متفرقه

فرهنگ خودرویی ژاپنی‌ها چقدر تغییر کرده است؟

گفته می‌شود که فرهنگ تیونینگ خودرویی ژاپنی رو به زوال رفته باشد. تیم Top Gear برای بررسی صحت و سقم این موضوع به توکیو سفر کرده که در ادامه، گزارش آن را می‌خوانیم.

5carguysbigreadinlinemagmarch2016
قبل از آن که حتی به این شهر برسیم، با سر و صدا مواجه شدیم. در پایین‌دست مسیر «بِی‌شور» توکیو، یک لامبورگینی دیوانه‌وار و در عین حال، بسیار برازنده منتظر ما ایستاده بود.

culturewebimage
یک گردهمایی جدید که از سنت تیونینگ زیباشناسانه «بوسوزوکو» ژاپن فاصله گرفته و رسماُ به نام «کار گای» معرفی شده، قرار بود که برگزار شود. در یک تفاوت فرهنگی مخصوص قرن بیست و یکم، آنها ترجیح می‌دهند که سوپرماشین‌های فوق‌العاده خود را برای تصویربرداری در «اینستاگرام» آماده کنند. با بدل شدن چراغ‌های نئون به «غوغای اسیدی»، الگوی پلنگ بر روی رینگ‌ چرخ‌ها و درهای قیچی‌وار که بوسه بر آسمان می‌زد، به یک اونتادور SV زیبا و گستاخ نزدیک شدیم. در پشت فرمان این خودرو یک «کار گای» فوق‌العاده ثروتمند و محترم به نام تاکیشی کیمورا نشسته بود. وی در مورد فرهنگ خودرویی امروز ژاپن می‌گوید:

گردهمایی‌های بزرگ که از قبل سازماندهی شده باشند، دیگر کمتر اتفاق می‌افتد. جایی که الان در آن هستیم (پارک دایکوکو در یوکوهاما)، قبلاً مملو از نویز، چراغ‌ها و اتومبیل‌ها بود، ولی الان پلیس به‌سرعت همه‌چیز را کنترل می‌کند.

برخی چیزها در سال‌های گذشته در ژاپن به پایان کار خود رسیده‌اند. پارک خودرویی که در آن حضور داشتیم، همیشه به عنوان قلب تپنده نمایشگاه تیونینگ ژاپنی مطرح بوده است. البته از لحاظ فنی، این یک مرکز خدماتی بوده، ولی برای دیوانه‌های خودروی ژاپنی، چیزی بیشتر از یک مکان برای استراحت و خوردن «یاکی‌زوبا» بوده است. برای دهه‌ها، این پارک محلی برای نمایش خودروهای تیونینگ بوده است.

7carguysbigreadinlinemagmarch2016
امّا به‌زودی قرار بود که صدها خودرو سوپرماشین، فضای پارک را پر کنند؛ چیزی که خواب را از چشمان همه حاضران می‌گرفت. در «دیکاکو» مجموعه‌ای متشکل از لامبورگینی‌های خرامان، مک‌لارن ۶۷۵LT و مدل مسابقه‌ای فراری ۳۶۰، چیزی است که موضوع چندان مهمی تلقی نمی‌شود. با این حال، گروهی از بچه‌ها در بیرون از مرکز خدماتی، هیجان زیادی برای آنها داشتند؛ چیزی که برای «کامیورا» یک پیروزی محسوب می‌شود.

1carguyscarouselmarch2016
دلیل اصلی اینکه این توسعه‌دهنده املاک بسیار موفق، «کار گای» را سازماندهی کرده، به نمایش گذاشتن اشتیاقش به سوپرماشین‌ها بوده است. «کامیورا» در شبکه‌های اجتماعی خود با گذاشتن تصاویر از سوپرماشین‌هایش از جمله F40، F50، انزو، مک‌لارن P1، پورشه ۹۱۱ GT3 RS، فراری ۴۵۸ اسپشیاله و لامبورگینی اوراکان تروفیو، به روش‌های عجیب و غریب، خودنمایی می‌کند. وی این اقدامات را تلاشی برای ایجاد علاقه به خودرو در نسل جدید ژاپن می‌داند.

3carguysbigreadinlinemagmarch2016
شاید کامیورا واقعاً حق داشته باشد؛ سخت‌گیری‌های پلیس و بازرسی‌های محدود کننده، احتمالاً باعث شده که نسلی از طرفداران اتومبیل از جامعه ژاپن زدوده شود. اگر بخواهیم نگاهی عمیق‌تر به این موضوع داشته باشیم، باید به آمار جوانان دارای گواهینامه نگاهی بیندازیم؛ جایی که تنها ۱۳ درصد از ژاپنی‌هایی که در دهه سوم زندگی‌شان قرار دارند، در سال گذشته دارای گواهینامه رانندگی بوده‌اند. این در حالی است که ۳ دهه قبل، این آمار ۲۶ درصد بالاتر بوده است. با توجه به هزینه‌های قابل‌توجه پارکینگ و دریافت یک گواهینامه (حدود ۱۸۰۰ پوند)، می‌توان تصور کرد که چرا جوانان محروم از حق انتخاب‌های دیگر، در خانه‌هایشان به‌تنهایی در جلوی کامپیوتر می‌نشینند. امّا با تغییر رفتاری که برای برخی از بچه‌ها صورت گرفته، کامیورا می‌خواهد امیدوارانه به این کمپین ادامه دهد.

5carguyscarouselmarch2016
دایکوکو را با موجی از V12‌های سنت آگاتا و نور چراغ‌های مختلف ترک کردیم و رهسپار «وانگان» در «گریتر توکیو» شدیم؛ جایی که خانه باشگاه بدنام «میدنایت کلاب» است. این باشگاه که در سال ۱۹۸۷ شکل گرفته، محلی غیرقانونی برای مسابقات سرعت خیابانی Vmax است که تنها زمانی می‌توان وارد رقابت در آن شد که خودروی شما بتواند مرز ۲۵۷/۵ کیلومتر بر ساعت را رد کند. همچنین برای اینکه بتوانید رقابت خوبی با دیگر شرکت‌کنندگان داشته باشید، می‌بایست از یک خودروی با سرعت ۲۰۰ مایل (۳۲۲ کیلومتر) بر ساعت استفاده کنید. در حالی مسابقات خیابانی در اطراف توکیو به تاریخ پیوسته، ولی این بدان معنا نیست که این موضوع در سایر بخش‌های ژاپن رواج ندارد.

2carguyscarouselmarch2016
۳۰۰ مایل (۴۸۳ کیلومتر) آن سو تر، در اوزاکا گروهی از جوانان عاشق «هوندا» با نام «کانجوزوکو» وجود دارند که مسابقات خیابانی پنهانی و در عین حال، غیرقانونی انجام می‌دهند. تنها زمانی می‌توانید به این باشگاه ملحق شوید که یک هوندا سیویک آماده برای مسابقات داشته باشید. این سیویک‌ها در طول شب جاده‌های اکسپرس اوزاکا را در یک چشم به هم زدن طی کرده و دور از چشم پلیس‌ها، خطوط خود را به صورت متوالی عوض می‌کنند.

3carguyscarouselmarch2016
سپس به یک استراحتگاه دیگر رفتیم: تاتسومی PA. در حالی که «دایکوکو» در درون یک جزیره مصنوعی در نزدیکی یوکوهاما قرار داشت. تاتسومی پنج طبقه در بالای «وانگانِ» شلوغ قرار گرفته بود. این بنا از نظر معماری، واقعاً فوق‌العاده بود. با توجه به زمانی که به این مکان رسیدیم، یعنی ساعت یک شب، میزان شلوغی در آن واقعاً شگفت‌انگیز بود. ضمن اینکه خبری از رفتارهای ضدّ اجتماعی در این موقع از شب نبود.

2carguysbigreadinlinemagmarch2016
با سابقه «زندگی» در دنیای گرن توریزمو، دو مدل فضای فوق‌العاده نیسان، به‌سرعت توجه ما را به خود جلب کردند. مرد جوانی به نام «هیروکی» در آنجا بود که دستی به سر و روی یک R34 نیسمو می‌کشید. هیروکی که احتمالاً نزدیک ۲۳ سال سن داشت، در مورد این خودرو می‌گفت:

خودروی پدرم بوده است. وقتی نتوانست دیگر رانندگی کند، آن را به من داد و من الان جانم را به خاطر پدرم، برای این خودرو می‌‌دهم.

6carguysbigreadinlinemagmarch2016
یک بیان سنگین از افتخار به سبک ژاپنی. اندکی جلوتر، دو جوان دیگر نیز در کنار یک مزدا MX-5 با رنگ سبز منحصر به فرد و یک سوزوکی کاپوچینو ایستاده بودند. آقای کوماچی، مالک «کاپوچینو» پس از روشن‌کردن سیگار خود، این چنین در مورد خودرویش توضیح داد:

این اولین خودروی من است. مسابقات سوپر GT مرا به خودروها علاقه‌مند کرد. ولی با توجه به سنی که دارم، این مدل رؤیایی‌‌ام در حال حاضر است.

در داخل پارکینگ، خبر زیادی از علاقه‌مندی به دنیای خودرو نبود. آقای ماسارا، مالک ۲۲ ساله یک GT-R با قدرت ۷۰۰ اسب‌بخار در این رابطه، این چنین صحبت می‌کرد:

از چند سال قبل، خودروهای تیونینگ بسیار کم شده‌اند. ولی الان پس از رکورد و فاجعه فوکوشیما، اوضاع دوباره برگشته است.

در جامعه ژاپن هنوز هم نسبت به اصلاح و تغییرات در خودرو مقاومت وجود دارد و شما وقتی این کار را می‌کنید با عنوان «هشیریا» یا «راننده مسابقات خیابانی» خطاب می‌شوید. ولی این موضوع در چشم جوامع خودرویی، ایده‌ی چندان بدی نیست. در واقع، موضوع اصلی در آزادی و ظاهر هر چه عجیب‌وغریب‌تری است که می‌تواند برای اتومبیل ایجاد کرد. یکی از متغیرهایی که به شکلی گسترده، همه‌چیز را در سال‌های گذشته تغییر داده، «اینترنت» است. نفوذ و گستردگی اینترنت باعث شده که دنیای خودرو با تغییراتی عظیم روبرو شود. جایی که زمانی تنها تیونینگ‌های امریکایی و JDM حضور داشتند، حالا به جولانگاهی برای ارائه مدل‌های هیبرید بدل گشته است؛ موضوعی که برای برخی هواداران متعصب ژاپنی، چندان قابل‌هضم نیست.

6carguyscarouselmarch2016
پدر و مادرهای ژاپنی، تا اندازه‌ای می‌توانند پسران و دختران خود را به جاهایی مانند «تاتسومی» بکشانند. ولی در حالی که این ژاپنی‌های مسن‌تر با داستان‌های کمیک سرگرم هستند، فرزندان آنها دسترسی قابل‌توجهی به تار جهان‌گستر وب، یوتوب و بهترین بازی‌های اتومبیل تاریخ دارند. چیزی که در نهایت منجر به یک استایل جایگزین شده و در پلتفرم‌های جدید JDM نمایان است. مدل‌های اخیر تویوتا GT86، مزدا MX-5 و هوندا S660، مدل‌هایی ساده و «اصلاح‌پذیر» هستند که باعث به حرکت درآوردن این صحنه راکد شده‌اند.

2carguysbigreadinlinemagmarch2016
بنابراین، اینکه فرهنگ خودرویی ژاپنی در دوران دیجیتال، رفته‌رفته رو به افول است، حتی اندکی هم با واقعیت منطبق نیست. تنها نگاهی به نمایشگاه امسال «توکیو اتو سالن» و ارکستر تیونینگ حاضر در آن، شامل دریفترهای دیوانه‌وار، لامبورگینی‌های وحشی و خودروهای گستاخ Kei ژاپنی، کافی است که به زنده بودن این فرهنگ پی ببریم. این تنها شرایط بازی است که تغییر کرده است. تیونینگ ژاپنی چیزی است که ابتدا از دل ناکامی‌های پس از جنگ‌جهانی بیرون می‌آمد، ولی در حال حاضر، متغیرهای دیگری نیز به آن وارد شده‌اند. این فرهنگ رو به جلو حرکت می‌کند و در همین حال، به میراث گذشته خود احترام می‌گذارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. علي دانشمند

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    بسم الله الرحمن الرحیم

    یک طرح ذهنی ولی امکان پذیر در ذهنم دارم، که میشود از دو راه عملی کرد.
    1سرمایه گزاری دولتی
    2سرمایه گزرای بخش خصوصی
    ایران از نظر جغرافییایی کشور پهناوری است (این مزیت ناب محسوب میشه!)
    یک بزرگراه سرعت آزاد کاملا مستقیم (بدون پیچ) از تبریز تا مشهد به طول هزار کیلومتر احداث و در مقابل عوارض ورودی هرچند مبلغ کم هم نباشد از رانندگان اخذ شود.

    این طرح واقعا آدمو به وجد میاره، تصورش هم لذت میده.

    با این کار: (1000km Road)
    1.طولانی ترین بزرگراه مسیر مستقیم در جهان میشه.
    2.حضور خودروسازهای مطرح جهان جهت تست و رکورد زنی در بزرگراه(1000km Road) قابل پیش بینی و تصوره.
    3.براحتی میشود مسابقات رسمی به اسم (1000km Road) برگزار کرد به این شرح که هر خودروساز یا راننده ی مشهور که کمترین زمان مسافت بزرگراه طی کنه صاحب رکورد خواهد بود و نشان افتخاری از طرف بزرگراه (هزار کیلومتر) اهدا خواهد شد.
    4.تبلیغات محیطی شبیه دور استادیوم آزادی جهت درامد زایی در این طرح امان پذیر میباشد.
    5.اجاره دادن پیست هزارکیلومتر به خودروسازان جهت تست محصولات و کانسپت ها (درامد زایی!)
    6.مطرح شدن دوباره اسم زیبای کشورمون این بار در محافل خودرویی.

    پی نوشت:
    (خودرو ساختن علم و تکنولوژی میخواد که و کلی تحقیقات برای بازار یابی و رقبات بین رقبای قدر دنیا) اما (احداث این طرح ماننده بقیه بزرگراه های کشور فرقش در طولانی تر بودنشه و ماننده خودرو سازی علم و تکنولوژی و رقابت لازمه نداره)

    ازمنابع کشورمون استفاده کنیم منابع درآمدزا فقط در فروش نفت خلاصه نمیشه.

    ومن الله توفیق.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Tiempo

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      Five Secrets of Successful People:1. Don’t 2. Tell 3. Anyone 4. Your 5. Secrets

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. رادین

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (95 ديدگاه)

      شوخی میکنی یا فکر میکنی از تبریز تا مشهد فقط کویر هست.
      ایران پر از کوه و رودخونه و موانع طبیعی هست و همچین چیزی امکان نداره ،ولی در کل ایده جالب و وسوسه کننده ای هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مسعود

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا ساخت خودرو که در حد بازهای جهانی باشه کار فوق العاد سختی است.
      میدونم که این طرح شما در کنار جزییات دیگر چندین مزیت های دیگه ای هم داره که به صورت خلاصه به چندتاش اشاره کردی
      از طرز فکر و کامنتهات همیشه لذت برده ام
      هر جا هستی ان شاالله تندرست و موفق باشی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ارش

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (72 ديدگاه)

      عزیزم مسیر مستقیم و راست و بدون پیچ خم هزار کیلومتر چشم رو خسته میکنه و احتمال تصادف بالا میره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. احمد

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (381 ديدگاه)

      این طرح رویایی توی کشور ما کاملا غیر قابل اجراست و هیچ سرمایه گزار خصوصی و دولتی حاضر نخواهد شد 1 ریال بابت این طرح خرج کنه .

      بر خلاف تصور شما ساخت همچین جاده ای که محدودیت سرعت نداره تخصص علمی و فنی خاصی میخواد که در کشور ما در حال حاضر وجود نداره .

      شما اوقعا تصور کردی توی مسیر 1000 کیلومتر بزرگراه زدن اون هم صاف و بدون محدودیت سرعت امکان پذیره ؟به علت عوارض طبیعی و حدود شهر ها اینکار کاملا غیر ممکنه

      ما همان الان هم با پراید و پژو 405 هم با محدودیت جاده ها ساعتی 1 کشته میدیم چه برسه به بزرگراه بدون محدویت !!!!!!!!!!

      خودروساز های خارجی هیچ نیازی به تست ماشین هاشون در 1 مسیر 1000 کیلومتری ندارند در بیشتر کشور های پیشرفته به خصوص امریکا و سوئد و سوییس و ژاپن پیست های بسیار پیشرفته ای برای همین کارساخته شده که بعضی از اونها در هر متر بیش از 200 سنسور دارن برای برسسی عملکرد ماشین .

      حالا گیریم این پیست هم احداث شه !!!! به نظرت توی ایران چند درصد مردم میتونن برن اونجا !!!! 70 درصد ماشین های ایران ماشین های غیر استانداردی مثل محصولات ایران خودرو و سایپاست !!!!

      در مجموع اینکه این طرح از هز لحاظ غیر قابل اجراست و هیچ دلیل موجهیحتی برای فکر کردنبه اون نیسن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علي دانشمند

        ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (1044 ديدگاه)

        عوارض طبیعی مثل کوه = تونل و رود خانه = پل و …
        پراید و پژو نمیاد پیست، عوارض ورودی پیست قیمت تقریبا بالایی داره
        تعداد بی ام دبیلو و پورشه های که در خیابون های داخل شهر کشورمون کشته میدن کم نیست، این ها حاضر میشن مبلغ پیست رو بدن تا بجای خیابونای شهر در جای استاندارد هیجانشونو تخته گااااز تخیله کنن.

        محبوبت این طرح در جوامع بین المللی عبارت است از به جا گذاشتن رکورد و شوق جا به جا کردن رکورد بین سوپر اسپرتها و ابر خودروهاست
        برای درک بهتر یه مثال میزنم
        لافراری یا بوگاتی یا پاگانی و بقیه سوپر اسپرت ها کدامیک مسیر هزار کیلومتری رو زودتر طی میکنن؟؟؟؟
        پیست های معروفی در جهان وجود که خیلی از سوپر اسپرتها توش رکورد ثبت کرده اند اما فرق رکورد دار این پیست با بقیه پیستها در اینه که اینجا مسیر کاملا مستقیمه و نقش دست فرمان راننده در برنده شدن خودرو کاملا 0 هستش چون پیست هزار پیچ و خمی نداره و خودرویی که واقعا شایسته هست برنده قطعی میشه نه مهارت راننده در حین پیچیدن سر پیچ ها
        این پیست مستقیما قابلیتهای خودرو رو به چالش میکشه نه مهارت راننده رو
        تنها پیستی میشه که شایستگی هر خودرو رو در هر سگمنتی به درستی تعین میکنه و نقش راننده جهت کاهش یا افزایش شایستگی خودرو صفر است.

        خوشحال میشم معایب طرحم گفته بشه تا نسبت به رفعش اقدام کنم
        احمد خان باتشکر که وقت گذاشتی و طرحمو برسیش کردی
        درضمن طرحمو خیلی جزئی گفتم و وارد جزیات نشدم

        درکل کار شدنیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. احمد

          ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (381 ديدگاه)

          امیدوارم از کامنتم ناراحت نشی من ،من باب راهنمایی دارم با شما صحبت میکنم .

          میدونی گرفتن و هموار کردن همین عواض طبیعی چقدر هزینه داره !!! میدونه هزینه همین احداث پل و تونل و چقدر سنگینه
          هزینه و براورد اقتصادی و علمی طرح اونقدر سنگین و غیر منطقی هست که هیچ توجیه اقتصادی نداره.
          توی مجامع بین المللی هیچ خودروساز و تیون کاری تمایلی برای تست ماشینش توی 1 مسیر 1000 کیلومتری نداره و نخواهد داشت .امتحانشم راحته شروع کنید بهشون ایمیل بزنیدو مشورت بگیرید .

          در همون ابتدا همون جور که قبلاهم گفتم اصلا در حال حاظر در کشور ما علم ساخت اتوبان بدون محدودیت عملاوجود نداره .

          جزییات خیلی زیاده و مجا ل نوشتن همه اون ها هم نیست .

          این طرح از نظر اقتصادی توجیهی نداره و همینطورکه خودتون هم میدونید مهمترین جنبه 1 طرح جنبهاقتصادیشه .
          الان هزینه ساخت اتوبانی مثلا مثل همت تقریبا متری 20 میلیون تومانه
          هزینه ساخت اتوبان صاف بدون محدودیت سرعت با این همه عواض حداقل متری 100 میلیون تومانمیشه کهالبته باید پیمان کار خارجی بیاد

          و خیلی مسلیل دیگه که اگه بری دنبالا جرا شدن متوجه میشی

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Hadiii

          ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (8 ديدگاه)

          داداش گلم طرحت واقعا عالیه ولی باید محدودیت هارو هم در نظر بگیری
          اولین محدودیت سوخت هستش، به طور مثال بوگاتی که ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داره فقط میتونه تا ۱۲ دقیقه با سرعت تاپش که همون ۴۰۰ باشه بره، یعنی باید هر ۱۰ دقیقه واسه سوخت گیری متوقف بشه و کل این مسیر باید جایگاه سوخت باشه و احداث همچین امکاناتی خیلی سخته و صرفه اقتصادی نداره
          بجز سوخت بحث فنی خودروها هم هست، لاستیکی نداریم که ۱۰۰۰ کیلومتر با سرعت ۴۰۰ دووم بیاره، یا قطعات دیگه، و باید عین پمپ بنزین تیم فنی و پزشکی هر کمپانی هر ۱۰۰ کیلومتر حضور داشته باشه که هزینه های سرسام آوری داره واسه شرکت های تولید ماشین
          بحث دیگه که بازم مربوط به سوخته در مورد کیفیت بنزین کشورمون هست که کم کیفیت ترین بنزین رو داره
          در مورد زیر ساخت های جاده و اتوبان بازم کشور ما خیلی عقبه، اگه توجه کنی بهترین جاده های کشور جاده هایی هستن که در زمان شاه ساخته شدن و بعد اون کیفیت کار خیلی پایین اومده
          مورد دیگه که میتونه باشه طول خیلی زیاده، دلیلی واسه ۱۰۰۰ کیلومتر من نمیبینم، شاید ۱۰۰ کیلومتر رو خیلی بهتر و با هزینه کمتر و کیفیت بیشتر بشه ساخت و خیلی از مشکلات رو حل کرد که این رو میشه تو خیلی از کشورها ساخت مثلا ترکیه یا همین عربستان
          و یه مورد که شاید بزرگترین سد ممکن باشه محدودیت های بی جا و الکیه که تو کشورمون وجود داره، کوچکترین مثالش کروات هستش و امثال این که خودتون هم خیلی بهتر میدونید

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. علي دانشمند

          ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
          سوابق: (1044 ديدگاه)

          نه تنها از کامنتت ناراحت نشدم بلکه حال کردم از اینکه داریم درمورد پروژه ی روی میز باهم تبادل اصلاعات میکنیم.

          قطعا ساخت همیچین بزرگ راهی هزینه بر خواهد بود
          از اول هم قرار نبود مجانی انجام بشه

          در مورد بحث درامد زایی هم صرفا نقدینگی مد نظر نیست
          یه دقیقه تصور کن وقتی که خبرش تو کل دنیا مثل بمب بترکه بزرگترین بزرگراه هزارکیلومتری صاف در ایرانه، اینش کلی می ارزه.
          خیلی از مملکت ها در زمینه های مختلف که شاید توجیه اقتصادی نداره سرمایه گزاری دیوانه وار میکنن که برای کشورشون تبدیل به نماد بشه و اعتبار کشورشون در سطح جهان ببره بالا.
          حیفم میاد از لحاظ مسحات جغرفیایی شرایطشو داریم اما این کار انجام نشه
          اگه این موقیعت جغرافیایی در کشورهای عربی الخصوص کشوری مثل دبی بود این پروژه رو انجام می شد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    6. American and japan

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (199 ديدگاه)

      مسیر صاف و مستقیمی نیست به طبیعت خیلی باید آسیب برسونن.اتوبان سرعت آزاد به درد تهران کرمان میخوره چون 1000 کیلومتر مسیر مستقیم هست از دل کویر هم رد میشه.از لحاظ احترام به طبیعت و اینا این بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شکوفه های کویری

        ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (432 ديدگاه)

        دوست گرامی اتفاقا در کویر هم چرخه ی حیات وجود دارد و تنوع زیستی بالایی دارد ، مانند یوزپلنگ بشدت در خطر انقراض ایرانی، کفتار، گربه شنی و گربه پالاس، گرگ ، انواع جوندگان و خزندگان ، پلنگ ، روباه و … که همگی هم متاسفانه در خطر انقراض قرار دارند، متاسفانه جاده های ما زیر گذر برای عبور حیات وحش ندارند و کنار جاده ها هم بسته نیست و به همین دلیل حیات وحش تلفات جاده ای زیادی دارد

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. American and japan

          ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (199 ديدگاه)

          از نظر های شکوفه های کویری و علی خوشم میاد.ولی باید بگم الان هم از کرمان تا تهران اتوبان هست و برای اینکه سرعت آزاد بشه فقط کافیه عرض جاده رو زیاد کنن که به نظرم خیلی بهتر از اینه که از وسط جنگل و کوه و صحرا رد بشه.کویر صاف تر هم هست و هزینه ی کمتری داره

          موافقم 0
          مخالفم 0
    7. Ali

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (585 ديدگاه)

      ایران اگه هنر کنه بتونه چاله چوله های خیابونهای شهر هاشو پر کنه که صدهابار به خاطر آب برق فاضلاب و… کنده کاری مشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    8. mohsen

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      از تبریز تا مشهد هوائیمام مستقیم نمیره چه برسه به ماشین
      در ضمن میشه این خرج و گذاشت و قطار زد با سرعت 300 400 km که از اتوبانم امن تر و کم خرج تره و کارایشم بیشتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    9. آرش

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (60 ديدگاه)

      من به ایده ای که مبدع اون نمی تونه لغت “سرمایه گذاری” رو درست بنویسه بدبینم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    با تشکر از مسعود عزیز.
    این دست مقالات علاوه بر بررسی بازار کشور،فرهنگ اجتماعیش رو هم میتونه در بر بگیره.امیدوارم ادامه پیدا کنه تا هر روز بیشتر با فرهنگ خودرویی و آداب رانندگی و سلایق ملل مختلف آگاه بشیم.
    یکی از آشناهامون جدیدا از سفر ژاپن برگشته.مثال جالبی براشون زد. میگفت صنعتشون تجلی خودشونه.دقیق و منظم،قابل اعتماد.خودشون هم مثل روباتهایی هستن که میسازن.فرهنگ والا در ژاپن کاره. همه مشغول کارن. در سطح شهر تنها افرادمسن رو میشه دید که میگردن و استراحت میکنن.ادب و نزاکت بالایی دارن اما برای ما مردمش مثل هوای اونجا سردن.
    در کل میگفت متفاوت ترین کشوریست که تا ب حال رفته.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. (*مهرداد*)

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (353 ديدگاه)

    فرهنگ ناب ژاپن را اون موقعی میشه دید که وقتی زلزله ۸ ریشتری اومد حتی در حین زلزله حاضر نبودن چراغ قرمز را رد کنن !!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. 창세기

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (402 ديدگاه)

    ژاپنیا خوشون و حرف زدنشونم مثل رباته :.)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      کاش منم ربات بودم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ali a.j.g

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (635 ديدگاه)

    مسعود جان دستت واقعا درد نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali a.j.g

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (635 ديدگاه)

    اگه زحمتی نیست لطفا منبع رو بزارید ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه باید گفت، همه جا دارن پیشرفت می کنن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. بهنام طیبی

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    پیشرفت ژاپن جز سریعترین کشورها جهان محسوب میشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. احسان

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    عجب خیابونای قشنگ و تمیزی داره ژاپن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. JDM eat sleep

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (54 ديدگاه)

    عاشق فرهنگ jdm هستم و هر چیزی که مثل اونه
    Japanese domestic market JDM
    SpeedHunter
    Hellaflush
    Stance Nation
    Driftworks
    Fatlace
    Apex AE86
    از اشنایی با شما بسیار خوشبختم:)

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا