دیدن آن استفاده شود، در غیر این صورت، تنها یک تصویر تار و مات است. امّا  جگوار لندروور یک سیستم هوشمند در این زمینه توسعه داده که نیازی به چشم زدن یک «مانعِ دیدِ پلاستیکی» ندارد و در عین حال، یک ظاهر سه‌بعدی از پنل ابزارها در اختیار قرار می‌دهد. در این سیستم، دوربین‌ها موقعیت چشمان راننده را بررسی می‌کنند و اطلاعات آن را به نرم‌افزار نمایش سه‌بعدی انتقال می‌دهند. سپس نرم‌افزار نسبت به موقعیت سر راننده، تصاویر «چشم راست» و «چشم چپ» را در لحظه تنظیم می‌کند. این تکنیک که برجسته‌بینی اتوماتیک (Autostereoscopy) نامیده می‌شود، بدون نیاز به عینک، یک ظاهر سه‌بعدی برای تصویر به وجود می‌آورد. سیستم جگوار لندروور یک قابلیت دیگری نیز دارد و آن تشخیص «چشمان دقیق» است. در این حالت، نمایشگر به حالت استاندارد  دو بعدی درخواهد آمد. این تکنولوژی به‌زودی راه خود را به درون خودروهای تولیدی پیدا می‌کند، امّا در حال حاضر با مشکلاتی در زمینه اختلال ناشی از تشخیص چشمان مسافر مواجه است.

technology-of-future-cars-22

کنترل حرکتی و بازخورد اولتراهپتیک
کمپانی‌هایی مانند ب‌ام‌و و فولکس‌واگن از زمان نمایشگاه محصولات الکترونیک مصرفی (CES) در سال ۲۰۱۵، سیستم کنترل حرکتی را به نمایش گذاشته‌اند؛ سیستمی که در حال حاضر در خودروهای تولیدی نظیر سری ۷ ب‌ام‌و در دسترس قرار گرفته است. این تکنولوژی با استفاده از حسگرهای اپتیکال و مادون قرمز، حرکت انگشتان شخص را در جلوی نمایشگر «اطلاعات و سرگرمی» دنبال می‌کند. همان طور که از نام «کنترل حرکتی» برمی‌آید، این سیستم قادر است برخی حرکات ساده نظیر اشاره یک انگشت (برای انتخاب یک عملکرد)، چرخش یک انگشت (تنظیم صدا) و یا تکان دادن انگشت به چپ و راست (حرکت در یک منو) را تشخیص دهد. دقت چنین سیستم‌هایی تحت‌تأثیر فیلتر‌های «ردیابی مسیر» است؛ تکنولوژی‌ای که از یک الگوریتم مشابه گوشی‌های هوشمند در تشخیص کلمات در پیام‌نگاری استفاده می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که نرم‌افزار کنترل حرکتی بتواند سرعت «فشار موفقیت‌آمیز دکمه‌ها» را تا ۲۲ درصد نسبت به سیستم‌های معمولی افزایش دهد. در حالی که امکان فوق‌العاده‌ای در دسترس رانندگان قرار گرفته است، امّا ممکن است راننده چگونه می‌تواند بفهمد که از این دکمه‌های نامرئی استفاده کرده است. جگوار لندروور راه‌حل این موضوع در یک تکنولوژی دیگر با عنوان «اولتراهپتیک» پیدا کرده است؛ ترکیبی از فیدبک فراصوت و هپتیک که با ارسال مستقیم پالس‌های صوتی فرکانس بالا (که برای گوش انسان قابل‌شنیدن نیستند) به نوک انگشتان راننده عمل می‌کند. در این حالت، یک حسّ لرزش کوچک ایجاد می‌شود و شما از انتخاب موفقیت‌آمیز یک عملکرد در سیستم اطلاعات و سرگرمی اطلاع پیدا می‌کنید.

ردیابی چشم پیشرفته
تکنولوژی «ردیابی چشم» در خودران‌ها یا نیمه‌خودران‌ها برای «مشاهده» حواس‌پرتی یا خسته‌بودن راننده به کار برده می‌شود. همچنین پورشه در کانسپت میشن E از این تکنولوژی برای حذف دکمه‌های کنترلی روی داشبورد استفاده کرده است. تعداد ۷ نمایشگر جداگانه در داشبورد کاملاً دیجیتالی میشن E وجود دارند و سیستم پورشه می‌تواند با دنبال‌کردن نگاه راننده، توجه وی را به هر کدام از نمایشگرها تشخیص دهد؛ موضوعی که باعث تأثیرگذاری بر نتیجه استفاده از دکمه موجود بر روی غربیلک فرمان می‌شود. به عنوان مثال، اگر توجه شما به نمایشگر اطلاعات و سرگرمی باشد، این دکمه میزان صدا یا آهنگ پخش‌شونده را کنترل خواهد کرد، امّا اگر به نمایشگر تلفن نگاه کنید، می‌توانید بین مخاطبین حرکت کرده و با کسی تماس بگیرید.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    جدای از بحثهای مربوط به خودرو خبر هایی مبنی بر سرعت گرفتن پیشرفت تکنولوژی به گوش می رسه که واقعا برام نگران کننده است اینجا برای ما حالتی از سکون بوجود آمده در حالی که نقاطی دیگر دیگه پیشرفت نمیشه گفت در واقع نوعی جهش تکنولوژیه بوجود آمده است و کشفیات و اختراعات جدید به مانند سکوی پرتاب سطح علمی به مرتبه بسیار بالاتری اونهم در مدت زمانی کوتاه .این برای ما جالب نیست چون بسیار عقب می افتیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۲۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      .
      کاملا موافقم با شما
      هر خبر تکنولوژیک جدید که میخونم خوشحال میشم بعد که اطراف خودمو میبینم افسوس میخورم
      .
      .
      .
      همینطور در حال دور شدن و دور شدن و دور شدنیم،این عقب افتادگی رو چجوری میشه جبران کرد؟؟؟؟😩

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Madjid

      ۲۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      منم گاهی با پرایدم حرف میزنم !!!
      اینم یک شیوه ی تعامل !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (new great britain(king mclaren

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2777 ديدگاه)

    جالبه دوتا تکنولوژی از سه تاش ماله جگوار لندروور بود.یکیش هم ماله پورشه.
    یکی از کاربرها گقته بود جگوار لندروور حالا حالا ها مونده به فولکس – ب ام و پورشه و…..
    برسه.
    البته فقط اینا نیست.
    جگوار لند روور رویه یه سری قابلیت های دیگه هم کار میکنه.
    pullaway تشخیص دهنده سریع موانع.مثل ماشینه جلویی یا دیوار اگه جلو باشه بلافاصله سیستم ترمز میکنه در صورت حواس پرتی راننده. و بابت شتابگیری خطرناک هم به راننده هشدار میده.
    Roadwork Assist:اگه جاده در حال عملیات عمرانی باشه اطلاع میده و اگه راننده به هر دلیلی متوجه نشه سیستم به طور خودکار وارد عمل میشه.
    Over the Horizon Warning تکنولوژی که قابلیت پیش بینی مشکلات آینده رو داره و از خطراتی که ممکنه پیش بیاد جلوگیری میکنه.مثل ترافیک یا وجود اشیاء در جاده و…..
    به طور مثال اگه ماشینی ترمز کنه و سیستم تشخیص بده که احتمال تصادف وجود داره سیستم به طور خودکار از طریق امواج یا پیام تصویری به راننده ها پیام هشدار رو میرسونه.
    حالا بماند سیستم هایی مثل تشخیص فکر -پتوی هوای گرم و حباب هوا(havc)-سیستم انقلابی کاهش وزن و………………………….
    جگوار لندروور رویه تکنولوژی های انقلابی زیادی داره کار میکنه.که من یکمشو گفتم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۲۴ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (93 ديدگاه)

      درسته که ما ایرانیها جمیعا از انگلیس خوشمون نمیاد از جمله خودم اما به لحاظ دانش و فناوری یه کشور درجه یک محسوب میشه و بخشی از تاریخ علم مدیون بریتانیا هست ریاضیدانها فیزیکدانان و شیمیدانان و زیست شناسان بزرگی در این کشور به پیشرفت دانش خدمت کرده اند.گاهی اوقات در مورد جگوار قضاوتهایی میشه که منصفانه نیست هر چی باشه این کمپانی زمان در دهه 40 میلادی سریعترین ماشین رو ساخت و این عنوان را در برهه ای زمانی اوایل دهه 90 با xj220تکرار کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ASA

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    دوست ندارم به جایی برسه که دیگه کسی نتونه رانندگی کنه
    واقعا رانندگی لذت بخشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    عجب پیشرفت هایی کردن!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا