مردگان ماشین‌سوار در تست‌های تصادف

فشار بودجه باعث شده تا محققین اسپانیایی، استفاده از آدمک‌ها را در تست تصادف متوقف کرده و روی به استفاده از بدن‌های مرده انسان بیاورند. آدمک‌های تست تصادف جدید، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند و عملکردهایی شبیه به بدن انسان در آن‌ها کار گذاشته شده است. با این حال، از لحاظ بیومکانیک، هنوز نقاط ضعف زیادی دارند و داده‌های حاصل از آزمایشات تصادف نمی‌تواند به طور قطعی برای بدن انسان مؤثر باشد.

تست تصادف با انسال واقعی!
تست تصادف با انسال واقعی!

آزمایشگاه تکنولوژی و سیستم‌های ایمنی اتومبیل (TESSA) در آلکانیز در شمال اسپانیا، یکی از شش مکانی در جهان است که در آن تست تصادف بدن انسان انجام می‌شود. از مزیت‌های استفاده از جسدهای مرده انسان، قیمت بسیار پایین‌تر آن‌ها نسبت به آدمک‌های مصنوعی تست تصادف است. همچنین این جسدها که در آزمایشات استفاده می‌شوند، اطلاعات بیشتری از صدمات وارده به بدن انسان در هنگام بروز تصادف نشان می‌دهند. با این که، این کار به نظر غیراخلاقی و تعجب‌برانگیز می‌آید، ولی نتایج حاصل از چنین تحقیقاتی می‌تواند جان هزاران انسان را در طول سال‌ها نجات دهد. چنین آزمایشاتی، البته چیز جدید نیست و اولین بار شخصی به نام لارنس پاتریک در سال ۱۹۳۰، اثر تصادف را بر روی بدن خود بررسی کرد که چیزی نزدیک به یک خودکشی بود. وی دریافت که نتایج چنین تست‌هایی بر روی آدمک‌ها، به اندازه کافی مؤثر نیست و باید محدودیت‌های بدن انسان به صورت مستقیم در تست‌ها منظور شود. لارنس پاتریک، برای تست مقاومت استخوان جمجمه انسان، یک جنازه را از بازشوی آسانسور دانشگاه ایالتی وین (Wayne) به طرف پایین پرت کرد. وی کشف کرد که جمجمه می‌تواند در مدت یک ثانیه نیروی فشاری یک و نیم تن را دریافت کند و در عین‌ حال ساختار خود را حفظ کند. از آن زمان به بعد بود که اجساد بدن انسان، برای مطالعه بر روی اثر تصادف بر روی قسمت‌های مختلف بدن، استفاده شد.

crash test dummies
با این حال، استفاده از بدن انسان در تست تصادف، چندان همه‌گیر نیست، ولی چیزی نیست که در امریکا و اروپا، کنار گذاشته شده باشد. بسیاری از خودروسازان بر استفاده از آدمک‌های تست تصادف تأکید دارند؛ زیرا نمی‌خواهند وارد حاشیه شوند و تست‌های تصادف ماشین‌های خود را تبدیل به ویدیوهای وحشت کنند. در عوض، با بودجه‌ای که توسط مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا تأمین می‌شود، دانشگاه‌های سراسر دنیا، چنین نتایجی را در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند. چون بدن‌های مرده انسانی، بسیار به شرایط واقعی سرنشینان خودرو نزدیک هستند، نتایج حاصل از چنین تحقیقاتی، ارزش زیادی خواهد داشت و به عقیده آلبرت کینگ، محقق دانشگاه وین، استفاده از بدن‌های انسانی در تست تصادف، می‌تواند سالانه جان ۸۵۰۰ انسان را نجات دهد.

البته استفاده از بدن‌های انسان‌های مرده، با مشکلاتی نیز همراه است. داده‌های مقاومت بدنی کامل نیستند؛ به این دلیل که هیچ دو جسد انسانی شبیه هم نیست. به علاوه، تنها یک بار می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. چیزی که بدیهی به نظر می‌رسد، این است که اجسادی که در اختیار آزمایشگاه قرار می‌گیرند، بدن‌های ترد و شکننده‌ای هستند که سال‌های زیادی از عمر آن‌ها گذشته است. در یکی از مراکز تست تصادف، میانگین سن اجساد مورد استفاده، ۷۲ سال بوده است. وارد کردن بدن‌های جوان به این تست، فوق‌العاده مشکل است و این در حالی است که اکثریت قربانیان تصادف، افراد جوان هستند. در حقیقت، بیشترین عامل در مرگ جوانان، تصادفات هستند. همچنین باید بیماری سرنشینان را نیز در نظر گرفت؛ چیزی که کمپانی فورد در تست‌های تصادفش با آدمک‌های تست تصادف بیمار انجام می‌دهد.

crash test dummies
با وجود همه این نارسایی‌ها، استفاده از بدن‌های انسانی برای تست‌های ایمنی لازم است. با این حال، نباید نگران صحنه‌های فجیع تست تصادف با اجساد انسان‌ها باشیم، زیرا شبیه‌سازی کامپیوتری و آدمک‌های تست تصادف پیشرفته، در تست‌های تصادف رایج‌تر هستند. حتی اگر از بدن انسان برای این کار استفاده شود، هدف نجات جان انسان‌های دیگر است و نمی‌تواند زیر پا گذاشتن اخلاق تعبیر شود.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

39 دیدگاه

  1. یه پسل باهوش
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    فک نکنم هیچ مرده ی اسپانیاییی راضی بشه تو تست تصادف پراید باشه

    نه فک نکنم

    پاسخ
  2. جهانگير
    سوابق: (131 دیدگاه) ,

    فكر كنم بهتره از همون آدمك استفاده كنن چون يه كم غير أخلاقي به نظر ميرسه ولي بهتره براي اينكه جون چند هزار نفر نجات پيدا كنه اين چنين كاري كنن

    پاسخ
  3. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    عجب… اولین بار که می خونم برا تست تصادف از اجساد انسان ها استفاده میشه!

    پاسخ
  4. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    چه حالی میده تو تست تصادف پراید یه مرده بذاری.بعد از تصادف مغزش روی فرمون پخش میشه 😀
    کاش یه ویدیو از استفاده از مرده ها بود.اگه کسی دیده لینکشو بذاره ما هم ببینیم

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      یه پا دراکولایی!!!!آقا کسی با زیگما شوخی نکنه ، خطرناکه

      پاسخ
      1. LAMBORGHINI DIAM
        سوابق: (3638 دیدگاه) ,

        با زیگما موافق ام خیلی حال میده!!!!

        پاسخ
        1. DRAGONBORN
          سوابق: (1887 دیدگاه) ,

          خیلی هم بانمکه صف کشیدنشون

  5. نخود آش
    سوابق: (276 دیدگاه) ,

    این که چیزی نیست تو ایران برای تست از آدم زنده استفاده میشه. تازه یه بار هم تست نمیکنن روزی 200-300 بار

    پاسخ
    1. احسان1
      سوابق: (115 دیدگاه) ,

      کاش حداقل بعد این همه تستهای شبانه روزی به یک نتیجه ای هم برسن نه که هر روز شون بد تر از دیروز بشه

      پاسخ
  6. مرتضی
    سوابق: (849 دیدگاه) ,

    کار بسیار غیر اخلاقی و وحشیانه ایه هم بی حرمتی به مرده و فامیلشه که جنازه درب و داغون تر تحویل میگیرند !! هم بی فایدست چون انسانی که مرده تمام عضلاتش در حداکثر رها بودن و شلی قرار دارند انسان زنده حتما موقع تصادف عضلاتش منقبض تر میشه نمیدونم تا حالا تصادف شدید ندیدم و تصادف نداشتم ولی مطمئنم طرف عکس العمل نشون میده به هر حال کار زشتیه و این کار زشت رو متاسفانه کمپانی عظیم و خوش سابقه مرسدس بنز هم قبلا انجام داده که یادمه براش رسوایی به بار اورد البته سخنگوشون گفته بود ما بعد از تست با احترام مرده رو به خاک میسپاریم!!! میخوام نسپارین!!!

    پاسخ
    1. mehran911
      سوابق: (795 دیدگاه) ,

      مرتضی با نظرت کاملا موافقم دمت گرم

      پاسخ
    2. سام*
      سوابق: (219 دیدگاه) ,

      منم با شما موافقم.اینکار منزجر کننده هست.

      پاسخ
  7. مسی
    سوابق: (268 دیدگاه) ,

    همین الآن … در سرتاسر دنیا … دکتر ها … دل و روده هزاران جسد رو ریختن بیرون و دارن روش کار میکنن … اینو چی میگی 🙁

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      اون واسه اینه که بعدا بتونن هزاران دل و روده رو نجات بدن ، نمیتونن بجاش شیکم ماکت پاره کنن که … چاره نیست ولی واسه ماشین لزومی نداره همچین کاری

      پاسخ
  8. شهاب
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    واسه نجات جون اون چند هزار نفری که میتونن از تصادف جون سالم به در ببرن چه اشکالی داره یه سری رو دوبار قربانی کرد!
    تو همین ایران اگر آمار رشته های پزشکی رو در بیارین میفهمین که واسه کالبد شکافی از چی استفاده میکنن؟!
    واسه پیشرفت تو هر ضمینه ای باید یه سری چیزارو زیر پا گذاشت.

    پاسخ
    1. حمید
      سوابق: (648 دیدگاه) ,

      واسه ماشین نیازی نیست مرده رو تیکه پاره کنن ماکت هست ، ولی واسه پزشکی باید مرده رو کالبد شکافی کنن ، چاره ای نیست.

      پاسخ
      1. شهاب
        سوابق: (266 دیدگاه) ,

        (آدمک‌های تست تصادف جدید، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند و عملکردهایی شبیه به بدن انسان در آن‌ها کار گذاشته شده است. با این حال، از لحاظ بیومکانیک، هنوز نقاط ضعف زیادی دارند و داده‌های حاصل از آزمایشات تصادف نمی‌تواند به طور قطعی برای بدن انسان مؤثر باشد.)
        عزیزم متن یه خورده با حوصله بخون ، لطفا !

        پاسخ
      2. حمید
        سوابق: (648 دیدگاه) ,

        شهاب جان آدم مرده کجاش شبیه انسانه ؟؟؟ حتی سرش راست وانمیسته که بفهمیم چی سر مهره گردن میاد … رفلکس عضلانی هم که نداره کلا شله … عکس العملش با بالش فرقی نمیکنه. حالا اینو تیکه تیکه کنیم که چی بشه ؟؟؟

        پاسخ
  9. محسن.د
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    اینایی که میگن کار خوبیه،خودشون راضی میشن(خدایی نکرده) جسد یکی از عزیزانشون رو بسپارن واسه تست تصادف؟! (یا نه اینکار فقط واسه بقیه مردم خوبه؟!)

    پاسخ
  10. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    همون ماکتا بهتره بابا از این به بعد فیلم تست تصادف هم +18 میشه!

    پاسخ
  11. مهیار
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    اصلا کار درستی نیست به جای این کار هزینه کنن و آدمک های پیشرفته تر بسازن نه این که برای صرفه جویی تو هزینه به مرده ها بی احترامی کنن

    پاسخ
  12. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    مرده به چه درد میخوره؟احترام چیه؟ول کنین این افکار پوسیده رو.من موافقم.اینجوری خیلی راحت تر نتیجه میده

    پاسخ
    1. LAMBORGHINI DIAM
      سوابق: (3638 دیدگاه) ,

      خیلی خیلی ببخشید . فرض کن بابات رو بزارن پشت اون ماشین . چه حالی بهت دست می ده؟؟؟؟انشاا…عمر پدرت120 سال باشه . موفق باشی!!!!!

      پاسخ
    2. DRAGONBORN
      سوابق: (1887 دیدگاه) ,

      مردن دست خداست دیگه یه وقت تعیین شده ای داره.

      پاسخ
  13. masoud v12
    سوابق: (134 دیدگاه) ,

    سخت در اشتباهند اگه واقعا جواب ميداد سازمان ايمني تست تصادفات كه روزانه چندتا از ماشين هايي كه جديد هستن به سازمان فرستاده ميشن براي تست تصادف كه ستاره ايمني بگيرن استفاده ميكرد.

    پاسخ
  14. Rasha
    سوابق: (27 دیدگاه) ,

    فکر کنم آدم مرده بذارن تو پراید بخوان تست کنن یارو با زبون بیاد بگه نههههه جون مادرتون این یکیو نه!!!

    پاسخ
  15. میلاد.فقط المان.فقط بنز.
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.
    من هم با این کار مخالفم.
    به نظر من مثل اهدای عضو باید داوطلبی باشه که مطمئنم همچین افراد داوطلبی هست.
    بعدشم اگر نبود بیان از افرادی که حقشون اعدام و یا حبس ابده استفاده کنند.کسانی که دزدی ها و جنایت های بسیار کردند.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.