فرهنگ خودرویی نقاط مختلف جهان: بالی، اندونزی

این بار سفری به شرق آسیا و کشور اندونزی و بالی داشته‌ایم. خیابان‌های بالی در واقع پر از موتوربایک های کوچک هستند اما ما تلاش داشتیم تا در میان این همه موتوربایک تعدادی خودرو را نیز پیدا کنیم.

suzuki_ertiga-bmw_e36-bali-indonesia-street_scene-2015
مردمان بالی در انتخاب خودروها چندان پیچیده عمل نمی‌کنند و خودروهای خیلی متفاوتی را در جاده‌ها نمی‌بینید. اگر بخواهیم تخمینی داشته باشیم، باید گفت که 80 درصد خودروهای بالی از نوع تویوتا آونزا و برادر دوقلوی آن دایهاتسو زنیا Xenia (از هر 10 دستگاه،4 خودرو یکی از این دو هستند)، تویوتا Kijang Innova، سوزوکی APV، دایهاتسو گرن مکس (در دو نسخه Luxio و MPV)، مینی کار تویوتا آیلا و کلون آن دایهاتسو آگیا و بالاخره تویوتا ویوس هستند که این آخری نقش تاکسی‌های بالی را نیز ایفا می‌کند.

daihatsu_gran_max_luxio-toyota_vios_taxi-suzuki_apv-bali-indonesia-street_scene-2015
همان‌طوری که می‌بینید همه‌ی این خودروها ژاپنی و اکثرشان MPV هستند. توضیح دادن این موضوع در واقع خیلی سخت نیست. از آنجایی که خودروها و به خصوص خودروهای نو در دسترس خانواده‌های متوسط بالی نیستند، تقریباً همه‌ی خودروها توسط موسسات بازرگانی و علی‌الخصوص صنعت گردشگری خریداری می‌شوند. این MPV ها که 7 سرنشینه بوده و توریست‌ها را می‌گردانند هم توسط رانندگان مستقل و هم توسط هتل‌ها یا مؤسسات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

toyota_avanza-bali-indonesia-street_scene
دو دلیل برای غلبه‌ی برندهای ژاپنی در خیابان‌های بالی و در حقیقت کل اندونزی وجود دارد که یکی سود بردن طولانی‌مدت از غلبه بر بازار در زمانی است که اندونزی مالیات‌های بسیار زیادی را روی خودروهای وارداتی اعمال کرده بود و همین امر منجر به تولیدات محلی گردید. دومین دلیل هم در دسترس بودن وسیع قطعات یدکی و مکانیک‌های باتجربه است.

volkswagen_t2-toyota_avanza-bali-indonesia-street_scene-2015
بالی یک جزیره‌ی نسبتاً کوچک است و صنعت گردشگری در آن حرف اول را می‌زند. هنوز هم وقتی به آمارهای فروش بازار اندونزی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تویوتا و برند خواهرش حدود نیمی از بازار را در اختیار گرفته‌اند (49.3 درصد از بازار) و باید گفت که 5 برند پرفروش اندونزی همگی ژاپنی بوده و در کل 88.8 درصد از بازار را در دست دارند. 20 مدل اول بازار اندونزی تولید داخلی بوده و اولین مدل غیر ژاپنی شورلت اسپین است که در رده‌ی تقریباً چهلم قرار داشته و جالب آنکه در اندونزی تولید می‌شود و MPV است. ما حدس می‌زنیم که هنوز کلاس کراس اوورها و شاسی بلندها در اینجا به خوبی جای نیفتاده‌اند. شاید موفقیت نسبی هوندا HR-V نشانه‌ای از پیشرفت این کلاس در اندونزی باشد اما تا زمانی که کاربردی بودن نسبت به استایل ظاهری در اولویت مردم اندونزی باشد، فکر می‌کنیم که MPV ها محبوب باقی خواهند ماند. جدای از این، تویوتا آونزا/دایهاتسو زنیا و تویوتا Kijang Innova می‌توانند به عنوان مدلی بین MPV و شاسی‌بلند محسوب شوند.

daihatsu_agya-toyota_kijang_innova-bali-indonesia-street_scene-2015
حکمرانی آونزا و زنیا در چند سال اخیر کم‌رنگ‌تر شده و رقبا نیز اقدام به عرضه‌ی مدل‌های مشابهی کرده‌اند. موفق‌ترین نمونه‌ها سوزوکی ارتیگا و هوندا موبیلیو و همچنین داتسون Go هستند. شورلت اسپین نیز محبوبیت کمتری نسبت به مدل‌های یاد شده دارد. هرچند به نظر می‌رسد که این خودرو باید نگاه خود را برای کسب مقام دوم و سبقت از دایهاتسو زنیا بدوزند چرا که دست‌یابی به رتبه‌ی اول و کنار زدن آونزا بسیار سخت است.

motorbikes-toyota_avanza-bali-indonesia-street_scene-2015
اندونزی از جمله بازارهای مناسب برای داتسون محسوب می‌شود. داتسون خودروی Go پلاس را که در واقع نسخه‌ی MPV از مدل هاچبک آن محسوب می‌شود را در این کشور عرض کرده و با فروش بیش از 25 هزار دستگاهی در یک سال موفقیت‌هایی را به دست آورده است.

toyota_yaris-toyota_avanza-bali-indonesia-street_scene-2015
خب به بالی برمی‌گردیم، جایی که نمی‌توانید مدل‌های جدید زیادی از برندهای اروپایی مدرن بیابید. اگرچه که ما تنها چند نمونه از مدل‌های قدیمی‌تر نظیر مرسدس بنز W124، ب ام و سری 3 E36 و فولکس‌واگن تینگ را دیدیم. تعداد معدودی برندهای چینی را نیز در بالی مشاهده کردیم که عبارت‌اند از تاکسی‌های جیلی کینگ کنگ و جیلی پاندا.

datsun_go_plus-kia_pregio-bali-indonesia-street_scene-2015
شاید از اینکه مینی کارهایی نظیر تویوتا آگیا و دایهاتسو آیلا در بین پرفروش‌ها هستند متعجب شوید اما این میزان فروش به خاطر مشوق‌های دولتی است که برای خودروهای سبز و با هزینه‌ی کمتر وجود دارد و خودروسازان با ساخت خودروهای کوچک، کم‌مصرف و تولید محلی مالیات‌های کمتری را پرداخت می‌کنند. به عنوان نتیجه، آیلا بهای آغازی 87 میلیون روپیه ای (6300 دلاری) دارد.

mercedes_benz_w124-bali-indonesia-street_scene-2015
یک نکته‌ی جالب درباره‌ی بالی: با وجود موتوربایک های زیاد در خیابان‌ها، برخی مؤسسات تجاری محلی منبع جدیدی برای افزایش درامد با فروش بنزین در مقادیر کم یافته‌اند. آن‌ها بطری‌های نوشیدنی‌ها را دوباره پر می‌کنند و به موتورسواران می‌فروشند بنابراین نیازی نیست تا آن‌ها مسافت زیادی را تا پمپ سوخت طی کنند. البته که به علت خطرات زیست‌محیطی و ایمنی، هرگز نمی‌توان در اروپا چنین رفتاری را شاهد بود.

geely_king_kong_taxi-rear-bali-indonesia-street_scene-2015

منبع: left-lane

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

11 دیدگاه

  1. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    من نمی دونم با این حجم توریست چرا این جایزه اینقدر مردمان فقیر داره

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
      (پهلوان مک لارن)new great britain
      سوابق: (873 دیدگاه) ,

      حمید منظورت همون جزیره س دیگه.نوشتی جایزه.
      تو عکسه ششمی اگه دقت کنید دوتا خانوم هم سوار موتور شدن.
      و اینکه اکثره موتورسوارا کلاه ایمنی دارن.و احتمالا مسائل ایمنی هم بهتر از ما رعایت میکنن.
      تو عکس ششمی اگه دوباره برگردیم نگاه کنیم میفهمیم یه خانومه انگشتشو گذاشته رو لپش حالا چرا نمیدونم.
      همین چندتا مورد توجه منو جلب کرد.

      پاسخ
  2. احسان
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    چرا کشور خودمونو نمیگی با اینهمه نفت و منابع؟

    پاسخ
  3. احمد باقری
    سوابق: (4370 دیدگاه) ,

    حداقل تویوتا سوار میشن، حالا مدل جدید هم نبود، نبود.

    پاسخ
    1. ماسل
      سوابق: (171 دیدگاه) ,

      کل کامنتات یه طرف این یکی یه طرف.یعنی بار همین یه دونه کامنت میرزه به تمام کامنتایی که تا حالا نوشتی.

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    تو ایران از هر دوتا ماشین، پنج تاش پراید و سه تاش پژو 405 و نوه هاشه

    پاسخ
  5. nima
    سوابق: (103 دیدگاه) ,

    حالا یه چیز جالب رو میدونستید؟همین جزیره فسقلی بالی الان چند سالی هست که به ایرانیا ویزا اصلا نمیده و تورهای بالی جمع شدند.انقدر که ایرانیا از اونجا قاچاقی میرفتن استرالیا!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.