قطار Maglev چینی با 600 کیلومتر سرعت سال 2020 معرفی می‌شود

این قطار به‌اندازه‌ای سریع است که فاصلهٔ پکن تا شانگهای را در تنها دو ساعت طی می‌کند

چین قصد توسعهٔ یک قطار مَگلِو (Maglev یا قطار مغناطیسی) سرعت‌بالا را دارد که تا 600 کیلومتر در ساعت سرعت داشته و در سال 2020 معرفی خواهد شد. وزارت علوم و فناوری چین از شرکت دولتی CRRC Corp درخواست توسعهٔ این قطار سرعت‌بالا را کرده است و برای این کار بودجه‌ای برابر با 3.22 میلیارد یوآن معادل حدود 628 میلیون دلار از خزانهٔ مرکزی دولت چین در اختیار آن قرار داده است. خط آزمایشی این قطار در سال 2021 ساخته خواهد شد و استان شاندونگ در شرق چین را به شهر چینگ‌دائو متصل خواهد کرد. این مسیر نزدیک به 350 کیلومتر طول دارد. همچنین یک خط سرعت‌پایین هم در استان هونان ساخته می‌شود.

china-maglev-train

موتور القایی قطارهای مگلو با استفاده از نیروی مغناطیس آن‌ها ‌را روی ریل به‌صورت شناور درمی‌آورد و ازاین‌رو اصطکاک در قطارهای مگلو به‌طور قابل‌توجهی کاهش میابد که موجب افزایش سرعت می‌شود. چین برای اولین بار در جهان در سال 2002 اولین خط قطار مگلو را بین فرودگاه بین‌المللی شانگهای و مرکز شهر افتتاح کرد. قطاری که در حال حاضر مشغول به کار بوده و تا 430 کیلومتر در ساعت سرعت دارد. این مگلو مسافت 30 کیلومتری را در کمتر از هشت دقیقه طی می‌کند. سیستم قطارهای مگلو چینی با استفاده از تکنولوژی آلمان ساخته شده است اما ژاپن هم بسیار در این زمینه کار کرده و آخرین نسل قطارهای مگلو این کشور قادر به رسیدن به حداکثر سرعت 590 کیلومتر در ساعت است.

مگلو ژاپنی
مگلو ژاپنی

چین دیرتر به توسعه و استفاده از راه‌آهن‌های سرعت‌بالا روی آورد اما این کشور در حال حاضر دارای بزرگ‌ترین شبکهٔ خطوط قطارهای سرعت‌بالا است که 20 هزار کیلومتر را پوشش می‌دهد. کم سرعت‌ترین خط مگلو شهری چین در حال حاضر در پکن، پایتخت این کشور ساخته شده است. CRRC Corp همچنین در حال تحقیق و توسعه برای ساخت یک خط مگلو مرزی است که توانایی رسیدن به سرعت 400 کیلومتر در ساعت را خواهد داشت.

رندری از قطار هایپرلوپ
رندری از قطار هایپرلوپ

اما در کنار مگلو، نبرد برای تولید سریع‌ترین حمل‌ونقل زمینی توسط ایلان ماسک با پروژهٔ هایپرلوپ هم ادامه دارد. این قطار می‌تواند در مسیری به شکل لولهٔ کم‌فشار بار یا مسافر را با سرعتی تا 1300 کیلومتر در ساعت جابجا کند. شرکت اولیهٔ توسعهٔ این فناوری به‌تازگی از قراردادی برای ایجاد یک خط هایپرلوپ میان دبی و ابوظبی خبر داده است. پس از راه‌اندازی این خط قطار فوق‌سریع، امارات اولین کشوری خواهد بود که از قطارهای هایپرلوپ استفاده می‌کند درحالی‌که ما همچنان باید در کشورمان شاهد تصادف قطارهای از رده خارج و کشته شدن هم‌وطنانمان باشیم.

لوله های قطار هایپرلوپ که در امارات در حال نصب هستند
لوله های قطار هایپرلوپ که در دبی در حال نصب هستند

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

21 دیدگاه

  1. تمدن عرب
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    درود بر امارات متحده عربی که مثل همیشه از بهترین تکنولوژی های روز جهان برای خودش استفاده میکنه تا مردمش در اسایش و رفاه زندگی کنند . باید به شیخ زاید احسنت گفت بابت توجه به مردم سرزمینش

    پاسخ
    1. قشقایی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      اسم جالبی داری !!!!
      ولی یه هچین اسمی توی یه سایت که ربطی به تمدن و اینجور چیزا نداره یکم شک برانگیزه
      ولی میتونم بپرسم کدوم تمدن عرب رو منظورتونه ؟!؟!؟!
      بله نوش جونشون اماراتی ها . حداقل حاکمانشون به فکرشونن

      پاسخ
  2. امپراتور لامبورگینی
    سوابق: (3710 دیدگاه) ,

    ای ول آلمان …
    خیلی به دیدن ماحصل پروژه ی هایپرلوپ امیدوار هستم.
    1300 کیلومتر در ساعت واقعا باور نکردنیه !

    پاسخ
    1. ASTON MARTIN
      سوابق: (12 دیدگاه) ,

      چه فایده که ماها هیچ وقت طعم تکنولوژی های مدرن رو نخواهیم چشید
      وقتی هنوز نمیتونیم چارتا هواپیما وارد کنیم دیگه تا تهشو بخونین که تو چه جهنمی هستیم
      قطارهای ایران اصا مسخرن. با اتوبوس جابجا بشی بهتره.. بزور به همون 110 تای جاده میرسه سرعتاشون

      پاسخ
    2. فرامرز
      سوابق: (743 دیدگاه) ,

      قطارها تو آلمان گاهی به ۳۰۰ کیلومتر سرعت میرسن. نکته جالب اینه تا وقتی وارد تونل نشدن آدم متوجه سرعت نمیشه (اگه از شیشه بیرون رو نگاه نکنه). ولی وقتی وارد تونل میشه ترس میاد تو دل آدم که اگه از ریل در بره کار همه تمومه!!!

      پاسخ
  3. امیر
    سوابق: (227 دیدگاه) ,

    پیشرفت چین بینظریه کشوری که در عرض 20سال از200کیلومتر بزرگراه رسید به 120هزارکیلومتر وامریکارو در 15-20سال پشت سرگذاشت در قطار پر سرعت آمریکا در خواب شبشم به چین نخواهد رسید اگر چین حتی ازالان 0کیلومترم برقی نکنه امریکا تا 2050هم نمیرسه
    در زمینه تونل پل ومترو سد سازی انرژی های نو هم نگم امریکا حسابی عقب افتاده چه کمی چه کیفی
    حتی میزان ارزش زیرساختای چین هم درمجموع ازآمریکا بیشتر شده وبقول ترامپ این همه صرف جنگ شد کاش صرف زیر ساختای آمریکا میشد
    درکل هرکی چینو داشته باشه موفقه چین یعنی آینده جهان در کنار هند

    پاسخ
    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (3710 دیدگاه) ,

      اصلا موافق نیستم. حتی یک درصد

      پاسخ
      1. امپراتور لامبورگینی
        سوابق: (3710 دیدگاه) ,

        بحثش خیلی طولانیه….
        وقتش نیست که توضیح بدم…
        فقط همین رو میگم که باید شناخت دقیقی تری از موقعیت جغرافیایی و اقلیم و پراکندگی جمعیت در این 2 کشور داشته باشی تا بتونی بفهمی دلیل پیشرفت صنعت ریلی چین چیه…

        در مورد رشد اقتصادی هم باید در زمینه ی علم اقتصاد مطالعه داشته باشی.

        پاسخ
      2. mwm
        سوابق: (192 دیدگاه) ,

        داداش موافق بودن و نبودن شما توفیقی نمیکنه چون اتفاقیه که داره می افته
        برژینسکی داره میگه بانک جهانی میگه
        شما میتو نی موافق نباشی نظر هر کسی محترمه اره در مورد مطالعه ای که شما میگی باید داشت راجعبه اقتصاد
        درست میگید ولی اون حرف دوستمون امیر نبود حرف اکثر مراجع اقتصاد ی
        دنیا بود که اتفاقا اکثرشونم تو امریکان

        پاسخ
  4. تصویر پروفایل سامان اذری
    سامان اذری
    سوابق: (1469 دیدگاه) ,

    ولی تا اونجایی که من میدونم رکورد دست مگلو ژاپن با سرعت 603 کیلومتر بر ثانیه هست که اوایل فروردین سال 1394 ازمایش شد
    ولی اونجور که شنیدم خیلی ها نمیتونن این سرعت رو تحمل کنند

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2211 دیدگاه) ,

    در جواب امیر: البته تو امریکا تعداد مسافرایی که با هواپیما سفر میکنن حتی از قطار بیشتره. در واقع بعضی از قطارهای امریکا حرکت ندادنشون کم هزینه تر از حرکت اون ها هست چون مسافر ندارن که البته بخاطر ارزون بودن بلیط هواپیما در برابر دستمزدها در این کشوره. بازسازی زیرساخت های امریکا حدود 4-5 تریلیون دلار هزینه داره. با این وجود اکثر زیرساخت های این کشور 50 تا 60 سال پیش توسعه پیدا کرده که الان نیاز به تعمیر داره و از این لحاظ اصلا نباید با چین مقایسه بشه که هنوز نسبت به جمعیت این کشور زیرساخت های یک کشور در حال توسعه رو داره.
    در ضمن دیگه ابرقدرت های سنتی دورانشون تموم شده و هیچوقت دنیا به دوران گذشته برنمیگرده. امیر عزیز. آینده مال آمریکا نیست همینطور که به چین و هند تعلق نداره (بخصوص که این دو کشور در زمینه فرهنگ و حقوق بشر هیچ خریدار داخلی و خارجی ندارن). دیگه به جایی رسیدیم که یه هکر نوجوان میتونه کل سیستم بانکی و تجاری کل دنیا رو مختل کنه. در واقع دیگه قدرت کلاسیک معنی نمیده

    پاسخ
    1. بنزما
      سوابق: (192 دیدگاه) ,

      درسته احسان جان با کلیت صحبتتون موافقم ولی
      واقعیت اینه که حقوق بشر امریکایی هم تو امریکا
      و غرب هم داره رنگ میبازه اگه حوادث اخیر در مورد
      سیاه پوستا رو دنبال کرده باشین قتل هایی که پلیس انجام میده و با اومدن ترامپ نژاد پرست این قضیه کامل تر هم میشه
      شما با یه سرچ ساده میتونی متوجه بشین که طبق گفته خود مراجع امریکایی تا قبل از دو هزارو پنجاه قدرت اول و دوم اقتصادی دنیا چین و هندن صدای
      خورد شدن امپریالیست امریکا رو از همین فاصله
      هزاران کیلومتری هم میشه شنید
      البته نصف مراجع خود امریکا هم میگن تا 2050 دیگه کشور واحدی به عنوان ایالات متحده امریکا وجود خارجی نداره تازه اون عده ای که میگنسوم خوش بینانست

      پاسخ
      1. ونوم
        سوابق: (392 دیدگاه) ,

        بنزمای عزیز در این که پلیس شلیک کرده شکی نیست ولی واقعیت اونه پلیس اونجا شوخی نداره و قانون مهمه حتی تو خیلی مستندها از جمله راه خروج با سفید پوستا هم با قاطعیت برخورد میکنه

        پاسخ
        1. ونوم
          سوابق: (392 دیدگاه) ,

          در مورد هند و چین هم بگم بزرگی اقتصاد دلیل رفاه نیست مثلا هلند شاید یک پنجاهم چین و هندبزرگی اقتصادش باشه ولی رفاه کشورها رو خودت مقایسه کن در کل زندگی که تو چین اکثر افراد دارن ما اصلا نمیتونیم تحمل کنیم

        2. بنزما
          سوابق: (192 دیدگاه) ,

          ونوم جان میدونم بزرگی اقتصاد دلیلی بر رفاه نیست
          ولی معمولا یه روندیه که برای نسل های بعدی اون کشور رفاهم میاره نسل به نسل
          رفاه بیشتر میشه هر چی اقتصاد قوی تر بشه
          اره داداش پلیس شوخی نداره
          ولی تا حالا به این فکر کردی چرا این جدی بودن کشتن ادم هایی که دستشون رو سرشون
          و خطری ندارن همیشه واسه سیاه پوستا اتفاق می افته

      2. احسان(احسان سابق)
        سوابق: (2211 دیدگاه) ,

        بنزما تو دورانی زندگی می کنیم که دیگه قشر متوسط معنی گذشته رو نداره. چین و هند هم هرچقدر بزرگ بشن و پیشرفت کنن نمیتونن به خوشی قشر متوسط امریکا و اروپای 40 سال پیش زندگی کنن.

        پاسخ
  6. الهی
    سوابق: (197 دیدگاه) ,

    ولی قطارهای ایران کهنه شدن..
    به نام درجه1… و در اصل درجه3..!!!

    ایرانی را سبک نکنید…..

    چرا سیستم ناوگان ریلی را هرچه سریع تر به روز نمیکنن..؟!

    هم سرعت قطارها کمه… هم کیفیت پایینی دارن و زود بی ریخت میشن..!!

    پاسخ
  7. saied
    سوابق: (820 دیدگاه) ,

    قطار هایه ایرانی بهتره.نمونش رو هم کم کم داریم میبینیم، وقعا جایه تاسف داره. تبریزی هایه عزیز هم که بهایه این خوب بودن رو پرداختن.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1469 دیدگاه) ,

      2 از بچه محله ایم تو قطار سوختند 🙁
      سیامک رزمی دوستم بود و برادرش
      😭😭

      پاسخ
      1. ونوم
        سوابق: (392 دیدگاه) ,

        خدا رحمت کنه دادا خیلی سخته برا اقوام و دوستا

        پاسخ
  8. احمد باقری
    سوابق: (4296 دیدگاه) ,

    همیشه در حال پیشرفت.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.