متفرقه

و چرا در صنعت خودروی ایران، آن “اتفاق” نمی‌افتد

جستاری در جنبه‌های انسانی و اجتماعی پیشرفت صنعتی
محمدحسین شاوردی / پدال

علاقه‌مندی به رقابت و نمایش توانمندی‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل ظهور و بروز برندهای برجسته در دنیای امروز است. امروزه فیس‌بوک، اپل، تاتاموتورز، مایکروسافت، علی‌بابا و تسلا از جمله برندهایی هستند که با توان و عزم انسانی سخت‌کوش، ماجراجو و خلاق، و گردآوری تیمی از بهترین متخصص‌ها بازارهای جهانی را درمی‌نوردند و یک شبه محبوبیت میلیونی پیدا می‌کنند و از محل خرق عادت مداوم این نوابغ، مردم در اقتصادهای پیشرفته به طرزی باورنکردنی کامیاب می‌شوند. این روند مهیج اما اقتضائاتی دارد که آشنایی با آن می‌تواند به ما در فهم وضعیت حاضر در جهان و چاره‌جویی برای ایران کمک شایانی نماید.

car factory
مورد نخست که در این منظومه شایسته توجه است روحیه تحول‌خواهی انسان غربی و یا به معنی دقیق‌تر انسان توسعه یافته است. از آنجا که انسان موجودی به ذات عشق خواه و عشق‌ورز است و به صورتی فطری دوست دارد مورد توجه و محبت دیگران قرار گیرد، ظهور و بروز توانمندی‌ها یکی از راه‌های جلب‌توجه است. نشان دادن خلاقیت‌ها فردی و تیمی از راه تولید یک محصول صنعتی بهترین راه بروز استعدادهای یک فرد یا یک ملیت و تقویت‌کننده باور و عزم فردی و ملی است. در دنیایی که به‌طور گسترده‌ای شبکه‌ای و اطلاعاتی شده و همه چیز در یک اتاق شیشه‌ای روبروی همه جهانیان در حال نمایش و گذر است، به‌راحتی می‌توان نبوغ را نمایان و تحسین و اقبال فراگیر را کسب کرد و شایستگی، نبوغ و هویت خود را به همگان اثبات نمود.

toyota production system
در ایران امروز نیز همگی بر سر پیشرفت کشور اجماع نظر دارند بااین‌حال دو تز کلی وجود دارد که به‌شدت متمایز و متفاوت از هم‌اند و نگاه دقیق به هریک، نشان‌دهنده دو راه متفاوت برای حرکت روبه‌جلو است. یکی از راه‌ها بربستن درهای تجارت و همکاری و تعامل جهانی و دقت و سعی برای شکوفایی استعدادهای داخلی بدون کمک و استفاده از ایده‌های جهانی تلاش دارد و دیگر نگاه در عین پذیرش واقعیت و ضعف و قوت‌های نخبگان ایرانی، بر استفاده از تجربیات جهانی از دریچه تجارت، تعامل و همکاری تأکید دارد.

Lexus Plant in Georgetown, Kentucky
چیزی که در ادبیات اقتصاد توسعه به‌ویژه در دو دهه اخیر و در مدل‌هایی همچون کره جنوبی یا هندوستان آموخته‌ایم به ما می‌گوید که بدون داشتن ایده‌های ناب جهانی و تکنولوژی روز نمی‌توان در توسعه صنعتی حرفی برای گفتن داشت. تصور کنید اگر هند به‌جای همکاری با غول‌های خودروساز و آی‌تی، عمده منابعش را به کشت برنج و اقلام کشاورزی می‌گماشت و تنها بر استعداد و توان داخلی تأکید می‌کرد چه می‌شد. تاتایی ظهور می‌کرد که لندروور و جگوار را از منتهای شکست به روزهای شکوه بازگرداند؟ آیا تاتا بدون توجه به درس‌های جهانی که تویوتا و جنرال‌موتورز پس داده‌اند به این وضع کنونی رسیده است؟ آیا نمی‌توان با استناد به تحقیقات جهانی ادعا کرد توسعه‌طلبان ایرانیِ با نگاه نخستین که ذکر و چارچوب نگاه آن‌ها پیش‌تر از این رفت، اشتباه می‌کنند؟

Chinese Factory
گزارش اویکا (انجمن جهانی صنعت خودروسازی) بر صعود بهره‌وری برخی کارخانه‌های صنعت خودروی هند تا ۸۸ درصد ایالات‌متحده آمریکا آن‌هم به مدد راهبردی ژاپنی و جهانی استناد می‌کند و این یعنی یادگیری از طریق تعامل و همکاری در طی حرکتی آرام و عقلانی.

Tata Bolt Sport
Tata Bolt Sport
ریشه این پیشرفت و صعود در کجاست؟ آیا هندی‌ها مهره مار دارند؟ آیا سحر و جادو می‌کنند؟ خیر. هندی‌ها تنها درس‌های جهانی را که حاصل سال‌ها تجربه و تحقیق است تا سر حد ممکن اعمال می‌کنند آن‌هم توسط بخش خصوصی واقعی که می‌داند دولت هندوستان واقعاً حامی تولید باکیفیت و صادرات‌محور است. وقتی دولتی و جامعه‌ای به چنین مرتبه‌ای از درک می‌رسد می‌تواند صعود کند و به افق‌های بلندتر چشم بدوزد. انسان هندی آموخته است با انسان‌ها بی‌توجه به رنگ و نژاد و مذهب و ملیت و جنسش همکاری کند، به علم اعتماد کند و در سایه یک دموکراسی شرقی استعدادهایش را شکوفا کند.

saipa-corp
حال این را مقایسه کنید با وضعیت انسان ایرانی که تنها به دنبال برگزیدن ساده‌ترین راه برای گریز از مشکلات است. در اتاق شیشه‌ای جهان امروز، ما ایرانی‌ها کمترین سهم ممکن را از جلب‌توجه نو نگاه‌های جهانی در موارد مثبت داریم و به‌جرئت می‌توان گفت هرگز کسب‌وکاری جدید، محصولی بدیع و یا تلاشی نوین را صورت نمی‌دهیم. نگاهی به پدیده‌های نوین صنعتی در دنیا و توجه دقیق به فضای اقتصادی، صنعتی و تجاری کشور به‌خوبی حاکی از جو رخوت‌بار و کم‌رمقی است که هیچ قرابتی نه با جمعیت جوان و جویای نام و بااستعداد ایران دارد و نه با موج‌های جدید جهانی در هماهنگی است. همین نگاه را می‌توان در سطح صنعت خودروسازی به‌خوبی مشاهده کرد.

saipa-corp
درحالی‌که باید عزم دولت‌ها تنها برای توانمندسازی آحاد جامعه خود و کمک به خلق فرصت‌ها، ایده‌ها و پدیده‌های نوین توسط شهروندان یک کشور باشد، توان دولت ما مصروف امور کم‌اهمیت می‌شود. چندی پیش خبری درز نمود پیرامون حرکت هوشمندانه آنگلا مرکل و دولت آلمان برای ایجاد یک همکاری گسترده بین ده‌ها شرکت مختلف و غیرهم سطح در جهت کمک به اقتصاد صنعتی آلمان و سرمایه‌گذاری مشترک در تولید نوعی آلیاژ جدید که در انواع صنایع و ماشین‌آلات به کار می‌رود. این همکاری گسترده به سلطه آلمان بر بازار تولید ماشین‌آلات سنگین و سبک و تولید خودرو و هواپیما کمک بسیاری می‌نماید. کجا دولتمردان ما در هریک از دولت‌های معاصر به چنین اموری پرداخته‌اند. آیا کسی به خالق خودروی پیتون و تیم طراح آن کمکی نمود؟

vw parking
در آلمان بدان صورت به آینده صنعت پل می‌زنند در ایران اما شرایط به چه نحو است. اگر دیرزمانی به بهانه جسارت و جوانی و شوق، شرکت‌هایی همچون سیناد یا محصولاتی همچون پیتون جامعه را به بازنمایی توانمندی‌های انسان ایرانی در صنعت خودروسازی امیدوار می‌کرد، این روزها و علیرغم گشایش فضای جهانی برای ایران و باز شدن درب اقبال برای صدور کالا و ورود تکنولوژی و گسترش همکاری، جز مونتاژ، جز ادامه روندهای پیشاتحریم، و جز فرصت سوزی نمی‌توان شاهد مورد دیگری بود.

saipa
همین اواخر ایران‌خودرو در اقدامی جالب ابتدا خبرهای متعددی از جلب همکاری با ۳ تا ۵ شرکت بزرگ خودروسازی آن‌هم با کمترین قرابت معنایی و ساختاری در روند تولید خودرو خبر می‌دهد (سوزوکی و رنو کجا، مرسدس بنز کجا) و سپس با آوردن خودروهای از رده خارج شرکت پژو ما را برای ناامیدی از خود کاملاً مصمم می‌دارد. سایپا نیز که همچنان در جاده تولید پراید می‌تازد و بعد از بیست سال از مونتاژ این خودرو، هیچ ایده‌ای بهتر از تولید مدل ۱۳۲ نداشته است. خلاصه اینکه در صنعت خودروی ایران هیچ حرکت جدید و بدیعی که بتوان آن را در سطح جهانی که هیچ، لااقل در سطح منطقه‌ای قابل اعتنا باشد صورت نمی‌پذیرد. ایران‌خودرو و مجموعه مدیرانش بعد از گذشت چهار دهه هیچ درسی از صنعت پویای خودروی جهان نیاموخته‌اند و دل به انحصار خوش کرده‌اند.

saipa-pride-2
فقط این بخش از خبر سایت پدال پیرامون دریافت غرامت از پژو توسط ایران‌خودرو را بخوانید و خود قضاوت کنید در صنعت ما تا چه اندازه نگاه‌ها متصلب، عقب‌مانده و کوچک است و هیچ خبری از نوآوری یا پل زدن به افق‌های جدید نیست، تا چشم کار می‌کند فقط دیوار است و انحصار.
مضمونان خبر بدین شرح بود:
“بعد از حاشیه‌هایی که سخنان وزیر صنعت درباره محرمانه بودن میزان جریمه تعیین شده برای پژو ایجاد نمود، هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو جزئیاتی از قسمت‌های غیر محرمانه این توافق را فاش ساخت. به گفته وی پژو به‌واسطه زیانی که از قطع رابطه یک‌جانبه آن‌ها با طرف ایرانی وارد شده، مجموعاً ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو خسارت را به اشکال گوناگون پرداخت می‌نماید.
به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، قرارداد این شرکت با پژو در ۲۰۰ صفحه تنظیم و تحت نظارت مجلس و دستگاه‌های نظارتی، منعقد شده است.
به هر صورت به نظر می‌رسد ایران‌خودرو توانسته زیان‌های خود در دوره تحریم را جبران نماید. هرچند در همان زمان نیز آن زیان‌ها از جیب مصرف‌کننده و خریدار ایرانی پرداخت شده بود. تنها سر بی‌کلاه خریداران خودرو در ایران است که خودروها را با چند برابر قیمت و با کیفیتی بسیار نازل خریداری کرده و هیچ‌گاه نیز نه غرامت و خسارتی به آن‌ها پرداخت می‌شود و نه پوزشی هرچند مختصر می‌شنوند.”

ikco-industry
در هیچ کجای این خبر، از مبحث تولید محصولات جدید، ابداعات تازه در محصولات کنونی برندهای ایرانی، تحول در تکنولوژی تولید محصولات و یا توسعه برند و ارتقا کیفیت محصولات نیست و همچنان تولیدات داخلی بی‌توجه به تکنولوژی روز در دور و تسلسل انحصار و بی‌برنامگی به ملت تحمیل می‌شوند. اما چرا شرایط در ایران چنین است؟ اگر در شرایط موجود اقتصاد ایران و صنعت خودرو دقیق شویم انحصار را بزرگ‌ترین عامل رکود حاضر می‌یابیم، انحصار بدی‌های بسیاری دارد. جز اینکه نابودکننده استعدادهای ملی و دورکننده جامعه از بهینگی است به بازتولید قدرت سیاسی منجمد شده و جزمی کمک می‌کند و در نهایت مانع توسعه همه‌جانبه یک کشور و جامعه می‌شود و این یعنی پرداخت هزینه در ازای هیچ چیز.

Inside the Porsche factory at Zuffenhausen
اقتصاد دانش بهینگی است. در شاخه اقتصاد خرد و در بحث تولید اصل را بر رقابت طرف‌های مختلف برای بروز توانمندی‌های خود در تولید یک محصول با کمترین هزینه ممکن و بیشترین بازدهی می‌دانند (رقابت به‌عنوان یک امر بدیهی تلقی می‌شود) و تنها عامل برهم زننده این شرایط را انحصار و قوانین انحصارگرایانه و ضد اقتصادی از قبیل اعطای یارانه، تعرفه و یا قیمت‌های کف و سقف می‌دانند. حال دوستان بسیاری در دولت و خارج از دولت می‌خواهند به هر طریق ممکن صنعت خودروی ایران را پیشرفته و جهانی نمایند بی‌آنکه هزینه آن را بپردازند و سم انحصار را از تن نحیف صنعت خودرو بیرون بکشند.

ikco-rroduction
واقعیت آن است که بدون تن دادن به حضور برندها، شرکت‌ها و چهره‌های مختلف و متفاوت در یک فضای صنعتی، نمی‌توان به چیز زیادی دست یافت مخصوصاً وقتی ما همه امتیازات از جمله تسهیلات کم‌بهره و کمک‌های بلاعوض را برای دو شرکت بزرگ در نظر بگیریم که به‌ظاهر ملی هستند و پشت‌گرم به حمایت‌های چهره‌های بانفوذ سیاسی، اما برای بخش خصوصی که در اقتصادهای قدرتمند امروز از قبیل کره جنوبی، هندوستان یا آمریکا نقش‌آفرینان اصلی هستند تره خورد نکنیم و آن‌ها را به بدترین شکل ممکن از گود بازی خارج کنیم، با این شرایط در صنعت خودروی کشور اتفاقی نخواهد افتاد. منظور از اتفاق نیز تولید کپی‌های به‌ظاهر جدیدی همچون دنا یا ساینا نیست چون این دو خودرو تنها آوازه‌شان در نمایندگی‌های فروش دو مونتاژکار وطنی ولوله زبانهاست و نه از مرز ایران که از درب نمایندگی‌ها فروش این دو برند به بیرون درز نمی‌کند.

Bardo-ikco
من اعتقاد دارم تا مادامی که صنعت خودروی ایران و فرمان توسعه آن در دستان چند چهره سیاسی محافظه‌کار و رانتیر است و انحصارگران به انحصار به چشم یک فرصت می‌نگرند، هرگز به آینده نمی‌توان خوشبین بود. تا مادامی که ما در ایران شاهد شکست تیم‌های مستقل، جوان و پرتلاشی همچون گروه خودروی “پیتون” هستیم نباید تن به خوش‌بینی داد و اظهار رضایت نمود. حرف‌ها هم دردی را دوا نمی‌کند. شب و روز حرف زدن از پسابرجام و فضای مثبت آن نیز کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند. اقتصاد ایران تشنه رقابت است و خون گرم رقابت تنها دوای درد این قلب سرد و پیر و کم‌رمق است. ای بازیگران عرصه صنعت خودرو، در راه خدا به رقابت تن دهید.

Tesla-S-Factory

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. مهدی ex

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    جانا سخن از دل ماگفتی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. GENESIS

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (402 ديدگاه)

    یادمه چند سال پیش یکی از مسئولین خودرویی تو یکی از رسانه ها با اعتماد به نفس کامل و غرور فرمودند : امروزه خودرو های ساخت ایران کاملا هم طراز هم سطح و قابل رقابت با خودرسازان کره ای هستند
    یعنی باید قیافه منو اون لحظه میدید وقتی این جمله رو گفت⁉ مثلا فکرشو بکنید سمند با ایکاس و جنسیس رقابت کنه…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. بهنام طیبی

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      حالا باید خداروشکر کرد گفته کره.اگه میگفت رقابت با بوگاتی و فراری و کوینخ زگ گه منفجر میشدی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهمان

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (54 ديدگاه)

      اتفاقا چند روز پیش هم گفتن با تولید پروژه ایکس 409 چینی ها را پشت سر خواهیم گذاشت و در رقابت با کره ای ها و اروپایی ها قرار خواهیم گرفت
      این حرف رو شرکتی میزنه که در کشور خودش نمتونه با تعرفه بیش از 100 درصدی با خودروهای چینی در زمینه خودروهای ارزان قیمت و با خودرو های کره ای که در اثر همون گمرک به کلاس خودرو های گران قیمت منتقل شدن رقابت کنه و هنوز فکر میکنه جواب پشتکار چینی ها و کره ای ها رو میتونه با شعار های توخالی بده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. دانیال

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (92 ديدگاه)

    افرین مطلب عالی اما هیچ فایده ایی نداره باز تا 20 سال دیگه ما همینارو سوار میشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Sajjad

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (119 ديدگاه)

    جواب بسی سادس! چون بعضیا دارن از شرایط فعلی بیشترین سود ممکن رو میبرن و نمیزارن اون اتفاق بیوفته و چون پول حروم مثله آب شوره و هرچی بیشتر دستت به پول حروم آلوده تر شه بیشتر براش حریص میشی این وضع کماکان ادامه خواهد داشت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mehdi TuRbO

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1948 ديدگاه)

      خوب خودتون میدونیدو این کامنتا را میزارید حرف هیچ فایده نداره اونا حرف میزنند اما مام حرف میزنیم میریم میخریم بعدشم جکاشو میگیمو میخندیم این کامنتا تا حالا چ فایده داره وامو یادتون نیس فقط حرف میزنیم یا عمل کنیم یا دیگ حرفشو نزنیم چون این حرفا جایی و نمیلرزونه فقط اعصاب خودمونو خورد میکنیم خدا باعث بانیشو لعنت کنیم تو کشور نفت خیزیم اما وضعیتمون اینه اونایی ک رفتند کویت و میدونند چ خبر ما نباید اوضاع مردممون با مردم کویت این قد فرق کنه فقط فرقش اینه ک خودتون گفتید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ali

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام
    در مورد اینکه دو تز وجود دارد موافق نیستم (گرچه احساس می کنم این دو تز برداشت شما از دو طیف سیاسی کشوراست ولی این هم درست نیست) . دو تزی که ما داریم به نظر من اینطوره :
    1.طیفی از آدم های غیرخلاق پولدوست که با قدرتی که دارند بانک مرکزی را مجبور به وام دادن برای خالی کردن انبارهایشان می کنندو هیچ تفکری در مورد خلاقیت ندارند و ترجیح می دهند آخر سال جمع شوند و سودشون رو تقسیم کنند . این جماعت هیچ چیزی در مورد تحقیق و توسعه نمی دانند و یا به آن فکر نمی کنند.پس اینها به دنبال پیشرفت نیستند.
    2.طیف دوم هم وجود ندارد که اگر وجود داست در کنار پراید 30 سال پیش یک خودرو مناسب با کیفیت و قیمت مناسب هم داشتیم .

    همه اینها به کنار . چیزی که همیشه آزار دهنده است اینه که مردم اینها رو می خرند! پراید حلبی بدون امکانات به مثابه تابوت رو که 10 میلیون می ارزه 20.000.000 تومان می خرند ! وتا وقتی تقاضا هست و اینقدر حاشیه سود و همه خفه خون گرفتند من هم باشم تولید می کنم و مگر دیوونه باشم پول تحقیق و توسعه بدم . حرف زیاده ولی چون فایده نداره و شاید اصلا تایید نشه نظرم بیخیال . کی درست شده که الان درست شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدحسین شاوردی

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (109 ديدگاه)

      لطفا کمی بیشتر توضیح بدید
      مثلا به نظرتون هیچ گروهی در ایران علاقه‌مند به درس آموزی از تجربیات جدید نیست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهنام طیبی

        ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        اخه پراید باید با قیمت 20 میلیون به دست ملت برسونن؟؟؟؟
        پراید چندساله از رده خارج کره است؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ali

        ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (9 ديدگاه)

        از نظر سیاسی وقتی هر طیفی روی کار بوده تفاوتی در نتیجه کار خودروسازان ندیدیم.البته فکر می کنم چون خودرو به شدت سیاسی هست نمی تونه پیشرفت کنه و یک سری مسائل دیگه مثلا مشخص نیست اینها خصوصی هستند یا دولتی . سهام عمده شون مال کی هست و …
        در مورد سوال تون واژه گروه یکم کلی هست . مثلا دانشجویان یک کلاس هم میشه گروه به حساب آورد ولی توانایی ایجاد تغییر ندارند. منظور من گروه هایی هست که فعلا در این صنعت فعال هستند و اوج خلاقیت شون آوردن خودروهای چینی هست که یکم تنوع بازار رو با همه اشکالاتش بیشتر کرده . همین هایی که نه می زارن تعرفه واردات بیاد پایین و نه کیفیت و تنوع رو بالا می برند.دلایلش هم مختلفه . مهم ترینش به نظر من مردم هستند.تا وقتی پی نبریم به اینکه پراید 405 206 نیسان و … یه توهین به شعور ماست و براش سر و دست بکشنیم متاسفانه اوضاع همینه . این ماییم که مشخص می کنیم دیگران چطور با ما رفتار کنن.استانداردهامون رو باید بالا ببریم اون وقت پراید خود به خود گردونه رقابت حذف میشه .اون وقت اونایی که مثل علی دایی یا وزیر قبلی راه با تصادف می کنند و ماشین شون چپ میشه کمتر کشته میشن .راننده مهمه ولی ماشین هم مهمه که متاسفانه وقتی به پراید 20 میلیونی راضی باشی تویوتا کرولا رو با 12 ایربگ به 50 60 میلیون بهت نمیدن بلکه به 130 میلیون میدن. صحبت زیاده ولی کلا به نظر من فرهنگ مردم از همه چیز مهم تره اول باید روی این کار کرد بقیه چیزا تابع این هستن . فرهنگ بالا بره کسی پراید و 405 و … نمی خره.کمتر تو جاده ها کشته میشن . سرمایه ملی کمتر هدر میره .خودروسازها مجبورن مدل های به روز تر تولید کنن. صادرات خودرو بیشتر میشه .مصرف سوخت پایین میاد. سطح رفاه بالاتر میره و …

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مهمان

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (54 ديدگاه)

      حرف شما تا چند سال قبل کاملا درست بود
      چرا که در صورت نبود تعرفه میشد با پول پراید یک خودروی شهری اروپایی ایمن یا به جای سمند تویوتا کرولا خرید
      اما با افت قدرت خرید مردم الان با پول دنا هم نمیشه یه ماشینه شهری اروپایی خرید و باید چشم امیدمون به رنو کویید هندی و امثالهم که معلوم نیست از نظر ایمنی بهتر از پراید باشن باشه
      با این وضعیت و وجود انحصار که تشدید کننده این وضعیت هست نمیشه از مردم انتظار داشت ماشین نخرن و5 سال صبر کنن تا شاید این انحصار از بین بره
      در ضمن حتی اگر این انحصار از بین برود هم مطمئن باشید قوانینی مثل حق نمایندگی و … انحصار دیگری رو ایجاد خواهد کرد (همونطور که الان هم در مورد وارداتی ها وجود دارد )

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Siavash

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (185 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم ازماست که برماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ببینید، همه این حرفها به کنار، به نظر من، هدف مهم هست، وقتی هدف، پیشرفت روز افزون و ارائه ماشینهای بهتر و تشویق شدن از طریق بازخوردهای مشتریان باشه، همیشه روند تکامل و بهتر شدن، ادامه پیدا کنه، اما وقتی هدف، فقط ارائه یک ماشین چهار چرخ و پول گرفتن، بدون توجه به نارضایتی مشتری و هدر رفتن وقت زیادی از مشتری در نمایندگیها برای تعمیر باشه، مسلما هیچ وقت هیچ پیشرفتی حاصل نمیشه، هدف، پول در آوردن به هر شکل ممکن هست و بس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Lmbx

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (287 ديدگاه)

    تشکر ویژه از اقای شاوردی بابت متن بسیار زیبا و پر مغز یکی از بهترین مطالبی بود که در پدال خوندم.
    حتی اگه با همون طرز فکر توجه به توانایی های داخلی تو این چند ساله پیش میرفتیم باز هم از جایی که الان هستیم خیلی بهتر بودیم مشکل اینجاست که به همین توانایی های داخلی هم اندک توجه نمیشه.تو کشور های دیگه سردمداران میخوان هم خودشون زندگی مرفح داشته باشن هم مردم ولی مثل اینکه تو ایران خوشی مردم برای بعضی ها مثل عذاب الهی میمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدحسین شاوردی

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (109 ديدگاه)

      ممنونم دوست عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    چقدر این مطلب خوب و زیبا نوشته شده بود.
    البته مدیران و مسئولین کشور ما از فضا نیومدن.انگار که ضعف و تنبلی تو خون این ملت نفوذ کرده
    هفته ای که گذشت 6 روز کلاس داشتم.6 روز سر تمام کلاسا رفتم و هیچکدوم از کلاسا تشکیل نشد!نه دانشجوهابودن نه اساتید.به یکی از استادها پیام دادم که چرا تشکیل نشد گفت:اگر بچه ها بیان منم میام.دانشجوها هم گفتن که اساتید حاضر نیستن بیان!
    کارشناسی الکترونیک و ترم اخر.همین افراد باید تا 6 ماهه دیگه اماده ورود به صنعت باشن.اما یک ماه تمام تعطیل بودن و از کم بودن وقت استراحت ناراضی.
    وای بر این مملکت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. (*مهرداد*)

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    اون عکس هفتمی از بالا عجب صحنه ایست !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. HoSeIn

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (113 ديدگاه)

    متاسفانه ما ایرانیا تو همه عرصه ها فقط خوب شعار می دیم وقتی پای عمل می رسه همه فقط منافع شخصیشون را می سنجن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. solat

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    من همه مطالب رو با دقت خوندم و تشکر میکنم از نویسنده اقای شاوردی
    متاسفانه گوش شنوایی نیس / یه ضرب المثل هس که میگن به کر بگو _ واسه کور برقص . . حالا این شد وصف حال و روز کنونی مردم که هر چیم اعتراض میکنن فایده ای نداره و جیب اقایون پر شدنی نیس
    تا رقابتی نباشه و انحصار خاتمه پیدا نکنه همین اش هست و همین کاسه
    در ضمن عکسایی که تو شرکت سایپا گرفته بودن در حال مونتاژ خیلی خنده اور و در واقع شرم آور بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیرحسین

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    واقعا ایران جهنم دوستداران خودرو است…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. احسان

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    سلام تو مستند تهران تقاطع سئول تمامی این مسائل گفته شد واقعا مستند قشنگی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احسان

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    سلام مستند تهران تقاطع سئول همه این ها رو گفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احسان

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    سلام تا مردم میخرن اونا هم تولید میکنن و دولت هم ازشون حمایت میکنه که تولید ملی هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. mj

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (62 ديدگاه)

    آقای شاوردی واقعا نشون دادی مردی با گفتن این بخش(معنای عمقی این حرف عامل تمام مشکلات ملته):
    انحصار بدی‌های بسیاری دارد. جز اینکه نابودکننده استعدادهای ملی و دورکننده جامعه از بهینگی است به بازتولید قدرت سیاسی منجمد شده و جزمی کمک می‌کند و در نهایت مانع توسعه همه‌جانبه یک کشور و جامعه می‌شود و این یعنی پرداخت هزینه در ازای هیچ چیز.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. نوید جهرمی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    ممنون محمد حسین جان. مقاله رو کامل کردی. اگر ممکنه اینجا تمومش نکن و ادامه بده.
    از توصیف سبک مدیریتی و تولید ژاپنی و آلمانی خوشم اومد.اگر شد مفصل بازش کن قربون دستت.
    متأسفانه هر چی بیشتر و دقیق تر مسائل کشور رو بررسی کنیم ب عقبگرد و افول میرسیم ( منکر پیشرفت های انجام شده نیستم ) اما با سیستم پوسیده و خراب نمیشه انتظار خروجی مثب داشت.بعد بعضی دوستان ما رو منفی گرا و مأیوس میخونن و میگن جماعت دلواپس.والا مام مثل شما فرزند همین آب و خاکیم و ب ایرانی بودنمون میبالیم. اما نباید وضعیت جوری بشه که جوون این مملکت ببینه اگر پیشرفت بخواد و بهش بها داده بشه باید از ایران مهاجرت کنه.وگرنه سرشو بندازه پایین و بیتفاوت و بیخیال روزگار سپری کنه.اگر مثل امثال گروه پیتون هرجای دیگه بودن روی سرمیزاشتنشون اما اینجا…. . مطمأنم الان یا اعضاشون از ایران مهاجرت کردن یا هرکدوم که موندن پشیمونن که چرا نرفتن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ارمان

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    دقیقا تنها شانس پیشرفت انسان از ابتدای خلقت رقابت بوده
    -رقابت در جنگ سرد با تمتم هزینهاش تکنولوژی رو 20 سال به جلو حل داد.
    -جنگ ها جهانی با تمام دردسرهاش کلی موجب پیشرفت هم شد.
    در المان رقابت حتی در یک کشور نه چندان بزرگ ابر برندهای بنز و . . . رو به وجود اورد.

    تنها بازندها انحصار گرایان هستند چون در هیچ گونه نظام اقتصادی و سیاسی مثال بارزی از پیشرفت طرح انحصاری دیده نمیشه .
    خودرو سازی امروزه به یه مسابقه دو اون هم در حد المپیک شبیه بهترین دوندها در حال دویدن هستن و اگر انحصارن قرار بود دو دونده حضور پیدا کنند هیچ وقت رکورد 100 متر زیر 10 ثانیه نمیرفت .
    کاش روزی برسه که درها باز بشه و صنعت گران ما جای به دروغ و ریا کاری برن بخوان و یاد بگیرن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. کافر مقدس

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    جناب شاوردی .جسارتا چرا اشاره ای به سیاسی بودن *خودرو* و خودروسازی(مونتاژ کاری ) در ایران نکرده اید!؟

    مگر نه آنکه 0تا100ش سیاسی ست ؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدحسین شاوردی

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (109 ديدگاه)

      سلام دوست نادیده قدیمی

      من اعتقاد دارم تا مادامی که صنعت خودروی ایران و فرمان توسعه آن در دستان چند چهره سیاسی محافظه‌کار و رانتیر است و انحصارگران به انحصار به چشم یک فرصت می‌نگرند، هرگز به آینده نمی‌توان خوشبین بود. تا مادامی که ما در ایران شاهد شکست تیم‌های مستقل، جوان و پرتلاشی همچون گروه خودروی “پیتون” هستیم نباید تن به خوش‌بینی داد و اظهار رضایت نمود. حرف‌ها هم دردی را دوا نمی‌کند. شب و روز حرف زدن از پسابرجام و فضای مثبت آن نیز کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند. اقتصاد ایران تشنه رقابت است و خون گرم رقابت تنها دوای درد این قلب سرد و پیر و کم‌رمق است. ای بازیگران عرصه صنعت خودرو، در راه خدا به رقابت تن دهید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. Korea

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط همان در سایه دموکراسی بودن که در متن هم اشاره شد
    فرق کره شمالی و کره جنوبی هم همین است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. -Ali-

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (84 ديدگاه)

    در دستان چند چهره سیاسی محافظه‌کار و (((((((رانتیر))))))) است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. محمد محسن

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (24 ديدگاه)

    آخ آخ آخ آخ…..
    قلبم درد گرفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. genius

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    ایرانی رو دو چیز بدجور به زمین زده یکیش پرمدعا بودن و خودبزرگ بینیش هست.کشوری که هیچ دستاورد شگرفی بجز الکل(!)رو در طول تاریخش به بشریت اهدا نکرده داعیه ابرقدرتی داره و صغیر و کبیر رو از خودش پایین تر میدونه!!!فاکتور مهم بعدی بزعم بنده که موجب عدم نیل به پیشرفت گردیده است بلاشک نازیدن به مفاخر و شکوه باستانی بدون تلاش برای احیای مجدد و حتی تلاشی مضبوحانه در راستای نابودی سمبلها و نمادهای آن تمدن باستانی(چیزی حدود چهاردهه پیش…) است که نمونه اش را میتوان در ادامه روند تحقیر و کوچک شمردن اعراب علی رغم استیلای صد در صدی آنها نسبت به ما دید!تا وقتی مسئولان و ملت ما چشمهایشان را رو به حقایق نگشایند و جایگاه واقعی ایران و ایرانی را در معادلات جهان امروز به دور از بزرگنمایی نبینند اوضاع بر همین منوال خواهد ماند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      دوست عزیز
      حالا من کاری به :
      شگرف و داعیه و مضبوحانه و استیلا و … اینا ندارم
      اما مطمئنی ایران هیچ دستاورد شگرفی بجز الکل(!)رو در طول تاریخش به بشریت اهدا نکرده ؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. HUMMER

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (86 ديدگاه)

    اخه چرا؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Archi KHAN

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    و هزاران چرای دیگر …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. محمد

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    اخه ایران چه چیزیش درسته والا..روز به روز پس رفت میکنه اما پیشرفت هرگز

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا