متفرقه

سند چشم انداز خودروی ایران، راه طولانی آرزوها

تقریبا سه سال پیش اولین سند چشم انداز در بخش خودرو بعنوان راهنما و راهکار توسعه صنعت خودرو در ایران توسط وزارت صنایع، شورای سیاستگذاری صنعت خودرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع تدوین و ابلاغ گردید. اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری برای دستیابی به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فن آوری در منطقه تدوین شد.

خودروسازی با تمرکز بر کیفیت و دقت
خودروسازی با تمرکز بر کیفیت و دقت

بر اساس سرفصلهای این سند، ایران باید در سال ۱۴۰۴ به رتبه اول تولید خودرو در منطقه، رتبه پنجم در آسیا و رتبه یازدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فن آوری دست یابد.
۱- پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، مشترک یا جهانی در منطقه، با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی
۲- پایگاه تولید قطعات و مجموعه های خودرو با علامت تجاری معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، با تاکید بر مزیت رقابتی
۳- جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی (مستقیم یا مشترک) در راستای جذب فن آوری های نوین و توسعه صادرات
۴- پایگاه مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه

خط تولید خودروسازی
خط تولید خودروسازی

بر اساس این راهکارها، اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ نیز بدین شرح تعیین شدند:
۱- تولید حداقل ۳ میلیون دستگاه خودرو شامل یک میلیون دستگاه برای صادرات و دو میلیون برای بازار داخلی
۲- تولید حداقل ۵۰ درصد از خودروهای سبک با برند داخلی
۳- صادرات قطعه به میزان ۶ میلیارد دلار
۴- تامین حداقل ۵ میلیارد دلار قطعه توسط قطعه سازان داخلی
۵- تولید حداقل ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی تجاری، شامل ۳۰ هزار دستگاه صادراتی

در این سند همچنین از پیش نیازها و بسترهای لازم برای تحقق اهداف نیز نام برده شده است. مثلا سرعت بخشیدن به اجرای اصل ۴۴، اصلاح و شفاف سازی قوانین، تولید و عرضه بر اساس قیمت بازار (عرضه و تقاضا)، تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه فن آوری های نوین، ایجاد و گسترش مراکر تحقیق و توسعه بویژه در بخش قوای محرکه، تولید خودروهای ارزان قیمت، کم مصرف و سازگار با محیط زیست، ارتقای استانداردهای ایمنی و آلایندگی مطابق با استانداردهای روز اروپا، ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان، توسعه سیستمهای خدمات پس از فروش، کاهش تدریجی تعرفه واردات متناسببا توسعه صنعت خودرو، ایجاد و توسعه مراکز بازاریابی جهانی و مواردی ازاین قبیل را باید نام برد.
این سند هر پنج سال یکبار باید مورد بازنگری قرار گیرد تا میزان دستیابی به اهداف یا انحراف آن مشخص گردد. کارشناسان حوزه خودرو در چند ماه اخیر از ضرورت بازنگری سریعتر این سند سخن گفته اند. زیرا بنظر می رسد راهی که صنعت خودرو در حال پیمودن آن است با اهداف پیش بینی شده، در حال واگرایی می باشد.

شاید یکی از مهمترین دلایل انحراف از سند چشم انداز، نادیده انگاشتن سرفصل آن باشد. آنجا که رقابت پذیری را مورد تاکید قرار داده اما در عمل انحصار جای رقابت را در صنعت خودرو تنگ کرده است.
نظر سنجی سوم سایت پدال بر اساس چشم انداز ارائه شده تنظیم شده است. از شما می پرسیم، آیا صنعت خودروی ایران می تواند تا سال ۱۴۰۴ یعنی تقریبا ۱۳ سال آینده، به اهداف درنظر گرفته شده دست یابد؟ شما سال ۱۴۰۴ را برای صنعت و بازار خودروی ایران چگونه پیش بینی می نمایید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۸ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    پیرو کامنت حسین:
    آقای حسین من خیلی به کامنت شما فکر کردم و جز این که بفهمم شما خیلی عذر میخوام همینطوری یه چیزی گفتی که یه چیزی گفته باشی کامنت گذاشتی.
    از اول شروع میکنم:
    شما گفتید تا حالا به نصف خواسته هاشون رسیدن. خب میشه بگی به چی رسیدن؟/ جز این که تونستن تعدادی خودروی بی کیفیت و معیوب تولید کنن و جان مردما به مخاطره بندازن؟ به نصف خواسته هاشون رسیدن؟؟؟؟؟( خواسته هاشون) اما کدومشون تونسته نصف خواسته های مردما برآورده کنه؟؟ اینا خواسته های ما مردم نیست. حتی ذره ای از خواسته هامونم نیست. شما گفته بودید حمایت از تولید داخلی؟؟؟؟؟؟ چه جمله آشنا و غریبی! بله در سالی که رهبری عزیز سال را سال تولید و حمایت داخلی گذاشته اند چه حمایتی از تولید داخلی شد! اصلا مگر تولید کننده داخلی مونده که حمایت بشه؟؟؟ امسال سالی بود که خیلی از تولید کنندهامون با حمایت کاملی که دولت ازشون کرد ورشکسته شدند و بانک هم تمام اموالشونا مسدود و در اختیار خودشون قرار داد. از اینا بگذریم سال حمایت از تولید کننده سالی بود که ذوب آهن اصفهان و صنایع گیتی پسند اصفهان را که تقریبا نصف بیشتر سهم صنعتی شهر اصفهان و قسمت اعظم و قابل توجهی از صنعت کشور را شامل میشد ورشکست کردند. بله این حمایت واقعی ست! صنعت خودروسازی که میگید آیا کجای دنیا شنیدی ماشینی توی قرن حاضر کیسه هوا نداشته باشه؟؟ ترمزهاش استاندارد نباشه؟؟؟ ماشین توی دست انداز سگ دست شکونده؟؟؟ یا ماشینی به محض خروج از کمپانی بزرگی مثل ایران خودرو موتور سوزانده باشه؟؟؟ آیا میدونید تو این دو ساله چقدر دولت کمک کرده تا با این که مردم انتخابی جز اینا ندارن اما باز ورشکست نشن؟؟ تقریبا 6 هزار میلیاردشا من میدونم. بله مردم هم دیگه کاملا نا امید و بی اعتماد شدن. مگر چقدر باید بشنون پراید با 120 کیلومتر تصادف کردن و دو تا سرنشیناش فوت کردن؟ چقدر باید بشنون خودروهای نیمه لوکس توی دبی و جاهای دیگه یک سوم قیمت داخلی دارن؟؟؟ چقدر باید بشنون که ماشین های آشغال داخلی را با قیمت یک هشتم و یک دهم قیمت داخل به خارج میفروشن(هرچند خیلی خیلی معدود)؟؟؟ بله شما نمونه کامل شخصی هستید که به منتاژ قطعات در داخل میگید تولید!!! به هر حال بهتون پیشناد میکنم حرف هایی که توی صدا و سیما زده میشه را اگر میشنوی با عقل سریح بسنج و بعد ابراز کن. مردم گوششون از حرفای شما پره! من معتقدم اگر هم روزی اینا بتونن ماشینی تولید کنن که ذره ای بتونه سلیقه ایرانی ها را جوابگو باشه باز بخاطر عدم اطمینان کامل باز مردم استقبال نمیکنن. این موضوع را وقتی میتونیم آشکارا ببینیم که گمرک ماشین ها برداشته بشه و مردم بتونن آزاد ماشین دلخواه خودشونا انتخاب کنن. شما هم میتونی تا موقعی که دندونات مثل موهات سیاه بشه( بله دندونات مثل موهات سیاه بشه) همچنان امیدوار باقی بمونی!!!!!!!
    اما از ژاپنی ها هم گفتی. میگم اونا هم مثل […] 3000 میلیارد دزدی میکنن؟؟؟ آیا اونا هم دروغ میگن؟؟ آیااونا فقط شعار میگن یا عمل میکنن؟؟ آیا اونجا هم تورم و گرونی وقتی میاد همه سکوت میکنن و فقط میگن خواست خداست؟؟؟؟ آیا شنیدی دولتشون از سیاست میخوای بخواه نمیخوای بخواه ما استفاده کنه؟؟؟ (منظورم به خودمونه که اگه 10 تومن داری فقط باید پراید بخری میخوای بخواه نمیخوای هم بخواه) و…. که دیگه بسه آقا برید فقط (فکر) کنید! واژه ی غریبیه نه؟؟؟؟ (فکر)!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هادی

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      آقا رضا حرفات کاملا درسته دیگه واسه ما حرفی حرفی نذاشتی که بگیم همه چی رو کامل گفتی. حالا کو گوش شنوا فقط شعار میدن ولی به عمل که میرسن خودشون رو به خواب میزنند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمدی

        ۲۲ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        پیام بهمن
        نظرسنجی، نام و نشانی نمایندگی های مجاز در سراسر کشور را در زمان تحویل خودرو به مصرف کننده تحویل نماید.
        بخدا یکی از اقوام هیچ کدام از اینها را درهنگان تحویل نگرفته که هیچ 30هزار تومان هم شیرینی گرفتن پخش وکپسول اتشنشانی را دادند مگر کارخانه مدیر عامل وبازرس ندارد ایا 6ماه لاستیکهارا تضمین می کنید لا اقل بارز بگذارید اینقدر به فکر نفع خودتان نباشید یکم هم بفکر راننده باشید چطور با این لاستیک ها برو
        کامیون ایسوزو 8 تن محصول بهمن دیزل در صدر قرار گرفت
        خداییش با این لاستیکهاکه با رینگ 200هم نمی ارزند هم در کف هم نیست چه برسه به صدر کپسول اتشنشانی پولی وپخش بدون سی دی ان هم باید شیرینی بدی تا بدهندوعدم جی پی اس وزنگ زدگی موتور ماشین کدام مشتری مداری رئیس محترم شرکت خداییش رسیدگی کن اگر واقعا می خوای خدا ازت راضی باشه در درگاه خدا برای حق راننده که باید قسط بده جوابگو هستی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. رضا

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    آقا هادی از توجهت ممنون.
    اما از مدیریت سایت هم بسیار ممنون!
    من همیشه یه کپی از کامنت هام مخصوصا توی سایت شما نگه میدارم توی کامپیوترم! جایی تحریف هم داشتید. (کلمه عزیز)!!!! را من استفاده نکرده بودم. البته همونطور که شما هم میدونید تحریف یعنی برگرداندن سخن!!به هر حال من همیشه حرفهای مردم را میگم. از این بابت هم خوشحالم که بعضی دوستان همیشه لطف دارن و تشکر میکنن و یا تایید میکنن یا بعضی مواقع میبینم که کامنت های من را دوستان جاهای دیگه تکرار میکنن این نشون میده که وقتی من راجع موضوعی پر حرفی میکنم و اسرار میکنم از جهتی مورد توجه هم قرار میگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مرتضی 8847

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام بر دوستان عزیز-بنظر من تاوقتی این موارد رارعایت نکنند پیشرفت چشمگیری نخواهند داشت:
    1.خصوصی سازی واقعی
    2.حذف دروغ وقبول اشتباهات
    3.تغییر ندادن نگاهشان به خودرویعنی به تولید خودرو فقط به دید مسائل اقتصادی نباشد مثل پیکان که هنوز شاهد تولیدش هستیم چون قیمت نهایی محصول بسیارپایین است.
    4.واردات کنترول شده (برای رقابت) به علاوه حمایت ازبخش خصوصی ازنظراقتصادی
    5.استفاده ازنخبگان طراحی درایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. همسایه

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    بابا منظور از خواسته هاشون یعنی به سود سرسام آورشون یعنی بیچارگی ما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. REZA

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    آقا تا وقتی که صنعت خودرو تو ایران دوقطبی هستش تا 1500 هم هیچی نمیشن.فقط به فکر جیب خودشونن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. گل بانو

    ۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من هم باید بگم که متاسفانه حقیقت بسیار تلخی که در مورد صنعت خودرو سازی داخلی ما وجود داره مساله ی نبود رفتار کارشناسانه دو شرکت خودرو سازی داخلی است که علیرغم بی کیفیت بودن خودرو های تولیدی به سقف قیمت در داخل کشور به فروش میرسانند و متاسفانه جبر موجود در مورد خرید خودرو های داخلی حق انتخاب را به کلی از مردم صلب نموده است که در غیر این صورت اگر فرصت رقابت این دو شرکت با شرکتهای خارجی پیش میامد قطعا امروز شاهد خودرو هایی با کیفیت چند برابر و ایمنی بیشتر بودیم و در سالهایی که بهترین شرکتهای خودرو سازی در دنیا خودروهای خود را با کاهش چشمگیر قیمت به فروش میرسانند خوروهای بی کیفیت داخل با افزایش قیمت چند برابری اسب جبر قیمت خود را با این سرعت نمیراندند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فرهاد

    ۶ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دمشون گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رضا

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خیلی جالبه
    چه توهماتی دارن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. علی

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    سلام دوستان …
    با خوندن صحبتهای آقا رضا دیگه چیزی برای گفتن نمیمونه جز اینکه بگم واقعن متاسفم… چیزی که برام مهمه این فضای آزادی که نشون میده علیرغم سیاست کثیف خودرو سازان بخصوص در رسانها برای نشون دادن وضعیتی مطلوب و کاملا عادی و یک طرفه” حقایق رو میشنویم نه دروغ و توهم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مسعود

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (82 ديدگاه)

    به امید دستیابی در سال 4041

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. vahid

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (43 ديدگاه)

    برنامه ریختن چ معنی داره وقتی مافیای صنعت خودرو داریم!
    مطمئنا اگه پس رفت نکنن پیشرفتی در کار نیست،البته همین الانشم ماشین صفر دیگه خریدن نداره بس بی کیفیت شده.
    فقط ی راه هست اونم اینه که مرزا باز بشه و کارخونه ها برشکست بشن یا آدم!!
    میگن اشتغالی زایی کردیم!40 هزار نفر پرسنل دارن اما سالی 30هزار نفر تو تصادفا فنا میشن اونم فقط به خاطر امنیت صفر خودروهای تولیدی
    ب این امید نباشین ک اتفاق مثبتی بیفته
    یاعلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بهنام

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ههههه خیلی جک خنده داری بود کلی خندیدم
    به قول معروف طلا که پاکه چه منتش به خاکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهیار

    ۳ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    آقا رضا از توضیحاتی که در مورد کامنت این دوست عزیز دادین ممنونم. حرف دل ما و میلیون ها ایرانی رو گفتید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. GMC

    ۶ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مهم اینکه خودرو باکیفیت و با خدمات پس از فروش تحویل بدن!تا اینکه بین خودشون کل کل کنن کی از همه بیشتر تولید کرده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کماندار

    ۸ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    در سال 1404 صنعت خودروی ایران به طور کلی در حال مونتاژ ساخته های چین است(با حفظ شرایط امروز حتی ممکن است همونم نزنن)!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. maziyar

    ۱۶ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (132 ديدگاه)

    اخه 3 میلیون خودرو میسازن،درست
    چندتاش روشن میشه؟
    حالا روشن شد،چندتاش حرکت میکنه؟
    حالا حرکت کرد،چجوری وایسه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. shah gholam

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    پیش بینی من برای 1404 .سایپا .2133 پژو 206 x,z پژو سوا. توا . پارس hd ,ch سمند ii, hih و همگی دارای ترمز و صندق پران . ما که رفتیم محصول 1404 را پیش خرید کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مهیار

    ۱۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    یه عدسی چراغ سمند اگه وارد نشه خط می خوابه.تولید ملی!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. FARZAD

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بهتره اسمشو بذارند سند چشم انداز افق ۲۴۰۴

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Azarbaycan

    ۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    به امید خداوند در سال 1404 سمند با چراغ های عقب جدید و موتور پر طرفدار xu7 به ساخت خود ادامه خواهد داد… (میگی نه !! حالا میبینی!!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Ali

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    تا زمانی که بازار خودرو انحصاری باشه و گمرک انقد پول مفت از واردات خودرو بگیره همینه..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا