سریعترین خودروهای دهه 60 میلادی
سریعترین خودروهای دهه 60 میلادی

سریعترین خودروهای دهه 60 میلادی

آمار عمکرد شتاب خودروهای مختلف از قدیم‌الایام، از جایگاه مهمی در دنیای اتومبیل برخوردار بوده و این موضوع، هم از جانب خودروسازان و هم از جانب مجلات مختلف دنبال شده است. در مجله Car and Driver، این سنت از سال ۱۹۵۵ آغاز شده و از آن زمان تاکنون، مدل‌‌های خودروی زیادی تحت این بررسی قرار گرفته‌اند. در ادامه، سریعترین خودروها بر اساس زمان رسیدن به سرعت ۶۰ مایل (۹۶/۶ کیلومتر) بر ساعت در دهه 60 گردآوری شده‌اند.

۱۲) شورولت کوروت 427 مدل ۱۹۶۹ – زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده این کوروت، رانندگی نرم آن بود. در شرایطی که بیشتر خودروهای با قدرت بالای ۴۰۰ اسب‌بخار از طبیعتی وحشی و دیوانه‌وار برخوردار بودند، کنترل‌های کوروت، بسیار خوب طراحی شده بودند و بنابراین، رانندگان تازه‌کار نیز می‌توانستند مانند کهنه‌کارها با آن رانندگی کنند. در واقع، قدرت آن‌قدر به راحتی در اختیار قرار می‌گرفت که نه راننده و نه خودرو، دوست‌ نداشتند که آن را محدود کنند.

1969-Chevrolet-Corvette
۱۱) شورولت کامارو Z/28 مدل ۱۹۶۸ – زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)

1968-chevrolet-camaro-z-28
۱۰) پلی‌موث ستلایت 426 همی مدل ۱۹۶۶ – زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
ماشینی برای نشستن و سریع حرکت کردن؛ فارغ از ظاهر و طراحی پنجره‌های آن. موتور Hemi-426 در این مدل، کار خود را به‌خوبی انجام می‌داد و ترکیبی متناسب از عملکرد تهاجمی و «متانت خیابانی» را فراهم می‌کرد.

1966-Plymouth-Satellite-426-HEMI
۹) پورشه 904 مدل ۱۹۶۴- زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
حضور 904 در خیابان‌ها، شبیه به پر سر و صدا ترین آهنگ متن یک فیلم جنگی بود. سنت قدیمی پورشه در استفاده، هنوز هم پابرجا بود و سطح نویز در سرعتی مانند ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، به حدّی بود که امکان مکالمه عادی از بین می‌رفت. در این مدل، برای اولین بار پس از ۵۰ دستگاه پورشه که در اتریش ساخته شده بودند، در یک خودروی تولیدی پورشه، موتور در جلوی محور قرار داده شد؛ موتوری که از قطعات بزرگتر سوپاپ‌ها و بادامک‌ها استفاده می‌کرد و با موتورهای ۲ لیتری قبلی پورشه متفاوت بود.

1964-Porsche-904
۸) فورد موستانگ GT 289 مدل ۱۹۶۵ – زمان ۵/۲ ثانیه
رانندگی با موستانگ ۲۷۱ اسب‌بخاری، اگرچه با سروصدای زیادی همراه بود، ولی تجربه‌ای هیجان‌انگیز به شمار می‌رفت. این نسخه از موستانگ، شتاب مناسبی داشت، ولی کنترل آن در بزرگراه بسیار مشکل بود.

1965-Ford-Mustang-GT
۷) پلی‌موث رود رانر 426 همی مدل ۱۹۶۹ – زمان ۵/۱ ثانیه (جایگاه مشترک)
رود رانر با پیشرانه همی یک خودروی مسابقه‌ای بود که شاریط نفس‌گیری در خیابان‌ها داشت. اگزوز این خودرو همانند یک آتشفشان، آتش می‌گرفت و هوا با شدت هر چه تمام‌تر به درون مکش موتور کشیده می‌شد.

1969-Plymouth-Road-Runner-426-Hemi
۶) فورد GT40 مارک III مدل ۱۹۶۷ – زمان ۵/۱ ثانیه (جایگاه مشترک)
این خودرو می‌توانست نگاه بسیاری را به سمت خود خیره کند. حتی پلیس‌ها نیز در برخورد اول، احساس می‌کند که راننده حتماً کار اشتباهی انجام داده است. در همین حال، پایداری کلی GT40 باعث می‌شد تا راننده، حتی در سرعت‌ بالای ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت، احساس امنیت کند. البته شتاب این مدل و زمان ۱۳/۸ ثانیه در طی کردن مسیر یک‌چهارم مایل با سرعت نهایی ۱۶۹ کیلومتر بر ساعت، با شرایط یک سوپرماشین فاصله دارد، ولی روند شتاب‌گیری آن به صورت مداوم و پیوسته است.

1967-Ford-GT40-MARKIII
۵) داج چارجر 426 همی مدل ۱۹۶۸ – زمان ۴/۸ ثانیه
در این مدل، طراحان داج قابلیت‌های خود را در ساخت یک خودروی روزآمد، با اصالت و با ترکیبی از راحتی و تازگی نشان داند. موتور «همی» با قدرت ۴۲۵ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۶۶۴ نیوتن‌متر، باعث می‌شود تا چارجر مسیر یک‌چهارم مایل را در زمان ۱۳/۵ ثانیه و با سرعت ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت به پایان برساند؛ عملکردی که برای یک خودروی ۱۹۷۱ کیلوگرمی چندان بد نیست.

1968-Dodge-Charger-426-HEMI
۴) شورولت کوروت 427 مدل ۱۹۶۷ – زمان ۴/۷ ثانیه
کوروت از زمان معرفی‌اش در سال ۱۹۵۳، مسیر طول و درازی را پیموده است. در ابتدا، کوروت یک خودروی کوچک و زیبای ۲ سرنشینه بود و ویژگی‌های لازم یک مدل اسپورت را در ظاهرش داشت. ولی در زیر پوسته بدنه فایبرگلاس آن، یک موتور شش سیلندر ۱۵۰ اسب‌بخاری به همراه یک گیربکس «پاورگلاید» ۲ سرعته قرار گرفته بود؛ چیزی که باعث می‌شد که خیلی‌ها آن را به عنوان یک «خودروی اسپورت» جدّی نگیرند. حتی مالکان «تاندربرد» نیز می‌دانستند که خودرویشان به ویژگی‌های یک «خودروی اسپورت» نزدیک‌تر است.

1967-chevrolet-corvette-427
۳) پونتیاک تمپست GTO مدل ۱۹۶۴ – زمان ۴/۶ ثانیه
وقتی پونتیاک از مدل جدید اسپورت «تمپست» با عنوان GTO خبر داد، این موضوع چندان به مذاق علاقه‌مندان خوش نیامد. امّا اولین تجربه رانندگی با این مدل باعث می‌شد تا احساسات نسبت به آن، اندکی بهتر شود؛ چرا که GTO یک خودروی زیبا و با هندلینگ و شتاب‌گیری مناسب بود.

1964-pontiac-tempest-gto
۲) شلبی کبرا 260 مدل ۱۹۶۳ – زمان ۴/۵ ثانیه
این مدل شلبی کبرا در زمان خودش، یکی از بهترین آمار عملکرد را در بین مدل‌های تولیدی صنعت خودرو داشت. حتی با اینکه موتور در وسط قرار داشت، مشخصات گشتاور آن باعث می‌شد که با بسیاری از شرایط رانندگی در خیابان‌های شهر، همخوانی نداشته باشد.

1963-Shelby-Cobra-260
۱) شلبی کبرا 427 مدل ۱۹۶۵ – زمان ۴/۳ ثانیه
شلبی کبرا 427 خودرویی بود که می‌توانست در کمتر از ۲۵ ثانیه تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و نیز از این سرعت کاملاً متوقف شود (0-160-0).

1965-shelby-cobra-427

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

21 دیدگاه

    1. ali
      سوابق: (1297 دیدگاه) ,

      صحبتتون رو کامل میکنم
      هرجا صحبت از زیبای و قدرت است نام ماشین امریکایی مثل خورشید تابان
      میدرخشد

      پاسخ
    1. king 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      پورشه هم همه جا هست بدکردار ……….
      عجیبه چرا فراری نبود ……..

      پاسخ
      1. Pagani
        سوابق: (319 دیدگاه) ,

        ناموسن حال کردم با این پورش 904
        خیلی نازه
        کوروت هم که حرف نداره
        و GT40 هم عالی

        پاسخ
  1. vahid porsche
    سوابق: (243 دیدگاه) ,

    بالاخره یجاییم ماشینای آمریکایی برنده شدن?

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل moein
      moein
      سوابق: (775 دیدگاه) ,

      نه بابا کسی کمکت کرد یا خودت گفتی
      این دستاورد بزرگ رو به تمام ایرانیان تبریک می گم
      داداش ترشی نخوری یه چیزی می شی

      پاسخ
  2. tv
    سوابق: (199 دیدگاه) ,

    اقا مسعود دستت درد نکنه …
    ولی همون طور که گفتم کروت همیشه تک بوده همیشه هم مسیر خودشو رفته و راهو برا بقیه ام باز کرده … مخصوصا از c3 به هیچ عنوان نمیشه گذشت … دوستان المانی سوار زیاد ناراحت نشن چون تو اون سال ها واقعا ماشینهای امریکایی تک و پر ادعایی بودن برخلاف دهه ی 80 که اکثرا جایگاه ها شونو از دست دادن … وبه رقبای اروپایی و اسیایی واگذار کردنش …

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Nima
    Nima
    سوابق: (796 دیدگاه) ,

    اینم دهه ۶٠?
    لامبورگینى و فرارى رو نمیبینم
    میدونستم کاملا این دهه هم مال آمریکاس
    دهه ٧٠ هم کارشون درسته(البته شاید نه مثل ۶٠)
    ولى ٨٠ به بعد…
    تا این ١-٢ سال آخر.

    پاسخ
  4. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    قطعا سریعترین ماشین های دهه 70 باز هم امریکایی ها سلطنت می کنن.اما بین سال های 1980 تا 2010 امریکایی ها هیچ درخششی نداشتن و دوباره از 2010 به بعد میبینیم که امریکایی ها به خوبی پیشرفت کردن.اما پیشرفت امروز از جنس سرعت و شتاب تنها نیست.از جنس تکنولوژی و مصرف سوخت و ایمنی و طراحی زیبا و سادگی استفاده و امکانات بیشتر با قیمت مناسب هست

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل asa
    asa
    سوابق: (368 دیدگاه) ,

    اینکه بجز یکیش همه المانی بود .!!! بابا من به هنرو مهندسی شما المانی ها حسودیم میشه . نگاه کن بجز اون یکی امریکایی همه مال المانه . حالا از شوخی گذشته اون کبرا ۴۲۷ یک چیز دیگست . هنر انگلیسی در طراحی و مهندسی امریکایی وقتی با هم ترکیب شن میشه یک همچین ماشینی که هیچ کلکسیونری نمیتونه برای داشتنش دست رد به سینه این ماشین بزنه . gt 40 و شلبی کبرا ۴۲۷ از بهترینو افسانه ای ترین ماشین های کل تاریخن . باور کنید از دیدنشون روحم تازه میشه .

    پاسخ
    1. king 918
      سوابق: (1605 دیدگاه) ,

      بابا خدایی نگاه کن شلبی کبرا 200 کیلو هم نبوده تازه با راننده
      باقی خدایی حقشونه ……..

      پاسخ
      1. ali
        سوابق: (1297 دیدگاه) ,

        دم امریکاییا بازم گرم که همیشه ی خدا طرفداراهای سینه چاکشون رو
        سر بلند میکنند اینم باز یه افتخار دیگه در تاریخ زرین ماشینهای معرکه
        امریکایی
        خدایا بخاطر خلق امریکا تو را سپاس گذارم

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.