متفرقه

سریعترین خودروهای دهه 60 میلادی

آمار عمکرد شتاب خودروهای مختلف از قدیم‌الایام، از جایگاه مهمی در دنیای اتومبیل برخوردار بوده و این موضوع، هم از جانب خودروسازان و هم از جانب مجلات مختلف دنبال شده است. در مجله Car and Driver، این سنت از سال ۱۹۵۵ آغاز شده و از آن زمان تاکنون، مدل‌‌های خودروی زیادی تحت این بررسی قرار گرفته‌اند. در ادامه، سریعترین خودروها بر اساس زمان رسیدن به سرعت ۶۰ مایل (۹۶/۶ کیلومتر) بر ساعت در دهه ۶۰ گردآوری شده‌اند.

۱۲) شورولت کوروت ۴۲۷ مدل ۱۹۶۹ – زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده این کوروت، رانندگی نرم آن بود. در شرایطی که بیشتر خودروهای با قدرت بالای ۴۰۰ اسب‌بخار از طبیعتی وحشی و دیوانه‌وار برخوردار بودند، کنترل‌های کوروت، بسیار خوب طراحی شده بودند و بنابراین، رانندگان تازه‌کار نیز می‌توانستند مانند کهنه‌کارها با آن رانندگی کنند. در واقع، قدرت آن‌قدر به راحتی در اختیار قرار می‌گرفت که نه راننده و نه خودرو، دوست‌ نداشتند که آن را محدود کنند.

1969-Chevrolet-Corvette
۱۱) شورولت کامارو Z/28 مدل ۱۹۶۸ – زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)

1968-chevrolet-camaro-z-28
۱۰) پلی‌موث ستلایت ۴۲۶ همی مدل ۱۹۶۶ – زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
ماشینی برای نشستن و سریع حرکت کردن؛ فارغ از ظاهر و طراحی پنجره‌های آن. موتور Hemi-426 در این مدل، کار خود را به‌خوبی انجام می‌داد و ترکیبی متناسب از عملکرد تهاجمی و «متانت خیابانی» را فراهم می‌کرد.

1966-Plymouth-Satellite-426-HEMI
۹) پورشه ۹۰۴ مدل ۱۹۶۴- زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)
حضور ۹۰۴ در خیابان‌ها، شبیه به پر سر و صدا ترین آهنگ متن یک فیلم جنگی بود. سنت قدیمی پورشه در استفاده، هنوز هم پابرجا بود و سطح نویز در سرعتی مانند ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، به حدّی بود که امکان مکالمه عادی از بین می‌رفت. در این مدل، برای اولین بار پس از ۵۰ دستگاه پورشه که در اتریش ساخته شده بودند، در یک خودروی تولیدی پورشه، موتور در جلوی محور قرار داده شد؛ موتوری که از قطعات بزرگتر سوپاپ‌ها و بادامک‌ها استفاده می‌کرد و با موتورهای ۲ لیتری قبلی پورشه متفاوت بود.

1964-Porsche-904
۸) فورد موستانگ GT 289 مدل ۱۹۶۵ – زمان ۵/۲ ثانیه
رانندگی با موستانگ ۲۷۱ اسب‌بخاری، اگرچه با سروصدای زیادی همراه بود، ولی تجربه‌ای هیجان‌انگیز به شمار می‌رفت. این نسخه از موستانگ، شتاب مناسبی داشت، ولی کنترل آن در بزرگراه بسیار مشکل بود.

1965-Ford-Mustang-GT
۷) پلی‌موث رود رانر ۴۲۶ همی مدل ۱۹۶۹ – زمان ۵/۱ ثانیه (جایگاه مشترک)
رود رانر با پیشرانه همی یک خودروی مسابقه‌ای بود که شاریط نفس‌گیری در خیابان‌ها داشت. اگزوز این خودرو همانند یک آتشفشان، آتش می‌گرفت و هوا با شدت هر چه تمام‌تر به درون مکش موتور کشیده می‌شد.

1969-Plymouth-Road-Runner-426-Hemi
۶) فورد GT40 مارک III مدل ۱۹۶۷ – زمان ۵/۱ ثانیه (جایگاه مشترک)
این خودرو می‌توانست نگاه بسیاری را به سمت خود خیره کند. حتی پلیس‌ها نیز در برخورد اول، احساس می‌کند که راننده حتماً کار اشتباهی انجام داده است. در همین حال، پایداری کلی GT40 باعث می‌شد تا راننده، حتی در سرعت‌ بالای ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت، احساس امنیت کند. البته شتاب این مدل و زمان ۱۳/۸ ثانیه در طی کردن مسیر یک‌چهارم مایل با سرعت نهایی ۱۶۹ کیلومتر بر ساعت، با شرایط یک سوپرماشین فاصله دارد، ولی روند شتاب‌گیری آن به صورت مداوم و پیوسته است.

1967-Ford-GT40-MARKIII
۵) داج چارجر ۴۲۶ همی مدل ۱۹۶۸ – زمان ۴/۸ ثانیه
در این مدل، طراحان داج قابلیت‌های خود را در ساخت یک خودروی روزآمد، با اصالت و با ترکیبی از راحتی و تازگی نشان داند. موتور «همی» با قدرت ۴۲۵ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۶۶۴ نیوتن‌متر، باعث می‌شود تا چارجر مسیر یک‌چهارم مایل را در زمان ۱۳/۵ ثانیه و با سرعت ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت به پایان برساند؛ عملکردی که برای یک خودروی ۱۹۷۱ کیلوگرمی چندان بد نیست.

1968-Dodge-Charger-426-HEMI
۴) شورولت کوروت ۴۲۷ مدل ۱۹۶۷ – زمان ۴/۷ ثانیه
کوروت از زمان معرفی‌اش در سال ۱۹۵۳، مسیر طول و درازی را پیموده است. در ابتدا، کوروت یک خودروی کوچک و زیبای ۲ سرنشینه بود و ویژگی‌های لازم یک مدل اسپورت را در ظاهرش داشت. ولی در زیر پوسته بدنه فایبرگلاس آن، یک موتور شش سیلندر ۱۵۰ اسب‌بخاری به همراه یک گیربکس «پاورگلاید» ۲ سرعته قرار گرفته بود؛ چیزی که باعث می‌شد که خیلی‌ها آن را به عنوان یک «خودروی اسپورت» جدّی نگیرند. حتی مالکان «تاندربرد» نیز می‌دانستند که خودرویشان به ویژگی‌های یک «خودروی اسپورت» نزدیک‌تر است.

1967-chevrolet-corvette-427
۳) پونتیاک تمپست GTO مدل ۱۹۶۴ – زمان ۴/۶ ثانیه
وقتی پونتیاک از مدل جدید اسپورت «تمپست» با عنوان GTO خبر داد، این موضوع چندان به مذاق علاقه‌مندان خوش نیامد. امّا اولین تجربه رانندگی با این مدل باعث می‌شد تا احساسات نسبت به آن، اندکی بهتر شود؛ چرا که GTO یک خودروی زیبا و با هندلینگ و شتاب‌گیری مناسب بود.

1964-pontiac-tempest-gto
۲) شلبی کبرا ۲۶۰ مدل ۱۹۶۳ – زمان ۴/۵ ثانیه
این مدل شلبی کبرا در زمان خودش، یکی از بهترین آمار عملکرد را در بین مدل‌های تولیدی صنعت خودرو داشت. حتی با اینکه موتور در وسط قرار داشت، مشخصات گشتاور آن باعث می‌شد که با بسیاری از شرایط رانندگی در خیابان‌های شهر، همخوانی نداشته باشد.

1963-Shelby-Cobra-260
۱) شلبی کبرا ۴۲۷ مدل ۱۹۶۵ – زمان ۴/۳ ثانیه
شلبی کبرا ۴۲۷ خودرویی بود که می‌توانست در کمتر از ۲۵ ثانیه تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و نیز از این سرعت کاملاً متوقف شود (۰-۱۶۰-۰).

1965-shelby-cobra-427

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. REZA

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    هرجا سخن از سرعت و قدرت است نام کوروت میدرخشد

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ali

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      صحبتتون رو کامل میکنم
      هرجا صحبت از زیبای و قدرت است نام ماشین امریکایی مثل خورشید تابان
      میدرخشد

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. PAGANI

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      میگم لامبو میورا کجاس؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 2
  2. great britain

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    اینبار واقعا پرچم آمریکا بدجور بالاست.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      پورشه هم همه جا هست بدکردار ……….
      عجیبه چرا فراری نبود ……..

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. Pagani

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (479 ديدگاه)

        ناموسن حال کردم با این پورش 904
        خیلی نازه
        کوروت هم که حرف نداره
        و GT40 هم عالی

        موافقم 0
        مخالفم 2
  3. moein

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    آمریکا قدر بوده و هست
    همین

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      برای بار 100000000000000 افرین به خوشگلای امریکایی

      موافقم 3
      مخالفم 0
  4. vahid porsche

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    بالاخره یجاییم ماشینای آمریکایی برنده شدن?

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (6789 ديدگاه)

      البته همه جا برندن فقط باید پذیرفت

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشینهای معروفی بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. tv

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    اقا مسعود دستت درد نکنه …
    ولی همون طور که گفتم کروت همیشه تک بوده همیشه هم مسیر خودشو رفته و راهو برا بقیه ام باز کرده … مخصوصا از c3 به هیچ عنوان نمیشه گذشت … دوستان المانی سوار زیاد ناراحت نشن چون تو اون سال ها واقعا ماشینهای امریکایی تک و پر ادعایی بودن برخلاف دهه ی 80 که اکثرا جایگاه ها شونو از دست دادن … وبه رقبای اروپایی و اسیایی واگذار کردنش …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. moein

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    نه بابا کسی کمکت کرد یا خودت گفتی
    این دستاورد بزرگ رو به تمام ایرانیان تبریک می گم
    داداش ترشی نخوری یه چیزی می شی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      توخوبی البرت انیشتین

      موافقم 0
      مخالفم 1
  8. Nima

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    اینم دهه ۶٠?
    لامبورگینى و فرارى رو نمیبینم
    میدونستم کاملا این دهه هم مال آمریکاس
    دهه ٧٠ هم کارشون درسته(البته شاید نه مثل ۶٠)
    ولى ٨٠ به بعد…
    تا این ١-٢ سال آخر.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    قطعا سریعترین ماشین های دهه 70 باز هم امریکایی ها سلطنت می کنن.اما بین سال های 1980 تا 2010 امریکایی ها هیچ درخششی نداشتن و دوباره از 2010 به بعد میبینیم که امریکایی ها به خوبی پیشرفت کردن.اما پیشرفت امروز از جنس سرعت و شتاب تنها نیست.از جنس تکنولوژی و مصرف سوخت و ایمنی و طراحی زیبا و سادگی استفاده و امکانات بیشتر با قیمت مناسب هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. asa

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    اینکه بجز یکیش همه المانی بود .!!! بابا من به هنرو مهندسی شما المانی ها حسودیم میشه . نگاه کن بجز اون یکی امریکایی همه مال المانه . حالا از شوخی گذشته اون کبرا ۴۲۷ یک چیز دیگست . هنر انگلیسی در طراحی و مهندسی امریکایی وقتی با هم ترکیب شن میشه یک همچین ماشینی که هیچ کلکسیونری نمیتونه برای داشتنش دست رد به سینه این ماشین بزنه . gt 40 و شلبی کبرا ۴۲۷ از بهترینو افسانه ای ترین ماشین های کل تاریخن . باور کنید از دیدنشون روحم تازه میشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      بابا خدایی نگاه کن شلبی کبرا 200 کیلو هم نبوده تازه با راننده
      باقی خدایی حقشونه ……..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ali

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (6789 ديدگاه)

        دم امریکاییا بازم گرم که همیشه ی خدا طرفداراهای سینه چاکشون رو
        سر بلند میکنند اینم باز یه افتخار دیگه در تاریخ زرین ماشینهای معرکه
        امریکایی
        خدایا بخاطر خلق امریکا تو را سپاس گذارم

        موافقم 0
        مخالفم 1
  11. continental

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (185 ديدگاه)

    فقط شلبی کبرا عجب ماشینه خفنیه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا